Tv: Miltähän uupuneista työntekijöistä tuntui, kun eläkkeellä oleva huippukuntoinen balleriina opastaa työkunnosta?
Onkohan siinä uupuneilla työntekijöillä vähän ketutusta ilmassa? Itse rataa niska limassa kroppa äärirajoilla ja sitten katselee eläkeläistä joka huippukunnossa mutta vetää eläkettä.
Kahden kerroksen touhua jälleen Suomessa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kateutta täällä. Johtuuko siitä, että balleriina on saanut toteuttaa itseään tanssin kautta? Se, että balleriina on hänen haaveammattinsa? Se, että hän on nauttinut elämästään?
Monet duunarit ovat niin katkeria vuorotyöstään ja "surkeasta" palkastaan, vaikka itse ovat valintansa tehneet. Sitten kadehditaan ihmisiä, jotka ovat tavoitelleet unelmiaan ja menestyneetkin siinä. Se, että henkilön unelma on olla balleriina ja hän on saavuttanut sen, ei ole keneltäkään pois. Kaikki voivat mennä nauttimaan esityksistä. Niinkuin joku ylempänä kommentoi, jääkiekkomatsi maksaa saman verran.
Itse tehdään huonoja valintoja ja sitten kadehditaan muita.. huhhuh. Niin ahdasmielistä ja negatiivista sakkia. Koskaan ei iloita toisten puolesta vaan toisen menestys on aina itseltä pois. Keskittyisitte itseenne ja oman elämänlaatunne parantamiseen. Jos oma työ ei nappaa, niin koulunpenkille unelmia tavoittelemaan! Ja laittakaa lapsenne vaikka balettitunneille, niin ei tarvitse balettitanssijoillekin katkeroitua..
Ihmeellistä väärin ymmärtämistä. Tahallista vai tahatonta? Sä oot jääny jumittamaan tohon kateus-korttiisi.
On helvetin monia ammatteja, missä nelikymppisenä kroppa alkaa oireilla. On erilaista työntekoa haittaavaa kulumisvammaa jne.
Te älyllisesti hitaammat, nyt tarkkana. Homman ydin: miksi balettitanssijat saavat nauttia eläkettä jo nelikymppisinä? Miksi esimerkiksi fyysisesti rasittavaa ja kuluttavaa työtä tekevät postinkantajat eivät saa vastaavaa etua? Tasa-arvo?
Tai ammattiurheilijat, joista moni on rampa jo kolmekymppisenä?
Lentäjillä on kova vastuu työssään.Se on totta.(toisaalta niin on esim.päiväkotityössä mutta silti aliarvostettu. ) Ja toisaalta-taiteen tekeminen-minkä tahansa-vaikkapa tanssitaiteen tekeminen ei ole helppoa koska ei sua tulla katsomaan jos et ole hyvä.Sua tullaan katsomaan ja lipuista maksetaan vain jos olet hyvä.
Ballerina on ollut koko uransa ajan etuoukeutettua eliittiä. Tavallisessa ruumista kuluttavassa työssä ei saa vastineeksi ruhtinaallisia etuja eikä eläke koita kolmekymppisenä. Ballerinan tuominen esimerkiksi on vain silkkaa ylimielisyyttä ja kertoo että eliitin kuplassa elävät kieltäytyvät näkemästä rahvaan todellisuutta.
En minä ainakaan ole kateellinen tanssijoille, minulla on ihan mielenkiintoinen duuni, jota teen mielelläni. Sitä paitsi käyn mielelläni katsomassa nykytanssia, ihan hienoa että sellainenkin taidemuoto on olemassa.
Tästä huolimatta kyseenalaistan sitä, että meillä on muutamia ammattiryhmiä, joissa pääsee eläkkeelle todella nuorena, tanssija on yksi niistä. Eli tanssijan ammatti toimii tässä esimerkkinä vääristyneestä eläkepolitiikasta, ei katkeruudesta tanssijoita kohtaan.
Ammattitanssija ei tietenkään voi harjoittaa ammattiaan kovin pitkään, mutta miksi työkykyiseltä ei voisi edellyttää uuteen ammattiin kouluttautumista, kun muissakin ammattiryhmissä joutuu tekemään niin? Osaisitteko kertoa miksi hän ei voisi toteuttaa itseään jossain muussakin työssä? Onko peruste tosiaan se, että on "omistanut elämänsä tanssille"?
Työkykyisellä tanssijalla olisi terveydentilan huomioiden 20 vuotta aikaa tehdä jotain muuta työtä ja odotella sitä noin 65-vuoden eläkeikää. Harmittaako teitä tanssijoiden puolustajat, että me tajuamme tämän epäkohdan?