Avustaja teki rikosilmoituksen: Kansanedustaja juoksutti hakemaan sukkahousuja Sokokselta ja poltti loppuun
Kansanedustaja Leena Meren (ps) avustaja Petri Lehtinen on tehnyt esimiehestään rikosilmoituksen työpaikkakiusaamisen ja kunnianloukkauksen vuoksi. Kansanedustaja kiistää.
Petri Lehtisen mukaan syyt rikosilmoituksen taustalla lähtivät vyörymään eteenpäin lähes heti sen jälkeen, kun Lehtinen ryhtyi tuoreen kansanedustajan eduskunta-avustajaksi keväällä 2015.
- Puoli vuotta meni kivasti, kun siinä oli kesätauko. Siitä alkoi systemaattinen kiusaaminen, Lehtinen kertoo.
Lehtisen mukaan kiusaaminen on ollut "jatkuvaa, systemaattista ja loukkaavaa".
Eduskunta-avustaja on ollut sairauslomalla viime vuoden huhtikuusta lähtien. Lehtisen mukaan neljän eri lääkärin lausunto on tyly: sairausloman pääsyy on työskentely Meren alaisuudessa.
- Kaikki sairauteni, verenpainesairauteni, kaikki on todettu aiheutuneen tästä huonosta kohtelusta. En olisi ikinä joutunut kuntoutukseen, jos minulla olisi ollut asiallinen kohtelu alun perinkin. En ole katkera: olen pettynyt ja järkyttynyt.
Lehtisen mukaan hän on ollut kiusaamisen lisäksi myös pahasti ylityöllistetty ennen kuin jäi sairauslomalle viime vuoden huhtikuussa.
- Tulin aamulla aikaisin Eduskuntaan ja lähdin aika usein iltamyöhään. Syömään en päässyt oikeastaan koskaan.
Lehtinen kyllä leimasi valtion kellokortilla itsensä syömään, mutta sitten alkoivat erikoiset ja ajoittain hyvinkin epäselvät työmääräykset.
- Haetko salaattibaarista salaattia, Lidlistä lähdevettä tai sukkahousuja Sokokselta? Tällaista kaikkea, mikä ei millään tavalla liity valtiopäivätoimiin - ja siis verovaroin korvattaviin työtehtäviin.
Lehtinen sanoo olleensa "umpiväsynyt työtaakkansa alle".
- Kansanedustaja Meri sanoi minulle, kun itkin työhuoneessani, että itke, itke vaan, mutta itke täällä työhuoneessa tai vessassa, mutta älä itke tuolla käytävillä. Minä koin sen niin, että itkeminenkin oli minulta kielletty. Jos viisikymppinen kundi itkee, niin silloin saa olla jo aika väsynyt.
http://m.iltalehti.fi/politiikka/201705022200117552_pi.shtml
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhmm... juuri tällaisia tehtäviä assarini ehdottaa itse hoitavansa minun puolesta, jos en töiden takia itse ehdi. Tuo salaatin ja juotavaa huoneeseen kun en ehdi lounastauolle. Kävi hakemassa sukkahousut ennen tärkeää asiakastapaamista.
Eduskuntatalossa on kyllä hyvä ja toimiva ateriapalvelu. Kova on kiire, jos ei ehdi samassa talossa olevasta ravintolasta hakemaan työhuoneeseen syötävää. Vesikin on näköjään eduskuntatalossa juomakelvotonta eikä pullovettä myydä ollenkaan.
Missä julkisessa työpaikassa maksetaan henkilökohtaisen avustajan palkka verovaroista? Minä pyytäisin assaria pesemään autoni ja käymään myös kotonani siivoamassa, jos sellainen olisi.
No, täytyyhän sitä juoksuttaa vaikka turhan päiten kun kerrankin pääsee komentelemaan ja käyttämään valtaa. Ja veroeuroja palaa tähänkin keissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisesti mediakin takertuu nimenomaan tuohon sukkahousu asiaan. Epäilenpä, etteivät nuo sukkahousut ole tässä se villakoiran ydin ollenkaan.
Varmasti taustalla on julmaa työpaikkakiusaamista, mutta tuo sukkahousujuttu on sellainen, mihin jokaisen insinöörin tai sairaanhoitajan on helppo samaistua. Oletteko hakeneet pomolle sukkahousuja? No en minä ainakaan. Se ei vaan kuulu suomalaiseen työelämään, ellet sitten ole joku rokkitähden assari.
Mä oon itse asiassa ulkoiluttanut pomon koiraa työajalla. Ja se oli mulle ihan ok, kiva homma.
Asennekysymys. Meren olisi pitänyt palkata nainen. Olisi hommat hoituneet. Kun asennoituu työhönsä niin että se on avustajan paikka eikä mikään pomon paikka niin kyllä osaa ja ymmärtää hommat.
Hitto, että olisin onnellinen jos duuni olisi tommosta "hae mulle jotain". Tietysti kuhan päivät ei olisi niin pitkiä, mutta kyllä esim 10h arkipäivinä menisi oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vai nyt sitten eläkkeelle tämäkin mies? Kukkuu. Oliko niin kova kokemus? Onko mahdollisesti jotenkin erityisherkkä? Vertaa siihen kuinka ennen oltiin vuosia juoksuhaudoissa ja pelättiin henkensä puolesta vuosia. Ihan töihin meni nuokin käytännössä kaikki sen jälkeen. Nyt kun pyydetään hoitamaan koiria niin sitten ei enää koskaan voi tehdä mitään. Something funny about that.
Vertaatko eduskunta-avustajan työtä siihen mitä isoisäni ja tuhannet muut tekivät rintamalla puolustaessaan maata? Monet elivät niitten kokemusten kanssa loppu ikänsä. Itse en heitä pilkkaisi ja jos satut menemään itsenäisyyspäivänä käymään sankarihaudoilla yritä olla kusematta niitten päälle kuten teikäläiset "isänmaalliset" tekivät viime vuonna.
Petri poika se rasittuu niin herkästi. Minä en usko Petrin juttuja. Tämä pellehän on koittanut päästä elämässään vaan niin helpolla ja on pyrkinyt julkisuuteenkin keinolla millä hyvänsä. On ollut "laulajana" Tuija Järvisen tallissa (heh, heh), risteilyisäntänä ym. Satun tietämään Petrin 80-luvulta, jolloin teki keikkaa R-kioskilla tilapäisenä työhönkutsuttavana. Petri rasittui jo silloin, kun piti keskeyttää naamansa puuterointi ja mennä luukulle asiakkaita palvelemaan.
Suosittelen googlaamaan kaverin taustoja, sieltä löytyy vaikka mitä mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on Niksipirkkapalsta. Sukkahousut esiin!
Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla?
Vierailija kirjoitti:
Petri poika se rasittuu niin herkästi. Minä en usko Petrin juttuja. Tämä pellehän on koittanut päästä elämässään vaan niin helpolla ja on pyrkinyt julkisuuteenkin keinolla millä hyvänsä. On ollut "laulajana" Tuija Järvisen tallissa (heh, heh), risteilyisäntänä ym. Satun tietämään Petrin 80-luvulta, jolloin teki keikkaa R-kioskilla tilapäisenä työhönkutsuttavana. Petri rasittui jo silloin, kun piti keskeyttää naamansa puuterointi ja mennä luukulle asiakkaita palvelemaan.
Suosittelen googlaamaan kaverin taustoja, sieltä löytyy vaikka mitä mielenkiintoista.
Hienoa, että kansanedustajakin vaivautui tänne kommentoimaan. :D
Eli otsikossa kansanedustaja on Orpo ja avustaja Soini?
Muistakaa, että Sinisten kannattajakortit on julkista tietoa. Niistä löytyy myös yhteystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Hitto, että olisin onnellinen jos duuni olisi tommosta "hae mulle jotain". Tietysti kuhan päivät ei olisi niin pitkiä, mutta kyllä esim 10h arkipäivinä menisi oikein hyvin.
Henkilökohtaisen avustajan paikkoja on mol.lissa vapaina, siitä vaan. Hitto.
Petrillä on myös ollut ongelmia TE-keskusten kanssa, kohtelivat Petriä Petrin mielestä epäasiallisesti:
petripietulehtinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/191010-”systeemi-pursuaa-mataa”
Niin tai näin, niin ei kovin asialliselta vaikuta kansanedustajan avustajan toimenkuva.
Olen käsittänyt (ilmeisen virheellisesti) että avustaja avustaa kansanedustajaa faktojen ja taustatietojen keräämisessä ja tarkistamisessa eli työ on asiapitoista. Kunka väärässä sitä onkaan oletuksineen.
Mikä tuon kansanedustajan nimi olikaan?
Ja kuka maksaa sukkahousu ostokset? Veronmaksajat?
Hei avustaja! Käys hakees pari keskarii kun on niin kuuma päivä, sekä Lumenen sinistä mascaraa N.o 7 .
Alusvaateosastolta nappaa slogit puuterinvärisinä ja saumattomina, koon tiedät ennestään. Salaattibaarista fetasalaatti ilman kastiketta ja kato ettei siinä pole mustia kivellisiä oliiveja. Hopi hopi.
Ai hyvä helevetti sentään. Hah hah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys Neiti Lehtisen omasta mielenterveydestä.
Mikä syy sinulla on nimitellä Petri Lehtistä neidiksi?
Mietin ihan samaa. Miksi nettikiusaaja haluaa samaistua kansanedustajaan ja kiusata tämän kohdetta, tavallista ihmistä? Yleensähän näillä palstoilla kansanedustajat ovat kaikkien hampaissa, ja heidän pienimmätkin väärinkäytöksensä tuomitaan jyrkästi.
Perussuomalaiset ovat tavallisen ihmisen asialla ja ihan eri asia kuin "vanhat puolueet". :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, jos Lehtisen konkreettiset esimerkit työpaikkakiusaamisesta ovat sitä, että kansanedustaja lähetti avustajan hakemaan sukkahousut Sokokselta, niin koko juttu kuulostaa lähinnä huomion hakemiselta.
No, eihän tuo ole mies eikä mikään jos töiden tekemisestä rupeaa itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys Neiti Lehtisen omasta mielenterveydestä.
Perussuomalaisten puoluetoimiston huippupalkalla touhottavalla työmies-Putkosella on kokemusta esimiehen ja alaisen välisten suhteiden ongelmallisuudesta. Leena Meri voisi kysyä neuvoja oikeanlaisesta johtamiskulttuurista sieltä suunnalta.
Tässähän on kyse siitä, että Petri kuvitteli avustajan työn olevan hienoa ja upeata, eikä arkista, niinkuin se on kaikilla avustajilla alasta riippumatta.
Jo sana "avustaja" kuvaa tehtävää, olla avustajana. Avustajan tehtävät on mitä ikinä eteen tulee.
Lehtiselle oli liian kova pala joutua homomiehenä ostamaan sukkahousuja, aivot paloi ja nyt eläke kunnossa.
Jos tuosta pääsee eläkkeelle, on Suomessa miljoona ihmistä huomenna eläkkeellä.
Täysi hupiukko tämä Lehtinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jänskää, miten tämän palstan työelämäkeskusteluissa kaikki uhoavat kuinka hommat lopetetaan varttia vaille, räkäistä lasta jäädään totta kai kotiin hoitamaan, ikävä vuoro pitkien pyhien välissä saikutetaan ja jos liian moni saikuttaa yhtä aikaa, se on pomon ongelma.
Nyt yhtäkkiä onkin ihan ok, että Petri ei töiltään ehdi syödä, ja hän on neiti jos ei käy ostelemassa pomolle sukkahousuja.
Samaa mietin juuri. Esitutkinnan mukaan tuota persujen kansanedustajanaista epäillään kunnianloukkauksesta, työturvallisuusrikoksesta, pahoinpitelystä ja vamman tuottamuksesta. Avustajaa on hypytetty milloin missäkin hommassa koirien hoidosta ennustajan tilaamiseen. En minä ainakaan halua maksaa veroina tuollaisesta. Ehkä joku muu haluaa? Kättä ylös vaan jos niin on!
Tulikohan muuten se ennustaja? :D Jos tuli, se ei tainnut nähdä tätä tulevaisuutta :D
"Kunnianloukkauksesta, työturvallisuusrikoksesta, pahoinpitelystä ja vamman tuottamuksesta."
Minkä kiven alta näitä "kansanedustajia" oikein kaivetaan?
Eli vuodenko hän ehti olla tuossa työssä? Vuoden 2015 keväästä vuoden 2016 kevääseen, josta lähtien on ollut saikulla. Varmaan on jotakin muutakin koska ei ihminen ehdi vuodessa mennä noin huonoon kuntoon. Onhan siinä sentään lakisääteiset lomatkin välissä ja kansanedustajilla paljon pidemmät kuin muilla.