Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko suunnitelleet muuttavanne Espanjaan eläkkeellä?

Vierailija
05.05.2017 |

Olen itse alkanut pohtia tuota vaihtoehtoa. Meillä töissä on pari ihmistä, jotka ovat jo järjestäneet asiansa muuttoa ajatellen ja opetelleet espanjan kielen perustaidot. Vanhuus Suomessa alkaa vaikuttaa huonolta vaihtoehdolta, kun yhteiskunnan kehitystä ja nykyihmisten ajattelua seuraa. Tietysti myös ilmaston vuoksi, Espanjassa voisi nauttia ulkoilmaelämästä muulloinkin kuin hetken kesällä.

Kommentit (39)

1/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut viettäväni talvikuukaudet Etelä-Euroopassa tyyliin joka vuosi uusi kohde mutta en pysyvästi ehkä haluaisi muuttaa kuitenkaan.

Vierailija
2/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti. Inhoan tätä suomen ilmastoa niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Mä meen vaikka Siperiaan mieluummin, mukavampi ilmasto.

Vierailija
4/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Olen suunnitellut viettäväni talvikuukaudet Etelä-Euroopassa tyyliin joka vuosi uusi kohde mutta en pysyvästi ehkä haluaisi muuttaa kuitenkaan.

Tuokin olisi hyvä vaihtoehto, vaatii kyllä enemmän järjestelyjä. Kesä menisi Suomessa, jos sattuu hyvä kesä, eikä ole ulkopuolisen avun tarpeessa, että voi itse hoitaa asiansa. Jos on heikommassa kunnossa, on hankala vaihtaa jatkuvasti paikkaa.

ap

Vierailija
5/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorannikko, sinne haluaisin eläkeläisenä!

Mies tuskin suostuu lähtemään,

6/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tuokin olisi hyvä vaihtoehto, vaatii kyllä enemmän järjestelyjä. Kesä menisi Suomessa, jos sattuu hyvä kesä, eikä ole ulkopuolisen avun tarpeessa, että voi itse hoitaa asiansa. Jos on heikommassa kunnossa, on hankala vaihtaa jatkuvasti paikkaa.

ap

Toki se oma vointi sanelee pitkälti voiko suunnitelmaa toteuttaa missä määrin mutta haaveissa olisi viettää kylmät kuukaudet hiukkasen inhimillisemmissä sääolosuhteissa.

Mulla on eno, joka on jo vuosia viettänyt talvikuukaudet etelän lämmössä kun ei kestä reumakipujen kanssa Suomessa. He vuokraavat asunnon joka vuosi muutamaksi kuukaudeksi kohdemaasta ja tulevat aina keväällä takaisin Suomeen.

Vierailija
7/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Puerto de la Cruz on ihana pikkukaupunki Teneriffalla - sinne noin puoleksi vuodeksi ja toinen puoli vuotta sitten Suomen mökillä.

Vierailija
8/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelin, osaan tosi hyvin espanjaa ja jäin eläkkeelle. Koeasuin siellä kolme kuukautta. Ei ole minun juttuni. En halua olla Skypemummi. Elämä on täällä, ei siellä suomalaisjuoppojen seurassa. Siellä on kaikki arkirutiinitkin pistettävä uusiksi. Ja kun siellä on kosteaa, sen tuoma kylmyys on pahempaa kuin paukkupakkaset täällä. Nyt käyn kun huvittaa, muuta en koskaan sinne.

Vierailija
9/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksenani on kokeilla Espanjassa asumista keräämällä lomani pahimmiksi talvikuukausiksi + ottamalla hieman palkatonta vapaata. Eläkkeen koittaessa, eli muutaman vuoden päästä, muutan sitten kokonaan lämpimään ja jätän taloni tyttären haltuun.

Olen jo perehtynyt asiaan jonkin verran, selvitellyt NIE-juttuja ja aloittanut kieliopinnot. En halua jättää jälkeeni asuntoa ulkomailta, niinpä pitäisi löytää sopiva vuokra-asunto ensin muutamaksi kuukaudeksi ja myöhemmin pysyvästi.

Minulla syynä on lämmön kaipuu. Mielestäni kesä alkaa +30 asteesta ja tuohon ei täällä ole muutamaan vuoteen ylletty ollenkaan.

Vierailija
10/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelin, osaan tosi hyvin espanjaa ja jäin eläkkeelle. Koeasuin siellä kolme kuukautta. Ei ole minun juttuni. En halua olla Skypemummi. Elämä on täällä, ei siellä suomalaisjuoppojen seurassa. Siellä on kaikki arkirutiinitkin pistettävä uusiksi. Ja kun siellä on kosteaa, sen tuoma kylmyys on pahempaa kuin paukkupakkaset täällä. Nyt käyn kun huvittaa, muuta en koskaan sinne.

Eihän siellä tarvitse olla suomalaisjuoppojen seurassa ja juoppojahan on Suomikin täynnä, jos niin ajattelee. Espanjaan lähtee monenlaisia ihmisiä, suurin osa ilmastoa pakoon ja elävät siellä ihan normaalia elämää. Minusta kyllä arkirutiinit voi olla hyväkin uusia välillä, mutta ehkä se ei kaikille sovi. Olen ollut talvella Espanjassa ja mielestäni Suomen ilmasto on huomattavasti pahempi. Makuasioita tietysti, ei niistä voi kiistelläkään.

ap

Vierailija
11/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olit väärässä paikassa. Esimerkiksi Teneriffalla on talvella lämpimämpää kuin Suomen kesässä, ei ole juurikaan muita suomalaisia eikä juoppoja.

Vierailija
12/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksenani on kokeilla Espanjassa asumista keräämällä lomani pahimmiksi talvikuukausiksi + ottamalla hieman palkatonta vapaata. Eläkkeen koittaessa, eli muutaman vuoden päästä, muutan sitten kokonaan lämpimään ja jätän taloni tyttären haltuun.

Olen jo perehtynyt asiaan jonkin verran, selvitellyt NIE-juttuja ja aloittanut kieliopinnot. En halua jättää jälkeeni asuntoa ulkomailta, niinpä pitäisi löytää sopiva vuokra-asunto ensin muutamaksi kuukaudeksi ja myöhemmin pysyvästi.

Minulla syynä on lämmön kaipuu. Mielestäni kesä alkaa +30 asteesta ja tuohon ei täällä ole muutamaan vuoteen ylletty ollenkaan.

Minäkin ajattelin ensin kokeilla pidemmän aikaa vuokra-asunnossa. Ehkä muutenkin kannattaa mieluummin vuokrata kuin ostaa. Täytyy itse vielä selvittää asioita. Kieliopinnot olen aloittamassa ensi syksynä, mulla on vielä yli 20v eläkkeeseen, että ehtii tässä. Minusta yli 20 astetta on kesä, eikä sitäkään juuri Suomessa saa kokea. Vaikea nauttia elämästä, kun on jatkuvasti yhtä tympeä sää.

ap

Vierailija
13/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Espanjan talvi ei ole kuuma. Missään en ole palellut niin paljon kuin siellä sisätiloissa. Vaikka illalla lämmitti asunnon, oli aamulla  vain + 13 astetta. Ja se talven kosteus näkyy kyllä homeena useimmissa kodeissa.

Vierailija
14/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä? Ei tulla mitään eläkkeitä koskaan mulle maksamaan.

Vierailija
15/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 23 ja en usko pääseväni ikinä eläkkeelle. Ja kun olen vanha niin suomen ilmasto on luultavasti hyvin erilainen kuin nyt, varmaan palmut kasvaa täälläkin niin en koe tarvetta muuttaa pois täältä

Vierailija
16/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomi ja Portugali ovat edelleen EUssa 25 vuoden kuluttua, niin muutan sinne vuokralle marraskuu-maaliskuu joka vuosi. Jouluksi kotiin kuitenkin :)

Vierailija
17/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä. Opiskelen kieltä ja lomilla vuokraamme asunnon pidemmäksi aikaa. Näihin "suomalaiskeskittymiin" emme kuitenkaan ole suunnitelleet muuttavamme.

18/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Espanjan talvi ei ole kuuma. Missään en ole palellut niin paljon kuin siellä sisätiloissa. Vaikka illalla lämmitti asunnon, oli aamulla  vain + 13 astetta. Ja se talven kosteus näkyy kyllä homeena useimmissa kodeissa.

Tää on kyllä totta, että asunnot voivat olla hyvinkin koleita ja seinissä ei ole eristevilloja. Sähkökin maksaa paljon, samoin eri lämmitysmuodot.

Vaan löytyy noista maista ihan asuttaviakin koteja, jos ei niihin halvimpiin haksahda.

Vierailija
19/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiomme viettää talvet lämpimässä, mutta ei Espanjassa. Ei kummatkaan tykätä siitä maasta mitenkään erityisesti, ehkä korkeintaan Barcelonan ympäristö ja rannikko vois menetellä. Ranska viehtättää sata kertaa enemmän. Varmaan aluksi reissataan, vuokrataan talveksi kerrallaan asuntoja eri paikoista, esim Australiassa menisi yksi talvi. Sitä odotellessa.

Vierailija
20/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä? Ei tulla mitään eläkkeitä koskaan mulle maksamaan.

No se on harmi, ettet ole töitä tehnyt päivääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi