Työnhakuvelvollisuus
Suomen hallitus suunnittelee uusia velvotteita työttömille, joilla hallituksen mukaan saadaan Suomen työttömyysluvut pienemmiksi ja työllisyys nousuun. Työttömille suunnitellaan työnhakuvelvollisuutta, yksi hakemus per viikko tai muuten työtön jää ilman työttömyyskorvausta.
Idea tässä lienee se, että työttömyys vähenee, kun työttömät kuolevat nälkään, kun heillä ei ole rahaa ostaa ruokaa, jos on työhakemus jäänyt tekemättä tai joka viikkoinen työhakemuksemme ei jostain muusta syystä kelpaa pakkoa valvovalle työvoimaviranomaiselle.
Olisiko parempi pakkoidea velvoittaa jokainen työnantaja Suomessa työllistämään vähintään yksi työtön per viikko?
Tällä systeemillä ei menisi montaakaan kuukautta, kun Suomessa olisi jo täystyöllisyys, eikä kenenkään tarvitse kuolla nälkään!
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmaan tuntuu olevan vaikeaa löytää tekijää. Ainakaan hyvää sellaista.
Työ on erittäin monipuolista. On kotisiivouksia, kahvilaa, kirpputoria, rakennuksilla työskentelyä..
Palkka tessin mukainen. Ainut vaatimus on palkkatuki joka karsii paljon. Firman tarkoitus on työllistää pitkäaikaistyöttömiä.
He eivät ole oikeasti kiinnostuneita tulemaan töihin.Miks hyvälle työntekijälle pitää hakea/saada palkkatukea? Eikö hyvä työntekijä tee firmalle tiliä ihan ilman tukeakin?
Kotisiivouksesta veloitetaan käytännössä aina vähintään 30€/h. Eikö siitä muka pysty maksamaan palkkaa siivoojalle ilman tukea?
Olen siis vain työntekijänä tuolla.
Yritys on voittoa tavoittelematon eli palkkatuki menee suoraan työntekijöiden palkkoihin. Siksi me pystymme tarjoamaan työtä edullisemmin kuin 30€/h. Meillä maksaa asiakas hieman päälle 20€/h. Alv on jo mukana eli tuo on se minkä asiakas maksaa.
20€/h sis alv on niin mitätön hinta että siitä ei jää käytännössä mitään palkka yms muiden kulujen jälkeen. Miks tuollaista markkinahäirikköä tuetaan verovaroilla? Tuon kanssa mikään ns oikea yritys ei pysty kilpailemaan. Ei ihme että valtio on mukamas konkurssin partaalla.
On toki valtavan paljon suurempiakin pohjattomia kaivoja mutta ei nyt niistä jaksa tässä jauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän nämä raukat pärjäisivät töissä, jonne on lähdettävä joka helvetin arkipäivä satoi tai paistoi ja lomaa on 4+1 viikkoa vuodessa, kun yhden hakemuksen lähettäminen viikossa on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin helvetin ylivoimaista.
Kun ei meille raukoille ole niitä työpaikkoja mihin hakea!
Joillekin se on vaan niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin vaikea tajuta ettei Suomessa ole pulaa työntekijöistä vaan niistä työpaikoista mistä palkkakin maksetaan!Kotoako näitä pitäisi tulla hattu kourassa pyytämään että etsäviitsis viitsisitsää lähteä tänään töihin?
Perkele, työttömän ainoa työ on töiden hakeminen, vaan kun sekin tuntuu ylivoimaiselta.
Tää on aika monipiippuinen juttu. Mä en itse näe ongelmaa tuossa hakemusten kirjoittamisessa, jokainen muutenkin edes vähän aktiivinen tyyppi varmasti pystyy tuon yhden hakemuksen per viikko rustaamaan. Suurin ongelma tässä on se, että ne työpaikat ja -hakijat ei täsmää. Tämä tarkoittaa sitä, että työnantajille alkaa tulla kasoittain ihan haistapa*ka-tason ilmoituksia (ja tämä siksi, että koulutus/kokemus/muut vaaditut asiat ei täsmää, mutta pakko laittaa hakemuksia, että voi työkkäriin ilmoittaa), mikä taas meinaa sitä, että jatkossa yhä harvempi laittaa paikkoja julkiseen hakuun.
Eli jatkossa entistä enemmän työpaikkoja saadaan suhteilla, mikä taas tarkoittaa sitä työpaikkojen sisällä liikkumista, eli työttömille työpaikkojen löytäminen vaikeutuu entisestään kun ei ole missään työpaikkojen hyväveliverkostossa entisestään mukana. Syrjäytyneisyys lisääntyy, ja varsinkin pitkäaikaistyöttömien on entistä vaikeampi saada töitä.
Ja sitten taas ne "laiskat" työttömät, joiden elämänhallinta on sillä tolalla, ettei onnistu niitä hakemuksia rustaamaan, tipahtavat toimeentulotuelle. Mikä taas meinaa sitä, että jos näiltä ei ole hakemustenkaan rustaaminen onnistunut, miten onnistuu toimeentulotukiviidakossa seikkaileminen? Köyhyys ja huono-osaisuus lisääntyy, ja vaikka susta nyt siellä hyväosaisena työssäkäyvänä se olis niille ihan oikein, jos ei osaa pitää elämästään sen verta huolta, niin mun mielestä pitää olla sen verran solidaarisuutta ja huolta toisista, niistäkin joiden elämänhallinta on päin per*että. Mä en ainakaan halua Suomesta sellaista paikkaa, jossa elintaso köyhien ja rikkaiden välillä on ihan valtava (meillä sentään on perustoimeentulotukiasiat ainakin näennäisesti hanskassa). Köyhyys lisää rikollisuutta ja yhteiskunnan pahoinvointia, lisää syrjäytyneisyyttä ja aiheuttaa ongelmia.
Ymmärtäisin tän keskustelun edes jotenkin, jos tilanne olis niin, että työpaikkoja olis 300 000 ja työttömiä 60 000, sitten voitais alkaa keskustelemaan, että missä on vika kun työttömiä ei kiinnosta. Ja jos oikeasti haluat "rankaista" niitä, jotka ei syystä tai toisesta jaksa noita hakemuksia tehdä, niin mietippä sitä sitten joidenkin vuosien päästä kun kadulla saa pelätä rikollisia ja väistellä kerjäläisiä. Tää nyt varmaan kuulostaa tosi kärjistetyltä, mutta suunta on valitettavasti aika selvä. Suomen tilanne ei parane rankaisemalla niitä, jotka on jo valmiiksi siellä pohjalla.
Jep, just näin!
Jos Sipilän hallituksen valopäät kokevat ongelmaksi sen osan työttömistä, joita ei työnhaku nappaa, niin työnhakuhalukkuutta ei pakolla ja rangaistuksilla lisätä. Tämä osa pitkäaikaistyöttömistä tarvitsee rohkaisua, tukea, kuntoutusta ja porkkanaa.
Esimerkiksi 50000 euron työllistymisraha pitkäaikaistyöttömälle kertakorvauksena siitä, kun löytää itselle tai kaverille vakkarityöpaikan.... mutta eiiiiiiiiiii, tämä 50000 egun rahakasa pitää maksaa jollekin kusettaja-jopparille joka pätkätyöllistää rehellisiä ja tunnollisia työllistettyjä ja vittuilee kaupan päälle hyvin tehdystä työstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmaan tuntuu olevan vaikeaa löytää tekijää. Ainakaan hyvää sellaista.
Työ on erittäin monipuolista. On kotisiivouksia, kahvilaa, kirpputoria, rakennuksilla työskentelyä..
Palkka tessin mukainen. Ainut vaatimus on palkkatuki joka karsii paljon. Firman tarkoitus on työllistää pitkäaikaistyöttömiä.
He eivät ole oikeasti kiinnostuneita tulemaan töihin.Miks hyvälle työntekijälle pitää hakea/saada palkkatukea? Eikö hyvä työntekijä tee firmalle tiliä ihan ilman tukeakin?
Kotisiivouksesta veloitetaan käytännössä aina vähintään 30€/h. Eikö siitä muka pysty maksamaan palkkaa siivoojalle ilman tukea?
Olen siis vain työntekijänä tuolla.
Yritys on voittoa tavoittelematon eli palkkatuki menee suoraan työntekijöiden palkkoihin. Siksi me pystymme tarjoamaan työtä edullisemmin kuin 30€/h. Meillä maksaa asiakas hieman päälle 20€/h. Alv on jo mukana eli tuo on se minkä asiakas maksaa.20€/h sis alv on niin mitätön hinta että siitä ei jää käytännössä mitään palkka yms muiden kulujen jälkeen. Miks tuollaista markkinahäirikköä tuetaan verovaroilla? Tuon kanssa mikään ns oikea yritys ei pysty kilpailemaan. Ei ihme että valtio on mukamas konkurssin partaalla.
On toki valtavan paljon suurempiakin pohjattomia kaivoja mutta ei nyt niistä jaksa tässä jauhaa.
En ole firmaa perustanut. Olen siis vain työntekijä.
Kiitollinen olen että saan tehdä töitä ja palkkakin ihan ok, varsinkin työkkärin jälkeen.
Kulut menee tosiaan työntekijöiden palkkoihin ja muuhun. Firma pyörii aika lailla +-0 mutta kuitenkin sen verran voiton puolella että pysyy pystyssä.
Firman kautta on mahdollista työllistyä muualle eli tarkoitus ei olekaan että siinä on loppuelämän paikka. Palkkatukihan on max vuoden.
Itsellä tiedossa töitä kun tuolla soppari loppuu.
Mitenkä on mahdollista, että työttömät ja työssäkäyvät on kun eri rotua? Tai eri ihmisiä? Työssäkäyvän on helppo sanoa, että haet vaan ja meet töihin. Ei ihan niin helppoa ole. Ite oon suurimman ajan ollut töissä, mut työttömänäkin välillä. Kun oon työtön, niin mua kohdellaan ihan eri tavalla, myös Kelalla ja työkkärissä, kun sitten kun saan töitä ja jotain asiaa siellä joutuu käymään hoitamassa. Ihan kun olisin eri ihminen. Työttömänä kysyt, että kauakohan tän päätöksen tekemisessä menee, niin vastaus on jotain tyyliin: menee niin kauan kun menee, työssäollessa vastataan, esim että: käsittelyaika on yleensä kaksi viikkoa, ota yhteyttä jos ei päätöstä ala siihen mennessä kuulumaan. Miten oikeesti voi olla niin, että mä olen täysin eri ihminen, työttömänä laiska ja tyhmä ja välinpitämätön ja sit töissä ollessa ihan normaali, fiksu, ahkera veronmaksaja. Ei vittu uskois todeksi j o s ei olis itse kokenut.
Ja nyt olen töissä, jos joku miettii tuota edellistä kirjoitusta, että joku työtön taas vinkuu...
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä on mahdollista, että työttömät ja työssäkäyvät on kun eri rotua? Tai eri ihmisiä?
Kerran kun kävin parturissa, tyty kyseli kaikkee kivaa. Sitten kysyi "Missä olet töissä".
Vastasin "Olen työtön."
Tyty oli hiljaa seuraavat 30 min.
TyötönTyötönTyötönTyötönTyötönTyötönTyötön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä on mahdollista, että työttömät ja työssäkäyvät on kun eri rotua? Tai eri ihmisiä?
Kerran kun kävin parturissa, tyty kyseli kaikkee kivaa. Sitten kysyi "Missä olet töissä".
Vastasin "Olen työtön."
Taisit olla hyväosainen työtön ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella, kun sinulla oli varaa käydä parturissa? Kun olin työtön, peruspäiväraha ei riittänyt parturissa käyntiin, kun piti yrittää pystyä maksamaan vuokra, bussilippu, ruoka ja saippua (järjestys oli tämä sama).
Nää mestat, jotka ottaa jatkuvasti palkkatuella, on usein näitä voittoatavoittelemattomia... mut kun sen palkkatuen tarkoitus ois auttaa löytämään työpaikka vuosiksi itselleen, ei vain palkkatuen ajaksi. Periaatteessa on laitonta otta palkkatuen ajaksi ja kun se loppuu ottaa uusi palkkatuella oleva. Mut tätä näyttää tapahtuvan jatkuvasti. Ja joillekkin on taloudellisesti järkevämpää jäädä kotiin, kun lähteä pienipalkkaiseen työhön eli jonkun verran olisi tässä systeemissä parantamisen varaa, pitäisi rahallisesti hyötyä työnteosta. Sitä en tiedä kuinka se toteutettaisiin, mutta harvempaa motivoinee lähteä joka aamu duuniin, josta saa saman verran tai jopa vähemmän rahaa, kun kotona istumalla? Joku porrastettu tukisysteemi, tms??
Jospa riittävä julkisuus saisi järkeä hallitukseen niin että tämä Lindströmin pihvi ei toteutuisi.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2863180/onko-uuden-tyolakialoitteen-nimi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsin työntekijää töihin. Toistaiseksi voimassaoleva sopimus, 40 tuntia viikossa ja reilusti TES:siä suurempi palkka.
Lähetin CV-netistä poimituille sopiville ehdokkaille, joita oli 15 kpl, yhteydenottopyynnön.
Tulos: Vastauksena sain 3 sähköpostia ja 1 soitti viikon kuluttua. Lopuista 11 henkilöstä ei ole kuulunut mitään. Palkkasin sitten ensimmäisenä yhteyden ottaneen.Miksei työttömät hae töitä?
Cv-netti ei ole vain työttömien palvelu, vaan sitä voivat käyttää kaikki. Mistä tiedät valikoineesi juuri työttömiä?
Öööh se on CV-NETTI. 😂
Mitä sun CV:stä näkee jos ei nykyistä työtilannetta, lempileffat listattuna?
Vierailija kirjoitti:
TyötönTyötönTyötönTyötönTyötönTyötönTyötön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin "Olen työtön."
Taisit olla hyväosainen työtön ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella, kun sinulla oli varaa käydä parturissa? Kun olin työtön, peruspäiväraha ei riittänyt parturissa käyntiin, kun piti yrittää pystyä maksamaan vuokra, bussilippu, ruoka ja saippua (järjestys oli tämä sama).
No taisi olla työmarkkinatuki + ehkä sossulta jotakin.
Joskus kävin parturissa 6 kk välein. Säästyipähän vähän ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä kuinka se toteutettaisiin, mutta harvempaa motivoinee lähteä joka aamu duuniin, josta saa saman verran tai jopa vähemmän rahaa, kun kotona istumalla? Joku porrastettu tukisysteemi, tms??
Ilmiön nimi on työttömyysloukku; virkamiehet ovat puhuneet asiasta muutaman vuosikymmenen ajan, mutta eivät ole jaksaneet korjata asiaa, koska se ei vaikuttaisi heidän omaan palkkaansa.
Me menemme työministeri Lindströmin kanssa ensi viikolla tutustumaan pohjois-korean työttömyyden hoitoon. Heillä ei ole työttömiä. Tuomme ideoita suomeen. Otamme kopin näistä sohvanpohjilla makaavista laiskimuksista. Mutta ensin saunotaan ja syödään hyvä ateria. T. Juha.
Mieti sitä kirjoitti:
Suomen hallitus suunnittelee uusia velvotteita työttömille, joilla hallituksen mukaan saadaan Suomen työttömyysluvut pienemmiksi ja työllisyys nousuun. Työttömille suunnitellaan työnhakuvelvollisuutta, yksi hakemus per viikko tai muuten työtön jää ilman työttömyyskorvausta.
Idea tässä lienee se, että työttömyys vähenee, kun työttömät kuolevat nälkään, kun heillä ei ole rahaa ostaa ruokaa, jos on työhakemus jäänyt tekemättä tai joka viikkoinen työhakemuksemme ei jostain muusta syystä kelpaa pakkoa valvovalle työvoimaviranomaiselle.
Olisiko parempi pakkoidea velvoittaa jokainen työnantaja Suomessa työllistämään vähintään yksi työtön per viikko?
Tällä systeemillä ei menisi montaakaan kuukautta, kun Suomessa olisi jo täystyöllisyys, eikä kenenkään tarvitse kuolla nälkään!
Heheheheheee, onkohan tässä hallituksen pöpi-ideassa sittenkin tarkoitus taata virkamiesten ja konsulttien täystyöllisyys?
Olisikohan aikuisten oikeasti tehokkaampaa ja kokonaisuuden kannalta hyödyllisempää se, että työvoimaviranomaiset ja jopparikonsultit olisivat mukana etsimässä avoimia työpaikkoja ja avustamassa työttömiä hakemaan juuri kyseisen työttömän henkilön profiiliin sopivaa vakkarityöpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Nämä työnantajat, jotka vinkuvat että eivät löydä työntekijöitä ovat aina näitä samoja, jotka kusettavat ja etsivät orjatyövoimaa. Sitten kun heiltä pyytää palstalla lisäselvityksiä, he katoavat kuin pieru Saharaan. Provoja, joiden ainoa tarkoitus on haukkua työttömiä. Kunnon työnantaja kyllä löytää työntekijän, ilman av palstalla provoamista.
Kunnon työnantaja löytää tekijän, vaikka työttömänä ei olisi yhtäkään ihmistä. Sen varaan, että pitäisi saada pitkäaikaistyötön palkkatuella on typerää laskea, koska joskus voi olla tilanne, että palkkatuki lakkautetaan tai pitkäaikaistyöttömiä ei ole. Tiedän tapauksen että hammaslääkäri ei päässyt vuorotteluvapaalle, kun ei löytynyt pätevää sijaista. Ei se koko työttömien armeijan vika ole, etteivät he ole juuri työttömiä hammaslääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Etsin työntekijää töihin. Toistaiseksi voimassaoleva sopimus, 40 tuntia viikossa ja reilusti TES:siä suurempi palkka.
Lähetin CV-netistä poimituille sopiville ehdokkaille, joita oli 15 kpl, yhteydenottopyynnön.
Tulos: Vastauksena sain 3 sähköpostia ja 1 soitti viikon kuluttua. Lopuista 11 henkilöstä ei ole kuulunut mitään. Palkkasin sitten ensimmäisenä yhteyden ottaneen.Miksei työttömät hae töitä?
CV-netin kautta työn saaneena, en usko. Sitä paitsi jos olisit vähän älykkäämpi, osaisit ajatella, ettei homma ole noin yksinkertainen. Siellä kun on paljon vanhentuneita hakemuksia. Osa ei muista, että kun ilmoittaa työkkäriin saaneensa töitä, tuo CV-netin hakemus pitäisi myös ottaa itse pois voimasta. Minä sain myös useita yhteydenottopyyntöjä. Kymmenestä kaksi oli asiallisista firmoista. Näihin molempiin otin yhteyttä ja molempiin olisin päässyt, toisen valitsin. Loput olivat lähinnä verkostomarkkinointia ja pölynimureiden myyntiä kotioville. Se Pölynimurimyynti tuli säännöllisesti muutaman kuukauden välein. Näihin en todellakaan vastannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nää mestat, jotka ottaa jatkuvasti palkkatuella, on usein näitä voittoatavoittelemattomia... mut kun sen palkkatuen tarkoitus ois auttaa löytämään työpaikka vuosiksi itselleen, ei vain palkkatuen ajaksi. Periaatteessa on laitonta otta palkkatuen ajaksi ja kun se loppuu ottaa uusi palkkatuella oleva. Mut tätä näyttää tapahtuvan jatkuvasti. Ja joillekkin on taloudellisesti järkevämpää jäädä kotiin, kun lähteä pienipalkkaiseen työhön eli jonkun verran olisi tässä systeemissä parantamisen varaa, pitäisi rahallisesti hyötyä työnteosta. Sitä en tiedä kuinka se toteutettaisiin, mutta harvempaa motivoinee lähteä joka aamu duuniin, josta saa saman verran tai jopa vähemmän rahaa, kun kotona istumalla? Joku porrastettu tukisysteemi, tms??
Juuri näin. Palkkatuen tarkoitushan on pienentää työnantajan taloudellista riskiä/häviötä, kun hän palkkaa henkilön, jonka kouluttaminen/perehdyttäminen työhön kestää tavallista kauemmin, eikä varmuutta osaamisesta ole. Eli käytännössä jos ihminen on ollut pitkään poissa työelämästä ja tarvitsee osaamiselleen päivitystä, jonka työnantaja työsuhteen alussa tarjoaa. Tai jos kyseessä on työtön, jolla ei ole juuri kyseiseen työhön kokemusta tai nuori, jolla ei ole vielä työkokemusta lainkaan. Työn tulisi olla ihan normaaliin tarpeeseen ja tarpeen jatkuessa myös työsuhteen tulisi jatkua. Ei niin, että jotkut paikat pyörivät palkkatukityösuhteita ketjuttamalla ja käytännössä yhteiskunnan tuella saavat epäreilun etulyöntiaseman ihan laillisesti ja normaalisti työvoimakustannuksistaan huolehtiviin kilpailijoihinsa nähden.
Ja ehkä pienempien palkkojen kohdalla tulisi verotusta keventää siten, että vaikka tuet työssä ollessa laskisivat/loppuisivat, olisi käteenjäävä summa joka tapauksessa samaa luokkaa tai suurempi kuin työttömänä ollessa. Tässä voisi ottaa huomioon myös elatusvelvollisuuden ja siirtyä perheverotuksen tapaiseen systeemiin, jolloin pienituloisten kohdalla ei tarvitsisi ensin kerätä veroja ja sitten jakaa rahoja takaisin esim. asumistuen muodossa (motivoisi samalla valitsemaan edullisia asumisvaihtoehtoja).
Nämä muka voittoa tavoittelemattomat yhditykset ovat kyllä kusettajia pahimmasta päästä. Niiden perustajat kun oikeasti ovat perustaneet koko homman saadakseen itselleen kohtuullisen palkan. Ei niitä ole hyvätekeväisyystarkoituksessa perustettu. Sinäkin, joka olet etsinyt palkkatuettuja, paljonkos saat itse palkkaa siitä, että myytte palveluitanne pilkkahinnalla ts.vääristätte kilpailua. Onko Paltamon projekti ehkä tuttu? Se projekti on onnistunut vain projektin vetäjien itsensä mielestä.
Aina minä olen ketjukiller tällaisissa ketjuissa. Terkuin viestien numero 57, 58 ja 60 kirjoittaja. Kysymyksiini ei koskaan vastata.
Tämä ei ollut työpaikkailmoitus.
Ihan anonyyminä tahdon täällä pysyä kuten varmaan sinäkin?
Pieni firma(kymmenkunta tekijää) eli tunnistamisriski suuri.