Kun opiskelija on tottunut elämään muiden rahoilla
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005195110.html
"On absurdia, että minun tulisi käyttää säästämäni rahat tyttöystäväni elättämiseen – sitä ennen toimeentulotukea ei tipu"
"Kelan mukaan minun täytyy realisoida osakesalkkuni ja toimittaa tiliote tapahtumista. Nämä rahat minun tulee käyttää tyttöystäväni elättämiseen. Minun on myytävä osakkeet, jotka olen hankkinut osin opintolainalla ja osin omilla, kesätöissä ansaitsemillani säästöillä. Kaikki rahat täytyy käyttää ennen kuin Kelan rahahanat aukeavat."
"Olemme asuneet tyttöystäväni kanssa vakituisesti samassa taloudessa noin kolme kuukautta. Kelan määritelmän mukaan olemme avopari. Minä olen valmistumisen kynnyksellä oleva, opintotukea nauttiva täysipäiväinen opiskelija. Tyttöystäväni on puolestaan koulussa kirjoilla oleva opiskelija, joka ei ole oikeutettu opintotukeen muttei myöskään työttömyystukeen. Tuloja tyttöystävälläni ei ole ollut yhteen muuttomme jälkeen."
Hyvät on tuet opiskelijoilla nykyisin ja todella pahasti ovat erkaantuneet todellisuudesta.
Kommentit (5)
"Miksi sinulla on osakesalkku? Eikö se juuri ole niitä säästöjä ja varallisuutta, joita voi käyttää pahan päivän tullen? Olet aika mielenkiintoinen tapaus jo ilman tyttöystävääkin: opiskelijapoika, joka elää opintotuella, ei käy töissä ja kartuttaa osakesalkkuaan."
Vierailija kirjoitti:
Pitikö aloittaa uusi aloitus samasta jutusta?
Käy vähän itkemässä äidillesi asiasta sillä tuskin muita kiinnostaa.
Suurin osa suomalaisista elää muiden rahoilla, ja vinkuu että vielä enemmän pitäisi muiden rahoja itselleen saada. Tämä koko systeemi on ihan absurdi nykyään.
Ei tuollaisessa tilanteessa kannata muuttaa yhteen virallisesti. Ihan oma syy
Pitikö aloittaa uusi aloitus samasta jutusta?