Taas kesällä saamme olla ylpeitä sääntöviidakostamme, kun turistit kuvaavat haltioissaan Mannerheimintiellä keskellä kirkasta päivää valot päällä ajavia autoja!
Todella hienoa! Miksiköhän oikeastaan mikään muu maa ei ole ottanut tätä suomalaisen liikenneinsinööritaidon huippuinnovaatiota käyttöön?
Kommentit (33)
Tämä maamme kärkihankkeeksi. Lasketko säästöt niin tulostan ja vien ministerille?
Auton omistuksen rahanmenossa valot päällä on pieni asia. Auton erottaa paremmin.
Enpä osannut arvatakaan, että ajovalot ovat sellaista pohjoisen eksotiikkaa, joka vetää laumoittain turisteja Mannerheimintielle.
Valot päällä auttavat havaitsrmaan auton paremmin. Sääntö on aivan hyvä.
Autotehtailla tosiaan valmistetaan erikseen autot Suomeen, joissa palaa ajovalot automaattisesti. Muualla ne pitää erikseen sytyttää napista.
Vierailija kirjoitti:
Todella hienoa! Miksiköhän oikeastaan mikään muu maa ei ole ottanut tätä suomalaisen liikenneinsinööritaidon huippuinnovaatiota käyttöön?
Eipä oikeastaan mikään muu maa. Euroopassakin vain Bulgaria, Tsekki, Tanska, Viro, Islanti, Latvia, Liettua, Makedonia, Montenegro, Norja, Puola, Venäjä, Serbia, Slovakia, Slovenia, Ruotsi ja Sveitsi. Italiassa, Unkarissa ja Romaniassa vain taajamien ulkopuolella. Saksa, Espanja ja Ranska nekin suosittelevat valojen jatkuvaa käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Autotehtailla tosiaan valmistetaan erikseen autot Suomeen, joissa palaa ajovalot automaattisesti. Muualla ne pitää erikseen sytyttää napista.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Todella hienoa! Miksiköhän oikeastaan mikään muu maa ei ole ottanut tätä suomalaisen liikenneinsinööritaidon huippuinnovaatiota käyttöön?
Haluatko mennä kertomaan viisautesi niille motoristeille, jotka ilman valoja päivänvalossa ajettuaan ovat vammautuneet kolarissa siksi, ettei autoilija havainnut heitä?
Vierailija kirjoitti:
Autotehtailla tosiaan valmistetaan erikseen autot Suomeen, joissa palaa ajovalot automaattisesti. Muualla ne pitää erikseen sytyttää napista.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-133_en.htm
Vanhaa tietoa - tosin ymmärrettävää, onhan Suomen autokanta pääosin peräisin ajalta ennen tätä direktiiviä.
Eikö Suomessakin ennen valojen käyttöpakko valoisaan aikaan ollut vain taajaman ulkopuolella? Minusta nykykäytäntö on hyvä, autot huomaa paremmin.
Minulle motoristina ei tulisi mieleenkään, ei ikipäivänä ajaa ilman valoja, oli sitten kyseessä päivä taikka yö! Autojakaan ei todellakaan huomaa niin helposti, mikäli ajovalot eivät ole päällä. Tästä asiasta ei tarvitse edes lakia tehdä, jokainen joka omilla aivoillaan ajattelee, ja henkeään arvostaa, käyttää valoja päivälläkin!
Huomaa että ap ei ole eläissään autoa ajanut. Vaikka olisi keskipäivä niin esimerkiksi harmaan auton havaitseminen on hankalampaa jos valot eivät ole päällä.
Vierailija kirjoitti:
Autotehtailla tosiaan valmistetaan erikseen autot Suomeen, joissa palaa ajovalot automaattisesti. Muualla ne pitää erikseen sytyttää napista.
Eroahan näillä on peräti jokin bitti määriteltynä eri arvoiseksi jossain ohjainlaitteessa, että sytytetäänkö valot automaattisesti moottorin käynnistyessä vaikka kuljettaja ei niitä päälle kytkisi vai eikö.
Ihan niinkuin suomeen tuotavissa autoissa mittariston kielenä on usein suomi, saksalaisissa saksa jne..., suomeen tuotavissa autoissa on esim. istuimenlämmittimet mitä ei lämpimiin maihin vietävissä välttämättä ole, on näitä suurempiakin eroja kuin jokin valojen ohjaus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessakin ennen valojen käyttöpakko valoisaan aikaan ollut vain taajaman ulkopuolella? Minusta nykykäytäntö on hyvä, autot huomaa paremmin.
Jos ette siellä Manskun ruuhkassa näe autoja ilman että niillä on valot päällä, teiltä sokeilta pitäisi ottaa ajokortti kiireesti pois!
Ihmisillä, jotka eivät erota liikkuvaa valaisematonta autoa ei pitäisi olla asiaa auton rattiin. Ajovalot häikäisevät ja vievät huomiota suuntamerkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessakin ennen valojen käyttöpakko valoisaan aikaan ollut vain taajaman ulkopuolella? Minusta nykykäytäntö on hyvä, autot huomaa paremmin.
Jos ette siellä Manskun ruuhkassa näe autoja ilman että niillä on valot päällä, teiltä sokeilta pitäisi ottaa ajokortti kiireesti pois!
Kyllä jokainen valaisemattoman auton huomaa, mutta kysehän onkin siitä, että huomaako sen kolmensadan vai kolmenkymmenen metrin päässä. Aina parempi, mitä kauempaa voi havaita muut tien käyttäjät.
Ja oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että liikenteessä todellakin on paljon sellaisia joilla ei ole ajokorttia, mutta silti he ovat tienkäyttäjiä: jalankulkijoita, pyöräilijöitä jne.
Sitäpaitsi on hyvä, ettei tieliikennelaki ole jättänyt joidenkin vajaapyttyisten päätettäväksi sitä, että milloin sataa tarpeeksi tai milloin on tarpeeksi hämärää, että ajovalojen käyttö on tarpeen. Yhteinen käytäntö on parempi.
Mitä haittaa niistä on vaikka onkin päällä? Ei mua ainakaan päivällä häikäise.
Tuskin ne autojen valoja kuvaavat jos ne mannerheimintiellä kuvaavat. Et kai sinäkään mene jonnekin ulkomaille suurkaupunkiin ja ota muistikorttia täyteen kuvia autoista joissa ei ole valot päällä? Tai älä oikeastaan vastaa.
Syytä autotehtaita,autolla ei voi ajaa ilman valoja jos ei katko johtoja tai poista lamppuja.
Mitä tahdot sanoa? Onko turisteilla vai mannerheimin tiellä valot päällä? Puhutko liikennevaloista vai?