Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset "kilahtavat" oluesta?

Vierailija
08.05.2017 |

En tarkoita nyt humalaan itsensä juomista, vaan esim. yhden tai kahden tuopin ottamista kotona tai baarissa. Tämä on aina hämmentänyt itseäni, että mikä tässä on taustalla. Aluksi suhteessa tosin suhtaudutaan ihan normaalisti tähänkin asiaan, mutta jossain vaiheessa se muuttuu. Aihetta ei ole, koska edelleenkään mistään humalaan asti juomisesta ei ole kysymys. Saahan autollakin ajaa vielä yhden jälkeen, mutta useilla (huom. ei kaikilla) naisilla olut/siideri/alkoholi toisen juomana ihan yhtenäkin annoksena nostaa esiin jonkun irrationaalisen niskojen nakkelun, jota en ole pystynyt ymmärtämään. Humalaanhan tuosta nimenomaan ei kukaan tule, joten päihtyminen ei voi olla syy.

Tämä alkoholiannoksen juoja siis voi olla myös vaikka tuntematon mies terassilla, niin arvotelu ja räyhääminen saattaa "laueta".
Kokemuksia ja mietteitä asiasta. Tuntuu että en voi olla ainut joka tämän on huomannut.

Toivoisin että keskustelu ei ainakaan aivan heti lähtisi sille linjalle kuinka ap on juoppo, ja varmasti aihetta on kiukuttelulle. Tämä ei ole henkilökohtainen ongelmani, vaikka omassakin elämässä olen pistänyt asian merkille. Yksikään puolisoistani ei ole koskaan ollut myöskään alkoholistiperheestä, joten mitkään traumatkaan eivät ole syynä. Silti tehokas tapa ulkona ollessa saada silmien pyörittelyä ja tuhahtelua on tilata olut esim. soodan/limsan sijasta.

Miksi näin?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun avomiehellä oli yhessä kohtaa stressaava kausi töissä, jolloin "yksille" tai "after work" oli 1-4 kaljaa ja se oli joka päivä arkenakin. Viikonloppuna taas lähdettiin sitten ihan baariin istumaan ja seuraavana päivänä tasoittelemaan "yksille". Nostin metelin, että eihän nyt aikuinen ihminen voi kitata päivittäin kaljaa vain siksi, että töissä on kurjaa. Jos töissä on hirveetä, niin a) puhutaan esimiehelle huonoista työoloista b) vaihdetaan työpaikkaa, jos pää ei kestä nykyistä c) säädellään omilla valinnoilla (ravinto, liikunta, uni) oloa niin, että töissä jaksaa. Mutta olutta kittaamalla se työ ei muutu.

Nykyään ei ole noita kausia, mutta sellaisesta arkitissuttelusta en silti tykkää. On ok juoda 1-2 olutta 1-2 kertaa viikossa, mutta aina ei tarvitse kitata, joskus voi pitää viikon ihan ilmankin, eikä sen pitäisi olla ongelma. Jos marisen asiasta (eli silloin jos mies menee keskellä viikkoa ryyppämään ja krapulassa töihin seuraavana päivänä = ei aikuisten vastuullista käytöstä), vastaus voi joskus olla ympäripyöreää "kun kyse on vain siitä mausta", "jossain Saksassa on ihan normaalia mennä töiden jälkeen aina yksille" tai "mitä pahaa?". Tämmöset vastauksethan on bullshittiä.

Mulle tissuttelu ainakin merkitsee sitä, että arki on kurjaa. Jos arki on kurjaa ja minä olen osa sitä arkea, haluan tietää missä mättää ja miten voitaisiin korjata asiaa. Ongelmat ei korjaannu niiden välttelyllä ja oluella.

Vierailija
42/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa käy hyvin selville kuinka tyhmiä naiset ovat.

Ei vaan kuinka toiset miehet yrittävät peitellä sitä alkoholiongelmaansa. Kun se jokapäiväinen yksi ei omasta mielestä ole mitään, vaikka loppuperheen mielestä se on kauheaa ja ärsyttävää, kun aikuinen mies miettii vaan kännäämistä ja olutta. Isä kun on mielummin tunnin pubissa ja käyttää rahat olueen, kun on vaikka omien lastensa kanssa ja vie heidät vaikka elokuviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun avomiehellä oli yhessä kohtaa stressaava kausi töissä, jolloin "yksille" tai "after work" oli 1-4 kaljaa ja se oli joka päivä arkenakin. Viikonloppuna taas lähdettiin sitten ihan baariin istumaan ja seuraavana päivänä tasoittelemaan "yksille". Nostin metelin, että eihän nyt aikuinen ihminen voi kitata päivittäin kaljaa vain siksi, että töissä on kurjaa. Jos töissä on hirveetä, niin a) puhutaan esimiehelle huonoista työoloista b) vaihdetaan työpaikkaa, jos pää ei kestä nykyistä c) säädellään omilla valinnoilla (ravinto, liikunta, uni) oloa niin, että töissä jaksaa. Mutta olutta kittaamalla se työ ei muutu.

Nykyään ei ole noita kausia, mutta sellaisesta arkitissuttelusta en silti tykkää. On ok juoda 1-2 olutta 1-2 kertaa viikossa, mutta aina ei tarvitse kitata, joskus voi pitää viikon ihan ilmankin, eikä sen pitäisi olla ongelma. Jos marisen asiasta (eli silloin jos mies menee keskellä viikkoa ryyppämään ja krapulassa töihin seuraavana päivänä = ei aikuisten vastuullista käytöstä), vastaus voi joskus olla ympäripyöreää "kun kyse on vain siitä mausta", "jossain Saksassa on ihan normaalia mennä töiden jälkeen aina yksille" tai "mitä pahaa?". Tämmöset vastauksethan on bullshittiä.

Mulle tissuttelu ainakin merkitsee sitä, että arki on kurjaa. Jos arki on kurjaa ja minä olen osa sitä arkea, haluan tietää missä mättää ja miten voitaisiin korjata asiaa. Ongelmat ei korjaannu niiden välttelyllä ja oluella.

Se on totta, että briteissä ja saksassa moni käy oluella päivittäin. Ja kun asuin belgiassa, oli viini lounasjuoma.

Vierailija
44/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa ei nyt kukaan kerro niistä tilanteista, joissa se (oikeasti) yksi kalja tuomitaan? Aloituksesta sai sen käsityksen, että niitä tilanteita on ihan jatkuvasti.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ne kenellä ei ole alkoholiongelmaa, ei tarvitse edes "sitä yhtä".

Olen itse riippuvainen makeasta ja jos en joku päivä osta karkkipussia, leivoksia tai suklaata, niin usein ostan edes tikkarin (tai kolme).

Vierailija
45/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua muuten jotenkin ihmetyttää, miten oluet ovat harrastus, jos se tarkoittaa pelkästään sitä, että silloin tällöin ostetaan erilainen olut ja sitten juodaan se yksi pullo. Voinko sanoa, että minä harrastan keksejä ja sipsejä, kun tykkään maistella eri makuja?

Siinä tapauksessa minä olen teeharrastaja.

Eiköhän se olut harrastuksena ole vain tekosyy sille että on pakko saada edes se yksi kalja. Kuulostaa hienommalta ja hyväksyttävältä selitellä itselleen ja muille että tämä on tämmöinen harrastus minulla.

Minulla on makuaisti ja nautin oluista, viskeistä, konjakeista ja viineistä. Juon näitä kaikkia maun vuoksi. On huvittavaa että ihmiset jotka voivat juoda jotain Upcidereitä eivät tätä ymmärrä.

Ethän itsekään näytä ymmärtävän erilaisia makuja. Nyt puhuttiinkin siitä, että maistelua kutsutaan harrastukseksi. Tottakai sinä saat nauttia niistä mauista, joista haluat, mutta miksi sitä pitäisi nimittää harrastukseksi?

Vierailija
46/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua muuten jotenkin ihmetyttää, miten oluet ovat harrastus, jos se tarkoittaa pelkästään sitä, että silloin tällöin ostetaan erilainen olut ja sitten juodaan se yksi pullo. Voinko sanoa, että minä harrastan keksejä ja sipsejä, kun tykkään maistella eri makuja?

Eiköhän se olut harrastuksena ole vain tekosyy sille että on pakko saada edes se yksi kalja. Kuulostaa hienommalta ja hyväksyttävältä selitellä itselleen ja muille että tämä on tämmöinen harrastus minulla.

Minulla on makuaisti ja nautin oluista, viskeistä, konjakeista ja viineistä. Juon näitä kaikkia maun vuoksi. On huvittavaa että ihmiset jotka voivat juoda jotain Upcidereitä eivät tätä ymmärrä.

No niin minullakin ja siksi ostankin perjantaisin useita eri karkki ja suklaalajeja.  Syön niiitä todellakin ihan maun vuoksi. Olen myös todella taitava tunnistamaan jo eri karkit. Minäkin nautin kun karkkipussit rapisevat siinä sohvalla kun katselen telkkua ja nollaan viikkoa. Illalla on aika ähky olo, mutta tälläinen tämä harrastus on.

Itse en ymmärrä kuinka jotkut syövät sipsejä. Pelkkää perunaa, rasvaa ja suolaa. Mitä hienoa siinä on? Ihan eri asia syödä jotain sveitsiläistä suklaata.

Vierailija
47/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa ei nyt kukaan kerro niistä tilanteista, joissa se (oikeasti) yksi kalja tuomitaan? Aloituksesta sai sen käsityksen, että niitä tilanteita on ihan jatkuvasti.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ne kenellä ei ole alkoholiongelmaa, ei tarvitse edes "sitä yhtä".

Olen itse riippuvainen makeasta ja jos en joku päivä osta karkkipussia, leivoksia tai suklaata, niin usein ostan edes tikkarin (tai kolme).

Mutta ala kutsumaan sitä harrastukseksi, niin se ei ole enää riippuvuus.

Vierailija
48/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut useampi mies, jotka eivät ole pystyneet puhumaan tai halunneet puhua tunteistaan selvänä. Selvänä he ovat olleet etäisiä ja vältteleviä. He ovat halunneet iltaisin kotona ottaa yhden tai kaksi kaljaa. He eivät karanneet kylläkään baariin. Mutta sitten sen kahden kaljan voimin on alkanut minun kehuminen, rakkauden tunnustukset jne. Tai itkeminen kavereiden puutteesta, työpaikan ongelmista jne. Miksi ei pystyneet noita samoja asioita sanomaan ilman kahta kaljaa? Ne kaksi kaljaa ärsytti siksi, että mies oli kykenemätön normaaliin kanssakäymiseen ilman niitä. 

Vierailija
49/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua haittaa silloin, jos mies juo halpoja oluita ja aina samaa. Silloin on varmasti kyse siitä, että hakee alkoholilla rentoutusta eikä juo maun vuoksi. Vaikka olisikin vain se pari kaljaa, mistä ei humalaan tule.

Vierailija
50/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies juo joka ilta alkoholittoman oluen. Se ei haittaa yhtään. Ostan niitä hänelle usein. 

Eksät ovat olleet sellaisia, että he ovat juoneet useampana iltana viikossa "yhden" oluen kotisohvalla, ja joka kerta se on johtanut siihen, että ilta on jatkunut baarissa ja yksi olut on muuttunut kuudeksi olueksi.

Vierailija
51/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ala kutsumaan sitä harrastukseksi, niin se ei ole enää riippuvuus.

😁 heh, joo.. En olekaan riippuvainen vaan harrastan asiaa, jossa olen suorastaan pro, ellen jopa ammattilainen 😂 😂 kuulostaapa hienolta!

Vierailija
52/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teeharrastus on olemassa, joten ole vain. Kaipa tätäkin voisi karkkiharrastukseksi sanoa https://karkkiblogi.blogspot.fi/

Vierailija
53/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä pirttihirmuja ja miesten haukkujia, kuinka yllättävää.

Vierailija
54/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveet ja riippuvaiset oluen juojat erottaa siitä, että toinen kaataa juomansa lasiin ja toinen ei.

Vierailija
55/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ainakin Facebookissa niitä kittaajia tuntuvat olevan juuri naiset ja perheenäidit, jatkuvalla syötöllä ollaan "tyttöjen kanssa vähän tuulettumassa", skumppabrunsseilla ja viettämässä laatuaikaa punkkupullon kanssa.

Tässä ei tietenkään ole mitään pahaa, vain miehet ovat alkoholisteja ja läträäjiä.

Vierailija
56/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveet ja riippuvaiset oluen juojat erottaa siitä, että toinen kaataa juomansa lasiin ja toinen ei.

Juu, kyllä kesämökillä ja nuotiomakkaran paistossakin pitää olla mukana kristallituoppi , muuten on täysi alkoholisti. Voi jeesus.

Vierailija
57/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä on etteivät miehet kilahtele vaimon parista iltaoluesta? Meilläkään mies ei juurikaan ota eikä koskaan ole valittanut.

Vierailija
58/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ainakin Facebookissa niitä kittaajia tuntuvat olevan juuri naiset ja perheenäidit, jatkuvalla syötöllä ollaan "tyttöjen kanssa vähän tuulettumassa", skumppabrunsseilla ja viettämässä laatuaikaa punkkupullon kanssa.

Tässä ei tietenkään ole mitään pahaa, vain miehet ovat alkoholisteja ja läträäjiä.

Noita jaetaan, koska tuo on naisten mielestä hienoa ja sivistynyttä. Miehet taas eivät koe kaljan kiskontaa mitenkään erityisenä asiana, niin sitä ei tarvitse jakaa. Somen ulkopuolella sitä kaljaa kuitenkin menee se 10 litraa viikossa.

Vierailija
59/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju täynnä pirttihirmuja ja miesten haukkujia, kuinka yllättävää.

Et ilmeisesti lukenut ketjua tai ymmärtänyt lukemaasi. Vai voisitko vähän täsmentää, miten tulit tähän johtopäätökseesi? Aloittajalle vastattiin, että oluen juojia ei tuomita yhdestä oluesta, vaan monesta oluesta ja perheen laiminlyönnistä. Mikä tässä mielestäsi menee vikaan? Onko sinulla kokemuksia siitä, että yhden ainoan oluen takia koko tuttavapiirin naiset ovat sinua paheksumassa? Kerro siitä vähän lisää, kun sitä näkökulmaa tähän nyt ei vieläkään ole jostain syystä saatu.

Vierailija
60/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä on etteivät miehet kilahtele vaimon parista iltaoluesta? Meilläkään mies ei juurikaan ota eikä koskaan ole valittanut.

Ehkä miehet eivät kaipaa naisen henkistä läsnäoloa samalla tavalla kuin naiset. Tai sitten kokevat olonsa turvalliseksi vaikka nainen olisikin vähän out of it. Jos mies vetää kaljaa, niin hän ei pysty puolustamaan kotia hyvin murtovarkaalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi