Älä pidä isoa koiraa jos et hallitse sitä!
Joo, taas koira-aloitus, mutta olen yhä vaan niin vihaianen.
Meillä on pieni koira, sori siitä. Kaikenlainen ohittaminen sujuu ihan hyvin, miten nyt koirat toisilleen toimii, eli osaa ei tunnu huomaavankaan, osan kanssa haluaisi selkeästi tehdä tuttavuutta ja osalle isottelee. Kuten muutkin vastaantulevat koirat tekevät. Yleisesti kaikki sujuu hyvin, välillä jäädään jopa vähän juttelemaan ja koirat tekevät tuttavuutta. Olen mielestäni tiukka tässä, aloite tulee aina muualta ja pyrin aina mahdollisimman sujuvaan ohittamiseen, koira minun oikealla puolella ja ripeästi ohi.
Tässä alueella on yksi koira, joka on todella pelottava. Tämä sama koira on kolme kertaa hyökännyt koiramme kimppuun aivan normaalissa ohitustilanteessa. Siis todella hyökännyt ja yrittänyt purra niskaan. Ulkoiluttajalla ei ole voimaa pitää koiraa , hän jopa kaatuu maahan koiran hyökätessä todella agressiivisesti pienemmän kimppuun ja myös minua pelottaa niissä tilanteissa, koska koira selkeästi on tosi vihainen ja hampaat näkyvät. Kuulemma "käyttäytyy vaan näin pienempiä koiria kohtaan". Eka kerta oli totaalinen yllätys. Tokalla kerralla en tunnistanut koiraa, koska oli sillä kertaa isännän kanssa, joka edes jossain määrin hallitsi koiran. Kolmannella kerralla olimme sellaisessa paikassa, että ainoa "pako" oli tiheä pusikko kun näin koiran emäntineen tulevan kulman takaa ja taas emäntä oli maassa ja koira oman koirani kimpussa puremassa.
Täällä on paljon koiranomistajia. MItä minun pitäisi tehdä tässä tilanteessa? En voi vältellä tuota koiraa loputtomiin, omistajat asuvat ilmeisen lähellä. Meillä on kouluikäisiä lapsia, joilla on velvollisuus ulkoiluttaa koiramme koulusta palattuaan. Se on sujunut aina mainiosti. Eilisen jälkeen olen jo miettinyt uskallanko antaa heidän viedä koiraa ulos.
Jos tuo koira vielä hyökkää, ajattelin pyytää omistajien yhteystiedot, mutta mitä muuta? Koiramme oli tosi vaisu ja pelokas koko illan sen jälkeen kun sama koira hyökkäsi.
Ja kyllä, erotan leikin ja koirien sähläämisen, vaikka aika tuore koiranomistaja olenkin ja se on minusta usein ihan ok, jos on aikaa ja tilanne sallii. Tässä on nyt kyse aivan suorasta hyökkäyksestä, jossa koiran emäntä ei pysty pitämään koiraa poissa, vaan koira saa vallan emännän kaatuessa maahan. Hento, sporttinen emäntä ja iso vahva koira.
Kommentit (99)
Älä pidä pientäkään koiraa jos osaa kouluttaa sitä olematta rähjäämättä muille etkä osaa pitää sitä loitolla muista. Saati sitten että osaisit itsekin antaa muille tilaa ohittaa ettekä ole keskellä tietä räksyttämässä
Mikä on munanjatkekoira? Eikös bemarit ole niitä eikä koirat? 😂😂
Kun saat ajokortin ja auton allesi, sinulla on ennenkaikkea velvollisuuksia, ei oikeuksia, jos kaikki ajattelisivat näin, liikenne olisi paljon joustavampaa, monelta vaaratilanteeltakin vältyttäisiin. Sama pätee koiran omistamiseen, koiran omistajana sinulla on ennenkaikkea velvollisuuksia, ei niinkään oikeuksia. Eli kannattaa jättää se minä-minä-asenne kotiin, lähti sitten liikenteeseen autolla tai koiralla ; )
Vierailija kirjoitti:
Koiran hallinta ei ole sitä, että jaksaa kiskoa sitä remmissä. Asia on henkisellä puolella, ei voimankäytössä.
Koiran voi sanoa olla hallinnassa, kun se on vapaana täysin tottelevainen (tietysti myös hihnassa). Tämä pätee niin pieniin kuin isoihin koiriin.
Ei turvallisuus saa siitä olla kiinni, ettei remmi lipeä kädestä. Tämähän on varsinkin liukkailla kaatuessa aivan mahdollista.
Koiria on liikaa omistajilla, jotka eivät koirista mitään ymmärrä. Kun mitään rajoituksia ei ole koiran hankkimiselle ja koirat ovat niin muotia nykyään, niin lopputulos tämä. Häriintyneiden koirien seassa on sitten vain sopeuduttava menemään.
Ilmeisesti minulle tarkoitettu. Kirjoitin, että jos "koira ei ole hallinnassa eikä fyysiset voimat riitä" hallinnalla tarkoitin että uskoo käskyjä, ja jos tilanne eskaloituu, on tarvittaessa fyysistä voimaa poistaa koira tilanteesta, jos tämä asia on rautalangasta väännettävä. Itsellä iso koira, pieni koira puri jalasta, koirani yritti vaan pakittaa ja ravistaa tassusta pikkukoiran irti. Jos olisin mielenvikaisen koiran kasvattanut, tilanne olisi varmaan päättynyt toisin. Pikkukoirat usein yrittää sile isotella, toisaalta oma koirani samankokoisille ja isommille uhittelisi, ja uhittelee jos lähelle tulee ja jos on samaa sukupuolta. Muitten koirien kanssa jäisi leikkimään aina, pennutkin uskaltaa tulla tämän ison koiran luo. Omistajat usein ensin epäilee, ettei pentu uskalla isojen koirien luo tulla. Itse yritän kiertää mahdolliset ongelmatilanteet, esim oma tai toisen koira alkaa murista, tai näyttää siltä, että kohta alkaa murista tms...tai "tunnen" vastaantulevan koiran, ja onhan näitä. Aika realistinen käsitys, miten oma koira käyttäytyy eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran hallinta ei ole sitä, että jaksaa kiskoa sitä remmissä. Asia on henkisellä puolella, ei voimankäytössä.
Koiran voi sanoa olla hallinnassa, kun se on vapaana täysin tottelevainen (tietysti myös hihnassa). Tämä pätee niin pieniin kuin isoihin koiriin.
Ei turvallisuus saa siitä olla kiinni, ettei remmi lipeä kädestä. Tämähän on varsinkin liukkailla kaatuessa aivan mahdollista.
Koiria on liikaa omistajilla, jotka eivät koirista mitään ymmärrä. Kun mitään rajoituksia ei ole koiran hankkimiselle ja koirat ovat niin muotia nykyään, niin lopputulos tämä. Häriintyneiden koirien seassa on sitten vain sopeuduttava menemään.
Kyllä omistajan pitää olla myös koiraa vahvempi, koska koira voi säikähtää, eikä siihen mikään koulutus auta. Voi juosta esimerkiksi auton tai moottoripyörän alle aiheuttaen pahaa jälkeä.
Yksi tärkeimmistä käskyistä, mikä koiralle pitää opettaa, on SEIS.
Kukaan koiranomistaja ei pitele 30-kiloista koiraa, jos se ryntää.
Et sinä ehdi mitään alkaa huutamaan, eikä koira tuossa tilanteessa kuule mitään. Miten ihmeessä 30 kiloinen koira vetäisi 90kg painavan ihmisen yhtään mihinkään? Olen pitänyt paljon painavampiakin koiria paikoillaan.
Näinpä. Olen 60-kiloinen nainen, ja koirani on 35kg. Ei osaa mitään SEIS-käskyä, ihan pelkkä EI riittää. Ja tasan varmasti pysyy hallussa, vaikka intoutuisikin ryntäilemään. Ei siis ole pahaluontoinen, joskus vaan innostuu lenkillä. Ikinä en ole edes kaatunut koirani voimasta.
Ja höpsis, ei takuulla pysy hallussa, jos koira on lähteäkseen, tai vaihtoehtoisesti ulkoilutat sitä metrin taluttimessa. Mutta se taitaa ollakin nero koiraksi, kun tietää, mitä EI aina kulloinkin tarkoittaa. :D
Justiinsa. Kannattaa varmaan sinunkin hankkia hieman ruista ranteeseen, jos et tuon kokoista koiraa saa hallittua.
Ja kyllä, koirani ymmärtää EI-sanan. Se on nähkääs koulutettu :)
Vierailija kirjoitti:
Tietyssä vaiheessa ei koira/koirat enää kuuntele, jos ne päättää aloittaa tappelun. Sen takia ei ihan kysymättä päästetä koiraa toisen luo. Joskus voi sitä fyysistä voimaa tarvita. Mun koira ainakin puolustaa itseään jos sen kimppuun hyökätään, vähän aikaa sitten yheltä karkas koira ja suoraan mun koiran kimppuun. Ainoo onni oli että oli samankokoiset koirat, että tappelu suht reilu, ei niin et iso niittaa pienen... Mut aika ikävä tilanne, näin lievästi ilmaistuna. - Se ison koiran omistaja
Älkää hyvät ihmiset antako koiraa myöskään lapselle, jos ette voi olla varmoja, että lapsi osaa käsitellä koiraa oikein! Vähän pahaa tekee katsella, kun alakoululainen repii vahvasti koiran remmistä kun ei jaksa odottaa, kun koira pysähtyy haistelemaan tien penkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omistajan pitää olla myös koiraa vahvempi, koska koira voi säikähtää, eikä siihen mikään koulutus auta. Voi juosta esimerkiksi auton tai moottoripyörän alle aiheuttaen pahaa jälkeä.
Yksi tärkeimmistä käskyistä, mikä koiralle pitää opettaa, on SEIS.
Kukaan koiranomistaja ei pitele 30-kiloista koiraa, jos se ryntää.
No kyllähän pitelee, mulla melkein 40kg koira, ja tähän asti on pysynyt, (10v) vaikka yrittäny täysillä lähtee menemään, onhan se jonkun kerran melkoista köydenvetoa ollut, mut oon "voittanut" kuitenkin... miehetkin joskus kysynyt, että mitä jos tuo koiras yrittää kiskoa...no pidän kiinni talutushihnasta.
Vaikka koiria fiksummat pitää kiinni ohitettaessa, monet kumminkin hyppivät ja röyhäävät, ohittaa sitten lenkkeillen tahi muuten.
Mutta jos tekee mieli sulanutta kinuskia, sitä ei pidättele mikään.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset antako koiraa myöskään lapselle, jos ette voi olla varmoja, että lapsi osaa käsitellä koiraa oikein! Vähän pahaa tekee katsella, kun alakoululainen repii vahvasti koiran remmistä kun ei jaksa odottaa, kun koira pysähtyy haistelemaan tien penkkaa.
Koiralle ulkoilussa yhtä tärkeää, kun liikunta ja tarpeilla käynti, on just se kaikenlainen nuuskiminen ja haistelu, se on yks arkipäivan aktiviteetti koiralle, tapa kommunikoida kuka täs on kulkenut. Koiran siis tärkeää antaa haistella siellä lenkillä. (En tiedä kuinka järkevästi tuon osasin nyt muotoilla tuon tekstin, mut suunnilleen ymmärrettävästi, toivon)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyviä pikkukoiria tapaa päivittäin useita, isompia huomattavasti harvemmin. Rähjäävät pienet koirat suorastaan kerjäävät vaikeuksia. En tajua, miksi ihmiset ottavat turhan riskin, koska ei koiran kouluttaminen niin vaivalloista ole.
Tämä riittääkin selitykseksi kaikille niille, joiden kimppuun iso koira on käynyt. Ei sillä väliä, pystyykö omistaja sitä halllitsemaan. Vika on aina muissa. Milloin ärsyttää juoksevat lapset, milloin heiluvat kädet. Omassa koirassahan ei ole mitään vikaa, koira vain toteuttaa vaistojaan.
Huonosti käyttäytyvässä, riitaa haastavassa koirassa tai tarkkaan ottaen sen omistajassa on kyllä ilman muuta vikaa. Olet typerä yrittäessäsi vyöryttää syyt muiden niskaan.
T. Hyvin käyttäytyvän (ison) koiran omistaja
Mikä ajatusten juoksu. Jos lapsi juoksee ohi niin on sen syy kun musti nappaa kiinni vai?
Sinulla ei ajatus liiku mihinkään ja luetun ymmärtämiseen olisi hyvä paneutua.
Sitä samaa sinulle, vastauksesi ei meinaan liittynyt alkuperäiseen tekstiin millään lailla 🙄 Siitä sun alapeukutkin on tullut...
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä monen kanssa siinä että myös ne pienet koirat pitää kouluttaa yhtälailla kun isotkin. Monesti nämä pienet ovat remmiräyhääjiä valitettavasti mitä omalla kohdalla vastaan on tullut. Ja kun oma koira on hallinnassa ja lyhyessä narussa ohittaessa aina, monet antavat vaan sen pienen räksynsä tulla omaani kohti. Olen monelle sanonut että voitko pitää sen fifin loitommalla kun oma ei niistä pidä koska räksyttävät sille ja jotta ohitus sujuisi kaikilta ongelmitta. Ei oteta kuuleviin korviin mitään vaan kyräillään ja paheksutaan.
Moni ei hallitse sitä fifiäänkään täydellisesti ollenkaan -.-
Valitettavasti vika on siellä hihnan toisessa päässä vaikkei sitä itse tajutakaan :/
Se että fifi räksyttää ei oikeuta sinun koiraasi puremaan, eli hanki vain sellainen koira jonka pystyt itse hallitsemaan myös vaikka sitä käy ärsyttämään. Tottakai pikkukoirat pitää kouluttaa siinä missä isotkin, mutta puolustuksena ei käy toisen räjäyttäminen vaan sinä olet koirastasi vastuussa vaikka pieni koira tekisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas.
Käyn tuon pienen koiran kanssa lenkillä kolme kertaa päivässä ja kohtaamme jokaisella lenkillä varmaan 5-10 koiraa. Vaikka koira on pieni, on se koulutettu, tietenkin. Ohitamme ripeästi ja sähläämättä, mutta kyllähän koirasta näkee, että toisiin koiriin suhtaudutaan erilailla kuin toisiin. Pyritään kontaktiin tms. Paino sanalla pyritään. Monta kertaa kontakti on ihan jees, minustakin on ihan kiva jutella välillä muiden kanssa koirien ihan nätisti haistellessa toisiaan. Jos siis tilanne sallii, usein ei ehdi ja omistajastakin tajuaa kuka haluaa ja kuka ei. En minäkään kovin usein halua jäädä juttusille. 99,9 % tilanteista menee just kuten pitääkin, vain tämä yksi koira on tälllainen.
Kyllähän pienissäkin koirissa on agressiivisia yksilöitä ja huonosti koulutettuja jne. Mutta isolla on kokoon nähden ylivalta noihin pieniin silloin kun käydään kimppuun. ja jos on tarkoitus vahingoittaa, niin varmaan isokin koira "uhrina" siinä on avuton.
Minusta homma ei voi olla hanskassa jos emäntä on molemmilla kerroilla kaatunut maahan koiran voimasta ja koira on käytännössä vapaana tuossa tilanteessa, hyökäten pienemmän koiran kimppuun agressiivisesti. Eilenkin tietenkin pyrittiin vaan ohi mahdollisimman nopeasti, mutta miten voisi toimia, kun vapaana oleva agressiivinen koira seuraa ja käy kimppuun? Kun mietin eilistä, niin siinä ei ollut edes mitään yritystä kontaktiin oman koirani osalta. Koira kulki eteenpäin minun oikealla puolellani ja nuuski jotain maasta kävellessään, ei tainnut edes huomata vastaantulijaa. Itse tajusin kuka tulee vastaan ja pyrin todella eleettömästi vaan ohittamaan. Oma koira tjusi tilanteen vasta kun toinen koira oli jo kimpussa.
Meillä lapset ovat 16 v., 15 v, ja 12 v. ja minusta heidän pitäisi voida käyttää koira pissalla koulun jälkeen, varsinkin kun heillä voima ja taito riittää oman koiran pitelemiseen ja muutenkin, toisin kuin aikuisella naisella jolta koira pääsee karkuun.
T. ap
Nopeastipa ap korjasi koiransa käytösongelmat. Nyt se ei enää isottelekaan! Lisäksi hän pistää voiman taidon edelle koiran käsittelyssä. Oma koirasi provosoi muita, muttet suostu tunnustamaan tosiasioita, ja sitten panet syyn kokonaan niiden muiden kontolle.
Koiran pitää olla sen verta koulutettu ja hyväpäinen ettei paljon itseä pienemmän (tai edes samankokoisen) koiran räksytyksen tule provosoida fyysistä kimppuun käymistä. Jos et hallitse koiraasi poikkeustilanteissa niin miten voit olla sellaisesta vastuussa?
Olen oman koirani lähes menettänyt tällaisessa hyökkäyksessä, onneksi ell-asema oli lähellä ja 2,5h leikkauksen jälkeen koirani selvisi. Ison koiran omistajan puolustus oli "kun tää meidän koira ei tykkää terriereistä kun ne räkyttää" vaikka oma koirani ei tälle koiralle haukkunutkaan.
Omani ei pure mutta varoittaa kyllä ja sitä ei noteerata millään tavalla. Ja miksi pitää antaa sen fifin tulla räksyttäen KOHTI?
Saan käsityksen ettei pienten koirien omistajien tarvitse olla vastuussa mistään mitä se oma piski tekee kun on helpompaa syyttää isompaa kaikesta joka tapauksessa. Juuri pienten koirien omistajat tuntuvat olevan niitä vastuuttomia ja kykenemättömiä kouluttamaan fifiään millään tapaa olemaan räksyttämättä ja tulematta muita kohti aggressiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että minun ison koiran omistajana pitää opettaa se oma koirani niin, että vaikka mikä pikkukoira räksyttäisi vastaan, niin koira ei tee mitään. Toki ihannemaailmassa jokaisella olisi kokoon katsomatta se oma koira hanskassa. Kun se ei kuitenkaan ikinä toteudu niin minun täytyy pitää huoli siitä, että oma rakkini on niin hyvin koulutettu, että se ei pääse aiheuttamaan vahinkoa. Kun koira on hihnassa niin minä olen tilanteen herra, eikä koiralla ole siihen mitään sanottavaa vaan eikä sen pidä tuntea tarvetta alkaa ärhennellä kaikenmaailman ärsykkeille.
Olen eri mieltä.
KAIKILLA koiranomistajilla pitäisi olla oma koira koulutettuna ja hanskassa.
Ison kanssa se tietysti on välttämätöntä, koska isoa ei yksinkertaisesti pysty voimalla hallitsemaan. Pienten koirien käytösongelmia ja epäsosiaalisuutta ei silti pidä väheksyä, sillä se näyttää olevan kasvava kehityssuunta. On todella ikävä käydä lenkillä tai koirapuistossa tai ylipäänsä yhtään missään, kun vastassa on koko ajan syöksähteleviä, murisevia, räkyttäviä, näykkiviä, jopa toisten koirien partakarvoissa roikkuvia pieniä koiria. Mikä oikeus pienten koirien omistajilla on tehdä muiden elämä epämukavaksi ja vielä vaatia, että muiden on pidettävä huolta oman koiransa käyttäytymisestä, mutta heidän ei?
Tähän vastauksia, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Omani ei pure mutta varoittaa kyllä ja sitä ei noteerata millään tavalla. Ja miksi pitää antaa sen fifin tulla räksyttäen KOHTI?
Saan käsityksen ettei pienten koirien omistajien tarvitse olla vastuussa mistään mitä se oma piski tekee kun on helpompaa syyttää isompaa kaikesta joka tapauksessa. Juuri pienten koirien omistajat tuntuvat olevan niitä vastuuttomia ja kykenemättömiä kouluttamaan fifiään millään tapaa olemaan räksyttämättä ja tulematta muita kohti aggressiivisesti.
Se on se ja sama räksyttääkö toinen koira, pidä omasi hallinnassa. Ja jos koira tulee omaasi kohti niin etkö saa suuta auki ja sano omistajalle että joko pitää koiransa omalla puolella tietä tai vastaa seurauksista? Kyllä ihan yhtä lailla moni antaa isommankin koiran tulla "tervehtimään" ymmärtämättä että kaikki koirat eivät tästä nauti. Minulla on pikku koira sekä labbis ja ihan yhtä lailla olen huomannut että se ei ole koiran koosta kiinni älkääkö omistaja pitää koiran omalla puolellaan. Minä sanon aina kaikille että meidän koiria ei tervehditä, pikkukoiralla on pelkoaggressiota useasta hyökkäyksestä johtuen ja labbis on koulutettu niin ettei lenkki ole tervehtimistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Valjaita vastenhan se vasta onkin mukava oikein nojata ja kunnolla kiskoa!
Niin, mutta kaulapannasta saa kiskaistua itsensä vapaaksi alle kahdessa sekunnissa, halutessaan. Ainakin jotkut koirat. Vaikka panta normaalisti olisi kaulassa...
Ei hyvää päivää... Kaikkein helpoin ratkaisu olisi, kun jokaisen koiran kouluttaisi, ainakin jotain perusjuttuja..... ja sitä ulkoiluttaisi henkilö, joka yllättävissä tilanteessa saisi koiran pidettyä myös fyysisesti hallinnassa.... sitten ei päästettäis isoa eikä pientä koiraa lupaa kysymättä toisten koirien luo..... osattais kysyä ja sanoa saako tulla haistelemaan, vai ei.... ja vaikka se vastaantuleva räkyttäis niin jatkettas matkaa, reippaasti ohi tai äkkiä eri suuntaan... onko nuo niin vaikeita asioita?
Ja jos koiran kans pysähtyy, vastaantuleva koira tulkitsee sen (ainakin hieman) uhkaavaksi eleeksi, liekö tämä faktaa? Toisaalta monet koirathan ilmottaa että tää on mun reviiri, just paikallaan haukkuen, ja yleensä toinen koira ei sit sen naaman eteen tuu, jos ei haluu rähistä, joten.... en tiedä, joku viisaampi varmaan voisi kertoa?
Miten tulkitsette kun vastaan tuleva kiristää hihnan äärimmilleen, antaa käskyn koiralleen olemaan kunnolla sekä vielä sanoo että tämä ei halua ketään lähelleen eikä tervehtiä?
Samaa mieltä monen kanssa siinä että myös ne pienet koirat pitää kouluttaa yhtälailla kun isotkin. Monesti nämä pienet ovat remmiräyhääjiä valitettavasti mitä omalla kohdalla vastaan on tullut. Ja kun oma koira on hallinnassa ja lyhyessä narussa ohittaessa aina, monet antavat vaan sen pienen räksynsä tulla omaani kohti. Olen monelle sanonut että voitko pitää sen fifin loitommalla kun oma ei niistä pidä koska räksyttävät sille ja jotta ohitus sujuisi kaikilta ongelmitta. Ei oteta kuuleviin korviin mitään vaan kyräillään ja paheksutaan.
Moni ei hallitse sitä fifiäänkään täydellisesti ollenkaan -.-
Valitettavasti vika on siellä hihnan toisessa päässä vaikkei sitä itse tajutakaan :/