Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi

Vierailija
07.05.2017 |

Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.

Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.

Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.

Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?

Kommentit (482)

Vierailija
141/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin sanonut kavereille valmiiksi jos yöksi ei passaa jäädä, ja kehottanut hommaamaan kyydin jo valmiiksi. Ja meilläpäin ainakin kun kutsutaan illanviettoon syömään ja juomaan niin yleensä se tarkoittaa myös yöpymistä, ellei toisin sovita. Aamulla tietty herätään suht aikaisin, syödään pieni aamiainen jos maistuu ja lähdetään kotiin hyvissä ajoin että saa viettää sitä krapulaista rauhallista aamuaikaa puolison kanssa keskenään.

Vierailija
142/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän apta todella hyvin. Kerrankin vapaa sunnuntai aamu, saa nukkua pitkään kun lapsi hoidossa niin ei siinä kiinnosta rueta kuuntelemaan milloin vieraat ovat hereillä ja lähteä aamupalaa vääntämään. Itse oletan aina että menen kotiin yöksi enkä myöskään mielelläni majoita ketään varsinkaan sopimatta etukäteen. Vapaina haluan nukkua juuri niin pitkään kuin nukuttaa ilman mitään ylimääräistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etukäteen kysyä voiko jäädä yöksi ja jos ei niin sitten ei lähde kyläilemään tai jättää alkoholin pois että voi mennä omalla autolla.

Vierailija
144/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuulostaa ihan kohtuulliselta, että maksatte puolet taksimatkasta, kun kyse oli molemminpuolisesta typeryydestä - ei kommunikoida, tehdään vaan oletuksia. Ei tuosta nyt tarvisi ystävyyttä katkaista, vaikka teidän toiminta tökeröä olikin. Ensisijaisesti teidän olisi pitänyt kertoa, että tarvitsevat muun kyydin kotiin loppuillasta. Ymmärrettävää siis kavereiden suuttuminen. Mutta ei tuo niin vakavaa ole. Jatkossa osaatte keskustella asioista ehkä paremmin.

Vierailija
145/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kaveri soitti minua viettämään iltaa hänen ja tyttöystävänsä kanssa. Oletin, että tietenkin aloittelemme asunnolla ja sieltä sitten baariin. 

Menin paikalle, niin molemmat istuivat sylikkäin yöhousuissa sohvalla katsomassa elokuvaa. Kumpikaan ei juonut mitään ja pöydällä oli sipsejä.

Aloin aika nopeasti miettimään, että mikä on minun merkitykseni tässä yhtälössä, koska tuntui, että tulin juuri keskelle pariskunnan kahdenkeskistä iltaa. 

Katsoin leffan loppuun ja lähdin menemään. 

Vierailija
146/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuinka ette sopineet asiaa etukäteen. Miksi ET TUONUT HETI ILMI, että teille ei voi jäädä yöksi? He olisivat osanneet varautua. Olen itse pohjanmaalta, ja kyllä vieraanvaraisuus on itsestään selvää, vaikka asun täällä etelä-suomessa, jo 30 vuotta tullut täyteen. Omat lakanat mukaan, hyvänen aika, onpa täällä outoa sakkia. Olen yöpynyt anoppilassa, kun olivat vielä elossa, meillä oli yläkerta käytössä, totta kai söimme mitä tarjottiin, tosin menimme autollani, jonka omistin. Oletteko niin saatanan pikkumaisia, vai sairaalloisen nuukia. Siskonpeti olohuoneeseen, jos ei muuta. Ap, annat pikkumaisen ja saidan vaikutelman.

Vierailija
147/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan avainkysymys tässä on että miten esitit kutsun? Jos tyyliä "Moikka kiinnostaisko tulla istumaan iltaa, syömään ja juomaan? Voin hakee teidät samalla kun vien Pirjopetterin hoitoon." Kyllä mäkin olettaisin, mikä on tietysti väärin koska ainahan pitäisi varmistaa, mutta että kun oot valmis hakemaankin niin saa jäädä yöksi/saa kyydin illan päätteeksi kotiin.

Mä taas en ymmärrä että miten tuo olisi kutsu jäädä yöksi. Itse voisin esittää kutsun juuri noilla sanoilla, ajatuksena se ettei tarvitse huolehtia auton hakua seuraavana päivänä. Jos yöksi jääminen olisi ok niin mainitsisin siitä erikseen enkä lähtisi ehdottamaan että hakisin heidät sillä silloin heillä ei olisi autoa millä ajaa kotiin seuraavana päivänä.

Vierailija
148/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasinpa itsekin edeltäviin viesteihin ja viestittely ennen iltaa sujui siis näin:

M=minä

Y= ystävä

Keskiviikkona 3.5

M: Heippa! Mulla ja Joonalla on pitkästä aikaa tiedossa vapaa viikonloppu samaan aikaan, ja isovanhemmat lupas katsoa Ellin perään. Ajateltiin kysellä millasia suunnitelmia teillä on tulossa? Oisko illanistujaiset pitkästä aikaa kuulostanut miltään? Me tarjotaan herkut!

Y: Moikka! :) Kiva kun laitoit viestiä, ehdottomasti ollaan illanvietossa mukana. Onkin paljon höpötettävää. Soitellaan vaikka illemmalla, just tiukka paikka töissä.

Tän jälkeen sitten soitettiin illalla ja juteltiin niitä näitä sekä siitä, mitä vieraat toivoisi ruoaksi.

Seuraava viestttely lauantaina aamupäivällä.

M: Moi! Heitetään tänään Elli neljän tietämillä, kaupasta ollaan jo kaikki tarpeellinen haettu ja alkuvalmistelut herkkuja varten tehty. Haluutteko, että napataan teidät samalla kyytiin, kun kuitenkin siinä ympäristössä kävästään?

Y: Moi, kiva juttu. Mukava nähdä teitä ja päästä istumaan iltaa! Voitashan me hyvin tietty tullakkin, niin ei sitten turhaan ajeta samaa matkaa kahdella autolla.

M: Sitä samaa ajattelin, hyvä homma. Soitellaan vaikka kun ollaan saatu Elli vietyä. Näkemisiin!

Y: Näkemisiin!

Tässä siis nämä..

Ap

Tässä

Vierailija
149/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teitte väärin. Miksi vaivauduitte hakemaan ystävät, eihän heillä ollut silloin edes mahdollista käyttää omaa autoa. Miksi ei voi kysyä ja sopia. Tuollainen antaa niin nuukan kuvan,että parempi kun ette kutsu ketään illanviettoon tai jos kutsutte, kerrot että kyytiä ei anneta ja varautukaa ja tulkaa omalla autolla, teillä ei myöskään majoiteta ketään!!!!!

Vierailija
150/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuinka ette sopineet asiaa etukäteen. Miksi ET TUONUT HETI ILMI, että teille ei voi jäädä yöksi? He olisivat osanneet varautua. Olen itse pohjanmaalta, ja kyllä vieraanvaraisuus on itsestään selvää, vaikka asun täällä etelä-suomessa, jo 30 vuotta tullut täyteen. Omat lakanat mukaan, hyvänen aika, onpa täällä outoa sakkia. Olen yöpynyt anoppilassa, kun olivat vielä elossa, meillä oli yläkerta käytössä, totta kai söimme mitä tarjottiin, tosin menimme autollani, jonka omistin. Oletteko niin saatanan pikkumaisia, vai sairaalloisen nuukia. Siskonpeti olohuoneeseen, jos ei muuta. Ap, annat pikkumaisen ja saidan vaikutelman.

Minä olen hämeestä enkä ole koskaan olettanut, että voisin jäädä yöksi jonnekin jos siitä ei ole erikseen ollut puhetta. Enkä oleta jatkossakaan. Oletin tosin tähän asti, että muutkin ihmiset ajattelevat näin ja ymmärtävät kysyä erikseen yöksi jäämistä jos sille on tarvetta. Ilmeisesti näin ei ole. Olen hämmentynyt.

Vierailija
151/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana ihmisenä ihmettelen tuota "ulosheittoa"-nuorempana oli meillä aina jopa makkari vieraille, itse nukuttiin sohvalla.Jokin kunnioitus sentään ystäviä kohtaan pitää olla, ei ole välirikkoja tullut ystäviä arvostamalla.Oppia ikä kaikki, älkää lannistuko, vaan ottakaa opiksi.

Samaa mieltä, kuitenkin yhdessä ilta haluttu viettää, ja kaverit humalassa, oisin itekkin antanut jäädä nukkuun. Ja jos on tuntunut siltä, että sitä parisuhdeaikaa tarvotaan, niin miksi ihmeessä oli edes kutsuttu sitten niitä ystäviä kylään alunperin??Ihan selvästi tuossa on yövytty toisen luona yökylässä aikasemmin, mut en kohtelis itekään omia hyviä ystäviä noin. Ihan selvästi nyt vaan haetaan oikeutusta omalle käytökselle täältä vauva.fi:stä. Ja mistä me tiedämme jos ap on ollut huono ystävä jo aikaisemmin näille kavereille. Tosiystäville voi kyllä suoraan sanoa, ap taas ei sellaiselta vaikuta;)

Vierailija
152/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ap mainitsi, etteivät ystävät ole ajokuntoisia, jos mitään ajomahdollisuutta ei edes ollut? Haiskahtaa provolta.

Joka tapauksessa aika outoa, ettei paluumatkasta ollut mitään puhetta, kun kerran kyydin tarjositte. Vai ilmaisitko asian niin, että vieraat olettivat saavansa kyydin takaisinkin viimeistään aamulla? Kyllä minuakin harmittaisi 60-100 euron yllätyskustannus. En nyt ketään haukkuisi, mutta eipä huvittaisi kovin pian uudestaan kyläillä.

Ja näille, jotka puhuu yöpymistarpeista, lakanoista ja aamupaloista, tuskin he nyt mitään täyshoitoa odottivat. Varmaan olisi kelvannut yö sohvalla täysissä pukeissa, jos sunnuntai menee muutenkin krapulassa. Olen minäkin yöpynyt nuorena sinkkuna kaverien sohvilla, jos julkiset ei enää kulkeneet, tosin kaverien tarjouksesta. Mutta siis ei niitä "yökyläilyjä" sovittu etukäteen, eikä niihin varauduttu millään hammasharjoilla ja lakanoilla. Pointti oli kuitenkin vaan viettää yö jossain neljän seinän sisällä, kunnes pääsee järkevästi kotiin.

Vierailija
153/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasinpa itsekin edeltäviin viesteihin ja viestittely ennen iltaa sujui siis näin:

M=minä

Y= ystävä

Keskiviikkona 3.5

M: Heippa! Mulla ja Joonalla on pitkästä aikaa tiedossa vapaa viikonloppu samaan aikaan, ja isovanhemmat lupas katsoa Ellin perään. Ajateltiin kysellä millasia suunnitelmia teillä on tulossa? Oisko illanistujaiset pitkästä aikaa kuulostanut miltään? Me tarjotaan herkut!

Y: Moikka! :) Kiva kun laitoit viestiä, ehdottomasti ollaan illanvietossa mukana. Onkin paljon höpötettävää. Soitellaan vaikka illemmalla, just tiukka paikka töissä.

Tän jälkeen sitten soitettiin illalla ja juteltiin niitä näitä sekä siitä, mitä vieraat toivoisi ruoaksi.

Seuraava viestttely lauantaina aamupäivällä.

M: Moi! Heitetään tänään Elli neljän tietämillä, kaupasta ollaan jo kaikki tarpeellinen haettu ja alkuvalmistelut herkkuja varten tehty. Haluutteko, että napataan teidät samalla kyytiin, kun kuitenkin siinä ympäristössä kävästään?

Y: Moi, kiva juttu. Mukava nähdä teitä ja päästä istumaan iltaa! Voitashan me hyvin tietty tullakkin, niin ei sitten turhaan ajeta samaa matkaa kahdella autolla.

M: Sitä samaa ajattelin, hyvä homma. Soitellaan vaikka kun ollaan saatu Elli vietyä. Näkemisiin!

Y: Näkemisiin!

Tässä siis nämä..

Ap

Tässä

Kuitenkin tämän skenaarion päätteeksi he tulivat omalla autollaan? Provosi paljastui. 

Vierailija
154/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi missään tapauksessa kehdannut tehdä vierailleni noin, etenkään jos ovat yhtään läheisempiä ystäviä. Taksilla kulkeminen on Suomessa niin tähtitieteellisen kallista, että jos itselleni olisi käynyt noin kuin ap:n vieraille, olisi loppukuukauden budjetti ollut täysin kuralla tuon taksimatkan takia. Älkää kutsuko jatkossa vieraita ollenkaan, jos on noin vaikeaa.

Vierailija
155/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, teitte väärin. Miksi vaivauduitte hakemaan ystävät, eihän heillä ollut silloin edes mahdollista käyttää omaa autoa. Miksi ei voi kysyä ja sopia. Tuollainen antaa niin nuukan kuvan,että parempi kun ette kutsu ketään illanviettoon tai jos kutsutte, kerrot että kyytiä ei anneta ja varautukaa ja tulkaa omalla autolla, teillä ei myöskään majoiteta ketään!!!!!

Ap ei ole tehnyt mitään väärin. Niiden vieraiden olisi pitänyt kysyä ja sopia. Oletus on se että lähdetään pois, ei se, että jäädään yöksi.

Vierailija
156/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Ap mainitsi, etteivät ystävät ole ajokuntoisia, jos mitään ajomahdollisuutta ei edes ollut? Haiskahtaa provolta.

Joka tapauksessa aika outoa, ettei paluumatkasta ollut mitään puhetta, kun kerran kyydin tarjositte. Vai ilmaisitko asian niin, että vieraat olettivat saavansa kyydin takaisinkin viimeistään aamulla? Kyllä minuakin harmittaisi 60-100 euron yllätyskustannus. En nyt ketään haukkuisi, mutta eipä huvittaisi kovin pian uudestaan kyläillä.

Ja näille, jotka puhuu yöpymistarpeista, lakanoista ja aamupaloista, tuskin he nyt mitään täyshoitoa odottivat. Varmaan olisi kelvannut yö sohvalla täysissä pukeissa, jos sunnuntai menee muutenkin krapulassa. Olen minäkin yöpynyt nuorena sinkkuna kaverien sohvilla, jos julkiset ei enää kulkeneet, tosin kaverien tarjouksesta. Mutta siis ei niitä "yökyläilyjä" sovittu etukäteen, eikä niihin varauduttu millään hammasharjoilla ja lakanoilla. Pointti oli kuitenkin vaan viettää yö jossain neljän seinän sisällä, kunnes pääsee järkevästi kotiin.

Mainitsin asiasta, koska käytössä oli kuitenkin meidän auto (ettei kukaan ihmetellyt miksi ei lähdetty heti heittämään vieraita takaisin illan päätteeksi tms.)

En enää itsekään tiedä mitä asiasta pitäisi ajatella. Nyt on vaan kurja ja syyllinen olo.. Ilmeisesti monen mielestä ihan syystäkin.

Vierailija
157/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestittelyn luettuani minullekin syntyi kuva, että luulevat jäävänsä yöksi. "Ettei turhaan kahdella autolla." Olennaista tässä ei minusta ole, mistä väärinkäsitys syntyi, vaan se, että huomattuanne väärinkäsityksen heitit silti kaverit pihalle. Toisaalta ap:n asemassa ilkeät haukkumisviestit olisivat minulle liikaa.

Vierailija
158/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vieraanvaraisuuteen kuuluu myös se, että mietitään pääseekö vieras järkevästi kotiin. Jos vieras pääsee kulkemaan julkisilla, sen kummempaa miettimistä ei yleensä tarvita. Jos taas vieras liikkuu autolla, kuka antaa vieraansa dokata itseltään ajokunnon jos ei ole aikomusta antaa jäädä yöksi?

Ihmettelen, ettei se nouse tässä keskustelussa enempää esiin, koska se on mielestäni aika peruskohteliaisuutta. 

Ovatko vieraat jotain pikkulapsia, joilla ei oma ajatus juokse?? Jos joku paha isäntä/emäntä kyläpaikassa juottaa raukalle alkoholia eikä itsellä ollenkaan mikään kello soi päässä, että tässähän menee ajokunto - miten pääsen kotiin. Ja onkohan mahdollisesti ok jäädä yöksi. Kyllä jokaisen nyt oma kulkemisensa pitää huolehtia.

No, aloittajan porukoiden on pakko olla jotain parikymppisiä. Ei perheellisten kesken nyt yleensä ole ihan itsestäänselvää, että jäädään punkkaamaan.

Tä? Jos asuu maalla kuten ap, niin totta kai jäädään punkkaamaan. Normaali kutyymi, jos nautitaan alkoholia.

Ainakin asia otetaan esille jo siinä vaiheessa, kun aletaan kaataa alkoholia laseihin eikä kuten ap teki eli ensin juotti vieraat känniin ja sitten toteaa, että painukaa kotiinne siitä.

N50

Kyllä meillä sovitaan yöpymisistä erikseen ja siten osataan ottaa yöpymisvarusteer mukaan.

Yöpymisvarusteet...hmmm.

Tästä tuli mieleen esim (etelä-)pohjalainen aivan mahtava vieraanvaraisuus,

siellä kun yöpyy , niin löytyy vierashuone, pötyä ja juomaa  pöytään, sauna  ja nuo "yöpymisvarusteetkin" kertakäyttö hammasharjasta lähtien. 

Sielläpäin on kunnia-asia ihan perinteenä passata kaikki vieraat ihan viimeisen päälle. Sekä kutsutut että yllärivieraatkin. Vieraanvaraisuus on siellä jotain ihan legendaarista .

Mutta toki sen ymmärtää että sieltäpäin, pohjalaisissa taloissa,  sitä tilaakin löytyy, ahdasta kai sitä olisi jossain kaupungin yksiössä/kaksiossa majoittaa vieraat.

Tuossa ihailen pohjalaisia, että osaavat kestitsemisen jalon taidon.

Niin, huomattavasti helpompi on kestitä vieraita, jos on iso talo ja paljon tilaa. Kyllä tuossa tilanteessa muutkin suomalaiset osaavat kestitä, tämä(kään) ei ole pohjalaisten erikoisuus, vaikka pohjalaiset haluavat kaiken aina sellaisena esittää.

Jokainen voi sitten itse kokeilla sitä kestitsemisen ihanuutta pienissä ahtaissa kaupunkiasunnoissa.

Vierailija
159/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin."

Tässä tarinassa ei kaikki täsmää, eihän heillä ollut edes autoa mukana! Mitä silloin tekee ajokunnollakaan??Taitaa ap valehdella eli on itse todennäköisesti SYYLLINEN myös tapahtuneeseen jos mitään edes tapahtui

Vierailija
160/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun olis pitänyt sanoa etukäteen että ei sitten saa jäädä yöksi

"Valitettavasti emme voi majoittaa teitä tämän hauskan illan päätteeksi, koska haluamme myös kahdenkeskistä laatuaikaa kun lapsetkin ovat isovanhemmilla,  joten tässä on teille tämä taksinumero ."

Noloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä