Miten eroon mustasukkaisuudesta?
Olen taipuvainen mustasukkaisuuteen ja haluaisin siitä eroon, sillä koen että se menee liian pitkälle. Olen tällä hetkellä vapaa, mutta esimerkiksi kun aloitan seurustelun, pelkään että uusi seurustelukumppanini pettää minua. Ehkä täysin syyttä, toisinaan epäilyille on ihan perustelut.
Pahimpina vuosina kun aloitin seurustelun koin ainoaksi lääkkeeksi mennä sänkyyn jonkun muun kanssa, eli pettää uutta seurustelukumppania ns. kaiken varalta. Kun olin itse ensin pettänyt, en kokenut enää mustasukkaisuutta, sillä tiesin, että se ei olisi maailmanloppu ja sitten tilanne olisi vasta ns. tasan. Olin vapautuneempi ja itse suhde toimi paljon paremmin.
Nuorena minulla oli 3-4 vakavampaa suhdetta jotka kaikki päättyivät siihen, että minua petettiin törkeällä tavalla. Nyt minusta on tullut jotenkin pelokas ja liian varovainen / mustis.
Mikä avuksi?
mies38
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
wt-mamma kirjoitti:
Erotessani exästäni sain kuulla hänen pettäneen mua ihan suhteemme loppuvaiheessa. Luulin olevani asian kanssa täysin fine, kunnes aloitin nykyisen mieheni kanssa seurustelemaan. Tai oikeastaan siinä kohtaa kun aloin odottamaan entistä yhteistä lastamme, päässäni naksahti ja aloin kyttäämään hänen sivuhistoriaa ja viestejänsä. Musta tuli itseasiassa rikollisen hyvä stalkkeri. No, kun vauvamme oli puolivuotias, hän jäi kiinni pettämisestä. Meillä meni todella hyvin ja olin lopettanut viestien yms lukemisen, kunnes kerran iski hirveä himo ja siinä se sitten oli.
Erottiin mutta palattiin yhteen. Mies halusi tehdä kaikkensa että saisin luottamuksen takaisin. Saatiin suhde toimimaan ja toinen lapsi.
Nykyään tilanteemme on hyvinkin seesteinen, etenkin oma pääkoppani on hyvässä terässä. Kaksi ihmistä, joita olen rakastanut koko sydämestäni, ovat mua pettäneet. Mua ei enää pelota. Mua ei pelota, mitä jos mies taas pettäisi. Mä tiedän sen, että mä selviytyisin siitä. Jos haluaisin erota, eroaisin. Mä kyllä pärjäisin. Nämä ajatukset ovat tuoneet mulle ihan älyttömästi itsetuntoa ja saaneet mustasukkaisen ihmisen täysin päinvastaiseksi.
Entä sitten jos se toinen pettää? Ihan oikeasti. Entä sitten?
Hienoa että olette selvinneet. Mutta onhan tuo aikamoinen henkinen kriisi läpikäytäväksi. Ei siihen mitenkään voi suhtautua olkaa kohauttaen. Ihanko tosissasi väität ettet pelkää joutuvasi läpikäymään sitä samaa raastavaa prosessia?
Ja jos toinen on jo kerran pettänyt, ja nyt sinulla on tunne että kaikki on hyvin, tapahtuu mitä vaan, niin melko avoimelta suhteelta kuulostaa.
Yleensä, jos on tullut petetyksi, niin pelkää entistä pahemmin, että tulisi uudelleen petetyksi. Tuon kirjoittajan (jolle kommentoit) teksti kuulostaa vähän oudolta.. Pettäminen traumatisoi lähes aina.
Kun itse petät niin alitajuisesti ajattelet että sinä et ole sen arvoinenkaan että sinulle oltaisiin uskollisia.Samalla kun itse pettää oppii miten helposti se käy, miten paljon tilaisuuksia on ja miten se oma kumppani ei saanut tietää eli on mahdoton luottaa jos ei ole edes itselleen uskollinen.
Harrastatko itse sitä "vehtailua"?