IL: Lastentarhanopettaja kauhistelee julkisen päivähoidon tilaa: "En ikinä laittaisi omaa lastani päiväkotiin"
"Lähes puolitoista vuotta pienen poikansa kanssa kotona ollut Kosonen on pitkään puhunut varhaiskasvatuksen huonosta jamasta työkavereidensa ja äitinsä kanssa. Hänen äitinsä on alalla yli 20 vuotta ollut lastentarhanopettaja, joka on työuupumuksen partaalla resurssipulan vuoksi.
Vihdoin Kosonen päätti rohkaistua ja tuoda mielipiteensä julki.
- Nyt riittää tämän illuusion, jota myös laadukkaaksi varhaiskasvatukseksi kutsutaan, ylläpitäminen ja hehkuttaminen. Avaan suuni pienen pojan äitinä ja lastentarhanopettajana. Työssäni en ole voinut sanoa ääneen kaikkia niitä asioita joita olisin halunnut, mutta äitinä voin tuoda julki huoleni, alkaa Kososen Facebook-kirjoitus.
Kirjoituksessaan nuori lastentarhanopettaja kertoo, että yliopistossa painotettiin pedagogiikkaa, yksilöllisyyttä, vaihtelevuutta ja suunnitelmallista varhaiskasvatusta. Turhautuminen paistaa Kososen jokaisesta lauseesta.
- Minä haluan opettaa. En halua pitää lapsia hengissä vanhempien työpäivän ajan, en halua valehdella vanhemmille päiväkodin tilanteesta enkä halua peitellä ongelmia. En todellakaan halua jättää itkevää lasta oman onnensa nojaan, koska joudun pitämään 13 muuta lasta hengissä. Haluan, että minä saan tehdä sitä työtä mitä varten minä olen opiskellut."
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705032200118030_u0.shtml
Vieläköhän on Kososelle töitä riittäny tämän jälkeen? ;)
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä ollaan tästä että tarhan ulkopuolinen esim siivooja työmies ei saa olla missään tekemisissä lasten kanssa vaikka he tarvitsisivat apua kuten on esitetty. Miten lapselle ei tule sellainen olo että tarhassa on turvatonta ja siellä on ulkopuolelle jätettyä porukkaa töissä, joka ei saa auttaa vaikka apua tarvitsisi. Mitä mieltä olette?
T. työmies.
Vastauksenne tähän kiinnostaisi myös!
Jos kyse on tästä rakennustyömiehestä jonka mukaan kärsivät ja ongelmalapset pitää jättää yksinään selviämään ilman tuke niin en todellakaan halua lapseni lähelle.
Kaikki mun tutut kenellä lapsi on päiväkodissa hehkuttaa miten heidän päikyissä asiat on hyvin ja siellä saa upeaa varhaiskasvatusta mitä ei mikään korvaa. Hävettää miten sinisilmäisiä aikuiset voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun kaikilla olisikin se mahdollisuus jäädä vuosiksi kotiin. Ainahan se nuorimmainen lapsi joutuisi menemään "liian aikasten" hoitoon, koska valitettavasti nykyään ei voi jäädä enää kymmeneksi vuodeksi kotiin ja olettaa että se työpaikka siellä odottelee. Ei odota.
Musta tuntuu että jotkut vähävaraiset (kuten jutun nainen, lastentarhaopettajat tienaavat erittäin vähän) haluavat elää sitä lattemamma-elämää mitä heitä rikkaammat elävät. (ne hyvätuloiset jotka ovat vuosia säästäneet lasta/lapsia varten). Perustelevat sitten miehelleen kuinka kotia se on nyt hänen saatava jäädä jokaisesta lapsesta kolmeksi vuodeksi. Mies sitten painaa pitkää päivää duunissa vuosikausia, kun rouva tsättäilee ja kuvailee polarn o pyret vaatteisiin puettuja vaatteita instagrammiin.
Tossa on pointtia! Ne hyvätuloiset miehet sitten valittaa että joutuvat maksamaan kaiken kun äiti ei tienaa ja ja miehet maksavat kovat verot vielä päälle plus ylityöt ja muut. Jäädään kaikki vain hoitamaan lapsia :). Jonkun ne lapset on hoidettava kun vanhemmat on töissä ja lastentarhat on siihen passeli ratkaisu, siellä ne suurimman osan lapset on kuitenkin oppimassa elämästä.
Tiina lymin hahmo, tahdon asia sarjassa kiteyttää tätä hyvin.
Kuitenkin pitäisi varata resursseja lisää hoidolle ja antaa turvallinen ympäristö lapselle jossa aikuinen on läsnä kun lapsi häntä tarvitsee.
Onko "rakennustyömies" se sama joka tekee niitä "minkämaalainen ja painoinen tämä tyttö mielestänne on??" -aloituksia? Samanlaista jankuttavaa tivaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä ollaan tästä että tarhan ulkopuolinen esim siivooja työmies ei saa olla missään tekemisissä lasten kanssa vaikka he tarvitsisivat apua kuten on esitetty. Miten lapselle ei tule sellainen olo että tarhassa on turvatonta ja siellä on ulkopuolelle jätettyä porukkaa töissä, joka ei saa auttaa vaikka apua tarvitsisi. Mitä mieltä olette?
T. työmies.
Jos kyse on tästä rakennustyömiehestä jonka mukaan kärsivät ja ongelmalapset pitää jättää yksinään selviämään ilman tuke niin en todellakaan halua lapseni lähelle.
Kyse on siitä että mitä mieltä olet laista jossa lasta ei saa auttaa esim päiväkodin siivooja koska ei ole päiväkodin henkilökuntaa ja siten ei velvollinen auttamaan(ei kuulu tehtäviin) vaikka olisikin lähin aikuinen ja vaikka voisikin olla avuksi. Haluatko ettei lastasi auteta jos hänellä on tarvetta apuun? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun tutut kenellä lapsi on päiväkodissa hehkuttaa miten heidän päikyissä asiat on hyvin ja siellä saa upeaa varhaiskasvatusta mitä ei mikään korvaa. Hävettää miten sinisilmäisiä aikuiset voi olla.
Yrittävät vain uskotella itselleen sitä, ei ne oikeasti niin ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. työmies.
Kyse on siitä että mitä mieltä olet laista jossa lasta ei saa auttaa esim päiväkodin siivooja koska ei ole päiväkodin henkilökuntaa ja siten ei velvollinen auttamaan(ei kuulu tehtäviin) vaikka olisikin lähin aikuinen ja vaikka voisikin olla avuksi. Haluatko ettei lastasi auteta jos hänellä on tarvetta apuun? Miksi?
Minun lastani saa kyllä auttaa, mielestäni se ei ole yhteiskunta eikä mikään joka kieltää avun tarvitsevalta lapselta. Sairas tämä uusi päiväkodin tarkoitusta, jossa lapsista pidetään huolta, vastaan oleva ehdotus on.
Omasta päiväkotiajastani 80-luvulla itselläni on ainakin vain lämpimiä muistoja ja vietin siellä ison osan lapsuuteni arkipäivistä, kun vanhemmat kävivät töissä. Siellä lähinnä leikittiin, syötiin ja nukuttiin päiväunia. Joskus käytiin jossain päiväkodin ulkopuolella.
Sittemmin olen menestynyt elämässä hyvin ja uskon, että voimakas soliaalisuuteni ja hyvät sosiaaliset taidot ovat kehittyneet jo pienenä, kun olen ollut ryhmässä muiden lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Samat kokemukset. Oppi on monipuolista leikin lomassa tapahtuvaa sosiaalisiin tilanteisiin ja erilaisiin ihmisiin, onnen hetkiin ja riitoihin tottumista. Monien lapset käyttäytyvät päiväkodissa paljon itsenäisemmin ja paremmin kuin mitä kotona, tämä usein yllättää vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lastentarhassa oppii sosiaalisia valmiuksia ja pääsee leikkimään muiden lastentarhassa olevien lapsien kanssa. Se on etuoikeus oppia näitä asioita valvotussa ympäristössä. Lapsi on oppimassa lastentarha mahdollistaa tilanteet ja vanhemmat kasvattavat ja tukevat lastaan oppimaan siinä missä opettajatkin.
Tämä on harhakäsitys. Opettajat ja muut eivät kasvata lasta siinä kuin vanhemmat vaan tulevat sitä vanhempien antamaa kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lastentarhassa oppii sosiaalisia valmiuksia ja pääsee leikkimään muiden lastentarhassa olevien lapsien kanssa. Se on etuoikeus oppia näitä asioita valvotussa ympäristössä. Lapsi on oppimassa lastentarha mahdollistaa tilanteet ja vanhemmat kasvattavat ja tukevat lastaan oppimaan siinä missä opettajatkin.
Tämä on harhakäsitys. Opettajat ja muut eivät kasvata lasta siinä kuin vanhemmat vaan tulevat sitä vanhempien antamaa kasvatusta.
No niin näyttää olevan harhakäsitys sinulla..Päiväkodissa oppii kantamaan vastuuta ja toimimaan järkevällä tavalla. Siellä on velvotteita kaikille lapsille joista kotona voi luistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä onko tuollainen trolli jolta ei saa edes kysyä mitä teki auttaakseen omaa lastaan kasvamaan ja kehittymään onko hän kyvykäs kasvattamaan lasta ilma valvontaa? Mitkä ovat hänen pätevyydet asiaan? Harmittaa tietenkin eniten lapsen puolesta että että on noin "hullu" vanhempi.
Lastensuojelulla on selkeästi paikkansa tässä maassa. Harmittaa eniten niiden lapsien puolesta. Vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan ja tekevät hirveästi haittaa lapselleen. Nykypäivänä on oikein ilmiö tämä missä lasten kasvatuksen roolia ei vanhemmat ymmärrä. Tehdään kaikki virheet siinä että lapset tuntisivat olonsa hyviksi ja hyväksytyiksi, ei selitetä sosiaalisten tilanteiden moninaisuuksia vaan alitetaan rima kun pitäisi antaa niitä oppeja ja ohjeita ja selitellään kuinka lapsen ei tarvitsekkaan oppia pärjäämään kun muut on niin pahoja ja vika on kaikissa muissa muttei hellanlettaksessa. Miettikää ihan itse mitä teette lapsellenne, jos ette vaadi pärjäämään.
Todellakin olen huolissani jos jonkun mielestä on lasun paikka jos vanhempi huolehtii itse lapsestaan eikä jätä yhteiskunnan takasi.
Päiväkodissa lapset käyttäytyvät paremmin kuin kotona koska ovat siella vain se yksi lapsi muiden mukana. Se on tärkeä oppi. Opitaan ensi askeleita miten muut otetaan huomioon aikuisten valvonnassa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä onko tuollainen trolli jolta ei saa edes kysyä mitä teki auttaakseen omaa lastaan kasvamaan ja kehittymään onko hän kyvykäs kasvattamaan lasta ilma valvontaa? Mitkä ovat hänen pätevyydet asiaan? Harmittaa tietenkin eniten lapsen puolesta että että on noin "hullu" vanhempi.
Lastensuojelulla on selkeästi paikkansa tässä maassa. Harmittaa eniten niiden lapsien puolesta. Vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan ja tekevät hirveästi haittaa lapselleen. Nykypäivänä on oikein ilmiö tämä missä lasten kasvatuksen roolia ei vanhemmat ymmärrä. Tehdään kaikki virheet siinä että lapset tuntisivat olonsa hyviksi ja hyväksytyiksi, ei selitetä sosiaalisten tilanteiden moninaisuuksia vaan alitetaan rima kun pitäisi antaa niitä oppeja ja ohjeita ja selitellään kuinka lapsen ei tarvitsekkaan oppia pärjäämään kun muut on niin pahoja ja vika on kaikissa muissa muttei hellanlettaksessa. Miettikää ihan itse mitä teette lapsellenne, jos ette vaadi pärjäämään.
Todellakin olen huolissani jos jonkun mielestä on lasun paikka jos vanhempi huolehtii itse lapsestaan eikä jätä yhteiskunnan takasi.
Siis jättää huolehtimatta tuossa luki. Lue tarkemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun kaikilla olisikin se mahdollisuus jäädä vuosiksi kotiin. Ainahan se nuorimmainen lapsi joutuisi menemään "liian aikasten" hoitoon, koska valitettavasti nykyään ei voi jäädä enää kymmeneksi vuodeksi kotiin ja olettaa että se työpaikka siellä odottelee. Ei odota.
Musta tuntuu että jotkut vähävaraiset (kuten jutun nainen, lastentarhaopettajat tienaavat erittäin vähän) haluavat elää sitä lattemamma-elämää mitä heitä rikkaammat elävät. (ne hyvätuloiset jotka ovat vuosia säästäneet lasta/lapsia varten). Perustelevat sitten miehelleen kuinka kotia se on nyt hänen saatava jäädä jokaisesta lapsesta kolmeksi vuodeksi. Mies sitten painaa pitkää päivää duunissa vuosikausia, kun rouva tsättäilee ja kuvailee polarn o pyret vaatteisiin puettuja vaatteita instagrammiin.
Tossa on pointtia! Ne hyvätuloiset miehet sitten valittaa että joutuvat maksamaan kaiken kun äiti ei tienaa ja ja miehet maksavat kovat verot vielä päälle plus ylityöt ja muut. Jäädään kaikki vain hoitamaan lapsia :). Jonkun ne lapset on hoidettava kun vanhemmat on töissä ja lastentarhat on siihen passeli ratkaisu, siellä ne suurimman osan lapset on kuitenkin oppimassa elämästä.
Tiina lymin hahmo, tahdon asia sarjassa kiteyttää tätä hyvin.
Kuitenkin pitäisi varata resursseja lisää hoidolle ja antaa turvallinen ympäristö lapselle jossa aikuinen on läsnä kun lapsi häntä tarvitsee.
Eräs kaveri, kokoomuslainen, valitti kuinka hän ei saa helpotuksia veroihin kun vaimo hoitaa lapsia kotona. Aika paksua.
Kyllä tämä ketju osoittaa kuin kovia vastuunpakoilijoita ja valehtelijoita päiväkotien vastustajat ovat. Ilmeisesti haluavat periyttää näitä taitoja lapsilleen. Miksi pitää esittää valheita muista eikä voi vastata keskustelussa kysymyksiin ihan normaalisti niin kuin ihmiset tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin näyttää olevan harhakäsitys sinulla..Päiväkodissa oppii kantamaan vastuuta ja toimimaan järkevällä tavalla. Siellä on velvotteita kaikille lapsille joista kotona voi luistaa.
Ihan totta astiat tiskiin, kiitos ruoasta käsien pesulle ennen ruokailua, erikseen siitä jokaiselle mainitsematta. Todellakin lapset käyttäytyvät paremmin lastentarhassa kuin kotona. Yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ketju osoittaa kuin kovia vastuunpakoilijoita ja valehtelijoita päiväkotien vastustajat ovat. Ilmeisesti haluavat periyttää näitä taitoja lapsilleen. Miksi pitää esittää valheita muista eikä voi vastata keskustelussa kysymyksiin ihan normaalisti niin kuin ihmiset tekevät?
En löydä yhtään viestiä jossa vastustetaan päiväkoteja. Ainoastaan niitä joissa ollaan huolissaan nykytilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jättää huolehtimatta tuossa luki. Lue tarkemmin
Miten tuo joka alkoi tehdä lyhyitä työpäiviä lapsen takia jätti huolehtimatta? En lukenut väärin. Olen huolissani siitä miksi joku kokee että se oli lasu paikka että lapsi on vähemmän aikaa tarhassa.
Ei mitään tutkimuksia tarvita kaikkihan sen tietää että sosiaalisesti syrjäytyneet ottaa muita eniten huomioon. Ne mumisee ja jupisee itsekseen kaikkea hyvää kaikille muille, vastaa iloisesti kysymyksiin jne.