Voiko uskovainen olla avoliitossa?
Tunnen ihmisen joka sanoo olevansa uskovainen, mutta kävi ilmi että hän elää avoliitossa. Eikö seksi kuulu avioliittoon? En usko että tämä pari elää vain kämppiksinä.
Kommentit (232)
Voiko olla uskovainen jos ei usko ja noudata uskonsa oppeja?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syntiä jos ovat kihloissa tai jos aikovat mennä naimisiin. Avoliitossa seksi on syntiä, koska avoliittoa ei mainita Vanhassa testamentissa.
Samoin vuosiloma ja kaksi vapaapäivää viikossa on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syntiä jos ovat kihloissa tai jos aikovat mennä naimisiin. Avoliitossa seksi on syntiä, koska avoliittoa ei mainita Vanhassa testamentissa.
Raamatussa mainitaan kuitenkin ihan hyväksyttävänä asiana, että miehellä on monta naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helluntailaisetko ne on, jotka on fanaattisempia tuon esiaviollisen seksin kanssa? Vai jehovat? Tässä maassa suurin osa meistä uskovista on kai ihan normikristittyjä.
Normikristittyjä= tapakristittyjä?
Uskonnoton kristitty
"Uskovainen" on kovin laaja käsite.
Yleensä uskovaiseksi itsensä mieltävä pitää uskovaisina vain samalla tavalla uskovia.
Jos jollain alueella on jokin vahva uskonnollinen liike, muut usein tarkoittavat "uskovainen"- sanalla tämän liikkeen jäseniä.
Täällä Pohjois-Pohjanmaalla "usskovainen" on synonyymi vanhoillislestadiolaiselle.
Tapakristitty voi kertoa toiveenaan hautajaisia tai häitä järjestäessään, että ei halua uskovaista pappia....
Jos noudattaa Vanhaa Testamenttia niin ei ole ongelma. Ei Aatamia ja Eevaakaan kukaan ollut vihkinyt. Ja heillä oli 2 poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa mainitaan kuitenkin ihan hyväksyttävänä asiana, että miehellä on monta naista.
VT:n puolella kyllä.
UT:ssa nimenomaan Paavalin sanomiset ovat muokanneet kristinuskon avioliittokäsitystä.
Kristinusko syntyi kreikkalais-roomalaisessa kulttuuriympäristössä, jossa yksiavioisuus oli normi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ideaa enää Raamatulla tai 10 käskyllä, jos "uskovaiset" voivat sieltä poimia vain itselleen sopivat tai ei mitään?
Koskee myös AVIOEROA ja uuden suhteen/liiton aloitusta sen jälkeen.
Ai ei? Haluatte vain haukkua susipareja?
Työntäkää se raamattunne jo kanaalitunneliin, jos ette muuta osaa kuin tuomita toisia.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VT:n puolella kyllä.
UT:ssa nimenomaan Paavalin sanomiset ovat muokanneet kristinuskon avioliittokäsitystä.
Kristinusko syntyi kreikkalais-roomalaisessa kulttuuriympäristössä, jossa yksiavioisuus oli normi.
Kommentoin vain tuohon: Avoliitossa seksi on syntiä, koska avoliittoa ei mainita Vanhassa testamentissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ideaa enää Raamatulla tai 10 käskyllä, jos "uskovaiset" voivat sieltä poimia vain itselleen sopivat tai ei mitään?
Pelastus ei ole riippuvainen 10 käskystä tai mistään muustakaan raamatun käskystä. Ne ovat olemassa vain sitä varten, että ihminen toteaa konkurssinsa - eli että ei voi niitä noudattaa vaikka kuinka yrittäisi.
Jos olemme rehellisiä, koko korttitalomme kaatuu jo kohdassa *Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita Jumalia.*
Jeesus pelastaa häneen turvautuvat, elivätpä sitten avoliitossa tai söivät katkarapuja ja käyttivät sekoitekankaisia vaatteita. Pelastus on armosta, ei lain noudattamisesta.
Tietenkin Pyhä Henki neuvoo Kristukseen uskovia elämään ihmisiksi, ja avioliiton solmiminen olisi ihan maallisestikin ajateltuna viisasta (perintöasiat menevät helposti sekaviksi avoliitossa).
Jeesus opetti mitä avioliitto on, siinä mies ja nainen tulevat " yhdeksi lihaksi".
Muita avioliittoja kun miehen ja naisen, ei ole. Ne rikkovat Jumalan Sanaa.
Uskovaisen tulee pyrkiä pois synneissä elämisessä, ja tehdä parannus.
Jos haluaa olla kristitty, silloin myös hyväksyy Raamatun.
Raamattu on sama eilen tänään ja huomenna. Raamatun Sana ei koskaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Avioliitto on perinnesääntö, ei Jumalan tahto. Uskovaisen ei kuulu noudattaa uskonsa oppeja, vaan Jumalan tahtoa.
Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. Matt. 15:7-9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noudattaa Vanhaa Testamenttia niin ei ole ongelma. Ei Aatamia ja Eevaakaan kukaan ollut vihkinyt. Ja heillä oli 2 poikaa.
Aatamin ja Eevan lapset nussivat myös iloisesti toisiaan. Raamattu on hieno opas elämään.
Kun tämän tiedät, tiedät varmasti että sisarusavioliitot kiellettiin vasta paljon myöhemmin. Ihan alkuvaiheessa ihmisten geeniperimä oli täydellinen, eikä lähisukulaisten pariutuminen aiheuttanut terveysongelmia.
Kun se alkoi aiheuttaa, homma kiellettiin.
Vierailija kirjoitti:
Uskovainen ei voi olla avoliitossa. Se on avioliiton ulkopuolista seksiä, haureutta. Kihloissa oleminen ei myöskään muuta tilannetta. Kihloissa oleminen ei ole sama asia kun naimisissa oleminen.
Itselläni oli 15 vuoden avoliittoaika takanani. Sitten sain ottaa uskon lahjaa vastaan Jumalalta. Koin henkisen uudestisyntymisen, minusta tuli Jeesuksen seuraaja. Raamatun Sana avautui minulle.
Oli heti selvää että avoliitossa en voinut jatkaa. Juttelimme mieheni kanssa, ja hän ei halunnut jättää minua. Menimme vielä samana vuonna naimisiin.
Eli sinä kuitenkin uskoon tultuasi harrastit esiaviollista seksiä ennen kuin teidät varsinaisesti vihittiin?
Ymmärräthän että on mieletöntä väittää ettei uskova voi olla avoliitossa? Minä muistan yhden Israelin kuninkaan - nimi alkaa D:llä - joka piti useita vaimoja (moniavioisuus oli eritysesti kielletty kuninkaalta) ja jopa mürhautti yhden heilansa ukon.
Tämä kuningas oli niin vilpittömästi uskova, että Vanhassa Testamentissa on hirveä määrä hänen kirjoittamaansa runoutta.
Ja ennen kuin kukaan keksii että tällä voi oikeuttaa synnit, niin Daavid aina katui tekemiään typeryyksiä ja korjasi toimintaansa. Ja Jumala armahti hänet. Siinä se tärkeä juttu.
Riippuu uskonnosta ja sen kirkkokunnasta sekä omasta uskonnollisuuden asteesta.
Osassa uskontokuntia on tiukemmat säännöt, kun taas toisissa kukin saa toimia omien arvojensa mukaan.
Ei uskovaiset ole yksi yhtenäinen massa. Saatat tuntea uskovaisia joista et sitä edes tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovainen ei voi olla avoliitossa. Se on avioliiton ulkopuolista seksiä, haureutta. Kihloissa oleminen ei myöskään muuta tilannetta. Kihloissa oleminen ei ole sama asia kun naimisissa oleminen.
Itselläni oli 15 vuoden avoliittoaika takanani. Sitten sain ottaa uskon lahjaa vastaan Jumalalta. Koin henkisen uudestisyntymisen, minusta tuli Jeesuksen seuraaja. Raamatun Sana avautui minulle.
Oli heti selvää että avoliitossa en voinut jatkaa. Juttelimme mieheni kanssa, ja hän ei halunnut jättää minua. Menimme vielä samana vuonna naimisiin.
Eli sinä kuitenkin uskoon tultuasi harrastit esiaviollista seksiä ennen kuin teidät varsinaisesti vihittiin?
Ymmärräthän että on mieletöntä väittää ettei uskova voi olla avoliitossa? Minä muistan yhden Israelin kuninkaan - nimi alkaa D:llä - joka piti useita vaimoja (moniavioisuus oli eritysesti kielletty kuninkaalta) ja jopa mürhautti yhden heilansa ukon.
Tämä kuningas oli niin vilpittömästi uskova, että Vanhassa Testamentissa on hirveä määrä hänen kirjoittamaansa runoutta.
Ja ennen kuin kukaan keksii että tällä voi oikeuttaa synnit, niin Daavid aina katui tekemiään typeryyksiä ja korjasi toimintaansa. Ja Jumala armahti hänet. Siinä se tärkeä juttu.
Kristityn tuleekin seurata Herramme Jeesuksen opetuksia avioliitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Avioliitto on perinnesääntö, ei Jumalan tahto. Uskovaisen ei kuulu noudattaa uskonsa oppeja, vaan Jumalan tahtoa.
Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. Matt. 15:7-9
Huh!
Noudattaako jokainen uskovainen oman uskonsa pyhiä kirjoituksia ja muita määräyksiä 100%? Onko uskovaisten keskuudessa missään uskonnossa edes yksimielisyyttä mitä kirjoituksia ja määräyksiä uskovaisen tulisi edes noudattaa?
Ei raamatussakaan ole määritelty avioliittoa. Minkälainen se mahtoibolla raamatun aikana?
Ei se ainakaan mikään sakramentti ole.
Minä olen uskovainen vaikken mikään lahkouskovainen olekaan ja harrastan mielelläni seksiä ja tein sitä monen kanssa ja paljon. Sitten menin avoliittoon ja avioliittoon. En kokenut mitään synnintuntoja. Kirkoissa, sekä katolisessa että monissa muissakin, ja varsinkin lahkoissa tehdään kyllä paljon syntiä. Uskovaiset ja papit käpälöi lapsia tai käyttävät hyväkseen nuorten tyttöjen luottamusta. SE on huutava synti verrattuna siihen että kaksi halukasta ihmistä rakastelee.