Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SOTELI-tulokset kevät 2017

Vierailija
04.05.2017 |

Paljon tuli pisteitä ja pääsitkö valintakokeeseen? Jos pääsit, mikä koulu ja mikä tutkinto?

Iltapäivällä pitäisi tulla sähköpostiin tulokset esivalinnasta.

Kommentit (329)

Vierailija
201/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 pistettä.. harmittaa niin vietävästi :( mielestäni kokeen ennakkomateriaalin pohjautuvat kysymykset oli todella vaikeita, muut osiot olivat selkeesti helpompia ja niistä taisin saadakin nuo pisteet. Viime keväänä pääsin pääsykokeisiin ja jäin viidennelle varasijalle. 25 vuotias ja välivuodet sen kuin lisääntyy :( Kotkaan sosionomiksi taitaa jäädä haaveeksi..

Vierailija
202/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan hakenut lappeenrantaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeessa ei missään kohtaa kielletty ulkopuolisten lähteiden käyttöä, mutta piti rasti ruutuun vakuuttaa tekevänsä kokeen yksin. Ei kyllä omalla moraalikäsityksellä pysty näihin vetämään yhtäläisyysmerkkiä.

Jotain edistystä viime vuoteen :D Mutta silti ne jotka lisäapua haluavat käyttää, varmasti sen tekevät.

Ihmettelin jo viime vuonna valitusta kuinka aika loppui ja tehtävät oli haastavia ja kuinka hyvät pisteet sai vain ryhmässä tekemällä... Tein kokeen noin puolessa tunnissa silloin, tarkistelin toiset puoli tuntia ja aikaa jäi hyvin vielä, ja sain vähän alle 100 pistettä kokeesta, ihan yksin. Ja pääsin kouluun myös. Mitä sieltä Googlesta olisi edes pystynyt etsimään? En ymmärrä. Jos koe oli jotenkin erityisen haastava niin ehkä korkeakoulu ei ole oikea paikka silloin.

Vierailija
204/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan hakenut jamkiin fysioterapeutiksi? Saitteko paljon pisteitä?

Vierailija
205/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän halolla päähän lyöty olo. Tein kokeen viime keväänäkin, syksyllä jäi välistä elämäntilanteen takia. Nyt koe tuntui kuitenkin erityisen veemäiseltä. Tarkoitan aineisto-osuutta. Ei se erityisen ihana viime vuonnakaan ollut, mutta tällä kerralla kysymyksissä tuntui olevan reilusti saivartelun makua. Eilen sähköpostiin tuli pisteet: 46,9p. Viime keväänä sain 65,6p ja olin omasta mielestäni valmistautunut suunnilleen yhtä hyvin. Tekniikkani taisi kyllä olla ihan pielessä: minä poloinen yritin oikeasti sisäistää ja ymmärtää artikkelien asiat, enkä opetellut niitä ulkoa. Olin nimittäin turhan toiveikas ajatellessani että olisivat parantaneet koetta, viimeksi kun aineisto oli muistaakseni puuduttavaa ammattilaisjargonia soten muutoksesta jne. Nyt artikkelit olivat kevyempiä lukea, mutteivät kuitenkaan helposti ulkoa opeteltavissa...

Ärsyttää aika tavalla. No, syksyllä sitten uusi yritys. Elleivät nuo pisterajat sitten romahda ja pääsykoekutsua sitä kautta tänne sitten tipahda. En odota ihmettä :D

Vierailija
206/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

48,4 pistettä. Sosionomiksi Ouluun ja Kemiin hain. Ennakkomateriaalia en lukenut, intuitiolla vastailin. Olen lukenut ykkös- ja kakkoshakukohteen pääsykokeisiin. Soteliin ei nyt aika riittänyt.

Vierailija
207/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh kirjoitti:

33,2 pistettä. Vitsi.. harmittaa niin paljon, et itku tuli. Luulin, että meni paremmin. Ei toivoakan :(

Minäkin täällä päästin itkua kun sain tulokset... noh ei muutakun ens haussa uudestaan! Täytyy vaan oikeesti opetella ulkoa ne materiaalit!

Vierailija
208/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pisteitä 51,2 ja hain sosionomiksi SAMKiin. Onkohan mitään mahdollisuuksia? :(

Vierailija
209/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain, pisteitä 42,3......

Vierailija
210/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä hain, pisteitä 42,3......

Vierailija
211/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hain fysioterapeutiks ja toimintaterapeutiks Jamkiin, ja pisteitä sain 68,2. Toivottavasti kutsu tulee, en tiedä mitä rajat on aikaisempina vuosina olleet, mutta ilmeisesti aika korkeat.

Vierailija
212/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan 51.2 pisteillä mahiksia minnekkään fysioterapeutiksi..? :/

Vierailija
213/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä162 kirjoitti:

Melkoista rappiopuhetta tuossa eräältä yllä kirjoittaneelta. Motivaation mittaamiseen riittää jo se, että ihminen tekee itse sen kokeen hyvin pistemäärin. Jos kokeen ideaa täytyy yrittää jotenkin ymmärtää, on koe paska. Minun nähdäkseni on aivan selvää, että kaikkein vähiten motivoituneita ovat ne, jotka eivät saa aikaiseksi edes yrittää yksin. Ne, jotka pistävät kaverit asialle, raakkaisin pois hakijoista samantien.

On aivan sama onko tämä rappiopuhetta vai ei, se on totta. Kun ihmisillä on mahdollisuus huijata, he huijaavat. Esivalintakokeen pisteet eivät vaikuta kouluun pääsyyn mitenkään, pelkästään siihen valintakokeeseen pääsyyn. Jos sinua lämmittää öisin ajatus siitä, miten toimit aina ja kaikessa moraalisesti oikein, niin se on todella hienoa. Monelle muulle tämä koe kuitenkin merkitsee vain sitä, että pääsee haluamansa alan pääsykokeeseen, pääsykokeesta opiskelemaan, opintojen jälkeen työelämään jne. Se pääsykoe kuitenkin pitää tehdä yksin joten täydet tomppelit eivät sitä läpäise vaikka esivalintakokeessa olisikin saanut apua. Edelleen, jokainen saa ajatella kuten tahtoo mikäli se tuottaa iloa itselle, mutta tällöin on oma vika mikäli haette taas syksyllä kun pisteet ei riitä kokeeseen. Mutta mikäs siinä, ainakin tiedätte toimineenne oikein, ja varmasti se on paljon antoisampaa kuin opiskella alaa joka todella kiinnostaa :).

Vierailija
214/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasaan 62/107,5

Vierailija
215/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei teille jotka olette hakeneet terkkariksi/sossuksi na saaneet ns huonot pisteet.... hain viime vuonna huvin vuoksi sossuksi, luin puolet materiaaleista ja puolta en edes vilkaissut. En muista pisteitä taj tarkistinko niitä edes. Kutsut tuli pääsykokeisiin. Että chillatkaa, muistakaa että suurimmalla osalla tämä meni vituiksi.

Vierailija
216/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

................. kirjoitti:

On aivan sama onko tämä rappiopuhetta vai ei, se on totta. Kun ihmisillä on mahdollisuus huijata, he huijaavat. Esivalintakokeen pisteet eivät vaikuta kouluun pääsyyn mitenkään, pelkästään siihen valintakokeeseen pääsyyn. Jos sinua lämmittää öisin ajatus siitä, miten toimit aina ja kaikessa moraalisesti oikein, niin se on todella hienoa. Monelle muulle tämä koe kuitenkin merkitsee vain sitä, että pääsee haluamansa alan pääsykokeeseen, pääsykokeesta opiskelemaan, opintojen jälkeen työelämään jne. Se pääsykoe kuitenkin pitää tehdä yksin joten täydet tomppelit eivät sitä läpäise vaikka esivalintakokeessa olisikin saanut apua. Edelleen, jokainen saa ajatella kuten tahtoo mikäli se tuottaa iloa itselle, mutta tällöin on oma vika mikäli haette taas syksyllä kun pisteet ei riitä kokeeseen. Mutta mikäs siinä, ainakin tiedätte toimineenne oikein, ja varmasti se on paljon antoisampaa kuin opiskella alaa joka todella kiinnostaa :).

Esivalintakokeen pisteet juurikin vaikuttavat kouluun pääsyyn, ne ovat välietappi sinne koulutukseen pääsemiseen.

Tietääpähän ainakin minkälaista porukkaa soteli-aloille hakeutuu.. :)

Vierailija
217/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

49,3 pistettä. Hain diakiin ja laureaan terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi. Ehkä kutsu tulee pääsykokeisiin..?

Vierailija
218/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

65,5 pistettä ja hain Turkuun sosionomin verkko-opintoihin. 

Käytin kokeessa googlea ja ennakkomateriaalia, mutta siitä en koe huonoa omaatuntoa, koska sitä ei kielletty ja se on mielestäni myös tiedonhankkimistaitojen käyttämistä eli ihan hyväksyttävää. Kokeen alussa piti sen sijaan luvata, että kokeen tekee yksin, joten kaverin tai muun ulkopuolisen avun käyttäminen on säälittävän huonoa käytöstä. Täällä joku jankuttaa sitä, ettei esivalintakokeesta pääse kuin vasta pääsykokeisiin, mutta esimerkiksi omaan hakukohteeseeni karsiutuu esivalintakokeessa 1300 ihmistä ja pääsykokeeseen osallistujista 25 prosenttia pääsee sisään eli lähes kaikki karsiutuvat nimenomaan tässä ensimmäisessä vaiheessa. Ja ei, en pystyisi opiskelemaan alaa, jonne olisin päässyt huijaamalla. Toivon syvästi, että jokainen huijari jää ilman opiskelupaikkaa. 

Vierailija
219/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

54,4 ja hain lohjalle monimuotona sosionomiks. Luin aineistot kolme kertaa, tein myös muistiinpanot. Kokeessa en ehtiny aineistoja kattomaan, ja amispohjalla matikka oli kyllä tosi vaikee vaikka olin harjotellu. Mutt oon luottavaisin mielin, mitä kattelin nii luulen että pääsen pääsykokeisiin :)

Vierailija
220/329 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasaan 62/107,5

Mikä toi 107,5 on? Ainakin minulle tulleessa sähköpostissa luki selkeästi kokeen maksimipistemäärän olevan 80.