Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SOTELI-tulokset kevät 2017

Vierailija
04.05.2017 |

Paljon tuli pisteitä ja pääsitkö valintakokeeseen? Jos pääsit, mikä koulu ja mikä tutkinto?

Iltapäivällä pitäisi tulla sähköpostiin tulokset esivalinnasta.

Kommentit (329)

Vierailija
221/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ja samoilla pisteillä :) 

Vierailija
222/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä, kuin yhden ystävän, joka on tehnyt kokeen yksin, ilman mitään apua, ja tuttavapiirissäni SOTELIin osallistuneita on lukuisia. Mun mielestä siinä, että kokeen tekee yhdessä muiden hakijoiden kanssa, ei ole mitään väärää, ja jos koulut ajattelisi sen olevan jotenkin ratkaiseva tekijä opiskelijavalinnassa, ne ei varmaan järjestäisi koetta näin. Ja joo, määrittäähän esivalinta pääsykokeisiin ja sitä kautta kouluun pääsyä, mut onko joku oikeesti sitä mieltä, että jos ei itsenäisesti SOTELIssa pärjää, ei sovellu sosiaali- ja terveysalalle? Itse pärjäsin hyvin ihan omilla tiedoilla (tosin autoin huonosti valmistautuneita ystäviä enkä pode huonoa omatuntoa), mutta en näe mitään väärää siinä, että pyytää apua vaikeaan esivalintaan, jonkalaista ulkoa-osaamista ei edes koulutuksessa juurikaan painoteta. Varsinaisessa valintakokeessa kuitenkin osataan sitten erotella ne, jotka oikeasti soveltuu alalle ja joilla on motivaatio kohdillaan. Omasta mielestä koko SOTELIin siirtyminen oli virhe, mutta näillä mennään eikä mielestäni kokeen yhdessä tekeminen tee kenestäkään huonoa ihmistä. Eri asia tietysti sitten jos joku tekee kokeen kokonaan toisen puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis joo, kyllähän kokeessa piti ruksata se, että kokeen tekee itsenäisesti, mutta SOTELIsta vastaavat tahot varmasti tietää, ettei suurin osa tule koetta tekemään yksin, ja pysyvät silti menetelmässään. Aluksi itsekin ajattelin etten koskaan "huijaisi", mutta tiesin itse olevani kaikista parhaiten omasta porukastani valmistautunut ja näin ollen hyödyin itse vain siitä, että yhdessä tehdessä stressitaso pysyi huomattavasti matalemmalla.

Vierailija
224/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kyllä sanoisi huonoksi ihmiseksi sellaistakaan, joka jonkun toisen pyysi koetta tekemään :D Jokainen on toiminut omalla tavallaan, koemenetelmän sallimien mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
225/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä kyllä sanoisi huonoksi ihmiseksi sellaistakaan, joka jonkun toisen pyysi koetta tekemään :D Jokainen on toiminut omalla tavallaan, koemenetelmän sallimien mahdollisuuksien mukaan.

Tämähän on kyseisen koemenetelmän vastaisella tavalla toimimista. 

Vierailija
226/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On surullista, että olosuhteet eivät ole kaikille samat, jos toiset saavat apua ja toiset eivät. Sinänsä koko koesysteemihän on hyvin epätasa-arvoinen, koska toisilla on mahdollisuus tehdä se rauhassa kotona ja joku muu joutuu menemään kirjastoon tms. Taustallahan on tietysti AMK:n heikentynyt rahoitus ja tämä on halvimpia mahdollisia pääsykoejärjestelyjä. Sen ongelma on juurikin tuo mahdollisuus suureen vilpillisyyteen. 

Ajatteletko siis niin, että koskaan ei tarvitse olla rehellinen, jos siitä ei jää kiinni? Maailmankuvamme ovat melko kaukana toisistaan. 

Vierailija
227/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain XAMK Sh (päivätoteutus, Mikkelin kampus) ja esivalintakokeesta sain vain 34,1 pistettä.. Tokkopa taitaa päästä valintakokeisiin.. :(

Vierailija
228/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkätti kirjoitti:

On surullista, että olosuhteet eivät ole kaikille samat, jos toiset saavat apua ja toiset eivät. Sinänsä koko koesysteemihän on hyvin epätasa-arvoinen, koska toisilla on mahdollisuus tehdä se rauhassa kotona ja joku muu joutuu menemään kirjastoon tms. Taustallahan on tietysti AMK:n heikentynyt rahoitus ja tämä on halvimpia mahdollisia pääsykoejärjestelyjä. Sen ongelma on juurikin tuo mahdollisuus suureen vilpillisyyteen. 

Ajatteletko siis niin, että koskaan ei tarvitse olla rehellinen, jos siitä ei jää kiinni? Maailmankuvamme ovat melko kaukana toisistaan. 

En todellakaan ajattele, ettei tarvitse olla rehellinen. Itse olen läpi peruskoulun ja lukion mennyt kertaakaan lunttaamatta läpi kiitettävillä arvosanoilla, aina tehden kovasti töitä. Ehkä selitin huonosti, pointti oli se, että musta on turha täällä ketään haukkua pohjasakaksi tai huonoksi ihmisiksi, jos hyödyntää mahdollisuuden parantaa omaa suoritusta kokeessa, joka on muutenkin jollain tapaa monen mielestä kohtuuton (vaikka itse pärjäsin hyvin, tiedän monia joilla ei suuresta motivaatiostaan huolimatta olis mitään mahiksia päästä ilman apua kokeesta eteenpäin vaikka edellytykset alalle täyttyisivät). Koko koejärjestelmä on epäreilu ja epätasa-arvoinen, vaikka jokainen tekisi sen rehellisesti yksin, sillä ihmisillä on luontaisissa taidoissa eroa muistaa ulkoa tollaista tekstiä eikä se sais määrittää pääsykokeisiin pääsyä. Jos minut tuntisi niin tietäisi että kannatan rehellisyyttä, mutta musta tän kokeen kohdalla tää on vähän sellanen kakspiippunen juttu. Koskaan en kuitenkaan toisen puolesta koetta tekisi/pyytäisi jotain tekemään sitä mun puolesta, se kertoo just vaan siitä että palo hommaan puuttuu. Yhdessä tehdessä taas esimerkiksi kysymysten muotoilun pähkäily ei ole mun mielestä todellakaan niin vakava asia.

Vierailija
229/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

................. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suoraan sanottuna vituttaa, kun "kaveri", joka ei lukenut kokeeseen yhtään ja jolle tuttava teki koko kokeen saa paremmat pisteet kuin minä, joka luin paljon ja panostin kovasti.. Noh, onneks omatkin pisteet ihan ok.

No tyhmä saa olla, jos ei huijaa kokeessa jossa se on tehty järjettämän helpoksi.

Komppaan tätä. Tässähän pitää ymmärtää mikä tämän kokeen idea on. Tarkoitushan on karsia ne, joilla ei ole sen vertaa motivaatiota että jaksaisivat lukea esimateriaalit läpi saati nousta aamulla sängystä ylös jotta tekisivät sen kokeen. Tällöin koulu ei hukkaa resursseja ihmisiin turhaan. Ennen tätä uudistusta tosi epämotivoituneet saattoivat päästä helposti valintakokeeseen hyvällä todistuksella. On todella typerää olla katkera "huijaamisesta". On täysin oma vika jos ei kykene luomaan kontakteja muiden hakijoiden kanssa sen vertaa että tekisi yhdessä sen kokeen. Mitä itse kysyin useammalta sote-alan opiskelijalta, niin suurin osa heidän luokkakavereistaan oli tehnyt kokeen porukalla. Et saa mitään mitalia siitä että teet kokeen yksin ja saat paskat pisteet, saat vaan ne paskat pisteet. 

Tämä koe ei myöskään mittaa mitenkään sitä, miten itse valintakokeessa/soveltuvuuskokeessa pärjää. Esivalintakoe on vaan ovi siihen itse valintakokeeseen, ei muuta. Itsekukin voi lukea ihmisten kokemuksia psykologiyritysten järjestämistä testeistä ja miettiä niistä miten hyvin ne karsivat alalle oikeasti soveltuvia ihmisiä.

Ahaa, no minäpä olin niin hölmö että tein vuosi sitten kokeen ihan yksin, ja tulipa vielä todella hyvät pisteet jolla olisi päässyt ihan mihin vaan Suomen sotekoulujen pääsykokeisiin. Pääsin toki sitten sisään kouluunkin mihin halusin ja numerotkin ovat olleet hyviä ensimmäiseltä opiskeluvuodelta. Ja ihan itse hölmönä olen yksin tehnyt kaiken... 

Vierailija
230/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeessa ei missään kohtaa kielletty ulkopuolisten lähteiden käyttöä, mutta piti rasti ruutuun vakuuttaa tekevänsä kokeen yksin. Ei kyllä omalla moraalikäsityksellä pysty näihin vetämään yhtäläisyysmerkkiä.

Jotain edistystä viime vuoteen :D Mutta silti ne jotka lisäapua haluavat käyttää, varmasti sen tekevät.

Ihmettelin jo viime vuonna valitusta kuinka aika loppui ja tehtävät oli haastavia ja kuinka hyvät pisteet sai vain ryhmässä tekemällä... Tein kokeen noin puolessa tunnissa silloin, tarkistelin toiset puoli tuntia ja aikaa jäi hyvin vielä, ja sain vähän alle 100 pistettä kokeesta, ihan yksin. Ja pääsin kouluun myös. Mitä sieltä Googlesta olisi edes pystynyt etsimään? En ymmärrä. Jos koe oli jotenkin erityisen haastava niin ehkä korkeakoulu ei ole oikea paikka silloin.

Komppaan tätä. Ihan samaa itse ihmettelin viime keväänä... 

Vierailija
231/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä olisi kyllä luottanut kokeen tekemistä kenellekään muulle. Luotan ensisijaisesti ihan omiin aivoihini. Mikä oli hyvä ratkaisu, pisteet 96/106,5 viime keväänä. Ennakkomateriaali oli koetta tekiessä vieressä, mutta en sitä kyllä tarvinnut mihinkään. Olin sen kuitenkin lukenut kaksi kertaa läpi. 

Tänä vuonna en tietenkään ollut kokeessa koska koulupaikka irtosi vuosi sitten, mutta ihmettelen suuresti miten joku kehtaa tehdä koetta porukassa tai laittaa jonkun tekemään sen puolestaan. Ja silti pisterajat pääsykokeisiin pääsemiseen ovat näin matalia mitä ne ovat olleet... Viime vuonna kun oli eka kertaa tämä esivalintakoe niin jännitin noilla omilla pisteilläni että riittääkö todella suositun linjan pääsykokeisiin, ja rajojen tultua olin äimistynyt tasosta. Olisin päässyt ihan mihin vaan pääsykokeisiin. Taso on ollut todella matala. Olisi huvittavaa ellei olisi niin surullista. 

Vierailija
232/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

fyssariks haettu lappeenrantaa!!

Vierailija
233/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta "huijaamisesta" pakko sanoa.

Opiskelen itse amk:ssa ja muutama tentti on järjestetty verkkotenttinä.

On itsestäänselvää, että kaikki siinä käyttävät kirjaa ja muistiinpanoja. Olisi enemmänkin hölmöä, jos ei käytä kaikkea mahdollista kapasiteettia, mitä vain voi, kun tilanne sen mahdollistaa.

Vierailija
234/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aiemmin kirjoittaneiden kanssa. Ehkä näille aloille hakee myös paljon ihmisiä, joilla ei ole todellisia valmiuksia haastavaan korkeakouluopiskeluun, tai joilla on väärä kuva siitä. Tästä kertoo nimenomaan tää asenne, että "kaveri teki kokeen" ja "tehtiin porukassa". Onneksi varsinainen pääsykoe tehdään valvotusti, ja siellä todelliset jyvät erottuvat akanoista. Itse hain nyt ensimmäistä kertaa korkeakouluun (takana lukio, ammatillinen tutkinto sekä työelämää). Luin suoraan sanottuna aivan helvetisti ja alusta asti oli selvää, että teen tämän itse. Kavereita olisi ollut vaikka minkä alan asiantuntijoita tekemään kokeen puolestani, mutta tein töitä valmistautuessani ja luotin omiin kykyihini. Lopulta sain paremmat pisteet kuin suurin osa täällä palstoilla kirjoittavista. Halusin tehdä kokeen itse ja katsoa mihin se riittää, koska minä olen se jonka valmiudet halutaan nähdä kouluun hakiessa. Ei poikaystäväni tai kavereideni. Ja uskon, että rehellisyys ja kova tahto tehdä itse töitä opiskelupaikan eteen, kantavat pitkälle.

Vierailija
235/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aiemmin kirjoittaneiden kanssa. Ehkä näille aloille hakee myös paljon ihmisiä, joilla ei ole todellisia valmiuksia haastavaan korkeakouluopiskeluun, tai joilla on väärä kuva siitä. Tästä kertoo nimenomaan tää asenne, että "kaveri teki kokeen" ja "tehtiin porukassa". Onneksi varsinainen pääsykoe tehdään valvotusti, ja siellä todelliset jyvät erottuvat akanoista. Itse hain nyt ensimmäistä kertaa korkeakouluun (takana lukio, ammatillinen tutkinto sekä työelämää). Luin suoraan sanottuna aivan helvetisti ja alusta asti oli selvää, että teen tämän itse. Kavereita olisi ollut vaikka minkä alan asiantuntijoita tekemään kokeen puolestani, mutta tein töitä valmistautuessani ja luotin omiin kykyihini. Lopulta sain paremmat pisteet kuin suurin osa täällä palstoilla kirjoittavista. Halusin tehdä kokeen itse ja katsoa mihin se riittää, koska minä olen se jonka valmiudet halutaan nähdä kouluun hakiessa. Ei poikaystäväni tai kavereideni. Ja uskon, että rehellisyys ja kova tahto tehdä itse töitä opiskelupaikan eteen, kantavat pitkälle.

No, riippuu alasta, muttei se amk-opiskelu nyt niin haastavaa ole.

Ja btw suurin osa työstä on ryhmämuotoisia projekteja, joten hyvähän se on jos on tiimityöskentely jo hallussa hakuvaiheessa.

Vierailija
236/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta "huijaamisesta" pakko sanoa.

Opiskelen itse amk:ssa ja muutama tentti on järjestetty verkkotenttinä.

On itsestäänselvää, että kaikki siinä käyttävät kirjaa ja muistiinpanoja. Olisi enemmänkin hölmöä, jos ei käytä kaikkea mahdollista kapasiteettia, mitä vain voi, kun tilanne sen mahdollistaa.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705022200116716_u0.shtml

Onhan tää taas ihan uskomatonta touhua. 

Vierailija
237/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa alaa kun vielä voitte!

Ainakin sairaanhoitajan työ on nykyään niin huonosti pakattua ja paineistettua, ettei sitä ikäänsä jaksa.

Vierailija
238/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa alaa kun vielä voitte!

Ainakin sairaanhoitajan työ on nykyään niin huonosti pakattua ja paineistettua, ettei sitä ikäänsä jaksa.

Mihin pitäisi vaihtaa? Sairaanhoitajalla on kuitenkin ihan kohtalainen palkka ja varma työ. 

Vierailija
239/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

44,8 pistettä. Onko mitään toivoa kuopio/oulu suuhygienisti tai bioanalyytikko pääsykokeisiin?

Vierailija
240/329 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, riippuu alasta, muttei se amk-opiskelu nyt niin haastavaa ole.

Ja btw suurin osa työstä on ryhmämuotoisia projekteja, joten hyvähän se on jos on tiimityöskentely jo hallussa hakuvaiheessa.

Olet oikeassa, että tiimityöskentelytaidot ovat tärkeitä. Mutta itse olen sitä mieltä, että niiden tiimien tulee muodostua vahvoista yksilöistä, jotka kaikki kykenevät myös itsenäiseen tekemiseen. Näin saadaan aikaan tiimejä, joiden kaikilla jäsenillä on motivaatiota, halua ja kykyä tehdä sen yhteisen tavoitteen eteen. Ei tietenkään haluta tiimejä, joissa puolet porukasta on "vapaamatkustajia".