Te vanhemmat, jotka ette käy (siis kumpikaan lapsen vanhemmista) vanhempain illoissa koulussa tai pk:ssa
Saanko kysyä miksi ette käy? Sillä puhutaan tärkeistä,lapsianne koskevista asioista.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina paikalla, koska välitän lapseni koulutuksesta. Turhauttaa, kun joka kerta niiden ongelmalasten vanhemmat loistavat poissaolollaan. Vanhempainillassa voisi keskustella luokan ongelmista yleisellä tasolla ja sopia yhteisistä pelisäännöistä. Voisi sopia esim. kännykän käytöstä, whatsapp-ryhmistä, läksyringeistä jne. Näin myös tehdään, mutta keskustelut eivät paljon auta kun paikalla on vain niiden hyvin käyttäytyvien lasten vanhempia.
Mitä sopimista on whatsapp-ryhmissä ja kännykän käytössä? Aukaisetko asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina paikalla, koska välitän lapseni koulutuksesta. Turhauttaa, kun joka kerta niiden ongelmalasten vanhemmat loistavat poissaolollaan. Vanhempainillassa voisi keskustella luokan ongelmista yleisellä tasolla ja sopia yhteisistä pelisäännöistä. Voisi sopia esim. kännykän käytöstä, whatsapp-ryhmistä, läksyringeistä jne. Näin myös tehdään, mutta keskustelut eivät paljon auta kun paikalla on vain niiden hyvin käyttäytyvien lasten vanhempia.
Itsekin istun näissä, mutta oikeasti miksi vanhemmat pitäisi keskustella jostain säännöistä. Koulu astettaa säännöt ja lapset pitää niitä noudattaa. Ei niitä tarvitse keskustella vanhemman illassa, ne voidaan lähettää kotiin Wilma viestinä ja aikuinen voi lukea niitä kotona. Jos oppilas ei noudata sääntöä hän saa huomautuksen jonka vanhempi pitää kuitata. Miksi haluat istua ja pohtia sääntöjä ja neuvotella niistä. Se on lapsen työpaikka ja lapsen esimes on opettaja. Juuri tämän takia en jaksaisi mennä , kun on aina niitä vanhempia jotka kyysenalaistaa koulun sääntöjä ja niitä pitää sitten yhdessä tuumata. Ja, meidän lapsilla on siis yli ysin keskiarvo ja molemilla on yksi läksynhuomautus.
Kyllä sen huomaa, ketkä siellä vanhempainilloissa käy. Siellä käy ne, joiden lapsilla koulu menee hyvin tai vähintään ok. Ne joiden lapsilla on ongelmia eivät vanhempainiltaan tule. Tämä on nähty kolmen lapsen kanssa. Varsinkaan häirikkölasten vanhempia en ole ikinä nähnyt vanhempainilloissa. Karua mutta totta. Yhteyksiä toki pidetään muuta kautta (näin ainakin väitetään), kun ne vanhempainillat on niin turhia, mutta eipä se näy missään. Lapsi jatkaa häiriköintiään kuten ennenkin. Epäilen, että tokkopa noita vanhempia kiinnostaa lastensa elämä millään tavalla. Riittää, että lapset kahlaa peruskoulun jotenkuten läpi, kuten nää vanhemmat itsekin teki.
Vierailija kirjoitti:
Täysin turhia ja vuosikausia niissä käynyt enkä ikinä ole tuntenut olleen hyötyä.
Muutamat besserwisser vanhemmat puhuu omiaan ja korostaa omaa elämäänsä.
Mistään hyödyllisestä ei useinkaan saa puhua kuten kiusaamisesta, sillä sitähän ei kiva koulussa sallita.
Koulukiusaaja ei odota, että kiusaaminen sallittaisiin, vaan kiusaa kyllä heti jos luokan ryhmäkäyttäytymistä ei koko ajan vahdita.
Kiva-Koulu on pelkkä silmänkääntötemppu, sanahelinää, jonka tarkoitus ei ole pelastaa oppilaita ahdingosta.
Kiva-Koulun tarkoitus on pelastaa rehtori ahdingosta, jos kiusaamisesta koituu oikeudellisia seuraamuksia. Opettajat eivät ole rikosoikeudellisesti vastuussa kiusaamisen seurauksista, jos koulu on virallisesti sitoutunut kiusaamattomuuteen.
Tämä on Kiva-Koulu-hankkeen tarkoitus,
se ei ole oppilaslähtöinen, eikä sitä suunniteltu itse kiusaamisen lopettamiseksi, vaan opettajien vapauttamiseksi vastuusta.
No meillä ainakin päiväkodissa oman lapsen illoissa puhuttiin paljon tautien ehkäisystä (eli siis niitä vanhempia syynättiin jotka eivät huolehdi käsien pesusta pk: hon tullessa((tosin taisi olla just ne vanhemmat Poissa))
Ja koulussa töissä ollessani opettaja kävi kaikken vanhempien kanssa yksin läpi askarruttavat asiat, kuten missä mättää kys. oppilaalla koulun käynnissä. Ja yhteisiä sääntöjä vielä erikseen kasvotusten kävi läpi. Mielestäni nämä ovat tärkeitä asioita. Harmi että juuri niiden oppilaiden vanhemmat, jotka eivät pidä huolta lapsensa käytöksestä, eivät tule vanhempain iltoihin
Mä osallistun aina kun mahdollista. Ehkä tärkeimpänä syynä se että haluan tuntea edes pintapuolisesti luokkakavereiden vanhemmat. Näin on helpompi sopia synttärit, yökylät, kimppakyyditykset ym., ja toisaalta mahdolliset kiistat, kun on edes tervehditty kasvokkain ja pari sanaa vaihdettu.
Lisäksi meillä ainakin on ollut monesti ihan tärkeitä pohdiskeltavia asioita, kuten minne mennä leirikouluun ja miten se rahoitetaan. MIeluummin näen yhtenä iltana ja olen heittelemässä tai kuulemassa ideointia ja äänestämässä kuin luen seuraavan parin viikon aikana kymmeniä meilejä, jossa väännetään aiheesta. Tehokkaampaa minusta hoitaa kerralla.
Ainoa mikä mua noissa tilaisuuksissa ärsyttää, on ne pakolliset tutustumisleikit. Jos on opettajia kuulolla, niin armahtakaa meitä vanhempia ja skipatkaa nämä. Korkeintaan joku hyvin lyhyt esittelykierros, mutta ei mitään "olen appelsiini ja etsin päärynää" -leikkejä, kiitos.
Meillä jo neljäs lapsi kierroksessa. Eilen juuri istuttiin ekan luokan infotilaisuudessa ja siinä vaiheessa kun psykologi aloitti tappavan tylsää osuuttaan asioista, jotka jo kaikki tiesi ja venytti puhettaan ja välillä hymyili typerästi lauseidensa välissä, niin mietin, että onko pakko istua täällä vai kehtaanko nousta kesken kaiken (tottakai omasta työajasta vielä kaikki pois). Samat asiat niissä on, jos on jo yhden lapsen asiat kertaalleen istunut.
Olen lto, joka inhoaa vanhempien iltojen vetämistä, mutta työnantaja niitä edellyttää. Yritämme keksiä uusia näkökulmia ja tekemistä, mutta on vaikeaa keksiä sellaista, johon kaikki olisi tyytyväisiä. Ja sitten vielä ne, jotka käy kolmannen tai neljännen lapsen vanh.illoissa. Voi, jos ei tarttis pitää niitä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen huomaa, ketkä siellä vanhempainilloissa käy. Siellä käy ne, joiden lapsilla koulu menee hyvin tai vähintään ok. Ne joiden lapsilla on ongelmia eivät vanhempainiltaan tule. Tämä on nähty kolmen lapsen kanssa. Varsinkaan häirikkölasten vanhempia en ole ikinä nähnyt vanhempainilloissa. Karua mutta totta. Yhteyksiä toki pidetään muuta kautta (näin ainakin väitetään), kun ne vanhempainillat on niin turhia, mutta eipä se näy missään. Lapsi jatkaa häiriköintiään kuten ennenkin. Epäilen, että tokkopa noita vanhempia kiinnostaa lastensa elämä millään tavalla. Riittää, että lapset kahlaa peruskoulun jotenkuten läpi, kuten nää vanhemmat itsekin teki.
No nyt suuta soukemmalle!
Käyn joka ikisessä vanhempainillassa, käynyt ekaluokalta asti, välillä tulemme molemmat.
Ja minun lapseni on juuri tämä kuvailemasi "häirikkölapsi",
tai riippuu mikä Sinua erityisesti häiritsee lapsissa?
Meidän villikko on luokan äänekkäin pellavapää, huonoin oppilas, mutta kuitenkin onnellinen.
Omien sanojensa mukaan "Mä olen varmaan luokan huonoin, mut mulla on ainaki ollu hauskaa".
Ei hän ole muuttunut ryhdikkääksi, vaiteliaaksi suorittajaksi vaikka kuinka olemme istuneet kokouksissa ja illoissa.
En tiedä mikä piirileikinohjaaja hänestä isona tulee, sitten kun hän on "kahlannut koulun läpi jotenkuten".
Itse kävin aina lisäksi myyjäiset. Mies ei Käynyt koskaan.
Teen iltavuoroa. Mies taas joutuu sillä aikaa hoitamaan lapsia, tukiverkkoja kun ei juuri ole. Kaikilla tosiaan ei ole työpäivät klo 8-16 ja aina avoin mummola, eikö olekin uskomatonta.
Ei kiinnosta. Pari tätiä kertoo kuinka he ovat opettajia ja mitä tekevät omien oppilaidensa kanssa. Muut nyökyttelee. Sitten puhutaan luokan varainhankinnasta, kukaan ei halua rahastonhoitajaksi, asiaan palataan myöhemmin eikä palata koskaan.
Kellään ei ole kysyttävää ja heippa.
Vuosikausia noissa käynyt ja eiköhän se jo ole opittu ettei mikään muutu.
Asia erikseen kielivalintainfot.
Mua huvittaa tässä ketjussa nämä jotka yrittää ei niin hienovaraisesti kertoa että oot paska vanhempi ja sun lapset häirikkökakaroita jos et käy niissä vanhempainilloissa ja kiillottaa sillä omaa sädekehäänsä vain kun heillä ei ole munaa itsellä jäädä niistä pois.
Vierailija kirjoitti:
No meillä ainakin päiväkodissa oman lapsen illoissa puhuttiin paljon tautien ehkäisystä (eli siis niitä vanhempia syynättiin jotka eivät huolehdi käsien pesusta pk: hon tullessa((tosin taisi olla just ne vanhemmat Poissa))
Ja koulussa töissä ollessani opettaja kävi kaikken vanhempien kanssa yksin läpi askarruttavat asiat, kuten missä mättää kys. oppilaalla koulun käynnissä. Ja yhteisiä sääntöjä vielä erikseen kasvotusten kävi läpi. Mielestäni nämä ovat tärkeitä asioita. Harmi että juuri niiden oppilaiden vanhemmat, jotka eivät pidä huolta lapsensa käytöksestä, eivät tule vanhempain iltoihin
Tuskin kukaan skippaa niitä tapaamisia, joissa puhutaan henk.kohtaisesti siitä omasta lapsesta. Nuo ryhmäkokoontumiset puolestaan on ihan turhia, niissä ei toivottavasti keskustella kenenkään asioista erityisesti vaan yleisesti jaaritellaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko koskaan pikkumielessäsi käynyt ajatus, että ehkä ne (sinun silmissäni) häirikkölasten vanhemmat eivät tule vanhempainiltaan siksi, että siellä on niin paljon "kilttien" lasten vanhempia tuomitsemassa ja vittuilemassa?
Siellä puhutaan pelkkää paskaa! Jos pitäisi lapsien oikeista ongelmista puhua niin niitä kierrellään ja kaarrellaan ja pehmitellään.
Päiväkodissa vanhempainilta on tätä: nimikoikaa lastenne vaatteet, se on tärkeää nimikoikaa ne ihan oikeasti. Sitten lässytystä päiväkodin arjesta siten, että vanhemmalle melkein tulee olo että täytyy vaihtaa lapsen hoitopaikkaa jos hoitajalla on noin rankkaa. Vanhempainilloissa tosiaan käy kyllä ne vanhemmat, jota ovat tavallisen hyviä vanhempia ja valmiina puuttumaan ongelmiin itsekin. Ei sen muita hakkaavan ja kiusaavan pojan vanhemmat siellä taaskaan olleet.
Koulun vastaavat illat taas on olleet ihan erilaisia ja on ollut mukava tutustua muihin vanhempiin. On tullut olo että ainakin tässä koulussa lapsista välitetään ja kaikkeen puututaan ajoissa. Esikoine tosin vasta ekalla, että saattaa olla uutuuden viehätystä tämä.
Omat vanhemmat ei ikinä osallistuneet mihinkään ja se oli noloa. Musiikkiluokalla kun olin, kaikkiin konsertteihin ja varainkeruuseen ja muuhun tarvittiin vanhempien apua. Isä sanoi, ettei häntä kiinnosta. Se tuntui pahalta, joten senkin takia käyn aina. Vaikka aika usein ne samat asiat käydään läpi kyllästymiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Teen iltavuoroa. Mies taas joutuu sillä aikaa hoitamaan lapsia, tukiverkkoja kun ei juuri ole. Kaikilla tosiaan ei ole työpäivät klo 8-16 ja aina avoin mummola, eikö olekin uskomatonta.
Minä olen yksinhuoltaja ja ilman tukiverkkoa ja mulle on aina sanottu että lapsen voi ottaa mukaan.ja aina olen mennyt. Eikö olekin uskomatonta?
Ollaan käyty aikoinaan esikoisen ekaluokan vanhempainillassa ja seuraavan kerran, kun sama esikoinen meni yläasteelle. Tämän jälkeen on kolme muutakin lasta saateltu koulutielle, mutten ole kokenut tarpeelliseksi mennä kuuntelemaan niitä samoja juttuja uudestaan.
Ekan luokan vanhempainilta meni niin, että kaikki (todellakin kaikki) pöytäryhmät joutuivat esittelemään itsensä. Tarkoittaen, että kymmenet vanhemmat kertoivat nimensä ja sen kenen lapsen vanhemmat ovat. Seuraavaksi oltiin jotain leikkiä siinä oman pöytäryhmän kesken. (Voi luoja, miten paljon me miehen kanssa VIHATAAN noita aikuisten väkinäisiä leikkejä!) Sitten rehtori kertoi, kuinka koulu on Kiva koulu yms. Koko ajan mietin, miten meidän kuopus pärjää, kun oli ekaa kertaa erossa musta monta tuntia. Seuraavana päivänä tämä rehtorin yli tunnin kestänyt puhe oli tiivistettynä wilmaan muutamalla ranskalaisella viivalla. Miksi me käytiin siellä?
Toisen kerran sain itseni revittyä vanhempainiltaan, kun esikoinen siirtyi yläasteelle. Luokanvalvojat esittelivät itsensä nimeltä. Loppuaika oli uskomatona häröilyä, kun vanhempien ja oppilaiden piti kiertää kolmekerroksisen koulun luokkahuoneissa niin, että jokaisessa olevinaan kerrottiin eri oppiaineista. Uskomattoman huonosti organisoitu vanhempainilta. Vanhemmat ja oppilaat kurkkivat luokkahuoneisiin siinä, että mitähän täällä pitäisi tehdä. Joissain luokissa sitten seisoi joku opettaja ja joissain pari vanhempaa oppilasta eikä kukaan tiennyt mitä pitää tehdä. Jonnekin luokkaan, kun meni, niin opettaja saattoi juuri olla lopettamassa "esitelmäänsä" ja yhtään et tiennyt, mistä oli kyse. Jossain vaiheessa kysyin mun tulevalta seiskaluokkalaiselta että "Pitäiskö vaan häippästä?" ja hän sanoi, että "mennään vaan, ei täällä mitään tapahdu".
Siinä mun kokemukset vanhempainilloista.
Kyllä minä miellelläni kävisin kaikissa päiväkodin infoissa, vanhempain illoissa, harrastusryhmän palavereissa, jne.
Työnantaja vaan tykäisi kyttyrää kun olisin joka viikko jossainkohtaa estynyt tekemään työtä. Olen vuorotöissä ja jo nyt on hankalaa saada lasten lääkärit ja muut hoidettua kalenteriin.
Äitini onneksi menee nuorimman kevätjuhlaan, en saanut työvuoroa vaihdettua.
Että menen kyllä jos vaan olen vapaalla.