Kaverin isä soitti eilen ja sanoi: "Sovitaan, että teidän lapsi ei tule meille ainakaan kahteen viikkoon."
Aika erikoista, vai mitä? Lapsi ollut siellä viime viikolla ehkä kolme tai neljä kertaa. Viimeksi lauantaina klo 11-17.
Kommentit (234)
Tämähän oli ihan viihdyttävä provo. Tulepa ap kirjoittamaan vielä jotain hauskaa!
Ap, eikö nämä siis olekaan samanikäisiä koulukavereita? Miten hyvin edes tuntevat toisensa? Ja tunnetko vanhemmat entuudestaan?
Aika epäkohteliasta tuolta isältä. Minkä ikäisistä lapsista on kyse?
Meillä ainakin lapset itse kavereineen päättää kenen luo menevät. En "hoidata" lapsiani kenelläkään. Enkä tykkää jos lapsen kavereiden vanhemmat määräilee milloin lapset leikkii keskenään/kyselee voiko heidän lapset tulla meille. Siitä kyselystä tulee olo että toinen hoidattaa lapsensa minulla.
Vierailija kirjoitti:
No on kuule ap. kyllästynyt hoitamaan ja ruokkimaan Sun lasta.
Tuo on jo lasun paikka, kun et huolehti lapsen ruuasta. Laitat lapsen kylään leikkimään heti herättyään ja lapsi on nälässä koko päivän.
Meillä oli vastaava tilanne ja ratkesi vain kun tein lasun. Laitoin tarkat kellonajat milloin lapsi oli meillä ja sinunkin tapauksessa lapsi on ollut ilman ravintoa vähintäin 6h. Ja se on lasun paikka ja viranomaisten tehtävä suojella lasta, uusavuttomalta vanhemmalta.
Voi hitto. Lapsi pärjää ilman ravintoa 6h ihan hyvin, vai eikö sun lapset nuku öisin kuin muutaman tunnin kerrallaan?
Lastensuojelun mielestä ongelmaa ei ole, jos kouluikäisellä lapsella ei ole välipalaa tai aamupalaa tai edes ehjiä säänmukaisia vaatteita. Tämä on ihan käytännön kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Aika epäkohteliasta tuolta isältä. Minkä ikäisistä lapsista on kyse?
Meillä ainakin lapset itse kavereineen päättää kenen luo menevät. En "hoidata" lapsiani kenelläkään. Enkä tykkää jos lapsen kavereiden vanhemmat määräilee milloin lapset leikkii keskenään/kyselee voiko heidän lapset tulla meille. Siitä kyselystä tulee olo että toinen hoidattaa lapsensa minulla.
Ei ole "keskenään sopimista", jos toinen odottelee valmiiksi pihalla ja änkeää puoliväkisin sisälle.
Siis lapsi leikkii naapurissa kaverinsa kanssa. Kyllähän se pääsee sieltä nopeasti kotiin kun nälkä iskee. Naurettavaa tehdä lasu tuollaisesta. Että "vieraan lapsi oli meillä kylässä 6h ja en antanut sille ruokaa enkä juomaa. Haluan ilmoittaa että lapsen äiti on syyllistynyt lapsen heitteillejättöön."
Juu, ei noin pitkiä aikoja saa olla kylässä ja noin usein, siinä syy. Meille en ottanut oikeastaan koskaan lapsia kylään vaan leikkivät ulkona, synttärille vain. Kesäisin vein pöydälle mehua ja saatoimme joskus grillata. Meneehän tuossa jo ruokaakin ja juomaa.
Meille saa tulla melkein milloin vain. Muutaman koulukaverin tai hyvän ystävän syötän ilomielin, oman lapsenikin iloksi. Tavallinen kotiruoka ja tavallisten aikuisten seura on kelvannut hyvin.
Ihan hyvin voitte kieltää lapsia tulemasta teille leikkimään. Kummallista vapaaehtoisesti ottaa omalle lapselle kavereita kylään ja sitten tehdä niistä lapsen kavereista lasu kun niiden äiti antaa niiden leikkiä teillä. Eikö normaali aikuinen osaa sanoa lapselle että joko sun olis aika lähteä kotiin?? Uusavutonta hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä kyläilyt kaverin luona sujui ihan mallikkaasti. Lapsi tuli koulusta, heitti repun eteiseen ja sanoi lähtevänsä kaverille. Siellä sitten sanoivat et sun pitää nyt lähteä kotiin, kun se aika tuli. Lapsi olisi tietysti ollut vaikka maailman tappiin kun on kivaa seuraa mutta ymmärtää kyllä lähteä kun käsketään.
Ja kertoi juuri et oli odotellut heidän pihalla että kaveri tulee koulusta. Eli ihan kivasti oli ollut mun mielestä.
Tää isän reaktio on kyl ihan ylimitoitettu. Ap
En ole tekstin kirjoittaja, mutta ihmettelen mistä alapeukut. Ihan normaalilta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin isä oli varmaan ihan oikeassa, mutta minä olisin samalla sanonut, että sovitaanko että sinä et enää ikinä soita tänne.
Joo, olen osittain samaa mieltä, tässä tapauksessa isän olisi pitänyt soittaa poliisit paikalle, jotka tulevat paikalle lastensuojelu-viranomaisten kanssa, jos lapsi on toistuvasti naapurin hoidettavana ja ruokittavana ja kotona lasta pidetään nälässä, niin kuin ap. kertoi, lapsi meni kylään klo 11.00 ja kehoituksesta läksi vasta 17.00 pois eli kuusi tuntia syömättä. Tuo lapsihan on enemmän naapurissa, kuin kotonaan.
Eiköhän kuule poliisilla ole tärkeämpääkin tekemistä, kuin ohjata lapsi muutama kymmen/sata metriä siirtymään omalle jääkaapilleen 😊😊😊
Ja jos noin vihaat lapsia, miksi otat heitä teille kylään ylipäätään ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä kyläilyt kaverin luona sujui ihan mallikkaasti. Lapsi tuli koulusta, heitti repun eteiseen ja sanoi lähtevänsä kaverille. Siellä sitten sanoivat et sun pitää nyt lähteä kotiin, kun se aika tuli. Lapsi olisi tietysti ollut vaikka maailman tappiin kun on kivaa seuraa mutta ymmärtää kyllä lähteä kun käsketään.
Ja kertoi juuri et oli odotellut heidän pihalla että kaveri tulee koulusta. Eli ihan kivasti oli ollut mun mielestä.
En ole tekstin kirjoittaja, mutta ihmettelen mistä alapeukut. Ihan normaalilta kuulostaa.
Tuo on ap:n versio. Soittaneen isän versiohan oli ap:n mukaan hyvin erilainen.
Tässä ketjussa tiivistyy taas av-mammojen uusavuttomuus: "se naapurin lapsi tuli meille "väkisin" kun avasin oven, vaani valmiiksi siellä pihalla ja se lapsi ei lähde vaikka kuinka kirjoitan näppäimistö sauhuten av:lle, prkl soitan kohta poliisille" 😊😊😊
Joku kysyi niin mun lapsi on kahdeksan eli ekalla ja tämä kaveri 10 niin vissiin kolmannella tai neljännellä. En tiedä sen enempää. Pojat siis käy samoissa urheiluharkoissa.
Ja lapsi saa kyllä kotona ruokaa, kun on täällä. Mutta tykkää kovasti mennä ja olla kavereiden kanssa. Etenkin nyt kun pääsee pyörällä vähän kauemmaksikin. Ja minusta on parempi et lapset leikkii jonkun kotona ennemmin kuin jossain metsissä tai tiedä edes missä. Ap
Fatherof4 kirjoitti:
Uskomatonta tuubaa täällä taas tarjoillaan. Ihmettelen miten kukaan äiti viitsii kirjoittaa tänne yhtään mitään. Aivan sama mikä asia, lynkkaus on varmaa. Palsta täynnä idiootteja.
Neljän lapsen isänä kirjottelen, että kokemusta on puolin ja toisin.
AP:lta selvästi puuttuu keskustelu yhteys kaverin vanhempiin. Se on ok jos uusi tuttavuus, mutta jos on samassa futis jengissä niin luulisi että pääsisi moikkaamaan vanhempia ja sitten voi ihan kysyä että miten on mennyt. Jos kuitenkin tuntemattomat henkilöt niin tällöin on tietenkin pieni kynnys etsiä numeroita tai olla yhteyksissä kyläilyjä koskien.
Mutta kyläilyistä...
Kyllä meillä on aina toiminu puolin ja toisin niin, että lapsilla on joku kotiin tuloaika ja lähtevät viimeistään silloin. Yleensä kuitenkin lähtevät kun sanon tai lapsille sanotaan että nyt riittää. Meillä lapset myös kysyvät kavereiltaan ja toisinpäin että voiko tulla kylään. Tällöin sanon jos sopii ja jos ei sovi, sama toisinpäin.
Musta enemmänkin ihmeelliseltä kuulostaa tommoinen kaverin isän toiminta. Eikö tämä henkilö pysty itse pitämään mitään kontrollia kotona, vaan jättää lapsen vastuulle kotiin lähtemisen ja kyläilyt? Jos lapsilla on joku makea leikki tai pelit kesken niin eihän ne lähde ennen kuin käsketään vai mitä helvettiä te kuvittelette? Varsinkin jos on uusi tuttavuus niin kyllä siinä tunteja vierähtää.
Koko aihe on naurettava, koska kyllä se kyläily kontrolli on ihan teillä vanhemmilla molemmin puolin. Jos kaverit rasittaa niin lähetätte ne kotiin, mikä siinä on vaikeaa tai ihmeellistä? Ei meillä lasten kaverit vie mitään aikaa tai rasita, koska jos rupeaa tuntumaan raskaalta niin ne lähtee kotiin. Ja ihan hyvässä hengessä vielä, kelatkaa sitä! Tää maa on näköjään täynnä kädettömiä vanhempia joilla ei ole muuta osaamista kuin puhua paskaa vauva foorumilla ja arvostella muiden tekemistä sen sijaan että ratkaisisi itse asioita. Isoin osa kommenteista menee ihan vitsistä, menkää nyt vähän itseenne XD
Ja voimia AP:lle. Jos kaveri on lapselle tärkeä niin kannattaa päästä keskusteluyhteyteen isän kanssa että saa sovittua asiat vaikka selvästi hissi ei sillä ihan joka kerrokseen mene kun ei pysty tämmöstä asiaa hanskaamaan.
Samaa mieltä. Mukava lukea väliin normaalin ihmisen kommenttia täältä.
Meitä on oikeasti niin moneen junaan.
On näitä, joiden lapset ovat 9-21 tien päällä. Jos ei kavereita hakemassa, niin jonkun laudan päällä tiellä.
Samat vanhemmat saattavat olla sitä mieltä, että lapset ovat parasta maailmassa ja eivät ymmärrä lapsettomia, pitävät itseään lapsirakkaana, eivät ymmärrä mikä niissä lapsissa on rankkaa, ja todella kasvattavat lapsensa kuten ap, eli "kun lapsi haluaa" ja lapset ovat lapsia!
Jos nämä edes yhden viikon viettäisivät KAIKKIEN lastensa kanssa, herätys, lasten kanssa (molempien/kaikkien) aamupalan teko, lapset pyörän selkään, retkelle, puistoon, kotiin, molempien lasten kanssa ruoan teko, saa toki ottaa muitakin lapsia siihen mukaan, mutta ei päästää omia muualle, pidettävä koko ajan oman valvovan silmän alla, ei mitään ulkoistamista " kun lapsi haluaa", " tärkeintä että lapsella on kivaa" -tekosyyllä. Ruoan jälkeen LASTEN kanssa siivous. Lasten kanssa lautapeli.
Viikko tällainen kokeilu. Pidät koko ajan lapsesi itselläsi, kaikki, omissa silmissä. Jos on maksettu harrastus tai koulu, eli yhteisesti etukäteen sovittu, ja korvattu juttu, voi päästää pois silmistä.
Ei hetkenkään ulkoistamista muille vaivoiksi.
Koska ap:n kaltaisilla vanhemmilla ei yleensä ole kunnioitusta esim lastentarhanopettajia, perhepäivähoitajia tai opettajia kohtaan.
Mutta joku vikahan sitä on oltava päässä, jos ei mieti, kertaakaan, että se lapsen kaverillakin saattaa olla toiveita. Että noin ei voi toimia.
Mutta jotkut eivät taida olla edes molempien lastensa kanssa samaa aikaa, ihan iltatoimia lukuunottamatta. Ja vaatimukset esim yksilöllisestä opetuksesta, kun lapsia on paikalla 25, ovat juuri näillä vanhemmilla kovimmat, eikä opettajien laiskottelusta saisi palkkaakaan maksaa.
Absurdia on, että tämmöiset "koko kylä kasvattaa" vanhemmat vannovat vanhemmuuden nimiin. Jopa pitävät lapsettomia itsekkäinä. Ja kun se lapsen kaverin isä pyrkii kasvattamaan, laittamaan rajat, on se tietenkin aika mulkku. Suomeksi sanottuna.
Jotenkin kyllä jo aloituksesta huomaa, että ap ei ole henkisesti ehkä aikuinen. Alitajunta jättänyt sanan" lapsen " pois, lukee "kaverin isä" eikä "lapsen kaverin isä".
Kokilisi pitää ne ja katsoisi kauanko jaksaa edes molempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi niin mun lapsi on kahdeksan eli ekalla ja tämä kaveri 10 niin vissiin kolmannella tai neljännellä. En tiedä sen enempää. Pojat siis käy samoissa urheiluharkoissa.
Ja lapsi saa kyllä kotona ruokaa, kun on täällä. Mutta tykkää kovasti mennä ja olla kavereiden kanssa. Etenkin nyt kun pääsee pyörällä vähän kauemmaksikin. Ja minusta on parempi et lapset leikkii jonkun kotona ennemmin kuin jossain metsissä tai tiedä edes missä. Ap
Totta kait Sinulle on parempi, kun lapsesi on kaverin kotona, eivätkä ole teillä.
Meillä laitettiin tälle muutama vuosi sitten stoppi, kun koulun jälkeen kokoonnuttiin meille, kun ruokaa ei enää jaksettu kantaa 10 kasvuiässä olevalle pojalla ja siivota paikkoja.
Meillä käydään 2-3 kertaa vk kaupassa ja ostetaan seuraavan päivän ruuat ja kun mies tulee töistä, aloittaa valmistaa päivällistä, mutta jääkaappi ammotti tyhjyyttä, kaikki ruuat oli syöty, eikä leivänmuruakaan ollut kaapissa, vierasvarasta, kekseistä ja kahvileivästä nyt puhumattakaan. Päivällisen teon sijaan miehen oli mentävä kauppaan. Ruokalasku monin kertaistui.
Ja töiden jälkeen ensi töikseen sai pestä vessan, kun pissaa oli kaikkialla ja siivota keittiö ja olohuoneen.
Meidän omat aikataulut oli sekaisin, kun lapset eivät voineet tehdä läksyjään, kun kaverit päivystivät meillä ja aina kun oli harrastusilta tai vierailuja, läksyt oli tekemättä, joka taas vaikutti koulumenestykseen.
Ihmettelen, jos pidät tärkeänä lastesi kaverisuhteita, niin miksi ihmeessä he eivät voi olla teillä, vaan laitat lapsesi naapurien riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n lapsi tulee kohtiin ja Ap on kotona päivällä?
Kun lapsi tulee kotiin hänen tehtävänä on ensiksi syödä valipala ja tehdä läksyt ehkä jopa kotitöitä. Tämän jälkeen on vapaa lähtemään kavereiden luo.
Jos sun lapsi on 8v. silloin hän on ekalla tai tokalla luokalla ja tarvitsee vielä iltapäivähoito paikan, mutta nyt sinä hoidatat lapsesi naapurin isommilla lapsilla. Tuossa iässä lapsilla on aivan erilaiset leikit.
Ja milloin nämä lapset tekevät läksynsä? Eivät ainakaan pysty tekemään kouluun jälkeen, kun kaverit on paikalla.
Minulla oli joskus muksuna kaveri, joka oli ihan hirveä mielipuolinen tyranni. En olisi halunnut mennä hänen luokseen, koska kiusasi ja hakkasi minua, mutta olin nössö ja alistuva lapsi. Kaveri siis pakotti minut tulemaan hänen luokseen, puhelimessa saattoi sanoa, että "Jos et tuu niin kerron sun äidille että kiroilit silloin kerran!"
Lapsena tuosta olisi seurannut kotona turpasauna ja kaveri tiesi sen hyvin.
Oli kiva kuunnella kaverin isäpuolta, joka aina vittuili minulle kun olen siellä niin usein.