Te vanhemmat, jotka ette käy (siis kumpikaan lapsen vanhemmista) vanhempain illoissa koulussa tai pk:ssa
Saanko kysyä miksi ette käy? Sillä puhutaan tärkeistä,lapsianne koskevista asioista.
Kommentit (41)
Koska täsmälleen samat asiat, joita illoissa käsiteltiin, pätkähtivät sähköiseen reissuvihkoon (meillä Helmi) seuraavana päivänä.
Kuten esim. mistä? Nehän on sellaista yleistä plätinään, jotka tulee ihan kirjeenä kotiinkin.
t. illoissa kyllä käynyt
Vierailija kirjoitti:
Ei taas tätä aihetta! Jotain uutta!
Pahoittelen, mutta en ole itse lukenut tästä aiheesta keskustelua. Siksi kysyinkin..
Ei niissä puhuta kuin yleisellä tasolla. Ei siellä puhuta juuri sinun lapsestasi henkilökohtaisesti. Wilmaan tulee yhteenveto kyllä siellä puhutuista asioista.
Olen kyllä muutamassa vanhempainillassa käynyt ja turhaksi todennut.
Itsellä kolme lasta joista kaksi kuuluu erityisen tuen piiriin. Meillä on kaksi kertaa vuodessa suunnitelman tarkastus ja siellä käydään läpi oman lapsen asiat. Se riittää. Ja jos ei riitä niin aina voi olla yhteydessä opettajaan. Lisäksi luen wilmaa.
Täysin turhia ja vuosikausia niissä käynyt enkä ikinä ole tuntenut olleen hyötyä.
Muutamat besserwisser vanhemmat puhuu omiaan ja korostaa omaa elämäänsä.
Mistään hyödyllisestä ei useinkaan saa puhua kuten kiusaamisesta, sillä sitähän ei kiva koulussa sallita.
Mun porukat kävi molemmat aina vanhempainillassa, aikana jolloin reissuvohko oli repussa kulkeva vihko. Amiksessa ne oli myös, viiden muun vanhemman kanssa ja ope oli sanonut, että täällä ovatkin juuri ne, joiden lasten kanssa EI ole ongelmia. Hyvät ihmiset, käykää niissä!
Eipä huvita tarhapäivän päätteeksi laittaa lasta hoitoon, jotta päästäisiin vanhempainiltaan kuuntelemaan itsestäänselviä jorinoita. Jos siellä jotain tärkeää on, niin tieto kyllä kulkee muutakin kautta.
Meillä ei vanhemmat aikanaan käyneet niissä koskaan ja koskaan eivät jääneet mistään paitsi kun ne tiedot tuli aina lappuina kotiin. Ja sillon ei ollut Wilmaa ja muuta. Itse en myöskään niihin jaksa samasta syystä lähteä. Mielummin vietän sen ajan lapsieni kanssa. Jos on keskusteluja missä puhutaan vain minun lapsestani niin sinne menen.
Koska pelkään opettajaa.
Taannoin eräs opettaja kirjoitti blogissaan, että hän näkee kyllä heti vanhemman päältä, jos joku on ls-tapaus. Ja että ne perheet, joista ei tulla vanhempainiltoihin,
siirtyy heti punaiselle listalle.
Opettaja pahastuu, jos niissä ei käydä ja tämä kostautuu sille oppilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun porukat kävi molemmat aina vanhempainillassa, aikana jolloin reissuvohko oli repussa kulkeva vihko. Amiksessa ne oli myös, viiden muun vanhemman kanssa ja ope oli sanonut, että täällä ovatkin juuri ne, joiden lasten kanssa EI ole ongelmia. Hyvät ihmiset, käykää niissä!
Meillä vanhempainiltoja ei ollut kuin ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Jos se ope tommosta sano ni tais vaan nuolla teidän takapuolta. Koskaan ei ole minun lapsien kanssa ollut ongelmaa ja kertaakaan en vanhempainilloissa ole käynyt.
Ne ovat painajaismaisia tilaisuuksia. Suurinta ajanhukkaa, mitä vaan voi olla. Esikoisen kohdalla todettu. Jos on asiaa, voi sen hoitaa sähköpostitsekin.
Vierailija kirjoitti:
Koska pelkään opettajaa.
Taannoin eräs opettaja kirjoitti blogissaan, että hän näkee kyllä heti vanhemman päältä, jos joku on ls-tapaus. Ja että ne perheet, joista ei tulla vanhempainiltoihin,
siirtyy heti punaiselle listalle.
Opettaja pahastuu, jos niissä ei käydä ja tämä kostautuu sille oppilaalle.
Meidät saa ihan vapaasti laittaa punaisella listalle. Meillä ei ole mitään salattavaa. Eipä ole kyllä lapsestakaan tullut mitään negatiivista palautetta ja keskiarvotkin ollut siinä ysin pintaan ja nyt ollaan menossa urheilupainotteiselle lukiolinjalla, johon ei noin vaan kävellä.
Ennakkoluulot kunniaan!
Koska ne ovat olleet aina joko liian aikaisin (vasta samalla minuutilla ehditty lasten kanssa kotiin), tai liian myöhään (iltahommat ja nukkumaanmenoaika). Henkilökohtaisesti juuri sinun lapsestasihan niissä ei puhuta.
Tärkeämpänä näen osallistua henkilökohtaisiin keskusteluihin ja muihin palavereihin, joita useamman lapsen kanssa on kyllä monia pitkin vuotta.
Käydään kaikkien neljän lapsen vanhempainilloissa, oli sitten kyseessä koulun tai harrastuksen vanhempainilta.
Koskaan ei yhdessäkään ole käsitelty mitään, jota ei voisi laittaa Helmi-viestillä tai jota ei omilla aivoillaan tajua. Mutta käydään silti niissä hamaan tulevaisuuteen saakka koska "hyvät vanhemmat"... äyk.
Vierailija kirjoitti:
Ja sä luulet että ongelmat katoaa jos vanhemmat istuu vanhempainilloissa?
Oletko itse ikinä käynyt niissä?
Ensin reksi puhuu tunnin verran (ainakin meidän koulussa) jotain yleistä joka ei ole edes jäänyt kkinä mieleen ja sen jälkeen siirrytään lasten luokkiin jossa puhutaan yleisellä tasolla opiskelusta.
Kävin päiväkodin vanhempainillassa kerran. Kysyin, miten eskarilaisten "yökoulussa" on järjestetty vakuutukset ja yövalvonta, kun tarkoitus oli, että eskarilaiset menisivät leirikoulupaikalle ohjaajien kyydissä näiden omilla autoilla, jolloin kunnan vakuutus ei olisi voimassa. Lisäksi kysyin, miten eskarilaisten perjantaipäivä olisi järjestetty, koska hoitajilla olisi silloin vapaata, vaikka lasten vanhemmat olisivat töissä. Sain vastauksen, että ei kuulu minulle.
Ymmärsin olevani nipottava vanhempi, jollaista ei paikalle haluta. Soitin päivähoitotoimistoon ja kysyin perjantaipäivän käytännön järjestelyistä, koska lapsella joka tapauksessa oli kokopäiväinen hoitopaikka ja tarvetta hoidolle. En tyytynyt vastaukseen, että vanhemmat järjestävät hoidon itse - miksi järjestäisin, kun lapselle on arkipäiviksi hoitopaikka myönnetty.
Lopputulos oli, että yökoulua ei järjestetty. Muutama muukin vanhempi oli ryhtynyt miettimään, miten vakuutuksien kanssa tulee ongelmia, jos jotain sattuu.
Itse olen aina paikalla, koska välitän lapseni koulutuksesta. Turhauttaa, kun joka kerta niiden ongelmalasten vanhemmat loistavat poissaolollaan. Vanhempainillassa voisi keskustella luokan ongelmista yleisellä tasolla ja sopia yhteisistä pelisäännöistä. Voisi sopia esim. kännykän käytöstä, whatsapp-ryhmistä, läksyringeistä jne. Näin myös tehdään, mutta keskustelut eivät paljon auta kun paikalla on vain niiden hyvin käyttäytyvien lasten vanhempia.
Ei taas tätä aihetta! Jotain uutta!