Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään työhaastattelussa lopuksi kysymys, "Vaikutat oikein osaavalta. No sulla on varmaan myös perhettä?" Kiusallisuutta puolinja toisin....

Vierailija
04.05.2017 |

Kun jouduin vastaamaan, että "Ei ole". Näki että haastattelijan mielikuva minusta romahti aivan täysin, ja homma oli osaltani loppuun taputeltu. Olen 44v nainen, eli minusta tuli tuon vastauksen jälkeen aivan paska, ja vastuuton kuva, kun en ole saanut perhettä itselleni järjestettyä, kasvatettua jne. Tiedänpä nyt mihin kaikki aina kaatuu.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Harjoittele nyt tuleviin haastatteluihin. Epäasiallisiin kysymyksiin voi vastata mitä tahansa, silloin ei tarvitse puhua totta.

Vierailija
2/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa (30+ nainen) on yhdessä haastattelussa kysytty ensin, että onko puolisoa ja kun vastasin myöntävästi, niin kysyttiin, että "onko se mies" :D Eihän tuollaista saa kysyä, hittoako se kenellekään kuuluu mistä sukupuolesta tykkään. No vastasin sit testillä, että mieshän se ja tadaa! Seuraavaksi kysyttiin onko meillä lapsia. Kun sanoin taas vähän testillä, että ei, niin tollo vielä kysyi "aiotteko hankkia" :D :D Ei ole koskaan kysytty noin montaa epäasiallista kysymystä samalla kertaa. Kieltäydyin kauniisti työskentelemästä tollasessa paikassa, onneks ei ollu mitään pakkoa mennä sinne.

AP: älä vastaa noihin. Sano, että "voin joustaa työajoissa" tms. jos noita jolla ihme verukkeella udellaan. Ei kuulu työnantajalle sun perhetilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo ei tosiaan kuulu haastattelijalle/työnantajalle onko lapsia, sen sijaan palkanlaskija sen tiedon tarvitsee, jos joudut olemaan lapsen sairauden takia poissa töistä.

Vierailija
4/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojoo ei tosiaan kuulu haastattelijalle/työnantajalle onko lapsia, sen sijaan palkanlaskija sen tiedon tarvitsee, jos joudut olemaan lapsen sairauden takia poissa töistä.

Sitäkään tietoa ei tarvitse antaa etukäteen.

Vierailija
5/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa (30+ nainen) on yhdessä haastattelussa kysytty ensin, että onko puolisoa ja kun vastasin myöntävästi, niin kysyttiin, että "onko se mies" :D Eihän tuollaista saa kysyä, hittoako se kenellekään kuuluu mistä sukupuolesta tykkään. No vastasin sit testillä, että mieshän se ja tadaa! Seuraavaksi kysyttiin onko meillä lapsia. Kun sanoin taas vähän testillä, että ei, niin tollo vielä kysyi "aiotteko hankkia" :D :D Ei ole koskaan kysytty noin montaa epäasiallista kysymystä samalla kertaa. Kieltäydyin kauniisti työskentelemästä tollasessa paikassa, onneks ei ollu mitään pakkoa mennä sinne.

AP: älä vastaa noihin. Sano, että "voin joustaa työajoissa" tms. jos noita jolla ihme verukkeella udellaan. Ei kuulu työnantajalle sun perhetilanne.

Mitähän olisi haastattelija sanonut, jos olisit kertonut puolison olevan nainen ja teillä olisi pari lasta? Tai jos asuisit kahden miehen kanssa?

Vierailija
6/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit valehdellut, että kyllä, lapset ovat aikuisia ja asuvat jo omillaan. Ei kai ne pysty tarkistamaan, vai tilaavatko työnantajat virkatodistuksen?

Vierailija
7/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen mietin, että hitto miten olis voinu selittää ihan kaikkea puutaheinää ja katsoa mikä on reaktio :D "Olen homoseksuaali transnainen, minulla on miespuolisoni kanssa kaksi lasta, joista molemmat on synnyttänyt lesbosisareni. Oliko muuta kysyttävää?".

Vierailija
8/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän olisi haastattelija sanonut, jos olisit kertonut puolison olevan nainen ja teillä olisi pari lasta? Tai jos asuisit kahden miehen kanssa?

Vastaus 7 siis tähän, lainaus jäi.

Vierailija
9/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa perheettömänä sanoa työhaastattelussa jotain perhetilanteestaan, voi sanoa vaikka, että "olen aina ollut uraorientoitunut ihminen. Minulla on rakkaita sisaruksia ja ja ystäviä, olen tyytyväinen tilanteeseeni. En etsi puolisoa/ Jos vielä löydän sen oikean, en aio vastustella". tms.

Vierailija
10/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista ei saa kysyä työhaastattelussa. Sanoisin että mitenköhän tuo mihinkään vaikuttaa, työni teen joka tapauksessa hyvin. Rekrytoijien pitäisi tietää mitä saa kysyä ja mitä ei

Vierailija
11/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut vain "Kyllä on.", ja jättänyt jatkamatta, että tarkoitat perheellä isääsi ja äitiäsi.

Vierailija
12/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden kiellettyjen kysymysten kysyminen on kyllä todella yleistä. Tässä on saanut seurata miehenä yhden naispuoleisen tuttavan työnhakua ja kaikenlaista on kuullut. Todella monessa paikassa kysytään suoraan onko miestä, oletko raskaana, aiotko tulla lähiaikoina raskaaksi jne. Ja puhutaan ihan asiantuntijatason tehtävistä jossa haastattelijat kyllä tietävät mitä saa kysyä ja mitä ei. 

Vierailija
13/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin jättänyt kysymyksen täysin huomiotta ja sanonut vain kiitos (kommenttiin siitä, että vaikutat osaavalta). Noihin kysymyksiin ei kannata vastata, koska niitä ei saisi edes kysyä.

Vierailija
14/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin kerran työhaastattelussa, jossa kyseltiin kaikkea epäsopivaa esim. suunnitelmia perheenlisäyksestä. Vastasin, ettei niitä ole ja haastattelija tokaisi:Mutta sähän olet parhaassa lastentekoiässä! Olin ihan typertynyt ja onneksi en päässyt siihen paikkaan.

Vierailija
15/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa perheettömänä sanoa työhaastattelussa jotain perhetilanteestaan, voi sanoa vaikka, että "olen aina ollut uraorientoitunut ihminen. Minulla on rakkaita sisaruksia ja ja ystäviä, olen tyytyväinen tilanteeseeni. En etsi puolisoa/ Jos vielä löydän sen oikean, en aio vastustella". tms.

Miksi helvetissä pitäisi selitellä yhtään mitään? Oletko ihan ovimatto?

"Jos vielä löydän sen oikean, en aio vastustella" ;D ;D ;D 

Vierailija
16/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jouduin vastaamaan, että "Ei ole". Näki että haastattelijan mielikuva minusta romahti aivan täysin, ja homma oli osaltani loppuun taputeltu. Olen 44v nainen, eli minusta tuli tuon vastauksen jälkeen aivan paska, ja vastuuton kuva, kun en ole saanut perhettä itselleni järjestettyä, kasvatettua jne. Tiedänpä nyt mihin kaikki aina kaatuu.

Nämä kysymykset pitäisi kieltää lailla.

Mutta jos tuntuu, että tyssää siihen, niin joissain asioissa voi valehdella. Keksi joku tarina siihen ja sitten jos saat paikan niin sano, että ne kuoli onnettomuudessa tai jotain. Todella typerää rekrytoijalta kysellä tuollaisia.

Vierailija
17/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletty kysymys. Kiellettyihin kysymyksiin saa vastata ihan mitä lystää. Eri asia on, että kuka edes haluaisi työpaikkaan, jos haastattelussa kysytään asioita, jotka eivät liity mitenkään työstä selviytymiseen.

Vierailija
18/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan tuollaisia ei saa kysyä. Minulta ei ainakaan ole koskaan kysytty, osaavia rekrytoijia on ollut aina.

Vierailija
19/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos tuntuu, että tyssää siihen, niin joissain asioissa voi valehdella. Keksi joku tarina siihen ja sitten jos saat paikan niin sano, että ne kuoli onnettomuudessa tai jotain. Todella typerää rekrytoijalta kysellä tuollaisia.

Nämä kysymykset on kielletty lailla. Työhaastattelussa saa kysyä vain asioista, jotka vaikuttavat työnhakijan kykyyn suorittaa työtehtävät.

Vierailija
20/43 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kysymykset on kielletty lailla. Työhaastattelussa saa kysyä vain asioista, jotka vaikuttavat työnhakijan kykyyn suorittaa työtehtävät.

Täsmentäisitkö? Mikä laki ja pykälä kieltää kysymästä.