Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No ohhoh. Olin unohtanut yhden esseen deadlinen ja minulle jäi 2 tuntia aikaa tehdä se. Vaativa essee kyseessä. Sain 3/5, mun mielestä perusteettomasti.

Vierailija
04.05.2017 |

Essee oli oikeasti vaativa. Oli työläs kurssi, paljon lähteitä, joita piti esseessä käyttää soveltavasti, esseestä piti tulla ilmi, mitä kurssin aikana oli oppinut. Minimisivumäärä oli 8 + kansilehti ja lähteet. Minä unohdin esseen ihan kokonaan ja olin nukkunut luennoilla. Rehellisesti sanottuna ei ollut mitään hajua, mistä olisi pitänyt kirjoittaa.

Onneksi on Google! Googlasin puoli tuntia, ihan röyhkeästi copypeistasin tekstiä esseeseen lähes kaiken - muokkasin vähän omannäköiseksi. Kirjoitustyöhön meni kaksi tuntia ja palautin esseen määräaikaan mennessä.

Toivoin silmät ja sormet ristissä, että essee hyväksyttäisiin. Olisin siis ollut ikionnellinen, jos olisin päässyt tuosta riippakivestä ykkösellä läpi.

Sain 3/5. Mielestäni tosi epäreilua niitä kohtaan, jotka oikeasti olivat tehneet esseen eteen töitä, osa jopa kaksi viikkoa, nukkunut huonosti, lukenut lähteitä ja kirjoittanut tosi hyviä esseitä. Ne saivat myös 3 tai 4.

En nyt varsinaisesti valita, mutta silti. Lukeekohan noita esseitä oikeasti kukaan!?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Siis tuon, että saa perusteettomasti paremman numeron. Itse lopetin yhden kurssin kesken, kun muutin kesken lukuvuoden toiselle paikkakunnalle. En muistanut kertoa tästä proffalle, joten nimeni pyöri alun osallistujalistassa. Olin ilmoittautunut myös yhteen ryhmätyöhön.

No, istuin kahdella luennolla. Sen jälkeen lähdin. Olisi ollut vielä 8 luentoa, ryhmätyöskentelyä ja ryhmätyön esittelykerta. 

Sain arvosanaksi kurssista 5. En valittanut.

Vierailija
2/27 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativuus on suhteellista. Minulla oli kurssi, josta tuli joka päivä opettajan mukaan vaativa päivätehtävä, johon kuulemma sai varata koko päivän aikaa. Piti rakentaa visuaalisesti näyttävä ja uskottava infografi jostain tieteellisestä aiheesta (Tekoäly, kvanttitietokone tms.) jossa on käytetty paljon lähteitä ja tehty tutkimustyötä.

Tein kaikki tehtävät aina alle puoleen tuntiin, sain aina 5/5 ja opettajalta kehuja siitä, että näkee että minun tehtäviini oli käytetty paljon aikaa ja vaivaa.

Jotkut väsäsivät noita härpäkkeitä oikeasti puoli päivää ja saivat 2/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärstäkerroin auttaa kummasti.

Vierailija
4/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisit kärähtänyt plagioinnista, meillä lehtorit tietävät varmaan kaikki alan kirjoitukset, joten Googlea käyttämällä vain kärähtäisi.

Vierailija
5/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esseetkin käytetä urkundissa?

Vierailija
6/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko yhden ja saman opettajan arvioinneista? Jos sama opettaja on aiemmin antanut kolmosen ja nytkin, niin on se outoa. Mutta jos kyse eri opettajista, niin sitten ei outoa.

Muistathan myös, että arviointi on suhteellista. Sinun työsi on aina parempi tai huonompi kuin joku muu, vaikka ei gaussin käyrällä mennäkään. Ehkä taso oli tällä kertaa huonompi?

T. Pitkän linjan opettaja, nykyään amk:ssa

Vierailija
7/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksan myös kerta toisensa jälkeen hämmästellä miten vähällä vaivalla saa 3 tai jopa 4 esseen, tentin tai kurssin arvosanaksi. Viitoseen pitää yleensä jo vähän nähdä vaivaa. Olen aina ollut hyvä koulussa, mutta armottoman laiska. Kokeisiin luen edeltävänä iltana muutaman tunnin ja saan lähes poikkeuksetta kiitettäviä vielä nyt yliopistossakin (tosin OKL:n opinnot nyt ei muutenkaan ole mitään varsinaista rakettitiedettä).

No, luen kyllä muuten tosi paljon kaikenlaista, ymmärrän opiskeltavat asiat helposti ja muisti on hyvä. Lisäksi osaan aika hyvin kirjoittaa esseitä, joten jos tiedän asiasta edes siteeksi jotain, saan aika köykäisilläkin tiedoilla aikaiseksi tekstiä, joka opitun toistamisen lisäksi reflektoi asiaa eri kanteilta, osaa liittää asioita laajempiin konteksteihin sekä usein myös soveltaa tietoa. Näillä pääsee jo pitkälle.

Vierailija
8/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taso on huono, miksei alempi taso saa hylsyjä? Hölmöä,että kakkakin essee voi olla vitosen arvoinen, jos muut ovat vieläkin huonompia.

Vierailija
9/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi päinvastoin. Osallistuin melkein kaikille tunneille joissa työskenneltiin. Tein kaikki tehtävät joista osasta sain täydet pisteet. Tein paljon töitä niiden tehtävien eteen. Arvosana kurssista oli 1 :D

Vierailija
10/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan tuo arvosana ihan paikallaan. Ainoa ongelmahan siinä on copypastaaminen, joka ei ilmeisesti tullut ilmi. Ihmettelen kyllä, eikö teillä esseitä ladata tunrnitiin tms.

Vierailija
11/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisia te jotka voitte kasata esityksen tai esseen parissa tunnissa :/ Itselläni menee todella paljon aikaa, parhaimmillaan se 2 viikkoa per essee, pahimmillaan puoli vuotta (riippuu pituudesta ja kurssien määrästä), esitykseen vähintään 3 viikkoa. ADHD.. Numerot yleensä 3-5. Joskus tuntuu että jotkut opettajat antavat diagnoosin vaikuttaa numeroa alentavasti. Tai jos pyytää arvioimaan tiettyyn aikarajaan mennessä niin tuntuu että he eivät edes lue tai kostoksi laskevat numeroa. Haluan kuitenkin olla täsmällinen ja tarkka ja haluan ettei töissäni ole virheitä. Sitten tuota aikaakin menee suhteessa enemmän.

Vierailija
12/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi rehvastella plagioinnilla edes anonyyminä. Sait hyvän numeron koska kopioit muiden tekstin aiheesta. Osaat itse vain copy pasteta, et ajatella tai kirjoittaa. Yritä seuraavalla kerralla tai kärsi seuraukset.

Meillä saa lisäaikaa jos suostuu että vähennetään pisteitä.

Vierailija
13/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnellisia te jotka voitte kasata esityksen tai esseen parissa tunnissa :/ Itselläni menee todella paljon aikaa, parhaimmillaan se 2 viikkoa per essee, pahimmillaan puoli vuotta (riippuu pituudesta ja kurssien määrästä), esitykseen vähintään 3 viikkoa. ADHD.. Numerot yleensä 3-5. Joskus tuntuu että jotkut opettajat antavat diagnoosin vaikuttaa numeroa alentavasti. Tai jos pyytää arvioimaan tiettyyn aikarajaan mennessä niin tuntuu että he eivät edes lue tai kostoksi laskevat numeroa. Haluan kuitenkin olla täsmällinen ja tarkka ja haluan ettei töissäni ole virheitä. Sitten tuota aikaakin menee suhteessa enemmän.

Eihän tossa ole mitään järkeä? Tuntemani ADHD:t eiväit oireiltaan muistuta autisteja, joten ymmärtävät, että yksi essee ei tule vaikuttamaan elämääsi myöhemmin, joten turha käyttää siihen enempää aikaa kuin muutkaan opiskelijat. Eri asia sitten, jos ei kerta kaikkiaan saa aikaiseksi, mutta silti en opettajana antaisi systemaattisesti puolta vuotta armonaikaa ja erityiskohtelua.

Vierailija
14/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä tiede kyseessä. Itse olen saanut oikeustieteestä 3:sia suht kovalla vaivalla, sosiaalipsykasta 5:sia tosta vaan, kasvatustieteestä sama juttu. Sosiaalityön opiskelu on mielestäni pilkottu sellaisiin sirpaleisiin, etten uskalla jättää "menee miten menee" - asenteeseen, joten kuuntelen kaikki luennot ja teen tehtävät tarkasti, odotan juuri ensimmäistä arvosanaa.

Vierailija
15/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos taso on huono, miksei alempi taso saa hylsyjä? Hölmöä,että kakkakin essee voi olla vitosen arvoinen, jos muut ovat vieläkin huonompia.

Koska kaikki valmistuu. Oppilaitosten raha tulee siitä.

Vierailija
16/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk:ssa olen itse saanut mielestäni hyviä arvosanoja (4-5) ihan vaan sillä että osaan kirjoittaa sujuvasti, osaan analysoida ja esittää kritiikkiä sekä omia ajatuksia. Joskus suoltanut omasta mielestäni ties mitä moskaa paperille ja yhtäkkiä palautteena on kuitenkin kehuja, usein etenkin noista omista ajatuksista. Vähän pistää miettimään, että olenko minä ainoa joka ajattelee omilla aivoillaan ja muut vaan ottaa vastaan kaikki ajatukset sellaisina kuin ne annetaan.

Vierailija
17/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki valmistuu. Oppilaitosten raha tulee siitä.

Yleensä perusopintojen massaluentokursseilta yritetän puristaa kerralla kaikki läpi ne joilla on edes jotain hajua asiasta, jotta hylsyilijät eivät kuormittaisi seuraavana vuonna jo ennestään osallistujamäärän äärirajoilla pyörivää kurssia. Näistä voi päästä läpi suht heikollakin esityksellä.

Hankalampia kursseja tulee useimmiten vastaan aineopinnoissa tai syventävissä. Kursseilla joiden katsotaan olevan jotenkin kriittisiä alan ymmärtämisen tai ydinosaaminen saralla pidetään tiukempaa seulaa ja joistakin voi olla todella hankalaa päästä läpi. Sitten jos vielä kurssia sattuu vetämään joku maakuntayliopiston lehtori jolla on kova näyttämisenhalu niin hylsyjä tippuu runsaasti. Monella valmistuminen jää kesken tai viivästyy tällaisten kurssien takia, mikä on mielestäni järjetöntä.

Näin ainakin tekniikan ja luonnontieteiden kohdalla.

Vierailija
18/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee ketkä lukee. Testattiin kaverin kanssa kerran ja kirjoitettiin puoleen väliin lause Hauki on kala, ei tullut sanomista ja kiitettävä arvosana.

Vierailija
19/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Copypaste on vilppiä.

Vierailija
20/27 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikanaan yhdestä esseestä 4,5. Tein tosi paljon töitä sen eteen. Ja kurssin vetäjä kommentoinnissaan kyseenalaisti esseen, että oli niin hyvä että epäilee onko edes minun itse tekemä. Tuo epäluottamuslause kyllä vit*tti, kun tiesin että on oma ja käytin siihen paljon aikaa ja vaivaa. Ja luokassa oli oikeasti opettajan lemmikki luihuja, jotka tekivät tuota copy paste hommaa usein. Vaan se ei haitannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi