Sosiaalisiin taitoihin apua aikuisena, kun ongelma ei ole jännittäminen?
Epätoivoisena vetona kokeilen palstailijoiden parviälyn voimaa ratkaisemaan ongelmaa, jota en lukuisista yrityksistä huolimatta ole onnistunut vuosien aikana ratkaisemaan. Kenelläkään tietoa, mikä taho osaisi tällaisessa auttaa, tai sopivia kirjoja, kursseja, materiaalia tms? Millä sanalla tätä pitäisi googlettaa?
Yritän selittää lyhyesti ja tunnistamattomasti, mutta ymmärrettävästi. Siis: Mun ongelmana on heikot sosiaaliset taidot siinä merkityksessä, että onnistun tahtomattani ärsyttämään ihmisiä etenkin työelämän yhteyksissä. Tähän asiaan on moni työ kaatunut, enkä ole työllistynyt ollenkaan älykkyyttäni vastaavalle tasolle. Olen sillä tavalla sosiaalinen, että pidän kovasti ihmisistä ja ihmisten kanssa puhumisesta. Eivätkä suinkaan kaikki ihmiset minuun ärsyynny, vaan mulla on puoliso, joitain kavereita ja moniin sukulaisiinkin oikein hyvät välit. Eniten tämä ilmenee työelämässä ja joskus kaverisuhteissa.
Aina siitä ei tietenkään saa mitään kautta mitään palautetta, mikä tarkalleen ottaen on mennyt vikaan. Niistä kerroista joista olen jotain konkreettista kuullut, pystyn kyllä muodostamaan tietyn punaisen langan. Toistuvia teemoja ovat suorapuheisuus (myös silloin kun olen omasta mielestäni harkinnut sanojani ja pehmentänyt viestiä), aggressiivisuus tai jonkinlainen pelottavuus (myös tilanteissa joissa en itse edes koe olevani vihainen tai kiihtynyt, jokin muu tunnetila kyllä monesti päällä), ja joko en noudata ohjeita tai sitten noudatan niitä liian kirjaimellisesti, eli ymmärrän väärin sen mitä niillä ajetaan takaa. Ihmiset kovin herkästi olettavat, että tällainen toiminta on jotenkin tahallista ja pahantahtoista, ja sitten ollaan liemessä. Oikeasti olen kovin hyväntahtoinen ihminen, mutta en onnistu välittämään sitä ulospäin.
Netissä olen hyvin rauhallisen ja harkitsevaisen ihmisen maineessa, mutta IRL ei ole mahdollista viivyttää vastaustaan kovin paljoa saati korjailla sitä jälkikäteen, vaan tilanteisiin pitäisi pystyä reagoimaan jotenkin automaattiohjauksella. Ja mun automaattiohjaus ohjaa väärin. Ratkaisu ei oikein voi olla se, että en vain sano omaa mielipidettäni mihinkään, koska kaikissa töissä tulee tilanteita, joissa joutuu sanomaan johonkin ehdotukseen jotain muuta kuin joo, esim jos pyydetty asia on kirjaimellisesti mahdoton toteuttaa sellaisenaan. Ratkaisu ei voi olla myöskään se, että mulla ei saa olla mitään tunteita tai en saa ilmaista niitä mitenkään, koska se olisi hyvin vahingollista omalle mielenterveydelle. Eikä ratkaisu voi olla myöskään se, että kyselee kaikkien ohjeiden tulkinnasta kaiken mahdollisen, koska se vasta ärsyttävää onkin!
Mikä siis olisi avuksi? Erilaisia ammattilaisia on kierretty, eivät oikein osaa auttaa. Voisin maksaa avusta, mutta vain sellaiselle joka saa ongelmastani kiinni ja osaa tarjota siihen jotain ratkaisuja. Googlella löytyy sosiaalisiin taitoihin liittyvää materiaalia lähinnä joko lapsille tai sitten yrityksille myytäviä ryhmävalmennuksia.
Joku varmaan kohta tarjoaa autismin kirjoa, ja jotain sellaisen piirteitä saattaa toki olla, mutta en usko että diagnoosiksi asti. Niin moni autismin oleellinen piirre on mulle kokonaan vieras. En ole kovin kiinnostunut kalliista ja aikaavievistä tutkimuksista siihen asiaan, jos tulossa ei todennäköisesti olisi varsinaista diagnoosia avaamaan uusia ovia avun saantiin (jos sekään niitä edes avaisi).
Kommentit (17)
Vaikka sinulla ei virallista nepsydiagnoosia ole etkä ole aikeissa lähteä sitä selvittämään, niin nepsyvalmentajasta voisi siitä huolimatta olla sinulle apua. Alituiset väärinymmärrykset sosiaalisissa tilanteissa sekä vaikeudet ohjeiden noudattamisessa ovat hyvin tyypillisiä pulmia, joita nepsypiirteiset kohtaavat. Selvitä oman asuinalueesi neuropsykiatriset valmentajat ja katso, kuka heistä voisi olla sellainen, jolla on taitoa ja kokemusta nimenomaan aikuisten kanssa työskentelystä sekä sosiaalisten taitojen vahvistamisesta. Osa valmentajista on tottuneempia lapsiasiakkaiden kanssa työskentelyyn ja monilla repertuaariin kuuluu ensisijaisesti arkielämän toiminnanohjauksen tukeminen. Valmennus toimii parhaiten silloin, kun sekä sinä että valmentaja olette samalla aaltopituudella ja pystytte yhdessä työskentelemään sinulle olennaisten päämäärien eteen.
Sinussa on valoa, energiaa, voimaa ja potentiaalia, joka ärsyttää ihmisiä. Et voi tehdä sille oikeastaan mitään. Äläkä missään nimessä sammutakaan valoasi ankeuttajien takia. Tehtäväsi on tässä elämässä päästä pitkälle ja korkealle. Se onnistuu vain tekemällä ja jättämällä muut katsomaan perävaloja.
Tunnistan ongelman. Epäilen tosin itselläni autismia koska lapsena diagnosoitu paras kaverini on aivan kuin kaksoseni.
Tuo muiden tunnetilojen keksiminen sinulle on kyllä ärsyttävää. Sitä tapahtuu kaikkialla, ja parisuhteessa se on erittäin puuduttavaa. "Mikä sinua vaivaa, kerro nyt kun olet tuollainen". Minut koetaan kaikkialla jotenkin tympeäksi, ärsyyntyneeksi ja tylsistyneeksi silloinkin, kun olen hyvällä tuulella ja normaalin pirteä. Tekemiseni ja virheeni otetaan aina pahantahtoisuuden kautta, yhdessä työssä tämä muodostui isoksi ongelmaksi. En tajua tuota, en itse osaa ollenkaan ajatella ihmisistä sitä pahinta ellei joku suoraan sano minulle "teen tän työtehtävän näin huonosti nyt koska evvk".
En osaa reagoida automaattisesti mihinkään, tai oikeastaan reaktioni on väärä. On raskasta saada aina jälkikäteen palautetta että olit siinä asiakaspalvelutilanteessa tai puhelimessa ihan todella kummallinen ja puhuit nopeasti, vaikka omassa päässäsi tilanne on ihan erilainen.
Noudatan myös ohjeita joko liian kirjaimellisesti tai väärin. Työt joissa pitää tehdä asiat tietyllä tavalla mutta jotenkin myös samaan aikaan tietää mikä on sellaista turhaa näpräilyä on itselleni ihan mahdottomia. Siis jos nyt vaikka annettaisiin siivouslista jossa on kymmeniä tehtäviä lattioiden moppaamisesta ovenkahvojen kiillotukseen, hinkkaisin niitä ovenkahvoja tunnin ja kävisin ruuvien välit läpi hammasharjalla. Vaikka olisi pitänyt tietää, että kiillotus on vain nopea pyyhkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Sinussa on valoa, energiaa, voimaa ja potentiaalia, joka ärsyttää ihmisiä. Et voi tehdä sille oikeastaan mitään. Äläkä missään nimessä sammutakaan valoasi ankeuttajien takia. Tehtäväsi on tässä elämässä päästä pitkälle ja korkealle. Se onnistuu vain tekemällä ja jättämällä muut katsomaan perävaloja.
Ei toimi. Se että ärsytät ihmisiä ja rikot kaikki ihmissuhteet on myös itsellesi henkisesti raskasta, vaikka hetken tuolla mentaliteetillä jaksaisikin vetää.
Vierailija kirjoitti:
Äo si on hyvin pieni, pienempi kuin pippelisi
Miksi ette anna olla je elä elämäänne? Tai sitten vain opettelette olemaan toisin. Tällaista jauhamista🤮
Edellinen kommentoija on kyllä kuvottava.
Koska ongelma ei ole sinussa vaan muissa jotka "ilkeyttään" tulkitsevat sinua väärin, ei siihen auta muu kuin etsiä parempaa seuraa.
Ja ehkä Youtubesta sigmanaisista kertovat videot auttavat sinua toteamaan tuon saman.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinulla ei virallista nepsydiagnoosia ole etkä ole aikeissa lähteä sitä selvittämään, niin nepsyvalmentajasta voisi siitä huolimatta olla sinulle apua. Alituiset väärinymmärrykset sosiaalisissa tilanteissa sekä vaikeudet ohjeiden noudattamisessa ovat hyvin tyypillisiä pulmia, joita nepsypiirteiset kohtaavat. Selvitä oman asuinalueesi neuropsykiatriset valmentajat ja katso, kuka heistä voisi olla sellainen, jolla on taitoa ja kokemusta nimenomaan aikuisten kanssa työskentelystä sekä sosiaalisten taitojen vahvistamisesta. Osa valmentajista on tottuneempia lapsiasiakkaiden kanssa työskentelyyn ja monilla repertuaariin kuuluu ensisijaisesti arkielämän toiminnanohjauksen tukeminen. Valmennus toimii parhaiten silloin, kun sekä sinä että valmentaja olette samalla aaltopituudella ja pystytte yhdessä työskentelemään sinulle olennaisten päämäärien eteen.
Kiitos, tämä oli oikeasti hyvä vinkki! En olisi tajunnut tätä lähteä etsimään, kun tosiaan mitään diagnoosia ei ole enkä usko sellaista myöskään saavani. Mutta pitääpä googletella, millaisia tyyppejä paikallisista nepsyvalmentajista löytyy.
Ongelma voi olla muissa ihmisissä, jos kireitä. Eivätkä ota muita huomioon. Tai onko liian kiire työpaikoilla ja halutaankin ymmärtää joskus väärin muita? Miksi vika olisi aina muka sun, jos ei ole.
Oletko varma ettei ole neurokirjon ongelmaa?
Voisitko harkita siirtyväsi osa-aikaisesti tai kokonaan etätyöskentelyyn?
Introvertin ja nepsyn unelma!
//
Silloin voisit tuottaa pomollesi/yrityksellenne vielä paremman työtuloksen, kun tällaisiin sekundäärisiin (epärelevantteihin) asioihin ei tarvitsisi kiinnittää enää huomiota. Nyt empaattina syyllistät itseäsi aivan joutavista, vaikka olet vain oma aito upea autenttinen itsesi.
Jos olet huomiotaherättävän viehättävä, niin valitettavasti et saa neutraalia osaa yhteisössäsi. Kauneus antaa sinulle molempaa kuppikuntaa; vihailijaa sekä ihailijaa. Tämä on hyvän ulkonäön + magnetismin hinta missä tahansa yhteisössä. Ikävä kyllä.
Tämän lisäksi usein ilmenee yllättävää ylimääräistä,
kuten mustasukkaisuusdraamoihin mukaan vetämistä.
Oletko vielä alle 30-vuotias? Viimeistään neljän kympin korvilla jokainen käsittää ja hyväksyy sen, että minun ei tarvitse pitää ihan kaikista. Vastaavasti: kaikkien ei tarvitse pitää minusta. Tämä on aika vapauttava havainto. Olet juuri se mitä olet, ja aina löytyy tietty ihminen, joka tykkää sinusta kertakaikkiaan juuri tuollaisena kuin olet; ilman vaateita.
Ennen kaikkea: lopetat myös turhan itsekritiikin ja itsenillittämisen.
'Jos tuon vielä muuttaisit, jos blondaisit tukkasi, jos laihduttaisit 6 kg, jos puhuisit eri tavalla.. jos olisit normompi nepsyydessäsi.. jos sitä, jos tätä..
> niin sitten vasta kelpaat ja riität.'
Ei kukaan meistä ole milloinkaan ns. valmis, täydellinen eikä virheetön. Olemme keskeneräisiä ihmisiä elämämme loppuun; ihan jokaikinen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vielä alle 30-vuotias? Viimeistään neljän kympin korvilla jokainen käsittää ja hyväksyy sen, että minun ei tarvitse pitää ihan kaikista. Vastaavasti: kaikkien ei tarvitse pitää minusta. Tämä on aika vapauttava havainto. Olet juuri se mitä olet, ja aina löytyy tietty ihminen, joka tykkää sinusta kertakaikkiaan juuri tuollaisena kuin olet; ilman vaateita.
Ennen kaikkea: lopetat myös turhan itsekritiikin ja itsenillittämisen.
'Jos tuon vielä muuttaisit, jos blondaisit tukkasi, jos laihduttaisit 6 kg, jos puhuisit eri tavalla.. jos olisit normompi nepsyydessäsi.. jos sitä, jos tätä..
> niin sitten vasta kelpaat ja riität.'
Ei kukaan meistä ole milloinkaan ns. valmis, täydellinen eikä virheetön. Olemme keskeneräisiä ihmisiä elämämme loppuun; ihan jokaikinen.
"Oletko vielä alle 30-vuotias? Viimeistään neljän kympin korvilla jokainen käsittää ja hyväksyy sen, että minun ei tarvitse pitää ihan kaikista. Vastaavasti: kaikkien ei tarvitse pitää minusta."
TÄMÄ. Aloittajalla on selkeästi jostain ihmeen syystä luulo että työelämässä sosiaaliset suhteet olisivat muille helpompia ja että hänessä on jotain erityistä vikaa. Ja yllärinä nepsyt huutaa kommenteissa kuorossa nepsyä, siinä määrin että veikkaan provoksi.
up