Oletteko suunnitelleet muuttavanne Espanjaan eläkkeellä?
Olen itse alkanut pohtia tuota vaihtoehtoa. Meillä töissä on pari ihmistä, jotka ovat jo järjestäneet asiansa muuttoa ajatellen ja opetelleet espanjan kielen perustaidot. Vanhuus Suomessa alkaa vaikuttaa huonolta vaihtoehdolta, kun yhteiskunnan kehitystä ja nykyihmisten ajattelua seuraa. Tietysti myös ilmaston vuoksi, Espanjassa voisi nauttia ulkoilmaelämästä muulloinkin kuin hetken kesällä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Oon 23 ja en usko pääseväni ikinä eläkkeelle. Ja kun olen vanha niin suomen ilmasto on luultavasti hyvin erilainen kuin nyt, varmaan palmut kasvaa täälläkin niin en koe tarvetta muuttaa pois täältä
Ikävä tuottaa sinulle pettymys ilmaston suhteen, mutta aurinko paistaa Suomeen niin loivassa kulmassa että tänne ei tule ikinä lämmin ilmasto eivätkä palmut tule menestymään.
Ja mikä eläkkeet veisi? Eläkerahastojen kassat ovat terveellä pohjalla, vaikka suuret ikäluokat ovat eläkkeellä.
Ei aikomustakaan. Pidän talvesta ja muista vuodenajoista. Jos silloin sattuisi olemaan lapsenlapsia, haluan olla lähellä heitä. Pariksi viikoksi voi joskus mennä ihan tavan reissulle hyvään hotelliin, mutta asuminen ei kiinnosta missään määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksenani on kokeilla Espanjassa asumista keräämällä lomani pahimmiksi talvikuukausiksi + ottamalla hieman palkatonta vapaata. Eläkkeen koittaessa, eli muutaman vuoden päästä, muutan sitten kokonaan lämpimään ja jätän taloni tyttären haltuun.
Olen jo perehtynyt asiaan jonkin verran, selvitellyt NIE-juttuja ja aloittanut kieliopinnot. En halua jättää jälkeeni asuntoa ulkomailta, niinpä pitäisi löytää sopiva vuokra-asunto ensin muutamaksi kuukaudeksi ja myöhemmin pysyvästi.
Minulla syynä on lämmön kaipuu. Mielestäni kesä alkaa +30 asteesta ja tuohon ei täällä ole muutamaan vuoteen ylletty ollenkaan.
Etelä-Espanjan talvi ei ole kuuma. Missään en ole palellut niin paljon kuin siellä sisätiloissa. Vaikka illalla lämmitti asunnon, oli aamulla vain + 13 astetta. Ja se talven kosteus näkyy kyllä homeena useimmissa kodeissa.
Ai jaa. Minä kävin talvilomalla Teneriffalla, lämpötilat olivat päivällä 22-26 asteen tienoilla, yöllä noin 15 asteessa ja aurinko paistoi kuumemmin kuin Suomessa koskaan. Manner-Espanjassa talvi tosiaan ei välttämättä ole helteinen, mutta kun kerran lähtee niin miksei menisi samalla sinne missä on lämmintä. Espanjaa ja EU:ta ne ovat Kanarian saaretkin.
Naisystävä jo asuu ja työskentelee Espanjassa joten pidän täysin mahdollisena että tulen itsekin asumaan siellä enemmän kuin Suomessa. Kieltä osataan molemmat jo jonkin verran. Rakastan kuitenkin myös Suomea joten en usko että jätän tätä maata kokonaan. Talvellakin minulla on kyllä mielekästä tekemistä Suomessa.
Minua ei riso Suomen kylmyys. Vaatteethan on keksitty ja asunnot on talvisinkin paljon mukavempia ja lämpimämpiä kuin Costa del solilla. Se mikä eniten pännii ja selkeästi myös mielialaan vaikuttaa on pimeys joskus loka-tammikuussa. Pimeyttä ei vie pois ilmastonmuutoskaan. Itse asiassa se vain pahentaa sitä kun lumikin alkaa olla harvinaisuus. Tämä 15:lle tiedoksi. Palmuja tänne ei tule. Korkeintaan muovisia :D
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä. Opiskelen kieltä ja lomilla vuokraamme asunnon pidemmäksi aikaa. Näihin "suomalaiskeskittymiin" emme kuitenkaan ole suunnitelleet muuttavamme.
Kannattaa varmaan tosiaan katsastaa useampia alueita etukäteen, tietää sitten mihin suuntaa. Itse olen vasta lomaillut lyhyempiä aikoja, enkä ole järjestelmällisesti kartoittanut asiaa muuttamisen kannalta. Onneksi tässä vielä ehtii. Espanjan kielen ajattelin opiskella kunnolla, etten ole riippuvainen siitä missä muita suomalaisia asuu, jos ei satu siellä viihtymään. Tiedostan ettei englannin taidolla pärjää Espanjassa.
ap
En Espanjaan. Ranska/Italia kiinnostavat enemmän.
Mun vanhemmat muuttivat muutama vuosi sitten Italiaan eläkepäiviään viettämään. Ovat kyllä niin ansainneet. Koko työssäolo aikansa ovat säästäneet rahaa tätä unelmaa varten. Yhdessä ovat olleet noin 40vuotta.
Kehuvat Italiaa kovasti, eivätkä muuten haikaile kuulemma Suomeen takaisin, paitsi että me lapset asumme täällä, sitä he välillä vaikeroivat. Mutta olen itse kesällä menossa koko kesälomani ajaksi heidän luokseen ja välillä he käyvät täällä :)
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat muuttivat muutama vuosi sitten Italiaan eläkepäiviään viettämään. Ovat kyllä niin ansainneet. Koko työssäolo aikansa ovat säästäneet rahaa tätä unelmaa varten. Yhdessä ovat olleet noin 40vuotta.
Kehuvat Italiaa kovasti, eivätkä muuten haikaile kuulemma Suomeen takaisin, paitsi että me lapset asumme täällä, sitä he välillä vaikeroivat. Mutta olen itse kesällä menossa koko kesälomani ajaksi heidän luokseen ja välillä he käyvät täällä :)
Kuulostaa hienolta! Kyllä perhesuhteita voi ylläpitää vaikka välimatkaa olisikin, onhan skypet ja muut vastaavat. Tulevaisuudessa on ties mitä teknologiaa. Ja aina voi matkustaa tapaamaan, eihän se ole kuin muutaman tunnin lento.
Kiitos muuten kaikille kommenteista,
ap
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä? Ei tulla mitään eläkkeitä koskaan mulle maksamaan.
Fiksut keräävät itse eläkkeensä sijoittamalla jo nuorena joka tilistä vähintään sotumaksujen(mieluummin tuplana) verran rahastoon ja siirtämällä suuremmat potit osakkeisiin tuottamaan korkoa korolle. Itse kerätty eläke (eli pääomatulot) on parhaimmillaan moninkertainen työeläkkeeseen verrattuna.
Meillä on ollut nyt 4 v. huoneisto Marbellassa ja olemme juuri ostaneet sieltä uuden talon, joka valmistuu kesällä. Joten vastaus on kyllä, aiomme muuttaa tai viettää ainakin puolet vuodesta Espanjassa. Olemme kokeneet seudun omaksemme ja sijainti on mitä parhain meille innokkaille golfareille! Eikä upeasta 180 asteen merinäköalastakaan ole haittaa 😊.
Fuengirolan seutua emme edes harkinneet, meillä ei ole mitään tarvetta ujuttautua suomalaisympyröihin, emme nytkään asu Suomessa.
Meillä on huoneistossa sekä ilmastointi että lämmitys, joten minkäänlaisia kosteus- tai koleusongelmia ei ole ollut. Uuteen taloon tulee sekä AC että lattialämmitys kaikkiin tiloihin ja myös uima-allas on lämmitettävä. Saunankin rakennamme, tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Puerto de la Cruz on ihana pikkukaupunki Teneriffalla - sinne noin puoleksi vuodeksi ja toinen puoli vuotta sitten Suomen mökillä.
Juu. Äitini on ollut siellä useana vuonna muutaman kuukauden talvella. Kämpät tosin kylmiä ja säät voivat olla koleat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksenani on kokeilla Espanjassa asumista keräämällä lomani pahimmiksi talvikuukausiksi + ottamalla hieman palkatonta vapaata. Eläkkeen koittaessa, eli muutaman vuoden päästä, muutan sitten kokonaan lämpimään ja jätän taloni tyttären haltuun.
Olen jo perehtynyt asiaan jonkin verran, selvitellyt NIE-juttuja ja aloittanut kieliopinnot. En halua jättää jälkeeni asuntoa ulkomailta, niinpä pitäisi löytää sopiva vuokra-asunto ensin muutamaksi kuukaudeksi ja myöhemmin pysyvästi.
Minulla syynä on lämmön kaipuu. Mielestäni kesä alkaa +30 asteesta ja tuohon ei täällä ole muutamaan vuoteen ylletty ollenkaan.
Etelä-Espanjan talvi ei ole kuuma. Missään en ole palellut niin paljon kuin siellä sisätiloissa. Vaikka illalla lämmitti asunnon, oli aamulla vain + 13 astetta. Ja se talven kosteus näkyy kyllä homeena useimmissa kodeissa.
Ai jaa. Minä kävin talvilomalla Teneriffalla, lämpötilat olivat päivällä 22-26 asteen tienoilla, yöllä noin 15 asteessa ja aurinko paistoi kuumemmin kuin Suomessa koskaan. Manner-Espanjassa talvi tosiaan ei välttämättä ole helteinen, mutta kun kerran lähtee niin miksei menisi samalla sinne missä on lämmintä. Espanjaa ja EU:ta ne ovat Kanarian saaretkin.
Oletko siis yhden kerran ollut lomalla siellä ja kuvittelet sen perusteella, että aina on noin lämmintä? Kanarialle voi tulla lumimyrskykin, jos huono onni käy.
Muistakaa sitten, jos olette ostamassa Espanjasta taloa, että systeemi toimii hyvin eri tavalla, kuin esimerkiksi Suomessa. Yhtä taloa voi esitellä vaikka 10 eri välittäjää, ja kaikenlaisia välistävetäjiä löytyy etsimään höynäytettäviä. Vaikka palkkaisi asiamiehenkin, täytyy selvittää monesta lähteestä, että hän on luotettava.
Sinänsä asunnon ostaminenkaan (vaikka moni täällä puhuu vuokraamisesta) ei tällä hetkellä ole huono idea. Vaikka hinnat ovat muutaman vuoden takaisista pohjalukemista hieman nousseetkin, voi Espanjasta edelleen tehdä hyviä diilejä. Helsinkiläisen yksiön hinnalla saa helposti jo pienen talon/isomman asunnon, sijainnista riippuen tietenkin.
Sijaintia kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että se on järkevän matkan päästä sellaisesta lentokentästä, josta lennetään Suomeen, mikäli täällä aikoo käydä. Kannattaa ottaa hotelli muutamaksi päiväksi sopivalta alueelta, vuokrata paikan päältä auto ja käydä katsomassa mahdollisimman montaa asuntoa/taloa, ennen kuin tekee mitään suurempia päätöksiä. Ja rahaa ei tietenkään siirretä mihinkään, ennen kuin talo on nähty ja tutkittu, omistussuhteet selvillä yms. ja pankin ja notaarin kanssa asiat hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten, jos olette ostamassa Espanjasta taloa, että systeemi toimii hyvin eri tavalla, kuin esimerkiksi Suomessa. Yhtä taloa voi esitellä vaikka 10 eri välittäjää, ja kaikenlaisia välistävetäjiä löytyy etsimään höynäytettäviä. Vaikka palkkaisi asiamiehenkin, täytyy selvittää monesta lähteestä, että hän on luotettava.
Sinänsä asunnon ostaminenkaan (vaikka moni täällä puhuu vuokraamisesta) ei tällä hetkellä ole huono idea. Vaikka hinnat ovat muutaman vuoden takaisista pohjalukemista hieman nousseetkin, voi Espanjasta edelleen tehdä hyviä diilejä. Helsinkiläisen yksiön hinnalla saa helposti jo pienen talon/isomman asunnon, sijainnista riippuen tietenkin.
Sijaintia kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että se on järkevän matkan päästä sellaisesta lentokentästä, josta lennetään Suomeen, mikäli täällä aikoo käydä. Kannattaa ottaa hotelli muutamaksi päiväksi sopivalta alueelta, vuokrata paikan päältä auto ja käydä katsomassa mahdollisimman montaa asuntoa/taloa, ennen kuin tekee mitään suurempia päätöksiä. Ja rahaa ei tietenkään siirretä mihinkään, ennen kuin talo on nähty ja tutkittu, omistussuhteet selvillä yms. ja pankin ja notaarin kanssa asiat hoidossa.
Hyviä huomioita, itse aion kyllä todennäköisesti vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä? Ei tulla mitään eläkkeitä koskaan mulle maksamaan.
Fiksut keräävät itse eläkkeensä sijoittamalla jo nuorena joka tilistä vähintään sotumaksujen(mieluummin tuplana) verran rahastoon ja siirtämällä suuremmat potit osakkeisiin tuottamaan korkoa korolle. Itse kerätty eläke (eli pääomatulot) on parhaimmillaan moninkertainen työeläkkeeseen verrattuna.
Tietysti kannattaa sijoittaa, jos on ylimääräistä, mutta Espanjaan voi muuttaa vähemmälläkin. Esim. eläke + oman asunnon vuokratulot, sillä vuokraa hyvin asunnon Espanjasta ja elää ihan mallikkaasti siellä. Kesät voi halutessaan viettää Suomessa.
En varmaan muuta, mutta Teneriffalla olen suunnitellut viettäväni joka vuosi pari kuukautta.
Ajattelimme kyllä lähinnä Kroatiaa, Italiaa ja etelä-Ranskaa kohteiksimmen vuokraamalla asunto ja viettämällä talvikauden niissä.
Jos kunto kestää matkustamista (toivottavasti) niin pohjois-Thaimaa Chiang Main ilmasto on keskitalvella kuin suomen kesä, kuiva ja lämmin, sinne pitää päästä vielä monta kertaa
Aurinkorannikko ei kuulosta. Kien sen ylitäyteen rakennettuna jo jotenkin pilalle menneenä. Etsin rauhallisempaa ympäristöä.
Baskimaa, San Sebastianin tienoon rannikolla on paljon brittien lona-asuntoja ja aivan upeaa seutua onkin mutta keskitalvi on kyllä liian karu ilmasto siellä viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 23 ja en usko pääseväni ikinä eläkkeelle. Ja kun olen vanha niin suomen ilmasto on luultavasti hyvin erilainen kuin nyt, varmaan palmut kasvaa täälläkin niin en koe tarvetta muuttaa pois täältä
Ikävä tuottaa sinulle pettymys ilmaston suhteen, mutta aurinko paistaa Suomeen niin loivassa kulmassa että tänne ei tule ikinä lämmin ilmasto eivätkä palmut tule menestymään.
Ja mikä eläkkeet veisi? Eläkerahastojen kassat ovat terveellä pohjalla, vaikka suuret ikäluokat ovat eläkkeellä.
Me jotka ollaan nyt parikymppisiä päästään eläkkeelle niin vanhana, että varmaan ehtii kuolla ennen kuin vapaus koittaa. Aion siis muuttaa Espanjaan jo nuorena ja nauttia lämmöstä. Mieluummin sitten palelen arkussa mullan alla kuin Suomessa.
Minäkään en halua muuttaa pois lasteni ja toivottavasti joskus tulevien lastenlasteni vuoksi. Haluan järjestää heille sunnuntaipäivällisiä, auttaa lastenlasten sarastaessa, tavata ja halata.