Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitalousvähennyksestä tietoa tarvis

Vierailija
11.05.2017 |

Viime vuonna teetimme remonttia ja palkka remonttimiehelle maksettiin palkkaus.fi kautta. Ymmärsin silloin, että tuo palkkafirma olisi ilmoittanut verottalle nuo summat automaattisesti, mutta ei minun veroilmoituksessa oli mitään kotitalousvähennystä laitettu. Tuo firma ei puheluun vastaa.

Nyt täytän veroilmoitusta ja mulla on sähköpostissa tiedot maksuista eli

Palkkalaskelmassa bruttopalkka on 1669.63 euroa.
Kokonaiskustannus sinulle työnantajana on 2044.02 euroa.
Bruttopalkasta maksetaan verot, vähennykset ja korvaukset, jolloin työntekijälle maksetaan 1209.73 euroa.

Minkä noista summista laitan siis tuonne veroilmoitukseen. Itse ymmärrän, että tuo 1669,63e, mutta miten on?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
22/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoplaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sinä et ole ostanut työtä yritykseltä, vaan olet itse toiminut työntekijän työnantajana. Tällöin saat vähentää kotitalousvähennyksessä työnantajan sivukulut, ilmeisesti tapauksessasi 2044,02 - 1669,63 = 374,39 euroa  sekä 15 % työntekijälle maksamastasi bruttopalkasta, eli siis 0,15 * 1669,63 = 250,44 euroa. Vähennyksestä vähennetään vielä 100 euron omavastuu, jos sinulla ei ole muuta kotitalousvähennykseen menevää, mutta sen verottaja tekee automaattisesti.

Eikö tuolta palkkaus.fi-palvelusta voi suoraan tulostaa laskelmaa, jonka voit lähettää verottajalle? En ole itse käyttänyt palvelua, mutta ainakin sen etusivulta saa tällaisen käsityksen. Jos ei saa, niin sinun pitää täyttää lomake 14 B Kotitalousvähennys työntekijälle maksetusta palkasta. Siinä kirjoitat kohtaan "työntekijälle maksettu bruttopalkka" 1669,63 euroa ja kohtaan "palkkaan liittyvät sivukulut" 374,39 euroa. (Huom! jos tuo 2044,02 euroa pitää sisällään jotain palkkaus.fi:lle maksettuja palkkioita, niin vähennä ne tuosta 374 eurosta.)

Vierailija
24/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop!

Vierailija
25/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hop!

Miksi et lue vastausta 24? Siinä asia on selitetty juuri niin kuin se on. Todennäköisesti voit tulostaa tarvittavan lomakkeen suoraan palkkaus.fi-palvelusta, kun kirjaudut sinne tunnuksillasi.

Vierailija
26/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hop!

Miksi et lue vastausta 24? Siinä asia on selitetty juuri niin kuin se on. Todennäköisesti voit tulostaa tarvittavan lomakkeen suoraan palkkaus.fi-palvelusta, kun kirjaudut sinne tunnuksillasi.

Koska mä tarvin vastauksen neloseen.

Vierailija
27/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hop!

Koska mä tarvin vastauksen neloseen.

neloskysymys: "Mikä se on se määrä mikä siihen kannattaa laittaa, että saa täyden vähennyksen? Jos se on 50%, niin 4800 + 100 vai jotain muuta?"

Nuo ei liity sun tilanteeseen mitenkään:

"Kotitalousvähennyksen määrä

Kun ostat työn ennakkoperintärekisteriin merkityltä yritykseltä, saat vähentää 50 % arvonlisäverollisesta työn osuudesta (45 % vuonna 2016). Vähennystä ei saa siis esimerkiksi laskuun sisältyvistä  tarvikkeista tai matkakuluista. Tämän vuoksi yrittäjän tai yrityksen on eriteltävä myös vähennykseen oikeuttamattomat kulut laskulle.

Jos palkkaat henkilön työsuhteeseen, saat vähentää 20 % maksamastasi palkasta (15 % vuonna 2016) sekä palkkaan liittyvät työnantajan sivukulut."

Sun tilanne on tummennettu kohta, koska olet palkannut henkilön etkä ostanut palvelua ennakkoperintärekisteriin merkityltä yritykseltä. Eli katso se aiempi vastaus, se on neuvo sulle ja unohda nuo prosenttisi.

Vierailija
28/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se on se määrä mikä siihen kannattaa laittaa, että saa täyden vähennyksen? Jos se on 50%, niin 4800 + 100 vai jotain muuta?

Mä en ymmärrä tätä kysymystä. Mikä määrä? 

"Vähennysoikeus on 50 % työn osuudesta

Kun ostat työn ennakkoperintärekisteriin merkityltä yritykseltä, saat vähentää 50 % arvonlisäverollisesta työn osuudesta (45 % vuonna 2016). Kotitalousvähennys tehdään ensisijaisesti valtion tuloverosta.

Vähennyksen voi saada myös palvelusta, jossa ei ole mukana arvonlisäveroa. Tämä koskee muun muassa sosiaalihuollon palveluja ja pienten, arvonlisäverottomien rakennusalan yritysten palveluja.

Kotitalousvähennystä ei saa terveydenhoitopalveluiden arvonlisäverottomasta hoiva- ja hoitotyöstä.

Esimerkki: Maksat yritykseltä saamasi 2 000 euron laskun siivoustyöstä (summassa on mukana vain työn osuus, ei esim. pesuaineita tai muita kuluja). Yritys kuuluu ennakkoperintärekisteriin.

Työn osuudesta on vähennyskelpoista 50 % eli 1 000 euroa (0,50 x 2 000 euroa). Omavastuun vähentämisen jälkeen kotitalousvähennykseksi jää 900 euroa (1 000 euroa – 100 euroa)."

Vierailija
29/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, mutta mikä on vastaus kohtaan neljä?

Vierailija
30/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palkkaat työntekijän

Kun palkkaat henkilön työsuhteeseen, saat vähentää 20 % maksamastasi palkasta (15 % vuonna 2016) sekä palkkaan liittyvät työnantajan sivukulut. Sivukuluja ovat esimerkiksi työnantajan sosiaaliturvamaksu, työeläkemaksu, tapaturmavakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksu.

Esimerkki: Lastenhoitajalle maksetaan vuoden aikana palkkaa 3 500 euroa. Palkan sivukulut ovat 22 %.

Palkasta (brutto) on vähennyskelpoista 20 % eli 700 euroa (0,20 x 3 500 euroa). Sivukulut eli 770 euroa (0,22 x 3 500 euroa) saa vähentää kokonaan. Yhteensä vähennyskelpoisia kuluja on 1 470 euroa. Omavastuuosuuden vähentämisen jälkeen kotitalousvähennykseksi jää 1 370 euroa (1 470 euroa – 100 euroa).

Vierailija
31/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos yrität tehdä vero(vähennys)petosta niin opettele edes itse laskemaan summa, jolla saat maksimihyödyn. Muuten laitat sinne ilmoitukseen ne kulut/ palkat just niin kuin ne on. 

Vierailija
32/41 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on joku erikoisesta asiasta kiksinsä saava provoilija. :D Mä jo vähän ajattelinkin että ei kukaan ole noin palikka.

Vierailija
33/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Jos tänään vihdoin joku osais vastata.

Vierailija
34/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
35/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neloskohta edelleen auki.

t: ei ap

Vierailija
36/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistitko, kun maksoit palkan, kuuluvatko tekijät ennakkoperintärekisteriin ja oli puhdas verotodistus, jolloin saa kotitalousvähennyksen.

Voit laittaa verovähennykseen maksetun palkat+ palkan sivukulut (tell, sote, yms) ja siitä arvonlisäveron.

Palkkaus.fi:n kautta tulevien työntekijöiden ei pidä olla ennakkoperintärekisterissä, kun eivät ole yrittäjiä.

Vierailija
37/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
38/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ostanut palvelun yritykseltä (etkä toiminut itse työntekijän työnantajana, kuten ilmeisesti ap on), niin vuodelta 2016 minimikustannus (yrityksen työstä veloittama summa), jolla saa täyden kotitalousvähenyksen, on 5556 euroa. Siitä 45 % on 2500 euroa, ja kun siitä vähennetään 100 euron omavastuu, saadaan maksimivähennys 2400 euroa.

Mutta tietenkin veroilmoitukseen laitetaan se summa, jonka on oikeasti maksanut yritykselle.

Vierailija
39/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ostanut palvelun yritykseltä (etkä toiminut itse työntekijän työnantajana, kuten ilmeisesti ap on), niin vuodelta 2016 minimikustannus (yrityksen työstä veloittama summa), jolla saa täyden kotitalousvähenyksen, on 5556 euroa. Siitä 45 % on 2500 euroa, ja kun siitä vähennetään 100 euron omavastuu, saadaan maksimivähennys 2400 euroa.

Mutta tietenkin veroilmoitukseen laitetaan se summa, jonka on oikeasti maksanut yritykselle.

Kiitos, kerrankin jotain järkevää. Tosin pitää jakaa tuo kokonaissumma, siksi sitä ei siihen laiteta kokonaan.

t: jumalauta

Vierailija
40/41 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kerrankin jotain järkevää. Tosin pitää jakaa tuo kokonaissumma, siksi sitä ei siihen laiteta kokonaan.

t: jumalauta

Lomakkeessa kysytään kokonaissummaa ja sitten omaa osuutta. Jos asut yhdessä jonkun kanssa, niin voitte kumpikin tehdä maksimissaan tuon vähennyksen. En silti ymmärrä, mihin tarvitset siinäkään tapauksessa tätä tietoa, sillä ihan yhtä ison edun (yhteensä) saatte, jos laitatte suoraan laskun puoliksi.