Rehellisesti: ottaisitteko nuoren tummaihoisen tytön lastenne lastenhoitajaksi?
Olen siis nuorena (3v) suomeen adoptoitu, joten puhun suomea ihan äidinkielenä ja oon kristitty, lukiota käyvä ja ns kunnollinen nuori (17v) mutta tuntuu vaan siltä, että muhun ei luoteta ihan tän mun ihonvärin takia vaan odotetaan aina sitä pahinta stereotypioiden takia.
Kommentit (46)
Käyttäjä5485 kirjoitti:
Herää nyt tyttö. Olet hyvä sellaisena kuin olet. Tosin itsekin näytän ulkomaalaiselta ja en lähde Hakamäentietä pohjoisemmaksi, koska jo Puistolassa jengi pummaa röökiä englanniksi.
Niin kai, mutta punnitsen nyt tätä et viitinkö lähettää koko hakemusta kyseiseen työhön, koska oon varma ettei ne mua ota just tän mun ihonvärin takia viimeistään.
Klinkenlink kirjoitti:
Käyttäjä5485 kirjoitti:
Herää nyt tyttö. Olet hyvä sellaisena kuin olet. Tosin itsekin näytän ulkomaalaiselta ja en lähde Hakamäentietä pohjoisemmaksi, koska jo Puistolassa jengi pummaa röökiä englanniksi.
Niin kai, mutta punnitsen nyt tätä et viitinkö lähettää koko hakemusta kyseiseen työhön, koska oon varma ettei ne mua ota just tän mun ihonvärin takia viimeistään.
Tee hakemuksessa selväksi samat asiat kuin aloitusviestissä ei pitäisi jäädä mitään epäselvää.
Meille kelpaisit ainakin.
Jos puhuu selvää suomenkieltä, käyttäytyy kuten rehti nuori ainakin eikä ole kaavutettu päästä varpaisiin niin palkkaisin ihan samoilla kriteereillä kuin valkoihoisenkin suomalaisen.
Ottaisin jos antaisit itsestäsi luotettavan vaikutelman, tulisit hyvin toimeen lasten kanssa ja muutenkin ns "kemiat kohtaisi". Ihonvärillä ei ole mitään merkitystä, ei ole tarkoitus kasvattaa tänne lisää rasisteja.
Ottaisin ja todennäköisesti jopa suosisin sinua lastenhoitajan valinnassa. Haluan, että lapseni saa pienestä saakka toimia erilaisten ihmisten kanssa. Mikä olisikaan parempi tapa luoda luottamussuhde eri ihonväriseen kuin kasvatusuhde.
Miten hakemuksestasi näkee ihonvärisi? Jos kirjoitat sujuvaa suomea ja sinulla on suomalainen nimi, eivät hakemuksen lukijat kiinnitä asiaan mitään huomiota. Haastattelussa he taas näkevät sinun olevan asiallinen ja hyväkäytöksinen.
Ottaisin, samat kriteerit kuin kantasuomalaisellekin lastenhoitajalle.
Tottakai lähetät hakemuksen!!
Tottakai ottaisin. Jos hän puhuu hyvin Suomea ja on kasvatettu suomlaiseen kulttuurin, ei käytä huiveja jne. Kyllä muut asiat ratkaisevat kuin ihonväri.
Öööh mikä ihmeen kysymys tämä on? Miksi en ottaisi?
Ilman muuta, ihonvärillä ei ole merkitystä.
Olen suomalainen mutta silloin kun itse olin tuossa iässä niin sain samanlaista kohtelua mutta se johtui vain nuoresta iästäni ja siitä etten ollut vielä päässyt keräämään yhtä paljon kokemusta kuin aikuiset.
Ketjusta näkee ettei kaikki osaa kirjoittaa edes termiä "suomen kieli" itsekään oikein. Ihonvärisi tuskin on avainkysymys. Veltto uhriutunut luovuttava asenne ei kyllä minua miellytä... kenessäkään.
Ehdottomasti. Tunnen jonkin verran tummaihoisia, ja kokemukseni mukaan he ovat lapsirakkaampia kuin suomalaiset keskimäärin. (Huom! Tämä on vain minun kokemukseni, en väitä totuudeksi.)
Rehellisesti sanottuna, en luultavimmin ottaisi.
Olen pahoillani, olet varmasti kunnollinen ja mukava, mutta ikävä kyllä niin monesta muusta on päinvastaisia kokemuksia että ennakkoluulo voittaisi kun kyse omista lapsista.
Aikanaan en tarvinnut lastenhoitaja ja en olisi ottanut minkään väristä. Vein n 3.8 v päiväkotiin puoleksi pvää.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Meillä on ollutkin
Jatkan vielä. Ei puhunut suomea ja oli muuttanut hetki sitten vasta maahan :)