*Huokaus* Ei kai auta muu kuin laittaa koti myyntiin :-(
On kyllä surullinen olo. Rahat ei vaan riitä.
Olen töissä ja mies joutui halvauksen vuoksi eläkkeelle muutama vuosi sitten. Meillä on 2 lasta. Asutaan pienessä omakotitalossa, alle 100 000 arvoinen. Velkaa jäljellä reilut 60 000.
Laskettiin moneen kertaan, että pitäisi pärjätä tässä edelleen vaikka mies joutuikin eläkkeelle mutta en jaksa enää! Mihinkään ei jää rahaa, kaikki menee vaikka kaikki hankitaan niin halvalla kuin mahdollista. Sähkön hinta nousee, veden hinta nousee, vakuutusmaksut nousee...palkkani ei juuri nouse ja eläke miehellä vaan pienenee kun hoitotukea ym. leikataan. Kohta leikataan varmaan taas eläkkeitäkin.
Turhaan kai valitan, elämäähän tämä vain, vaan en voi mitään että surulliselta tuntuu. Joku kerrostalon alakerta kai pitäisi vuokralle löytää? Tai rivari, mutta se voi olla jo yhtä kallis kuin tämä. Mies ei voi portaita kulkea. Vuokratkin nousevat mutta toisaalta vuokra-asuntoon saisimme asumistukeakin.
Kai lapsillekin olisi parempi, että vaikka asuisimme vielä vaatimattomammin (tämäkään EI ole mikään ylimitoitettu ökyasunto todellakaan) niin jäisi ehkä joskus rahaa johonkin ylimääräiseen. Tuntuisi töissäkäyntikin ehkä mielekkäämmältä, nyt siitä ei jää mitään käteen. Nyt olisi 10 vuotta vielä lainanmaksua edessä ja lapsuus kerkeää heiltä mennä ohi.
Kohtalotovereita? Miten elämä lähti sitten menemään?
Kommentit (365)
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se 100 000 omakotitalo ole välttämättä pääomaa kymmenen vuoden kuluttua. Jos sijainti on huono ja kuntokin vähän heikko, kukaan ei ehkä halua ostaa sitä edes tonnilla. Tästä on varoitettu.
Vaikka sen arvo olisi nolla, kukaan ei peri siitä vuokraa, eikä sitten kiinteistöveroakaan.
Näitä varoittajia oli liikenteessä jo vuonna 2000, jolloin me olemme talomme hankkineet. Kuulemma taloja ei välttämättä ota kukaan edes ilmaiseksi. Olenkin ilmoittanut, että voin ottaa vastaan kaikki nämä ilmaistalot, mutta kukaan ei ole vielä pystynyt sellaista osoittamaan.
Voin ostaa myös ne alle tonnin talot, mutta ei ole niitäkään näkynyt. Kas kun talossa on aina käyttöarvonsa. Niin kauan kuin siinä voi asua, siinä säästää vuokran verran. Se on pääomaa.
Jos on vuokratontti, niin sekin vuokra voi yhtäkkiä nousta pilviin.
Tuottavampia sijoituksia voisi ehkä harkita kuin että ostaa sadan tonnin talon, josta saa parinkymmenen vuoden kuluttua 1 euron tai muutaman tonnin, mutta av-mamma saa toki sijoittaa omalla logiikallaan...
Hauskaa kun joku puhuu logiikasta, ymmärtämättä siitä tuon taivaallista. 20 vuotta vuokralla perheen kanssa kustantaa ilman indeksikorotuksia sellaiset 200000. Vaikka sen sadan tonnin talon arvo tosiaan olisi 20 vuoden päästä 1 euroa, asumiskuluineenkin se on ollut pirun hyvä sijoitus säästetyissä vuokrissa. Tosin edelleen odottelemme niitä euron taloja.
Miten itse olet sijoittanut säästämäsi vuokrat? Varmaan on sijoitusasuntoa yms.
Kun talo saatiin maksettua, lyhennysten verran on laitettu lähinnä osakerahastoihin. Muutamia suoralainoja vakavaraisille yhtiöille jne. Säästötilille laitettiin jo lainan loppuaikoina 200-500 kuussa. Tasaerälainassa se oli helppoa, kun maksuerähän ei kasva vuosittain, kuten vuokra.
Säästötilille kertyvää sitten voi käyttää huolettomammin, esim auton uusimiseen tai lomailuun. Sijoitusasunnot ovat olleet mietinnässä, mutta vuosituoton jäädessä laakennalliseen 6 prosenttiin, yksikin kauhuvuokralainen kippaa koko laskelman. Tasaisen tuoton varmistamiseksi pitäisi hankkia kerralla useampi.
Eli pääomaa: talo, sijoitukset sekä säästöt. Asumiskulut 250 euroa kuussa, joten pääomaa karttuu nykyisin kivasti. Vuokralla maksaisin edelleen monta kertaa indeksikorotettua vuokraa ja vähintäin touhutonni, joka nyt menee sijoituksiin, menisi kankkulan kaivoon. Vuokraisännän kaivoon.
paljonko lastenne harrastuksiin menee kuussa?
Pankkilainaa kannattaa selvittää eri pankeista. Pankin vaihtoa selvität perusteellisesti.
Teillä on edelleen liian lyhyt laina-aika. Noilla tuloilla kyllä maksaa jo vaikka 25 vuoden lainaa kun se on noin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on edelleen liian lyhyt laina-aika. Noilla tuloilla kyllä maksaa jo vaikka 25 vuoden lainaa kun se on noin pieni.
Ap vastasi jo tähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ehkä tajunnu kirjoitti:
Nyt tää menee ihan ohi aiheen, mutta sanotteko te ihmiset, että jos mulla on 100 00e tilillä ja saan vaikka vaan kotihoidontuke ja oon yh, niin saanko mä vuokra-asuntoon asumistukea? Eli mun tulot olisi veron jälkeen n.300e/kk?????
Moi, kyllä saat asumistukea, vaikka tosiaan olisi se 100 00 tilillä, jos saat kotihoidontukea tms ja tulosi ovat ne.
Lopeta jo tuo valehtelu.
Jos talletuksia on enintään 2 000 euroa, ne eivät vaikuta asumistukeen. Puolison talletuksille on oma 2 000 euron raja. Tämän ylittävältä osalta Kela laskee korko- ja osinkotulot mukaan tuloihin ja lisää talletukset asumistukeen vaikuttavan omaisuuden määrään. Korko- ja osinkotuloja ei kuitenkaan oteta huomioon, jos ne jäävät alle 60 euron.
Tuloihin lisätään 8 % siitä omaisuuden osasta, joka ylittää omaisuusrajat.
Omaisuusrajat ovat
- yksinäiselle henkilölle 16 542 euroa
- avio- tai avopuolisoille yhteensä 26 467 euroa
Sulla on vanhentunutta tietoa. Ihan takuulla saa ja täydet määrät vaikka ois 50000 euroa tilillä ja tämä on moneen kertaan tarkustettua faktaa Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tää menee ihan ohi aiheen, mutta sanotteko te ihmiset, että jos mulla on 100 00e tilillä ja saan vaikka vaan kotihoidontuke ja oon yh, niin saanko mä vuokra-asuntoon asumistukea? Eli mun tulot olisi veron jälkeen n.300e/kk?????
Moi, kyllä saat asumistukea, vaikka tosiaan olisi se 100 00 tilillä, jos saat kotihoidontukea tms ja tulosi ovat ne.
Lopeta jo tuo valehtelu.
Jos talletuksia on enintään 2 000 euroa, ne eivät vaikuta asumistukeen. Puolison talletuksille on oma 2 000 euron raja. Tämän ylittävältä osalta Kela laskee korko- ja osinkotulot mukaan tuloihin ja lisää talletukset asumistukeen vaikuttavan omaisuuden määrään. Korko- ja osinkotuloja ei kuitenkaan oteta huomioon, jos ne jäävät alle 60 euron.
Omaisuusrajat ovat
Sulla on vanhentunutta tietoa. Ihan takuulla saa ja täydet määrät vaikka ois 50000 euroa tilillä ja tämä on moneen kertaan tarkustettua faktaa Kelasta.
Laitapa sitten linkit, joista asian voi tarkistaa.
Hmmm...
Meidän tulot on olleet yhteensä 2200€ kun olin esikoisen kanssa hoitovapaalla. Nyt kolmannen kanssa kun olin, nettotulot jotain 2700€. Nuo tulot sisältää kaiken miehen palkka, kotihoidontuen ja lapsilisät. Koko 8vuoden ajan maksettiin lainaa takaisin 650€/kk. Osan ajasta maksettiin vielä autolainaa 300€/kk. Lämmitysöljy n. 1500€/v. , sähkölaskua 300€/v, vesilasku taitaa olla 400€/v, vakuutukset koti ja henkilö nyt 1850€/v, autovakuutukset+trafi oisko 500€/v. Plus kaikki muut. Mies vielä polttaa, aski ja päivä. Kesäisin ollaan aina tehty kotimaan matka.
Nyt kun olen palautunut työelämään niin täytyi ostaa toinenkin auto ja hoitomaksut tietenki päälle. Rahaa jää käytettäväksi jotain 300€/kk enemmän.
Ymmärrän että tiukkaa teillä varmasti on mutta jossain on kyllä vikaa jos teidän tuloilla ei tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laskee, että talon arvo on alle 100 000 ja lainaa 60 000, niin jäisi noin 30 000- 35 000. Sitten menee myynnistä kiinteistövälittäjälle kuluja myös.
Uuden vuokra-asunnon asumistukeen lasketaan ensin se raha mukaan jonka talosta saisitte jäämään voittoa, joten ihan aluksi tukea ei välttämättä saisi.
Ennen kuin myytte talon niin kannattaa laskea nämä asumiskulukuviot ja selvittää saisitteko sitä sitten siihen mahdolliseen uuteenkaan ja kuinka paljon. Ja tarkistaa saako tämänhetkiseen tilanteeseen.
Myös mielestäni kannattaa mennä pankiin neuvottelemaan lainanlyhennyksen kuukausisumman pienentämisestä. Kun kuitenkin sinulla on työtuloa ja miehen eläke plus muut tulot, niin luulisi pankin olevan myönteinen asiaan.
Oletko selvittänyt miehen mahdolliset kelan tuet eläkkeen lisäksi? Vammaistuki tms.?
Höpö höpö. Asumistukeen ei vaikuta vaikka olisi tilillä 100000 euroa. Ja tämä on fakta. Sen lisäksi että vuokralla saisi todennäköisesti asumistukea, on yleensä vakuutus-, sähkö jne kulut pienempiä. Tosin 2500 euron netto ei kyllä minusta mitenkään hirveän pieni edes ole.
Miksi asumistukihakemuksessa sitten kysytään muun muassa sitä, onko rahaa tileillä ja kuinka paljon?
Arvasin että ihmisillä menee puurot ja vellit sekaisin. Toimeentulotukihakemuksessa tietenkin kysytään mutta asumistukihakemuksessa ei. Tai sitten sulla on ihan omat lomakkeet. Olen nimittäin täyttänyt aika monta hakemusta viimeisen kahden vuoden aikana. Olen omistanut talon ja myynyt sen. Ei vaikuta. Sama tilanne muutamalla kaverilla ja sitä rahaa tilillä 50000>
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä on töissä niin enpä ole ehtinyt kommentoimaan.
Epäuskoisille voin illemmalla ynnätä esim. viime kuun menot.
Minä maksan meillä laskut joten tasan tiedän mihin rahat menee. Tiedän myös paremmin kuin moni muu sen, että elämässä aina tulee ikäviäkin yllätyksiä ja ettei menot ole joka kk samat vaan ne vaihtelee.
Älkää pitäkö minua ihan idioottina, olen elämäni aikana asunut niin vuokralla kuin omistusasunnossakin ja ihan täyspäinen ihminen olen. Palkasta jää käteen noin 1500, ei se mikään tavaton ole.Pankki ei ole ollut myötämielinen enää entisestään laina-aikaa jatkamaan. Ehdot ovat kiristyneet, sanovat.
Eli teidän tulot on siis ainakin 1500e + 1000e + 200e = 2700e eikä 2500e. Heti tuli 200e lisää.
Yhä, jos laskee asumiskuluihin IHAN MAX 1000e kk, päivähoitoon sen 200(?)e ja ruokaan 800e, jää kaikkeen muuhun 700e. Sillä pitäisi helposti kattaa vähän käytetyn auton menot, ja satunnaiset polimaksut, ja vielä ne "ikävät yllätykset" koska ei niitä pesukoneita mene rikki ihan joka kuussa. Ja ihan varmasti löytyy kilpailuttamalla pankki, joka antaa lainalle 20 vuoden maksuajan - silloin asumiskuluihin voi laskea monta sataa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo tuo valehtelu.
Omaisuusrajat ovat
Ihan on omakohtainen kokemus niin kuin muutamalla kaverilla ja tarkistettu Kelasta jo siinä vaiheessa kun mietin muuttoa vuokralle kun luulin tuolloin itsekin omaisuuden vaikuttavan.
Jossakin on vikaa ap:n taloudessa, sillä pitäisi pärjätä kun lainaakin on noin vähän.
Vertaan tuttuun perheeseen, vaimo kotona kaksi lasta 2-4v vain isä työssä ja tosi pienipalkkaisessa työssä. Ostivat rivarin ja omaa rahaa oli kymppitonni, rivari maksoi n 110.000 e. Kuulema lainanhoitokulut ovat paljon alhaisemmat kuin vuokra mitä maksoivat ja vuokra oli n 650e/kk.
On ihmetelty, että miten tulevat toimeen, mutta ulkomaan matkoillakin ovat käyneet. Eikä kuulema suku avusta millään tavoin.
Ap:n tapauksessa pitäs jollain tavalla selvittää kaikki taloudenpidon plussat/miinukset. Missä voi säästää, mistä voisi hakea avustusta? Vaikuttaa, että ehkä sos.turvan puolelta voisi saada avustusta. Eläkkeensaajan hoitotuki, vammaistuki, omaishoidon tuki jne...?
Onko ap kertonut kaikki menot. Onko luottokortteja, joita pitää lyhentää ? Niistä kertyy yllättävän paljon. Pankkiin neuvottelemaan lainan suhteen pitempää maksuaikaa jne..jos on pienempiä luottoja lainojen yhdistäminen ja yksi maksu/kk. Viimeisenä keinona saada lisää maksukykyä on eroaminen kirkosta. Ei liity uskoon mitenkään ja tiedän että moni on siihen päätynyt taloudellisten syiden vuoksi. Satasia vuodessa muuhun kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo tuo valehtelu.
Omaisuusrajat ovat
Ihan on omakohtainen kokemus niin kuin muutamalla kaverilla ja tarkistettu Kelasta jo siinä vaiheessa kun mietin muuttoa vuokralle kun luulin tuolloin itsekin omaisuuden vaikuttavan.
Googlesta asumistuki omaisuuden vaikutus niin siellähän se ensimmäisessä linkissä sanotaan että laki muuttunut 2015. Ainoastaan metsätulot ja omistusasunnon vuokratulo vaikuttaa mutta omaisuutta sulla saa olla tilillä vaikka miljoona joka ei enää vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laskee, että talon arvo on alle 100 000 ja lainaa 60 000, niin jäisi noin 30 000- 35 000. Sitten menee myynnistä kiinteistövälittäjälle kuluja myös.
Uuden vuokra-asunnon asumistukeen lasketaan ensin se raha mukaan jonka talosta saisitte jäämään voittoa, joten ihan aluksi tukea ei välttämättä saisi.
Ennen kuin myytte talon niin kannattaa laskea nämä asumiskulukuviot ja selvittää saisitteko sitä sitten siihen mahdolliseen uuteenkaan ja kuinka paljon. Ja tarkistaa saako tämänhetkiseen tilanteeseen.
Myös mielestäni kannattaa mennä pankiin neuvottelemaan lainanlyhennyksen kuukausisumman pienentämisestä. Kun kuitenkin sinulla on työtuloa ja miehen eläke plus muut tulot, niin luulisi pankin olevan myönteinen asiaan.
Oletko selvittänyt miehen mahdolliset kelan tuet eläkkeen lisäksi? Vammaistuki tms.?
Höpö höpö. Asumistukeen ei vaikuta vaikka olisi tilillä 100000 euroa. Ja tämä on fakta. Sen lisäksi että vuokralla saisi todennäköisesti asumistukea, on yleensä vakuutus-, sähkö jne kulut pienempiä. Tosin 2500 euron netto ei kyllä minusta mitenkään hirveän pieni edes ole.
Miksi asumistukihakemuksessa sitten kysytään muun muassa sitä, onko rahaa tileillä ja kuinka paljon?
Arvasin että ihmisillä menee puurot ja vellit sekaisin. Toimeentulotukihakemuksessa tietenkin kysytään mutta asumistukihakemuksessa ei. Tai sitten sulla on ihan omat lomakkeet. Olen nimittäin täyttänyt aika monta hakemusta viimeisen kahden vuoden aikana. Olen omistanut talon ja myynyt sen. Ei vaikuta. Sama tilanne muutamalla kaverilla ja sitä rahaa tilillä 50000>
Kyllä minun tuoreessa asumistukihakemuksessa kysyttiin Tulot-kohdan alla onko taloudella säästöjä. Siihen sitten pitää merkitä ne säästöt jotka tuottaa jotain eli korkotuloja. Ne lasketaan pääomatuloiksi ja vaikuttaa asumistuen määrään.
Ison lainan ottaminen pankilta on aina huono vaihtoehto. Laillisia varkaita koko laitos täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan sitten täyttänyt ne hakemukset oikein ja rehellisesti? Ainakin näissä lomakkeissa kysytään mm. pankkitalletuksista ja osakkeista (katso kohta 6):
http://www.kela.fi/documents/10192/3041302/AT1.pdf (Yleinen asumistukihakemus)
http://www.kela.fi/documents/10192/3041302/AE1.pdf (Eläkkeensaajan asumistukihakemus)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan sitten täyttänyt ne hakemukset oikein ja rehellisesti? Ainakin näissä lomakkeissa kysytään mm. pankkitalletuksista ja osakkeista (katso kohta 6):
http://www.kela.fi/documents/10192/3041302/AE1.pdf (Eläkkeensaajan asumistukihakemus)
Tietenkin olen. Kuten sanoin, vuokratuotto ja metsätulot vaikuttavat joten on ihan loogista että korkotuotto voi vaikuttaa mutta se miljoona saa maata tilillä ja vain korkojen osuus huomioidaan. Koskaan ei ole asumistuki muuttunut muutaman korkotonnin takia eli käytännössä vaikutus olematon. On ihan turha väittää ettei asumistukea saa jos on pätäkkää tilillä.
Mites on tupakointi ap: n kohdalla? Aivan turhaa valitusta jos rahaa menee savuna ilmaan.
Sen sijaan eläkkeensaajan asumistuesta en tiedä mitään joten siihen en ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin olen. Kuten sanoin, vuokratuotto ja metsätulot vaikuttavat joten on ihan loogista että korkotuotto voi vaikuttaa mutta se miljoona saa maata tilillä ja vain korkojen osuus huomioidaan. Koskaan ei ole asumistuki muuttunut muutaman korkotonnin takia eli käytännössä vaikutus olematon. On ihan turha väittää ettei asumistukea saa jos on pätäkkää tilillä.
Muutaman tonnin ollessa kyseessä ei vielä voi puhua pätäkästä tilillä. Mutta kuka makuuttaa 100000 huonotuottoisella käyttötilillä, jos ei omista esim. asuntoa?
Uudet kerrostalot rakennetaan vammaisillekin sopiviksi. Käyhän ihmisillä vammaisia vierainakin.