Älä pidä isoa koiraa jos et hallitse sitä!
Joo, taas koira-aloitus, mutta olen yhä vaan niin vihaianen.
Meillä on pieni koira, sori siitä. Kaikenlainen ohittaminen sujuu ihan hyvin, miten nyt koirat toisilleen toimii, eli osaa ei tunnu huomaavankaan, osan kanssa haluaisi selkeästi tehdä tuttavuutta ja osalle isottelee. Kuten muutkin vastaantulevat koirat tekevät. Yleisesti kaikki sujuu hyvin, välillä jäädään jopa vähän juttelemaan ja koirat tekevät tuttavuutta. Olen mielestäni tiukka tässä, aloite tulee aina muualta ja pyrin aina mahdollisimman sujuvaan ohittamiseen, koira minun oikealla puolella ja ripeästi ohi.
Tässä alueella on yksi koira, joka on todella pelottava. Tämä sama koira on kolme kertaa hyökännyt koiramme kimppuun aivan normaalissa ohitustilanteessa. Siis todella hyökännyt ja yrittänyt purra niskaan. Ulkoiluttajalla ei ole voimaa pitää koiraa , hän jopa kaatuu maahan koiran hyökätessä todella agressiivisesti pienemmän kimppuun ja myös minua pelottaa niissä tilanteissa, koska koira selkeästi on tosi vihainen ja hampaat näkyvät. Kuulemma "käyttäytyy vaan näin pienempiä koiria kohtaan". Eka kerta oli totaalinen yllätys. Tokalla kerralla en tunnistanut koiraa, koska oli sillä kertaa isännän kanssa, joka edes jossain määrin hallitsi koiran. Kolmannella kerralla olimme sellaisessa paikassa, että ainoa "pako" oli tiheä pusikko kun näin koiran emäntineen tulevan kulman takaa ja taas emäntä oli maassa ja koira oman koirani kimpussa puremassa.
Täällä on paljon koiranomistajia. MItä minun pitäisi tehdä tässä tilanteessa? En voi vältellä tuota koiraa loputtomiin, omistajat asuvat ilmeisen lähellä. Meillä on kouluikäisiä lapsia, joilla on velvollisuus ulkoiluttaa koiramme koulusta palattuaan. Se on sujunut aina mainiosti. Eilisen jälkeen olen jo miettinyt uskallanko antaa heidän viedä koiraa ulos.
Jos tuo koira vielä hyökkää, ajattelin pyytää omistajien yhteystiedot, mutta mitä muuta? Koiramme oli tosi vaisu ja pelokas koko illan sen jälkeen kun sama koira hyökkäsi.
Ja kyllä, erotan leikin ja koirien sähläämisen, vaikka aika tuore koiranomistaja olenkin ja se on minusta usein ihan ok, jos on aikaa ja tilanne sallii. Tässä on nyt kyse aivan suorasta hyökkäyksestä, jossa koiran emäntä ei pysty pitämään koiraa poissa, vaan koira saa vallan emännän kaatuessa maahan. Hento, sporttinen emäntä ja iso vahva koira.
Kommentit (99)
Kuljetan mukana mattoveistä, en epäröi sitä käyttää hyökkääviin koiriin 👍🏻
Kaikki kouluttamattomat isojen koirien omistajat hyökkäsivät palstalle puolustamaan sitä, miksi on aina muiden vika kun koira ei pysy hallinnassa. Ootte kuitenkin jo krapuloistanbe selvinneet? Hyvä hyvä.
Huonosti käyttäytyviä pikkukoiria tapaa päivittäin useita, isompia huomattavasti harvemmin. Rähjäävät pienet koirat suorastaan kerjäävät vaikeuksia. En tajua, miksi ihmiset ottavat turhan riskin, koska ei koiran kouluttaminen niin vaivalloista ole.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyviä pikkukoiria tapaa päivittäin useita, isompia huomattavasti harvemmin. Rähjäävät pienet koirat suorastaan kerjäävät vaikeuksia. En tajua, miksi ihmiset ottavat turhan riskin, koska ei koiran kouluttaminen niin vaivalloista ole.
Tämä riittääkin selitykseksi kaikille niille, joiden kimppuun iso koira on käynyt. Ei sillä väliä, pystyykö omistaja sitä halllitsemaan. Vika on aina muissa. Milloin ärsyttää juoksevat lapset, milloin heiluvat kädet. Omassa koirassahan ei ole mitään vikaa, koira vain toteuttaa vaistojaan.
Jaahas.
Käyn tuon pienen koiran kanssa lenkillä kolme kertaa päivässä ja kohtaamme jokaisella lenkillä varmaan 5-10 koiraa. Vaikka koira on pieni, on se koulutettu, tietenkin. Ohitamme ripeästi ja sähläämättä, mutta kyllähän koirasta näkee, että toisiin koiriin suhtaudutaan erilailla kuin toisiin. Pyritään kontaktiin tms. Paino sanalla pyritään. Monta kertaa kontakti on ihan jees, minustakin on ihan kiva jutella välillä muiden kanssa koirien ihan nätisti haistellessa toisiaan. Jos siis tilanne sallii, usein ei ehdi ja omistajastakin tajuaa kuka haluaa ja kuka ei. En minäkään kovin usein halua jäädä juttusille. 99,9 % tilanteista menee just kuten pitääkin, vain tämä yksi koira on tälllainen.
Kyllähän pienissäkin koirissa on agressiivisia yksilöitä ja huonosti koulutettuja jne. Mutta isolla on kokoon nähden ylivalta noihin pieniin silloin kun käydään kimppuun. ja jos on tarkoitus vahingoittaa, niin varmaan isokin koira "uhrina" siinä on avuton.
Minusta homma ei voi olla hanskassa jos emäntä on molemmilla kerroilla kaatunut maahan koiran voimasta ja koira on käytännössä vapaana tuossa tilanteessa, hyökäten pienemmän koiran kimppuun agressiivisesti. Eilenkin tietenkin pyrittiin vaan ohi mahdollisimman nopeasti, mutta miten voisi toimia, kun vapaana oleva agressiivinen koira seuraa ja käy kimppuun? Kun mietin eilistä, niin siinä ei ollut edes mitään yritystä kontaktiin oman koirani osalta. Koira kulki eteenpäin minun oikealla puolellani ja nuuski jotain maasta kävellessään, ei tainnut edes huomata vastaantulijaa. Itse tajusin kuka tulee vastaan ja pyrin todella eleettömästi vaan ohittamaan. Oma koira tjusi tilanteen vasta kun toinen koira oli jo kimpussa.
Meillä lapset ovat 16 v., 15 v, ja 12 v. ja minusta heidän pitäisi voida käyttää koira pissalla koulun jälkeen, varsinkin kun heillä voima ja taito riittää oman koiran pitelemiseen ja muutenkin, toisin kuin aikuisella naisella jolta koira pääsee karkuun.
T. ap
Poikani perheessä on neljä suskoiraa. On myös kolme lasta. käyttäytyvät hyvin. Siis ne koirat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riittääkin selitykseksi kaikille niille, joiden kimppuun iso koira on käynyt. Ei sillä väliä, pystyykö omistaja sitä halllitsemaan. Vika on aina muissa. Milloin ärsyttää juoksevat lapset, milloin heiluvat kädet. Omassa koirassahan ei ole mitään vikaa, koira vain toteuttaa vaistojaan.
Huonosti käyttäytyvässä, riitaa haastavassa koirassa tai tarkkaan ottaen sen omistajassa on kyllä ilman muuta vikaa. Olet typerä yrittäessäsi vyöryttää syyt muiden niskaan.
T. Hyvin käyttäytyvän (ison) koiran omistaja
Kyllä se on niin, että minun ison koiran omistajana pitää opettaa se oma koirani niin, että vaikka mikä pikkukoira räksyttäisi vastaan, niin koira ei tee mitään. Toki ihannemaailmassa jokaisella olisi kokoon katsomatta se oma koira hanskassa. Kun se ei kuitenkaan ikinä toteudu niin minun täytyy pitää huoli siitä, että oma rakkini on niin hyvin koulutettu, että se ei pääse aiheuttamaan vahinkoa. Kun koira on hihnassa niin minä olen tilanteen herra, eikä koiralla ole siihen mitään sanottavaa vaan eikä sen pidä tuntea tarvetta alkaa ärhennellä kaikenmaailman ärsykkeille.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas.
Käyn tuon pienen koiran kanssa lenkillä kolme kertaa päivässä ja kohtaamme jokaisella lenkillä varmaan 5-10 koiraa. Vaikka koira on pieni, on se koulutettu, tietenkin. Ohitamme ripeästi ja sähläämättä, mutta kyllähän koirasta näkee, että toisiin koiriin suhtaudutaan erilailla kuin toisiin. Pyritään kontaktiin tms. Paino sanalla pyritään. Monta kertaa kontakti on ihan jees, minustakin on ihan kiva jutella välillä muiden kanssa koirien ihan nätisti haistellessa toisiaan. Jos siis tilanne sallii, usein ei ehdi ja omistajastakin tajuaa kuka haluaa ja kuka ei. En minäkään kovin usein halua jäädä juttusille. 99,9 % tilanteista menee just kuten pitääkin, vain tämä yksi koira on tälllainen.
Kyllähän pienissäkin koirissa on agressiivisia yksilöitä ja huonosti koulutettuja jne. Mutta isolla on kokoon nähden ylivalta noihin pieniin silloin kun käydään kimppuun. ja jos on tarkoitus vahingoittaa, niin varmaan isokin koira "uhrina" siinä on avuton.
Minusta homma ei voi olla hanskassa jos emäntä on molemmilla kerroilla kaatunut maahan koiran voimasta ja koira on käytännössä vapaana tuossa tilanteessa, hyökäten pienemmän koiran kimppuun agressiivisesti. Eilenkin tietenkin pyrittiin vaan ohi mahdollisimman nopeasti, mutta miten voisi toimia, kun vapaana oleva agressiivinen koira seuraa ja käy kimppuun? Kun mietin eilistä, niin siinä ei ollut edes mitään yritystä kontaktiin oman koirani osalta. Koira kulki eteenpäin minun oikealla puolellani ja nuuski jotain maasta kävellessään, ei tainnut edes huomata vastaantulijaa. Itse tajusin kuka tulee vastaan ja pyrin todella eleettömästi vaan ohittamaan. Oma koira tjusi tilanteen vasta kun toinen koira oli jo kimpussa.
Meillä lapset ovat 16 v., 15 v, ja 12 v. ja minusta heidän pitäisi voida käyttää koira pissalla koulun jälkeen, varsinkin kun heillä voima ja taito riittää oman koiran pitelemiseen ja muutenkin, toisin kuin aikuisella naisella jolta koira pääsee karkuun.
T. ap
Nopeastipa siitä koirasi isottelusta päästiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas.
T. ap
Nopeastipa siitä koirasi isottelusta päästiin!
No voi luoja sentään. Kyllä, joskus hölmöilee ja käyttäytyy ei niin toivotusti. Tai ainakin yrittää. Tässä kadulla on yksi todella ihana kultainen noutaja, on rauhallisuuden perikuva. Kulkee välillä vapaana isännän/emännän rinnalla omaa hihnaansa suussa kantaen. Oikeen lehmänhermoinen vanha koira, kaikkien suosikki. Ehkä juuri siksi oma koiramme juuri tälle kultsulle välillä haukkuu ja hölmöilee. Tunnemme toisemme hyvin kun melkein naapureita ollaan ja nauretaan tälle jutulle, että miksi, mitä ihmettä? Kyllä, koirat on koiria ja käyttäytyvät kuin koirat. Kuten ihmisetkin. Kaikkien kanssa ei tule toimeen niin hyvin kuin toisten. Lapsia kasvatetaan jatkuvasti, kuten myös koiria. Jokainen kohtaaminen on minusta myös kasvatustilanne, ainakin kun koira on vielä pieni. Omamme on 2,5-vuotias.
Tämän hyökkäävän koiran kanssa ei kyse ole ollut kertaakaan mistään isottelusta tai rähjäämisestä. Ei todellakaan. Jäin siis todella miettimään eilistä, että olisinko tilanteessa voinut toimia jotenkin toisin? En olisi eikä koirakaan toiminut yhtään mitenkään muuten kuin olemalla olemassa ja kävelemässä eteenpäin. Tähän ei liittynyt mitään sellaista käytöstä koiralta tai minulta joka olisi "oikeuttanut" hyökkäyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyvässä, riitaa haastavassa koirassa tai tarkkaan ottaen sen omistajassa on kyllä ilman muuta vikaa. Olet typerä yrittäessäsi vyöryttää syyt muiden niskaan.
Mikä ajatusten juoksu. Jos lapsi juoksee ohi niin on sen syy kun musti nappaa kiinni vai?
Meidän ok-alueella on kaksi tanskandoggia aidatulla pihalla, muovitettu verkkoaita n. 80 cm korkuinen ja vinksallaan sinne tänne. On siitä kiva kulkea hiljaisen pikkukoiransa kanssa ohi, kun nämä täysikasvuiset koirat syöksyvät rähinällä aitaa vasten pomppien. Mitä sitä voisi tehdä, jos ne sieltä karkaa päälle, ei tarvita kuin yksi kunnon laukkapomppu, niin yli on ja tuon kokoisen koiran ei tarvitse kuin päin juosta, niin siinä on isokin mies kumollaaan, huonolla tuurilla iskee pään asfalttiin, murtaa lonkkansa tai olkapäänsä. Kaikilla koiranomistajille ei näköjään ole hivenkään älyä koiranpidossa, puhumattakaan hallinnasta.
Viereisellä kadulla on kaukaasianpaimenkoira, samankorkuinen aita silläkin, sekin vouhkaa aidan takana, mutta kaikesta sen elehtimisistä huomaa, että se pitää vain vahtia omalla tontillaan eikä ole aikomustakaan hypätä yli.
K yllä koiranomistajien pitää huolehtia siitä, että jos omalla pihalla on irti, niin se myös pysyy siellä pihalla, ei se varmistelu ole mitenkään vaikeaa.
Meidän piha on myös aidattu pikkukoiralle ja jokaikisen aidan raon ja porttien salvat olen varmistanut, ettei pääse karkuun mistään kadulle hortoilemaan.
Ja mikä se tyyli joillain koiran omistajilla on jäädä seisoskelemaan, toljottamaan ja naureskelemaan aidan taakse, jos kerran huomaa, että aidatulla pihalla oleva koira provosoituu siitä, ilmeisesti halutaan vain tehdä kiusaa.
Minä en koskaan jää toljottelemaan, vaan kävelen reippaasti ohi. Kyllä niitä koiria ehtii toljottaa kävellessäänkin ohi, ei siihen tarvitse jäädä patsastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että minun ison koiran omistajana pitää opettaa se oma koirani niin, että vaikka mikä pikkukoira räksyttäisi vastaan, niin koira ei tee mitään. Toki ihannemaailmassa jokaisella olisi kokoon katsomatta se oma koira hanskassa. Kun se ei kuitenkaan ikinä toteudu niin minun täytyy pitää huoli siitä, että oma rakkini on niin hyvin koulutettu, että se ei pääse aiheuttamaan vahinkoa. Kun koira on hihnassa niin minä olen tilanteen herra, eikä koiralla ole siihen mitään sanottavaa vaan eikä sen pidä tuntea tarvetta alkaa ärhennellä kaikenmaailman ärsykkeille.
Olen eri mieltä.
KAIKILLA koiranomistajilla pitäisi olla oma koira koulutettuna ja hanskassa.
Ison kanssa se tietysti on välttämätöntä, koska isoa ei yksinkertaisesti pysty voimalla hallitsemaan. Pienten koirien käytösongelmia ja epäsosiaalisuutta ei silti pidä väheksyä, sillä se näyttää olevan kasvava kehityssuunta. On todella ikävä käydä lenkillä tai koirapuistossa tai ylipäänsä yhtään missään, kun vastassa on koko ajan syöksähteleviä, murisevia, räkyttäviä, näykkiviä, jopa toisten koirien partakarvoissa roikkuvia pieniä koiria. Mikä oikeus pienten koirien omistajilla on tehdä muiden elämä epämukavaksi ja vielä vaatia, että muiden on pidettävä huolta oman koiransa käyttäytymisestä, mutta heidän ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ajatusten juoksu. Jos lapsi juoksee ohi niin on sen syy kun musti nappaa kiinni vai?
Sinulla ei ajatus liiku mihinkään ja luetun ymmärtämiseen olisi hyvä paneutua.
Koirienomistajille pitäisi laittaa omat asuinalueet ja kerros/rivitalot. Asuisin erittäin mielelläni koirattomalla (ja koiranpaskattomalla) asuinalueella.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas.
T. ap
Nopeastipa ap korjasi koiransa käytösongelmat. Nyt se ei enää isottelekaan! Lisäksi hän pistää voiman taidon edelle koiran käsittelyssä. Oma koirasi provosoi muita, muttet suostu tunnustamaan tosiasioita, ja sitten panet syyn kokonaan niiden muiden kontolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä.
Ison kanssa se tietysti on välttämätöntä, koska isoa ei yksinkertaisesti pysty voimalla hallitsemaan. Pienten koirien käytösongelmia ja epäsosiaalisuutta ei silti pidä väheksyä, sillä se näyttää olevan kasvava kehityssuunta. On todella ikävä käydä lenkillä tai koirapuistossa tai ylipäänsä yhtään missään, kun vastassa on koko ajan syöksähteleviä, murisevia, räkyttäviä, näykkiviä, jopa toisten koirien partakarvoissa roikkuvia pieniä koiria. Mikä oikeus pienten koirien omistajilla on tehdä muiden elämä epämukavaksi ja vielä vaatia, että muiden on pidettävä huolta oman koiransa käyttäytymisestä, mutta heidän ei?
Niin, kuten sanoin, ihannemaailmassa kaikki koirat olisivat omistajiensa hanskassa. Ison koiran omistajana kuitenkin olen tietoinen siitä, että jos minun koirani ja se räksyttävä pikkuinen ottaisivat matsia, siitä pienestä tulisi helposti hengetön rukkanen. Tietenkin on epäreilua pienien koirien omistajilta päästää ne koiransa muiden jalkoihin tai antaa uhota menemään. Mutta silti, vain minun koirani on minun hallinnassani, joten yksin minun vastuullani on se, miten oma koirani reagoi ulkoisiin ärsykkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä.
No eipä kai kukaan täysjärkinen pidäkään oikeutena sitä, että pieni koira voi käyttäytyä ihan miten vaan.
Mutta siinä on kuitenkin se pieni juttu, että se iso koira kouluttamattomana ja käytöshäiriöisenä voi oikeasti tappaa pienen koiran - onhan noita juttuja vaikka kuinka. voi tappaa ihan vaikka ihmislapsenkin. Mutta se räksy pieni koira, olkootkin kuinka ärsyttävä tahansa, harvemmin kai saa henkeä pois isommalta. Vai oletko useinkin lukenut uutisia, joissa vaikka Maltankoira olisi tappanut Dobermannin? Toisin päin juttuja on aika useinkin. Ihan yhtä väärin on se, että pieni koira hyökkää isomman kimppuun, tietenkin. Lopputulos vaan on usein erilainen.
Kyllä tässä ap:n tapauksessa jo se, että koira pääsee omistajaltaa toistuvasti karkuun ja muiden kimppuun on aika hälyyttävää. Vaikka se pieni koira ärsyttäisi kuinka, vika on kuitenkin siinä hyökkäävän koiran ulkoiluttajassa. Koira pitää pystyä hallitsemaan kaikissa tilanteissa niin, ettei se pääse vahingoittamaan yhtään ketään. Tai sitten sitä koiraa pitää ulkoiluttaa sellaisessa ympäristössä ettei vastaantulijoita ole.
Vierailija kirjoitti:
Koiran hallinta ei ole sitä, että jaksaa kiskoa sitä remmissä. Asia on henkisellä puolella, ei voimankäytössä.
Koiran voi sanoa olla hallinnassa, kun se on vapaana täysin tottelevainen (tietysti myös hihnassa). Tämä pätee niin pieniin kuin isoihin koiriin.
Ei turvallisuus saa siitä olla kiinni, ettei remmi lipeä kädestä. Tämähän on varsinkin liukkailla kaatuessa aivan mahdollista.
Koiria on liikaa omistajilla, jotka eivät koirista mitään ymmärrä. Kun mitään rajoituksia ei ole koiran hankkimiselle ja koirat ovat niin muotia nykyään, niin lopputulos tämä. Häriintyneiden koirien seassa on sitten vain sopeuduttava menemään.
Kyllä omistajan pitää olla myös koiraa vahvempi, koska koira voi säikähtää, eikä siihen mikään koulutus auta. Voi juosta esimerkiksi auton tai moottoripyörän alle aiheuttaen pahaa jälkeä.
Lääkkeet. Ne tekee hyvää sulle, ei kannata jättää ottamatta. Tosin niillä ei roskaväen asenteet lähde pois, ehkä kuitenkin vähän loivenevat.