Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi
Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.
Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.
Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.
Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oliko vierailla yöpymistarvikkeet mukanaan?
Joo. Ai niin. Yöpymistarvikkeet:
- Yöpaita
- Yönuttu ja sukat
- Ikioma unituusu
- Aamutossut
- Aamutakki(nämä voi sisällyttää yökylälaukkuun)
-Hammasharja
-Oma saippua ja shampoo ja hoitoaine ja kosteusvoide (nämä voi sisällyttää toalettilaukkuun)
-Oma pyyhe
- Oma lakana
- Oma unipeitto ja tyyny
- Korvatulpat
- Vesilasi yöpöydälle
- Kiipeilytarvikkeet
Jaa no kyllä me miehen kanssa otamme yöpymistsrvikkeet mukaan, jos olemme yöksi jäämässä. Ihan hammasharjat, meikin pesuvälineet, pikkupyyhkeet ja kysymme tulisiko tuoda makuupussit tai lakanat.
Ei kait kukaan aikuinen päivävaatteissa, meikit naamassa, hampaat likaisina nuku. Aamullakin jaamea olo, jos ei voi aamupesua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu isäntäväki kysyy, kuinka vieraat pääsevät kotiin, etenkin kun on itse hakenut heidät autollaan. Miksei tuota voinut selvittää??? Ap,ootko ihan tosissas? Olisit antanut tulla heidän omilla kyydeillään kun joutuivat poistumaankin omilla kyydeillään.
Minkä ihmeen takia se on isäntäväen asia järjestellä vieraiden asiat tai muistuttaa itsestään selvistä asioista (kuten yöpaikasta tai kotimatkasta)? Jos minä lähden jonnekin, niin on tapana miettiä ihan sen verran etukäteen, että niin, missäs olen yötä tai miten pääsen kotiin, eikä olettaa että joku muu järjestää nämä asiat minulle. Samalla logiikalla isäntäväki voisi olettaa että vieras on saanut jonkun kuskiksi yöllä, kerran ovat suostuneet siihen että haetaan eivätkä tule omalla autolla. Suostuivat=paluumatka lienee siis hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teitte väärin. Miksi vaivauduitte hakemaan ystävät, eihän heillä ollut silloin edes mahdollista käyttää omaa autoa. Miksi ei voi kysyä ja sopia. Tuollainen antaa niin nuukan kuvan,että parempi kun ette kutsu ketään illanviettoon tai jos kutsutte, kerrot että kyytiä ei anneta ja varautukaa ja tulkaa omalla autolla, teillä ei myöskään majoiteta ketään!!!!!
EI EI ja EI!
Me tarjoudumme usein hakemaan ystävämme illanviettoon juuri sen vuoksi, ettei sitten jää autoa tänne eikä toisaalta tarvitse maksaa taksimatkaa kahteen suuntaan!On se nyt kumma, jos ei yhtä taksimatkaa silloin tällöin raaski maksaa! Kyllä on saitoja kyläilijlitä.
Minä keksin sille rahalle paljon parempiakin kohteita kuin taksi tai minä haluan maksaa sen taksimaksun jos käyn illallisella ja parilla baarissa mieheni kanssa.
Haluan itse päättää milloin ja mihin laitan rahaa.
Ihana viesti nro 222. Tulipa koti-ikävä, minäkin olen pohojosen tyttöjä, nyt olen ollut etelässä jo yli 20 vuotta.
Noniin nyt tämä mielenkiintoiseksi muuttuu..
Ystäväpariskunnan nainen siis lähetti äsken viestin minun miehelleni. Pahoitteli mulle lähettämiensä viestien sävyä. Olivat siis kumpikin odottaneet, että heitetään heidät vielä illalla kotiin, koska haettiinkin. Olivat illan aikana ihmetelleet, kun meistä kumpikin nautti viiniä ja olettivat sitten yökylään jäävänsä.
Sanoi ylireagoineensa asiaan ja suostui ottamaan puolet taksirahoista tililleen. Mulle ei oo tosin edelleenkään laittanut mitään viestiä..
No, ainakin jossain puheväleissä ilmeisesti ollaan. Toisaalta en edes tiedä haluanko kun suhteellisen pienestä asiasta paisui tälläinen härdelli..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä AP, ehdotat että ystävät voivat tulla kyydissäsi teille, mutta et mainitse mitään kotiinmenosta? Tosi itsekästä ja lisäksi NOLOA heittää vieraat pihalle. Olisi ehkä kannattanut antaa olla ja tarjota yösija.
Mikä ihmeen oikeus vierailla on olettaa kaikenlaista? Vieras kutsutaan viettämään iltaa, niin se on silloin vieraan asia selvittää, missä hän voi olla yötä tai miten hän pääsee kotiin. Miksi kutsujan pitäisi alkaa huolehtia että milläs menette kotiin, eikö vieraat osaa ajatella tippaakaan eteenpäin ja tehdä suunnitelmia? Minä en itse todellakaan kehtaisi mennä kenenkään luo vierailulle ja alkaa olettaa kaikenmaailman yöpaikkoja ja mahdollisesti vielä aamupaloja ja kyytejä kotiin, olkoon kyseessä kuinka hyvät ystävät tahansa. Minä kysyn etukäteen, koska se on kohteliasta ja ihmisillä on erilaisia tapoja. Kysyn silloinkin kun tiedän että se ystäville varmasti sopii, koska minä olen se vieras sitä yöpaikkaa vailla.
Tässä oli kuitenkin kyse 30 kilometristä, ei mistään sadasta kilometristä. 30km on ihan taksilla mentävä, verrattain lyhyt matka.
Mä en maksais 30km taksimaksua huvikseni tuosta noin vaan. Ja en kyllä olettaiskaan että mut majoitettais, mut jos jälestäkäsin olisin kysynyt et voiko yöpyä tulis halvemmaks, ja jos vastaus on et ei voi. Seuraavaa kertaa ei tulis, miksi koska tylyä edes olettaa, että rahaa kasvaa seinistä ja kivempi hengailla rennompien ystävien seurassa.
Palsta on näköjään täynnä persaukisia loisia, jotka lähtevät mieluusti syömään ja viettämään iltaa ystäviensä kustannuksella ja tuovat tuliaisina vaatimattomat pari pulloa viiniä (varmaan kyykkysellaista), eivätkä sitten raaski maksaa taksia kotiin. Voi elämän kevät!
Luojan kiitos itselläni on fiksuja ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tätä pariskuntaa. Onhan se selvä, että yöpymisestä sovitaan etukäteen tai jos se ei onnistu, niin sitten mietitään etukäteen kyyti kotiin. En haluaisi edes yökyläillä ilman mitään varusteita, yöpaitaa, hammasharjaa, hygieniatuotteita jne.
Hygieniatuotteita?
Tarkoitatko wc-paperia, terveyssiteitä/tamponeja , intiimipyyhkeitä, jne?
Kyllä meiltä löytyy sekä omiin että vieraiden tarpeeksi nitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Noniin nyt tämä mielenkiintoiseksi muuttuu..
Ystäväpariskunnan nainen siis lähetti äsken viestin minun miehelleni. Pahoitteli mulle lähettämiensä viestien sävyä. Olivat siis kumpikin odottaneet, että heitetään heidät vielä illalla kotiin, koska haettiinkin. Olivat illan aikana ihmetelleet, kun meistä kumpikin nautti viiniä ja olettivat sitten yökylään jäävänsä.
Sanoi ylireagoineensa asiaan ja suostui ottamaan puolet taksirahoista tililleen. Mulle ei oo tosin edelleenkään laittanut mitään viestiä..No, ainakin jossain puheväleissä ilmeisesti ollaan. Toisaalta en edes tiedä haluanko kun suhteellisen pienestä asiasta paisui tälläinen härdelli..
Saattaa olla että itsekin olisin älähtänyt mutten viesteillä vaan jo edellisenä iltana. Teetkö useinkin noita heittoja jotta ihmiset saavat arvailla mitä mielessäsi liikkuu kulloinkin? Tää on hienosti kerrottu vieraiden syyksi, mutta selkeästi olet pompottelevaa sorttia. Onnea valitse mallasi tiellä, mistä tulet seuraavalla kerralla purkamaan kun joku kehtasi suuttua?
Mitä mieltä miehesi on, vieläkö teette samoin? Entä ensi kerralla, vai tuleeko sitä? Monilla ei ole ylimääräistä taksikuluihin.
Kevät kirjoitti:
Oon pohojosesta tosiaan, ja menin nuorena tyttönä tornioon pääsykokeisiin, mutta en tiennyt nuorena tyttönä oikein, ett mihin tässä suuntais. Bussissa sanoin kuskille, että en tunne paikkoja täältä, ja kuski neuvoi tarkkaan että missä paikka on. Paluumatkalla sama kuski, ja epävarma olin taas missä asema pilkkopimeä aamu oli kun menin pääsykokeisiin, mutta mistä sitten eniten yllätyin oli tämä mitä kuski sanoi: hällä vuoro lopuillaan, minä voin ajaa sinut asemalle (linja-autolla) , poikkesi reitiltä minun vuoksi ja ajoi mut nuorena tyttönä juna-asemalle. Tuosta on nyt 15 vuotta, mutta edelleen muistan tuon lämpimän bussikuskin vieraanvaraisuudeen!:)
Ihana.
Tällaiset pyyteettömät kivat ihmiset elvyttää uskoa ihmisluonteen hyvyyteen.
Olen pk-seudulta. en tiedä johtuuko julkisesta liikenteestä, mutta täällä oletus on se että illanistujaisten jälkeen lähdetään kotiin, oli alkoholia nautittu tai ei. Matka taittuu vaikka taksilla (ja 30 km voi olla ihan tavallinen matka täällä) jos julkiset ei enää kulje tai niitä ei jaksa. Yökyläilystä sovitaan etukäteen, tai jos isäntäväki itse tarjoaa yöpymismahdollisuutta. Toki joskus voi yllättäen pyytääkin yöpaikkaa, mutta se on aika epätavallista. Ja jos joku tarjoutuu hakemaan vieraan kyläpaikkaan, se ei tarkoita automaattista yökyläilykutsua tai että isäntäväki hoitaisi vieraan paluumatkan.
Ja minusta myös 30 km on aika erilainen matka kuin 150 km. Kumpaakaan ei kävele, mutta taksikustannukset on melkoisen erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oliko vierailla yöpymistarvikkeet mukanaan?
Joo. Ai niin. Yöpymistarvikkeet:
- Yöpaita
- Yönuttu ja sukat
- Ikioma unituusu
- Aamutossut
- Aamutakki(nämä voi sisällyttää yökylälaukkuun)
-Hammasharja
-Oma saippua ja shampoo ja hoitoaine ja kosteusvoide (nämä voi sisällyttää toalettilaukkuun)
-Oma pyyhe
- Oma lakana
- Oma unipeitto ja tyyny
- Korvatulpat
- Vesilasi yöpöydälle
- Kiipeilytarvikkeet
Jaa no kyllä me miehen kanssa otamme yöpymistsrvikkeet mukaan, jos olemme yöksi jäämässä. Ihan hammasharjat, meikin pesuvälineet, pikkupyyhkeet ja kysymme tulisiko tuoda makuupussit tai lakanat.
Ei kait kukaan aikuinen päivävaatteissa, meikit naamassa, hampaat likaisina nuku. Aamullakin jaamea olo, jos ei voi aamupesua tehdä.
No niin meki otetaan. Ja me otetaan vielä taitettavat retkeilysängytkin mukaan ja trangiat. Ja kylmälaukussa smoothiet jos on aamulla paha maku suussa ja termarissa aamukaffeet .Kaiken varalta ettei isäntäväki rasitu.
Ei ole todellista! Maksoitteko niiden juoppojen taksimatkasta osan :DDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli tyhmästi tehty laittaa vieraat yöllä kotiinsa!
Ei missään tapauksessa yönselkään omia vartavasten kutsuttuja vieraita lähetetä jos selkeästi haluavat yöpyä.
Vieraanvaraisuus tuntematon käsite joillekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä AP, ehdotat että ystävät voivat tulla kyydissäsi teille, mutta et mainitse mitään kotiinmenosta? Tosi itsekästä ja lisäksi NOLOA heittää vieraat pihalle. Olisi ehkä kannattanut antaa olla ja tarjota yösija.
Mikä ihmeen oikeus vierailla on olettaa kaikenlaista? Vieras kutsutaan viettämään iltaa, niin se on silloin vieraan asia selvittää, missä hän voi olla yötä tai miten hän pääsee kotiin. Miksi kutsujan pitäisi alkaa huolehtia että milläs menette kotiin, eikö vieraat osaa ajatella tippaakaan eteenpäin ja tehdä suunnitelmia? Minä en itse todellakaan kehtaisi mennä kenenkään luo vierailulle ja alkaa olettaa kaikenmaailman yöpaikkoja ja mahdollisesti vielä aamupaloja ja kyytejä kotiin, olkoon kyseessä kuinka hyvät ystävät tahansa. Minä kysyn etukäteen, koska se on kohteliasta ja ihmisillä on erilaisia tapoja. Kysyn silloinkin kun tiedän että se ystäville varmasti sopii, koska minä olen se vieras sitä yöpaikkaa vailla.
Tässä oli kuitenkin kyse 30 kilometristä, ei mistään sadasta kilometristä. 30km on ihan taksilla mentävä, verrattain lyhyt matka.
Mä en maksais 30km taksimaksua huvikseni tuosta noin vaan. Ja en kyllä olettaiskaan että mut majoitettais, mut jos jälestäkäsin olisin kysynyt et voiko yöpyä tulis halvemmaks, ja jos vastaus on et ei voi. Seuraavaa kertaa ei tulis, miksi koska tylyä edes olettaa, että rahaa kasvaa seinistä ja kivempi hengailla rennompien ystävien seurassa.
Ei minullakaan olisi varaa mitään 30 kilometrin taksimatkoja maksaa. Siksi onkin erityisen tärkeää selvittää etukäteen missä on yötä tai millä pääsee kotiin.
En tiedä, ehkä minä olen vaan liian suunnitelmallinen ja haluan tietää tärkeät asiat etukäteen, etten voi käsittää näitä olettamisia, etenkin kun omissa ihmissuhteissa ei näin ole tapana tehdä. Ei sillä ole mielestäni mitään tekemistä ystävien rentouden tai rahatilanteen kanssa, kun en vaan ymmärrä miksi ihmiset tekevät asioita suunnittelematta ja lähtevät olettamaan kaikenlaista. Muiden pitäisi sitten ymmärtää huomauttaa ihmisille näistä puutteista niiden suunnitelmissa. Jos jokin omassa suunnitelmassa riippuu muista ihmisistä, niin siitä pitää kysyä. Vaikka joka ikinen kerta olisi onnistunut esim. yöksi jääminen tai autokyyti, niin kyllä siitä pitää ymmärtää kysyä, eikä suuttua sitten koska on mennyt olettamaan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Olen pk-seudulta. en tiedä johtuuko julkisesta liikenteestä, mutta täällä oletus on se että illanistujaisten jälkeen lähdetään kotiin, oli alkoholia nautittu tai ei. Matka taittuu vaikka taksilla (ja 30 km voi olla ihan tavallinen matka täällä) jos julkiset ei enää kulje tai niitä ei jaksa. Yökyläilystä sovitaan etukäteen, tai jos isäntäväki itse tarjoaa yöpymismahdollisuutta. Toki joskus voi yllättäen pyytääkin yöpaikkaa, mutta se on aika epätavallista. Ja jos joku tarjoutuu hakemaan vieraan kyläpaikkaan, se ei tarkoita automaattista yökyläilykutsua tai että isäntäväki hoitaisi vieraan paluumatkan.
Ja minusta myös 30 km on aika erilainen matka kuin 150 km. Kumpaakaan ei kävele, mutta taksikustannukset on melkoisen erilaiset.
Toki toki, mutta haluaisin tietää jo alkuvaiheessa, että onko yökyläily mahdollista kerta hakevat vai vievätkö takaisin vai kieltäydynkö koko hommasta jos ne taksirahat ovat varattu johonkin muuhun, kuten esimerkiksi hammaslääkäriä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän meidän vastuun asiassa, jota emme nyt ole täyttäneet. En silti koe, että tapahtunutta voi täysin vierittää meidän niskaan.
Tarjosimme kyydin, koska se näppärästi hoitui samalla reissulla, eikä ystävät joutuneet ajelemaan turhia kilometrejä omalla autollaan. Maksoimme illan tarjoilun täysin (alkuruoka, pääruoka, jälkkäri ja juomat), ystävämme toivat kaksi pulloa viiniä. Ehdotimme myös, että maksamme puolet taksimatkan hinnasta. Näin ollen mikään suuri kuluerä meidän luona vierailu tuskin olisi ollut. Vaikka näin täällä moni teistä olettaakin.
Pahoittelin tapahtunutta ystävillemme ja pyysin puolestamme anteeksi, ei vastausta.
Ap
Kyllä tuon tarjoilun jälkeen _pitää_ tajuta, ettei tähän nyt yöksi majoituta!
Vierailija kirjoitti:
Palsta on näköjään täynnä persaukisia loisia, jotka lähtevät mieluusti syömään ja viettämään iltaa ystäviensä kustannuksella ja tuovat tuliaisina vaatimattomat pari pulloa viiniä (varmaan kyykkysellaista), eivätkä sitten raaski maksaa taksia kotiin. Voi elämän kevät!
Luojan kiitos itselläni on fiksuja ystäviä.
Ei kysymys ole mistään persaukisuudesta vaan vieraanvaraisuudesta, joilla kutsuttuja vieraita yleensä kohdellaan. Isäntäväki tässä on ollut itsekäs, kun pyytää vieraakseen iltaa viettämään ja heittää sitten vieraat yöllä ulos. Tällainen ei tulisi Itä-Suomessa tai Kainuussa/Lapissa kysymykseenkään.
Minulle tämä on täysin käsittämätöntä. Yövieraat kutsutaan erikseen, muuten on täysin normaalia, että illanvieton jälkeen vieraat kähtevät kotiin.