Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko uskovainen olla avoliitossa?

Vierailija
09.05.2017 |

Tunnen ihmisen joka sanoo olevansa uskovainen, mutta kävi ilmi että hän elää avoliitossa. Eikö seksi kuulu avioliittoon? En usko että tämä pari elää vain kämppiksinä.

Kommentit (232)

Vierailija
41/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noudattaa Vanhaa Testamenttia niin ei ole ongelma. Ei Aatamia ja Eevaakaan kukaan ollut vihkinyt. Ja heillä oli 2 poikaa.

Aatamin ja Eevan lapset nussivat myös iloisesti toisiaan. Raamattu on hieno opas elämään.

No, niillä ei ollut muita.

Hieman oudompi on Lootin tyttärien jekku isälleen.

Heilläkään ei ollut sillä hetkellä muita, mutta he eivät olleet maailman ainoat ihmiset, kuten Aatamin perhe.

Jumalan ei mainita pahastuneet tyttöjen pikku kepposesta.

Vierailija
42/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noudattaa Vanhaa Testamenttia niin ei ole ongelma. Ei Aatamia ja Eevaakaan kukaan ollut vihkinyt. Ja heillä oli 2 poikaa.

Aatamin ja Eevan lapset nussivat myös iloisesti toisiaan. Raamattu on hieno opas elämään.

No, niillä ei ollut muita.

Hieman oudompi on Lootin tyttärien jekku isälleen.

Heilläkään ei ollut sillä hetkellä muita, mutta he eivät olleet maailman ainoat ihmiset, kuten Aatamin perhe.

Jumalan ei mainita pahastuneet tyttöjen pikku kepposesta.

Itse asiassa Lootin tyttärien insestístä syntyi pari kansaa, joista oli hirveä riesa Israelille. Eli kyllä Jumalan paheksunta on vähintäänkin rivien välissä nähtävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ottaa Raamatun tosissaan niin ei voi.

Älä tee aviorikosta-käsky; seksi tarkoitettu vain ja ainoastaan avioliittoon, yhteen ja ainoaan.

Paitsi jos leskeytymisen takia uudelleen avioituu.

Koskee ihan kaikkia, perusluterilaisiakin mutta tänä maallistumisen ja luopumisen aikana harva enää ymmärtää.

Mitäpä luulette, oliko Jeesuksen aikaan kristittyjä pappeja vihkimään aviopareja? Entä alkuseurakunnissa?

Juutalaisilla kai oli vihkimenot, mutta jossain vaiheessa kristinuskon erotessa juutalaisuudesta, oliko pappeja?

Entä jos Jumala kuulee ihmisten rukouksen ja ajatukset, miksei Jumalalle riitä, että pariskunta lupaa toisilleen olla avioliitossa?

Pohtikaa huolella, miksi tarvitaan pappia vihkimään?

Vierailija
44/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tämän tiedät, tiedät varmasti että sisarusavioliitot kiellettiin vasta paljon myöhemmin. Ihan alkuvaiheessa ihmisten geeniperimä oli täydellinen, eikä lähisukulaisten pariutuminen aiheuttanut terveysongelmia.

Kun se alkoi aiheuttaa, homma kiellettiin.

Hämmästyttää, kuinka jotkut voivat uskoa siihen, että ihminen luotiin n. 6000v sitten, että mailmassa oli 6000v sitten vain 2 ihmistä, joiden jälkeläisiä koko ihmiskunta sitten on.

Ja että n. 1000v myöhemmin taas homma lähti alusta Nooan perheestä...

Vierailija
45/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tämän tiedät, tiedät varmasti että sisarusavioliitot kiellettiin vasta paljon myöhemmin. Ihan alkuvaiheessa ihmisten geeniperimä oli täydellinen, eikä lähisukulaisten pariutuminen aiheuttanut terveysongelmia.

Hämmästyttää, kuinka jotkut voivat uskoa siihen, että ihminen luotiin n. 6000v sitten, että mailmassa oli 6000v sitten vain 2 ihmistä, joiden jälkeläisiä koko ihmiskunta sitten on.

Ei ole välttämätöntä uskoa että maailma luotiin 6000 vuotta sitten, jotta voi uskoa että Jeesuksen omien sanojen mukaisesti koko ihmiskunta syntyi kahden ihmisen kautta. Jeesus vahvisti VT:n opetuksen tästä asiasta.

Koska uskon Jeesuksen olevan se, joka hän sanoi olevansa, otan kaiken hänen sanomansa kuolemanvakavasti.

Vierailija
46/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkääminen on synti samoin jos rakastaa toista ja hylkää. 

Vierailija
47/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mitä esim. "ihmisellä" ja toisaalta "vedenpaisumuksella" tarkoitetaan. Vanha testamentti on vertauskuvallinen.  n. 6000 vuotta sitten "ihminen" luotiin "Jumalan kuvaksi".

Vierailija
48/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee aviorikosta-käsky; seksi tarkoitettu vain ja ainoastaan avioliittoon, yhteen ja ainoaan.

Koskee ihan kaikkia, perusluterilaisiakin mutta tänä maallistumisen ja luopumisen aikana harva enää ymmärtää.

Aviorikoksella, ei ole mitään tekemistä ihmisten välisten seksin kanssa, vaan ihmisen ja Jumalan välisen liiton kanssa.

"Yksikään palvelija ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän on liittynyt toiseen, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa."

Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne."

Vierailija
49/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviorikoksella, ei ole mitään tekemistä ihmisten välisten seksin kanssa, vaan ihmisen ja Jumalan välisen liiton kanssa.

"Yksikään palvelija ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän on liittynyt toiseen, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa."

Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne."

Eipäs nyt vedetä mutkia liian suoriksi. Kyllä aviorikos liittyy nimenomaan seksiin, mutta on se toki myös vertauskuva ihmisen uskottomuudesta Jumalaa kohtaan.

Käsky *Älä tee aviorikosta* tarkoittaa nimenomaan seksuaalisia asioita. Se tarkoittamasi hengellinen aviorikos on käsitelty jo ensimmäisessä käskyssä *Minä olen Herra sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.*

Vierailija
50/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudestisyntynyt uskova ei voi. Sellainen joka luulee olevansa uskova voi.

Kaikki uskovaiset ovat uudestisyntyneitä, koska ihminen syntyy uudeksi tullessaan uskoon. Raamatussa on monia esimerkkejä siitä miten mies vain haki itselleen vaimon. Tärkeintä on rakkaus. Ei se, onko joku ulkopuolinen taho vihkimät liittoon. Kaanaan häissä Jeesus muutti vedet viiniksi, eli häitäkin pidettiin.

Vierailija
51/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs nyt vedetä mutkia liian suoriksi. Kyllä aviorikos liittyy nimenomaan seksiin, mutta on se toki myös vertauskuva ihmisen uskottomuudesta Jumalaa kohtaan.

Käsky *Älä tee aviorikosta* tarkoittaa nimenomaan seksuaalisia asioita. Se tarkoittamasi hengellinen aviorikos on käsitelty jo ensimmäisessä käskyssä *Minä olen Herra sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.*

Ensimmäinen käsky koskee vain sitä, ettei pidä muita Jumalina. Kuudes käsky taas koskee Jumalan ja ihmisen välisen liiton rikkomista.

Minä riemuitsen Herrasta, minä iloitsen Jumalastani! Hän pukee minun ylleni pelastuksen vaatteet, hän kietoo minut vanhurskauden viittaan, niin että olen kuin sulhanen, joka laskee hiuksilleen juhlapäähineen, tai kuin morsian, joka koristautuu kauneimpiinsa. Jes. 61:10

Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä." Ilm. 7:14

"Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin." Ilm. 22:14

Vierailija
52/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla avoliitossa. Me ollaan.

Ei voi jos on tosi uskovainen. Vai mitä mielenakrobatiaa käytät siihen, että elät syntistä elämää jota jumalasi ei hyväksy. Ei tämä ole mikään juttu mistä poimitaan itselle kivoimmat jutut ja sitten tehdään niin. Vaan nämä asiat on määritelty uskonnollisisas opeissa ja niitä noudatetaan tai ei olla uskovaisia.

Mutta niinkuin kaikki tietää ei todellisia uskovaisia ole. On vain tekopyhiä toisten tuomitsijoita.

Vierailija
53/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helluntailaisetko ne on, jotka on fanaattisempia tuon esiaviollisen seksin kanssa? Vai jehovat? Tässä maassa suurin osa meistä uskovista on kai ihan normikristittyjä.

Haha, sinun normikristitty kuulostaa ns. tapakristityltä. Tämä on oxymoron, sillä tavan ja kulttuurin vuoksi 'kristittynä' esiintyvä EI OLE Raamatun mukainen kristitty, Jeesuksen seuraaja.

Kun ne himot riivaavat ja vietit vievät, miksei sitten mennä naimisiin?

Kerropa, "normikristitty"!

P.s. kastatteko te lapsenne? Miksi?

Vierailija
54/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen käsky koskee vain sitä, ettei pidä muita Jumalina. Kuudes käsky taas koskee Jumalan ja ihmisen välisen liiton rikkomista.

Minä riemuitsen Herrasta, minä iloitsen Jumalastani! Hän pukee minun ylleni pelastuksen vaatteet, hän kietoo minut vanhurskauden viittaan, niin että olen kuin sulhanen, joka laskee hiuksilleen juhlapäähineen, tai kuin morsian, joka koristautuu kauneimpiinsa. Jes. 61:10

Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä." Ilm. 7:14

"Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin." Ilm. 22:14

Eli olet sitä mieltä että *Älä tee aviorikosta* ei liity seksiin mitenkään, vaan se on ymmärrettävä hengellisenä asiana Jumalan ja ihmisen välillä?

Minkähänlaista seksuaalista syntiä sinä mahdat piilotella itseltäsikin?

Se, että toisaalla raamatussa (mm. Hoosean kirja) rinnastetaan aviorikos ja ihmisen uskottomuus Jumalaa kohtaan, ei tarkoita että aviorikos on kaikkialla vain hengellisesti selitettävä asia. Kyllä 10 käskyn aviorikos tarkoittaa ihan kirjaimellisesti ketun käymistä väärässä kolossa. Tai kolon ketussa.

Vierailija
55/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen ei voi olla avoliitossa. Uskovainen ei harrasta seksiä kuin avioliitossa. Sallittua seksi on vain, kun tarkoitus on hankkia lapsia. Ainoa hyväksyttävä asento on perinteinen lähetyssaarnaaja.

Vierailija
56/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovainen ei voi olla avoliitossa. Uskovainen ei harrasta seksiä kuin avioliitossa. Sallittua seksi on vain, kun tarkoitus on hankkia lapsia. Ainoa hyväksyttävä asento on perinteinen lähetyssaarnaaja.

Trollí, mutta vastaan piruuttaní.

Oletko aina ajatellut että kuningas Daavid oli uskovainen? (Jumalan mielestä oli raamatun mukaan).

Mitenkäs tämä sama Daavid meni ja astui yhden sotapäällikkönsä vaimon, ja kun nainen tuli raskaaksi niin piti lähettää sotapäällikkö ítsemürhaoperaatiolle?

Tai Simson? Tuo väkivahva mies, jota Herra käytti tekemään suuria sankaritekoja. Ja jonka seksuaalimoraali oli heikompi kuin hiekasta tehty köysi.

Eivätkö Daavid ja Simson olleet uskovaisia?

Pointtini ei ole oikeuttaa mitään syntiä, eikä kristittyjen pidä matkia Daavidin tai Sinsonin esimerkkiä - vaan Kristuksen. Sen sijaan yritän osoittaa että uskovat lankeavat syntiin, ja siitä ei saa päätellä olevansa sittenkin pelastuksen ulkopuolella. Vaan sitä kiireemmin on mentävä taas kysymään Jeesukselta miksi hänen oli niin paha olla siellä ristillä.

Vierailija
57/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudestisyntynyt uskova ei voi. Sellainen joka luulee olevansa uskova voi.

Läntisessä maailmassa mennään yleensä avioliittoon.  Tässä tärkeä on sana: Liitto, elinikäinen sopimus olla liitossa. Tästä raamatussa on kyse, ei valkoisesta hunnusta tai sormuksista. Joten sydämme asia yli kaiken.  Sitoudunko, teenkö liiton iäksi. Avoliittokin voi olla sama, usein se ei vain ole. Laillisesti nykyään se on.  Seurakunnissa kuitenkin esimerkkinä pysyvästä sitoutumisesta siihen toiseen, yhteen ainoaan yleensä avioon meno tekee asian selväksi itelle ja muille.  Ei ole kyse käskystä tehdä jotain, vaan rakkaudessa tehdystä liitosta iäksi.  Siksi asia kyllä on vakava.

Vierailija
58/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan muilta asiaa kysyy voiko olla vai eikö voi. Ainakaan jos osaa omilla aivoillaan ajatella.

Vierailija
59/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala loi adamille Evan, joten eiköhän tuo eräänlainen liitoon siunaaminen ollut:).

Vierailija
60/232 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset varmaan tuntevat Raamatun ja ymmärtävät että Raamattu ei määrittele avioliittoa sellaiseksi jonka me tunnemme. Siis sellaiseksi joka solmitaan virallisesti jossain kirkossa tai maistraatissa. Raamatun kirjoittamisen aikaan avioliitto oli sen solmivien ihmisten ja heidän sukujensa välinen sopimus, ei mikään viranomaisten vahvistama instituutio.

Jos otamme tämän avioliiton käsitteen niin sehän tarkoittaa kahta ihmistä jotka ovat sitoutuneet toisiinsa ja "tulleet yhdekisi lihaksi". Ja sellainen voi olla myös avoliitto jos ne ihmiset ovat siihen tosissaan sitoutuneet.

Uskonpuhdistus poisti avioliiton pyhien sakramenttien joukosta juuri siksi että sen kirkollisen sakramentin asemalla ei ollut Raamatullista pohjaa.