Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset "kilahtavat" oluesta?

Vierailija
08.05.2017 |

En tarkoita nyt humalaan itsensä juomista, vaan esim. yhden tai kahden tuopin ottamista kotona tai baarissa. Tämä on aina hämmentänyt itseäni, että mikä tässä on taustalla. Aluksi suhteessa tosin suhtaudutaan ihan normaalisti tähänkin asiaan, mutta jossain vaiheessa se muuttuu. Aihetta ei ole, koska edelleenkään mistään humalaan asti juomisesta ei ole kysymys. Saahan autollakin ajaa vielä yhden jälkeen, mutta useilla (huom. ei kaikilla) naisilla olut/siideri/alkoholi toisen juomana ihan yhtenäkin annoksena nostaa esiin jonkun irrationaalisen niskojen nakkelun, jota en ole pystynyt ymmärtämään. Humalaanhan tuosta nimenomaan ei kukaan tule, joten päihtyminen ei voi olla syy.

Tämä alkoholiannoksen juoja siis voi olla myös vaikka tuntematon mies terassilla, niin arvotelu ja räyhääminen saattaa "laueta".
Kokemuksia ja mietteitä asiasta. Tuntuu että en voi olla ainut joka tämän on huomannut.

Toivoisin että keskustelu ei ainakaan aivan heti lähtisi sille linjalle kuinka ap on juoppo, ja varmasti aihetta on kiukuttelulle. Tämä ei ole henkilökohtainen ongelmani, vaikka omassakin elämässä olen pistänyt asian merkille. Yksikään puolisoistani ei ole koskaan ollut myöskään alkoholistiperheestä, joten mitkään traumatkaan eivät ole syynä. Silti tehokas tapa ulkona ollessa saada silmien pyörittelyä ja tuhahtelua on tilata olut esim. soodan/limsan sijasta.

Miksi näin?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuiko se aiempi ketju? Olin kirjoittamassa siihen, että usein tuossa saattaa olla kysymys oluelle lähtemisestä eikä oluen juomisesta. Kun mies haluaa nähdä kavereitaan, hän lähtee oluelle ja nainen jää kotiin. Kun nainen haluaa nähdä kavereitaan, hän lähtee kahville ja ottaa lapset mukaansa.

Vierailija
2/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole itse tällaiseen ikinä törmännyt. Olen siis 23-vuotias nainen joten onkohan tämä yleisempää perheellisten vanhempien keskuudessa? Jotenkin ymmärrän juuri tuon pointin että "lähtään kavereiden kanssa parille" kun aina on se mahdollisuus, että ilta venyy taas pitkäksi ja sitten ollaan yötä myöten baarissa, vaikka ollaan puhuttu, että mies hoitaisi vaikka lapsia illalla että nainen pääsee itse vaikka lenkille. 

Itse kyllä käyn mieheni kanssa tai ilman kavereiden kanssa yhdillä silloin tällöin. Ja mies käy omien kavereidensa kanssa. Ehkä nuorten keskuudessa pystärit on sitten tavallisempia tapaamispaikkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaiki sinun vaihtuvat puolisosi kilahtaneet oluen juonnistasi? Siinä tapauksessa joko valitset aina tietynlaisia naisia suhteeseen tai sinulla on ongelma alkoholin kanssa, jonka he huomaavat. Miksi ne kaikki suhteet ovat päättyneet, onko se liittynyt jotenkin alkoholiin tai joka kerta samantyyppisestä syystä?

Vierailija
4/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on tuollainen oluenjuoja. Ei minua häiritse se olut tai kaksi. Se, milloin minä vedän kilarit on tämä: mies sanoo menevänsä "yhdelle" ja tulee kotiin kahden tunnin päästä.

Lupaukset pitää pitää.

N48

Vierailija
5/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suhteen alussa on tosiaan ok ottaa muutama olut vaikka terassilla. Sitten kun nainen luulee, että asema on vakiinnutettu (3-6kk), se ei enää olekaan ok, ja alkaa valitus. Silloin ohjaan naisen ystävällisesti, mutta määrätietoisesti ulos. Jos oluenjuonti joskus on show stopper, niin ei kannata jatkaa. Parempi molemmille.

Vierailija
6/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on tuollainen oluenjuoja. Ei minua häiritse se olut tai kaksi. Se, milloin minä vedän kilarit on tämä: mies sanoo menevänsä "yhdelle" ja tulee kotiin kahden tunnin päästä.

Lupaukset pitää pitää.

N48

Näin se meilläkin meni, tosin mies tuli 6-8 tunnin päästä ympäripäissään (jos lähti kotoa) ja haisi krapulassa seuraavat pari päivää. "Yksi olut","asennuskalja", "siivouskalja" jne. muodostuivat sievisteleviksi synonyymeiksi känniörvellykselle. Olen pahoillani nykyisen puolisoni puolesta, joka ihan oikeasti osaa jättää siihen yhteen tai kahteen, meni kauan ennen kuin opin luottamaan häneen tässä asiassa.

Vierailija
7/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistuiko se aiempi ketju? Olin kirjoittamassa siihen, että usein tuossa saattaa olla kysymys oluelle lähtemisestä eikä oluen juomisesta. Kun mies haluaa nähdä kavereitaan, hän lähtee oluelle ja nainen jää kotiin. Kun nainen haluaa nähdä kavereitaan, hän lähtee kahville ja ottaa lapset mukaansa.

Ei ainakaan mun tuttavapiirissä ole näin toimittu. Ihan tasapuolisesti on kaikki vuorollaan olleet ilman lapsia liikkeellä, tai no ehkä mun kaverit ainakin on tienneet ettei mua kiinnosta kahvittelu lasten kanssa vaan mieluummin tosiaan ulos syömään/viinille/siiderille.

Nykyään käydään miehen kanssa kimpassa niillä parilla, tai sitten kumpikin erikseen ihan eri seuroissa, eikä kummankaan tarvitse kiukutella.

Vierailija
8/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisi tosiaan tarkemman tilannekuvauksen, missä tätä kilahtamista esiintyy. Tässä pari hypoteesia:

1) Suomalaisessa kulttuurissa alkoholi on edelleen vähän on/ off - juttu. Näin ollen satunnainen tissuttelu (vaikka yksi pullo kerrallaan) nähdään jatkuvana juoputteluna, josta saa kilahtaa. 

2) Kun ihmissuhteessa alkaa olla ongelmia, toisesta haetaan helposti vikoja. Palataan kohtaan 1. 

3) On mahdollista, että olut on tekosyy muulle - eli mies luistaa osuudestaan perheessä, koska käy oluella. TAI

4) Mies ei luista osuudestaan vaan on ulkona kavereiden kanssa yhtä usein tai harvemmin kuin nainen. Tämä kuitenkin ärsyttää, joten miehen kavereiden näkeminen vähätellään oluen juomiseksi - ja olemme taas ruudussa 1.

5) AP sulki pois juopottelun, mutta naisella voi olla kokemus, että homma lähtee lapasesta. Tämä voi johtua siitä, ettei mies näe kokonaisuutta, mutta yhtä hyvin taustalla voi olla huonot kokemukset lapsuuden perheestä tai aikaisemmasta suhteesta. Kukapa ei joskus joutuisi kantamaan myös exien syntejä. 

Vierailija
9/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis piti kirjoittaa, että nainen jää lasten kanssa kotiin.

Vierailija
10/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oluenjuojat ja olutharrastajat ovat ok. Kaljankittaajat pistävät vihaksi.

Vierailija
11/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitit, että oluen jälkeen voi ihan hyvin autoilla. Minusta on todella outoa, että alkoholia juodessa pitää laskeskella, milloin voi samana iltana hypätä auton rattiin. Poliisit-sarjassa lähes jokainen kiinni saatu rattijuoppo on juonut oluen tai korkeintaan kaksi.

Minulla loppui ymmärrys oluelle lähtemiselle silloin, kun lapset olivat pieniä. Jos tuttavaperhe lapsineen tuli kylään, tuntia myöhemmin miehet vetivät takkeja niskaan ja sanoivat, että "me käydään yhdellä tuossa lähikuppilassa". Monesti se yksi kesti aamuyölle, kun aina tuntui vanhoja tuttuja tulevan vastaan, just niitä, joita ei oltu nähty vuosiin. Tämä johti siihen, että jos mies ehdotti, että kutsutaan vieraita, minä sanoin lähteväni siksi aikaa muualle.

Vierailija
12/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun käsitin että nainen kun juo pari tuoppia niin se kilahtaa. Olen törmännyt sellaisiin kilareihin. En usko että siinä on takana mikään alkoholi, vaan kyse on vain siitä että mamma pari tuopposta nautittuaan saa hyvän tekosyyn purkaa patoutumansa. Näin minä tuon käsitin.

Vierailija
13/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan mun tuttavapiirissä ole näin toimittu. Ihan tasapuolisesti on kaikki vuorollaan olleet ilman lapsia liikkeellä, tai no ehkä mun kaverit ainakin on tienneet ettei mua kiinnosta kahvittelu lasten kanssa vaan mieluummin tosiaan ulos syömään/viinille/siiderille.

Nykyään käydään miehen kanssa kimpassa niillä parilla, tai sitten kumpikin erikseen ihan eri seuroissa, eikä kummankaan tarvitse kiukutella.

Tässä puhuttiinkin niistä naisista, jotka "kilahtavat" miesten oluen juonnista. Teidän tuttavapiirissä tuskin näinkään sitten tapahtuu, vai mitä?

Vierailija
14/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaukset pitää pitää.

N48

Kahden tunnin päästä? Onko mies silloin tillintallin vai miten?

Jos minä lähtisin tapaamaan kavereita yhdessä, niin tuo kaksi tuntia kuulostaa aika normaalista ajalta. About 45 minuuttia matkoihin ja reilu tunti pubissa. Siinä ajassa huultaheittäessä menee se yksi, korkeintaan kaksi. 

Vai käykö mies yksinään oluella samassa korttelissa olevasssa baarissa? Silloin siihen ei kahta tuntia saa menemään, mutta ainakin itse joisin sen yhden silloin ihan sovinnolla kotona. On aika paljon halvempaakin. 

Vierailija
15/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatisi tosiaan tarkemman tilannekuvauksen, missä tätä kilahtamista esiintyy. Tässä pari hypoteesia:

1) Suomalaisessa kulttuurissa alkoholi on edelleen vähän on/ off - juttu. Näin ollen satunnainen tissuttelu (vaikka yksi pullo kerrallaan) nähdään jatkuvana juoputteluna, josta saa kilahtaa. 

2) Kun ihmissuhteessa alkaa olla ongelmia, toisesta haetaan helposti vikoja. Palataan kohtaan 1. 

3) On mahdollista, että olut on tekosyy muulle - eli mies luistaa osuudestaan perheessä, koska käy oluella. TAI

4) Mies ei luista osuudestaan vaan on ulkona kavereiden kanssa yhtä usein tai harvemmin kuin nainen. Tämä kuitenkin ärsyttää, joten miehen kavereiden näkeminen vähätellään oluen juomiseksi - ja olemme taas ruudussa 1.

5) AP sulki pois juopottelun, mutta naisella voi olla kokemus, että homma lähtee lapasesta. Tämä voi johtua siitä, ettei mies näe kokonaisuutta, mutta yhtä hyvin taustalla voi olla huonot kokemukset lapsuuden perheestä tai aikaisemmasta suhteesta. Kukapa ei joskus joutuisi kantamaan myös exien syntejä. 

Tuo kohta 3 pitää paikkaansa, muut kohdat ei. Ikävä kyllä on useammassa suhteessa kokemusta siitä, että se yksi olut ei koskaan ole vain yksi. Kun kotona ottaa yhden, niin sen seurauksena saa päähänsä, että on päästävä baariin parille ja alkaa välitön viestittely kavereille, että kuka lähtisi baariin. Ja tämähän ei sinänsä haittaisi (sillä tottakai mies voi välillä baarissa käydä), ellei se samalla tarkoittaisi, että mies jättää tekemänsä osuutensa imuroinneista, pyykinpesuista, tiskeistä jne. Eli luistaa kaikista kotitöistä, ja ne jää yksin minulle. Monta kertaa on käynyt niin, että olen juuri laittamassa molemmille hyvää illallista, ja mies avaa sohvalla oluen telkkaria katsoessaan, ja olut tuo miehelle ajatuksen baarista ja kavereista ja lähtee baariin ennen kuin se illallinen on edes valmis. Vaikka oltiin sovittu, että syödään yhdessä. No, eksiähän nämä nyt kaikki on. Nykyinen mies ei käytä alkoholia.

Eli syy siihen miksi se "yksi olut" ärsyttää, on se, että suuri osa miehistä luistaa sen varjolla sopimuksista ja kotitöistä.

Vierailija
16/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupaukset pitää pitää.

N48

Näin se meilläkin meni, tosin mies tuli 6-8 tunnin päästä ympäripäissään (jos lähti kotoa) ja haisi krapulassa seuraavat pari päivää. "Yksi olut","asennuskalja", "siivouskalja" jne. muodostuivat sievisteleviksi synonyymeiksi känniörvellykselle. Olen pahoillani nykyisen puolisoni puolesta, joka ihan oikeasti osaa jättää siihen yhteen tai kahteen, meni kauan ennen kuin opin luottamaan häneen tässä asiassa.

Että minä vihasin eksän ilmausta "taidanpa ottaa yhden oluen" perjantaina töiden jälkeen. Se tarkoitti, että sunnuntai meni krapulaa potien. Miehen mielestä minä en osannut suhtautua luontevasti yhden oluen juomiseen vaan näytin pitkää naamaa, josta mies sai aiheen kehittää riidan, jonka johdosta hän lähti ovet paukkuen baariin. Siinä taas ilkeä vaimo ajoi miehen juomaan, kun mies olisi halunnut viettää aikaa kotona perheen parissa. Ja mies ihan oikeasti uskoi tuohon.

Vierailija
17/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska Suomessa ei olutta (lue viinaa) kukaan juo muuten kuin humaltuakseen. Koko ajatus 'otetaan yksi olut' on ihan absurdi. Näin ollen olen tai viinilasin juonti on aina ryyppäämistä tai väistämättä johtaa siihen.

Kunnon suomalainen vetää persekännit viikonloppuna ja sitten ei koske eds pitkällä tikulla viinaan ennen seuraavaa viikonloppua.

Vierailija
18/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska nainen on ottanut itselleen kaljalla läträävän luuserin niin sitten tuomitaan nekin joille oluet ovat harrastus.

Vierailija
19/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin puhua vain omasta puolestani eli tässä minun kokemukseni: mieheni haluaa välillä juoda juuri sen kaljan tai pari. Siinä ei ole ongelmaa, mutta myönnän että viime aikoina se on ärsyttänyt siitä syystä että olen raskaana ja en itse pysty juomaan. No ei minulla tarvetta olisikaan, mutta nyppii ehkä joskus se kun mies juo ne oluensa niin usein kuin haluaa eikä raskauteni ole hänelle näköjään pienikään syy jättää oluet väliin. Noh, tästäkään en ole tehnyt sen suurempaa ongelmaa vaan annan hänen nauttia kaljoistaan rauhassa. Pahempi olisi jos määrät olisivat suurempia, niin että menisi humalaan asti usein. Tai niinkuin joku sanoi, jos sanoisi lähtevänsä yhdelle mutta reissu venyisi pitkäksi niin se olisi ongelma koska puheistaan täytyy pitää kiinni.

Vierailija
20/88 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan näistä yksistä kaljoista valittajat on niitä, joiden puolisot juo jo lähtökohtaisesti liikaa, ja siihen yhdenkin ottamiseen liittyy ehkä riski siitä, ettei se jää siihen yhteen. Jos toinen juo jatkuvasti, ja se ärsyttää ja aiheuttaa ristiriitoja parisuhteeseen, niin se yhdenkin ottaminen on tavallaan muistutus siitä, että "aina sitä kaljaa pitää juoda".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi