Rehellisesti: ottaisitteko nuoren tummaihoisen tytön lastenne lastenhoitajaksi?
Olen siis nuorena (3v) suomeen adoptoitu, joten puhun suomea ihan äidinkielenä ja oon kristitty, lukiota käyvä ja ns kunnollinen nuori (17v) mutta tuntuu vaan siltä, että muhun ei luoteta ihan tän mun ihonvärin takia vaan odotetaan aina sitä pahinta stereotypioiden takia.
Kommentit (46)
Et kai aio paasata lapsille Jeesuksesta?
Tällainenko on 2000-luvun Suomi? Keskustellaanko täällä ihan oikeasti IHON VÄRISTÄ työnhaun yhteydessä? Luulin, että tällaiset keskustelut olisivat jo historiaa!
Ap, ehkä 1% ihmisistä on rasisteja. He ovat todennäköisesti ilkeitä myös yleisesti kaikille, ihonvöristä riippumatta.
Jostain syystä rasistit ovat pesiytyneet tänne vauvapalstalle.
Totta kai ottaisin, jos muut edellytykset toimivat. Ja ihan yhtä hyvin myös islamilaisen hunnutetun tytön, ihme rasistisia kommentteja taas täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tällainenko on 2000-luvun Suomi? Keskustellaanko täällä ihan oikeasti IHON VÄRISTÄ työnhaun yhteydessä? Luulin, että tällaiset keskustelut olisivat jo historiaa!
Ap, ehkä 1% ihmisistä on rasisteja. He ovat todennäköisesti ilkeitä myös yleisesti kaikille, ihonvöristä riippumatta.
Jostain syystä rasistit ovat pesiytyneet tänne vauvapalstalle.
Jaa-a, minä en usko ihan noin.
Täällä palstailee yksi tai kaksi rasistia, jotka kampanjoivat. Ei montaa.
Näkee siitä, miten aloituksia tehtaillaan sarjassa, kun ko. kahjo tänne tupsahtaa. Jos heitä olisi täällä useita, aloituksia olisi tasaisemmin.
Ja kas kummaa, niitä on kampanjoina vaalien alla, joten aika selvää on, että tietty puolue on värvännyt kannattajiaan miehittämään somea.
Hupaisaa sikäli vaan, että aggressiivinen jankutus kääntyy melkein aina itseään vastaan.
Yleisesti ottaen mulla on tiukat kriteerit sen suhteen, kuka lastani hoitaa.
Ihonvärillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Miksi ihmeessä olisi?
Niin sanotun ulkomaalaisuuden ainoa vaikuttava tekijä on kielitaito. Jos puhuu äidinkielenään suomea, ei syntyperällä ole yhtikäs mitään väliä. Ellei puhu äidinkielenään suomea, täytyy suomenkielen taidon olla hyvä.
Ihon värillä nyt ei ole mitään merkitystä, mutta iällä saattaa olla, koska sinulle todennäköisesti ei ole paljon työkokemusta ja paikkaan on paljon hakijoita.
Suomessa on n. 400.000 työtöntä ja suurimmassa osassa heissä ei ole mitään vikaa, mutta työtä ei vain löydy.
Yhtä työpaikkaa saattaa hakea 300 henkilöä ja yksi saa vain paikan.
Toivottavasti suhdanteet alkavat nousuun ja talous elpyy, jolloin työpaikkojakin tulee lisää.
Tseppiä työnhakuun!
Vierailija kirjoitti:
Miksi rehellinen mutta asiallinen kommenttini poistettiin, modet? Miksei AP:lle saa kertoa asiaa niinkuin se on?
Kerroin siis aikaisemmin, että AP:n voisin hyvinkin palkata, jos hän vain huomaa tuoda taustansa esille hakemuksessa. Kuitenkin, meissä kaikissa asuu PIENI ja PELOKAS persu, ja jos hakijana olisi joku tumma (tai muusta kulttuurista tuleva) huivipäinen mamutyttö niin häntä ei valittaisi yhtä helposti vaan olisin omien ennakkoluulojeni epäluuloinen uhri, ja pohtisin asiaa todella tarkkaan.
Miksi tämä on asiaton vastaus vaikka se on vain asiallisen kysymyksen rehellinen vastaus (jossa ei mollata ketään muuta kuin ehkä vähän minua itseäni?) - harrastetaanko täällä totuuden muokkaamista?
Voisi olla viisasta kommentoida ihan vain omasta puolestaan, ja jättää arvioimatta, mitä muiden sisällä asuu tai on asumatta. Totuuksia voit kertoa omista mielipiteistäsi, et muiden. Älä muokkaa totuutta väittäen tietäväsi muista jotakin. Ok?
Ottaisin ja ottaisin suomalaisessa perheessä kasvaneen mustan pojan. Mutta en ottaisi mustaa miestä joka kasvanut Afrikassa, Lähi-idässä tai Aasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten hakemuksestasi näkee ihonvärisi? Jos kirjoitat sujuvaa suomea ja sinulla on suomalainen nimi, eivät hakemuksen lukijat kiinnitä asiaan mitään huomiota. Haastattelussa he taas näkevät sinun olevan asiallinen ja hyväkäytöksinen.
Työhakemuksessa pyydettiin laittamaan oma kuva. Ja mun nimi ei ole kylläkään suomalainen.
Mitä hittoa. Tietysti ottaisin. Jos on kunnon ihminen niin mitä väliä sillä ihonvärillä nyt muka on.
Halusit rehellisen vastauksen: en ottaisi. Sori mutta näin se vaan on.
Ottaisin. Pidä kuitenkin huoli siitä että hakemus on täydellistä suomen kieltä, kuva on edustava ja antaa ammattitaitoisen vaikutelman (nappipaita?) sekä ulkonäöllisesti asiallinen.
Tässä esimerkkityyli:
http://afriv.org/wp-content/uploads/2015/05/examples-of-resume-pmftkgxq…
Erotut eduksesi hyvän kieliopin, asiallisen hakemuksen ja siistin kuvan takia :) Voit mainita vielä hakemuksessasi erinomaisen suomen kielen taidon ja mahdolliset suosittelijat (jos olet vaikka hoitanut jotain tuttavaperheen lasta, suomalainen nimi pref)
Vierailija kirjoitti:
Halusit rehellisen vastauksen: en ottaisi. Sori mutta näin se vaan on.
En mä näistäkään pahastu. Onneksi kuitenki suurin osa ihmisistä täällä osaa katsoa muutakin ku pelkkää ihonväriä.
Klinkenlink kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hakemuksestasi näkee ihonvärisi? Jos kirjoitat sujuvaa suomea ja sinulla on suomalainen nimi, eivät hakemuksen lukijat kiinnitä asiaan mitään huomiota. Haastattelussa he taas näkevät sinun olevan asiallinen ja hyväkäytöksinen.
Työhakemuksessa pyydettiin laittamaan oma kuva. Ja mun nimi ei ole kylläkään suomalainen.
No mutta tuleehan siihen hakemukseen esim. koulut, harrastukset ja paljon muuta mistä voi päätellä sinun olevan ns. tarpeeksi suomalainen, jos sillä on työnantajalle väliä.
Kukaan ei voi valita vanhempiaan.
Mulle on ihan sama ootko vaikka violetti, kyse on siitä uskonko sun osaavan työn, jota tarjoan.
Klinkenlink kirjoitti:
Käyttäjä5485 kirjoitti:
Herää nyt tyttö. Olet hyvä sellaisena kuin olet. Tosin itsekin näytän ulkomaalaiselta ja en lähde Hakamäentietä pohjoisemmaksi, koska jo Puistolassa jengi pummaa röökiä englanniksi.
Niin kai, mutta punnitsen nyt tätä et viitinkö lähettää koko hakemusta kyseiseen työhön, koska oon varma ettei ne mua ota just tän mun ihonvärin takia viimeistään.
Kannattaa sanoa, että olet adoptoitu ja kristitty. Ei se juttu ole rusketuksessa. Ei ainakaan minua haittaisi. Xxxx kotosin olevaa xxxxia en taas koskaan päästäisi lapsenvahdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna, en luultavimmin ottaisi.
Olen pahoillani, olet varmasti kunnollinen ja mukava, mutta ikävä kyllä niin monesta muusta on päinvastaisia kokemuksia että ennakkoluulo voittaisi kun kyse omista lapsista.
Tämän ap:n itsensä kirjoittaman kommentin jälkeen voi vapaasti kirjoittaa ennakkoluuloja tukevia kommentteja ja rakentaa pohjaa näiden ennakkoluulojen hyväksynnälle. : D
https://www.liveleak.com/view?i=f1d_1431354652
Tässä vähän ennakkoluuloja tummista hoitsuista
Ottaisitko sinä vaalean miehen mieheksesi ?
Kysymykseesi niin ottaisin. Miksi en ottaisi? En minä ymmärrä mitä tekemistä ihon värillä on lasten hoidon kanssa. Se millä voisi olla tekemistä niin jos on pidempi aikaisesta hoidosta kyse niin onko sinulla kokemusta lasten hoidosta? Lukiossa opiskelu kannattaa mainita hakemuksessa, koska se kertoo tietystä aktiivisuudesta. Se mikä pitää ehdottomasti kertoa niin kokemus lasten hoidosta. En tiedä onko sinulla nuorempia sisaruksia tai serkkuja vaikka joita olet hoitanut, mutta ihan mikä vaan kokemus missä olet ollut lasten kanssa ja jopa vastuussa heistä olisi tärkeä tietää.
Kyllä palkkaisin sinut ehdottomasti jos olet mukava, luotettavan oloinen ja tulet lasten kanssa toimeen . Minua ahdistaa tämä vitivalkoinen keskiluokkainen omakotialue jossa asumme - lapsemme eivät näe täällä ollenkaan, että maailmassa on muunkin värisiä ihmisiä.