Munkkiniemeläisen Pertin päivä pilalla kaupunkipyörien vuoksi
Murheensa kullakin. Perttiä pännii kun kaupunkipyöräasema pilaa näkymän ja laskee kämpän arvoa..
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005197289.html
Munkkiniemeläisen Pertti Ruosaaren kotitalon eteen ilmestyi telineellinen Alepa-fillareita – nyt hän pelkää, että ”tuollainen tellinki” laskee kiinteistön arvoa
Itse olisin tyytyväinen jos kotipihalta voisi tarvittaessa napata lainapyörän alleen ja palauttaa sen toiselle pyöräasemalle. Sama kotiinpäin tullessa jos taksijonot liian pitkät, niin mikäs sen parempaa kuin kesäyönä ajella kotiinsa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän häntä, koska mietin samaa kulkiessani Kaivopuiston rannassa.
Merikadulle oli lätkäisty keltaisten pyörien teline ja vilpittömästi säälin ihmisiä, jotka ovat maksaneet kauniista ja arvokkaista asunnoistaan ja joutuvat katsomaan keltaisia fillareita. Kävelijöitä ja pyöräilijöitä riittää vuoden ympäri, mutta pyöräteline on ruma.
Minulla en omista mitään ja asun vuokralla, mutta pystyn hahmottamaan, miten joku toinen tuntee asian. Voi tietenkin olla, että olen väärässä ja Merikadun asukkaat riemuitsevat iloisen keltaiseta pyörätelineestä. :D
Mä asun Munkassa ja riemuitsin kun näin talvella sen kartan jossa näytettin minne kaupunkipyörät keväällä tulisivat. Mun talon eteen tien toiselle puolelle tuli pyöräasema ja olen todella iloinen siitä! Eikä niistä mitään kolinaa tule niin kun joku aikaisemmin kirjoitti...
ps. Sen jälkeen kun pyöräasema ja pyörät tuli olen pyöräillyt joka päivä töistä kotiin! Tekee hyvää kansanterveydelle kun saa halvalla ja helposti pyöräillä :) Joo, ja on mulla omakin pyörä, mutta en jaksa lähtee aamulla pyörällä töihin, laiska kun olen.
Vierailija kirjoitti:
Te ette nyt ymmärrä. Asun itsekin Munkkiniemessä ja tämä on arvoaluetta. Tuosta pyörätelineiltä alkaa Munkkiniemenranta so. Ramsaynranta, joka on Helsingin kalleimpien talojen tie ja sillä on perinteitä. Alepapyörät eivät todellakaan sovi arvokkaaseen, historialliseen ympäristöön. Munkkiniemi on rauhallista aluetta ja täällä kaikki tuntevat toisensa, tuollaiset pyöräasemat ihan turhaan houkuttelevat tänne asiaankuulumattomia ihmisiä myös.
No ei minun mielestäni ole kovin arvokkaan näköistä. Tavallinen katu. Mutta siinä mielessä paikan valinta ihmetyttää, että se on hieman syrjässä. Onkohan esim. Munkkiniemen puistotiellä oma parkki? Sehän on keskeinen katu Munkassa ja siitä menee ratikka ja busseja. Tietysti teline vie aika paljon tilaa, joten se ei mahdu joka paikkaan. Voisi kuvitella, että esim. Munkkiniemen puistotien päässä entisen Postin talon kohdalla olisi ehkä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ette nyt ymmärrä. Asun itsekin Munkkiniemessä ja tämä on arvoaluetta. Tuosta pyörätelineiltä alkaa Munkkiniemenranta so. Ramsaynranta, joka on Helsingin kalleimpien talojen tie ja sillä on perinteitä. Alepapyörät eivät todellakaan sovi arvokkaaseen, historialliseen ympäristöön. Munkkiniemi on rauhallista aluetta ja täällä kaikki tuntevat toisensa, tuollaiset pyöräasemat ihan turhaan houkuttelevat tänne asiaankuulumattomia ihmisiä myös.
No ei minun mielestäni ole kovin arvokkaan näköistä. Tavallinen katu. Mutta siinä mielessä paikan valinta ihmetyttää, että se on hieman syrjässä. Onkohan esim. Munkkiniemen puistotiellä oma parkki? Sehän on keskeinen katu Munkassa ja siitä menee ratikka ja busseja. Tietysti teline vie aika paljon tilaa, joten se ei mahdu joka paikkaan. Voisi kuvitella, että esim. Munkkiniemen puistotien päässä entisen Postin talon kohdalla olisi ehkä tilaa.
Haha tää on niin piristävä juttu. Ajelin tänään saunalahdentiellä ja samanlaisella paikalla se on kuin kaikki muutkin pyörätelineet. Munkkiniemen puistotiellä on muistaakseni 2 telinettä: alussa ja lopussa eli huopalahdentien ja koneenpuiston päissä.
Kyllä siinä kohtaa, jos kämpässä on kiinni miljoona euroa tai enemmän, niin varmasti kiinnostaisi itse kutakin se, millaiset maisemat ikkunasta avautuu. Pertin huoli on sikäli ihan aiheellinen, että tuo pyöräteline saattaa olla äkkiä 100 000 euroa rahaa pois hänen pussistaan.
Nyt Pertille on tullut uusi riesa: pyhiinvaeltajat. FB, Instagram, Twitter ym. somekuva fillareiden luona.
Hyvä Pertti! Onhan se kamalaa jos alueelle eksyy joku epämääräisen näköinen ihminen, ja vielä keltaisella fillarilla. Ei se ole sallittua. Siis täysin säädytöntä!
Keltaisesta fillarista on lyhyt matka ensimmäiseen vuokrataloon ja se tietää perikatoa!
Vierailija kirjoitti:
Koko kaupukipyörä ideassa on selvästi unohtunut että monessa paikassa Helsingissä ei ole tarpeeksi tilaa kaupunkipyörä asemille. Ensin on jo todettu ettei ole tarpeeksi tilaa autoille, parkkipaikoille, edes lumelle talvella ja sitten lisätään samoille alueille keskelle pyöräteitä näitä uusia tukoksia.
Kaupunkipyöräily on ok, mutta se joka näitä tunkee väkisin alueille joihin ne eivät mahdu alunperinkään on idiootti.
Aika harvat kaupunkipyörät ovat sijoitettu parkkiruutun. Kyseisen kaistaleen yleensä täyttää venetrailerit jotka vievät parkkiruutuja. Enemmän trailerit ja peräkärryt vievät parkkitilat kuin pyörätelineet ja pyörätelineet viedään pois talveksi.
Noi telineet on kyllä niin kamalan näköisiä, oli se sijoituspaikka mikä tahansa. Vois itsellekin itku tulla, jos oma pihanäkymä pilattaisiin tuollaisella alepan mainoksella. Vai mitä niissä tänä vuonna mainostetaankaan.
Surullista, että vaikka Suomi pitäisi olla nimenomaan muotoilusta ja designista tunnettu, niin sitten käytännön toteutus on jotain tällaista.
Onneksi sentään ne kamalat punaiset ratikkapysäkkikatokset Kampin metroaseman vierestä poistetaan. (vaikka ne ovat kuuluisan suunnittelijan luomuksia)
Joku oli toisaan selvittänyt miks pyörätelinettä ei voinut sijoittaa samaisen kadun puistonreunaan ja oli selvinnyt että pyöräteline pitää pultata asfalttiin kiinni jotta se pysyy kunnolla paikoillaan. Eli siitä syystä kaupunki ei voi sijoittaa pyörätelineitä puistoihin.