Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arman Suviseurat-jakso tänään. Mitä ajatuksia?

Vierailija
02.05.2017 |

heräsi

Kommentit (311)

Vierailija
41/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten huonoa asemaa tuossa lahkosa pitäisi käsitellä julkisesti enemmän. Vaikka musmiminaisten aseamasta puhutaan paljon, niin onhan ihan tätä omaa alkuperäisväestöäkin joilla ongelmat on ihan samaa luokkaa.

Millä perusteella luulet, että naiset ovat huonossa asemassa?

Vierailija
42/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telkkarista tulee myös paljon sellasta sontaa joka ei ainakaan uskonelämää tue..Temptation Island, hottikset ym. On vaan nähty parhaaksi että parempi kun sitä telkkaria ole ollenkaan, netistä sitten näkee sen mitä haluaa katsoa hyvällä omallatunnolla.

Tätä selitystä mä en ole koskaan ymmärtänyt. Telkkarin tarjonta on ihan lällyä verrattuna pahimpaan sontaan, mitä netistä voi löytää.

Siis ymmärrän ihan hyvin, jos telkkariin ei haluta laittaa rahaa tai ostaa sellaista viemään tilaa, koska samat ohjelmat näkee talon muilla laitteilla, mutta tuo huonolla sisällöllä perustelu nyt vaan on ihan epäloogista.

Oot oikeessa, että netistä tulee vielä paljon pahempaakin ku telkkarista, mutta ei mulla ainakaan ole tarvetta lähteä sitä sieltä etsimään. Näin se vaan on ajateltu ettei se TV ole ok kun sieltä tulee niin paljon maailmallista sisältöä vaikka se sun mielestä lällyä oiskin. Netin kautta katsoo sit sellaista minkä kokee hyväksi tai tarpeelliseksi. Ei se ole epäloogista. Joillakin on vaan se käsitys, että me ajatellaan kaikkien ohjelmien katsomisen olevan syntiä, halusin vain sen oikaista.

Ai mitä? Telkkarista paasaa ohjelmia ja sä lamaantuneena vahtaat niitä?

Normaalit ihmiset ajastaa tietyn ohjelman, katsoo jostain ohjelmaoppaasta koska tietty ohjelma tulee ja katsoo sen?

Edelleen tuo teidän "telkkarista joutuu helvettiin, netistä ei" on tekopyhintä paskaa mitä mä olen hetkeen lukenut. Mutta toisaalta teille se tekopyhyys ja selittely vissiin kuuluu asiaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä samaa paskaa kuin aina, eri paketissa vaan. Samat epämääräiset selitykset ja vakaa usko ja luottamus, että tässä ollaan nyt oikealla asialla ja on ymmärretty KAIKKI parhaiten. Kuolemaa venaavat syntymästään saakka, helvetin masentavaa. Epä-älyllistä, mikä on hassua, kun kuitenkin arvostavat korkeaa koulutusta.

Vierailija
44/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telkkarista tulee myös paljon sellasta sontaa joka ei ainakaan uskonelämää tue..Temptation Island, hottikset ym. On vaan nähty parhaaksi että parempi kun sitä telkkaria ole ollenkaan, netistä sitten näkee sen mitä haluaa katsoa hyvällä omallatunnolla.

Tätä selitystä mä en ole koskaan ymmärtänyt. Telkkarin tarjonta on ihan lällyä verrattuna pahimpaan sontaan, mitä netistä voi löytää.

Siis ymmärrän ihan hyvin, jos telkkariin ei haluta laittaa rahaa tai ostaa sellaista viemään tilaa, koska samat ohjelmat näkee talon muilla laitteilla, mutta tuo huonolla sisällöllä perustelu nyt vaan on ihan epäloogista.

Oot oikeessa, että netistä tulee vielä paljon pahempaakin ku telkkarista, mutta ei mulla ainakaan ole tarvetta lähteä sitä sieltä etsimään. Näin se vaan on ajateltu ettei se TV ole ok kun sieltä tulee niin paljon maailmallista sisältöä vaikka se sun mielestä lällyä oiskin. Netin kautta katsoo sit sellaista minkä kokee hyväksi tai tarpeelliseksi. Ei se ole epäloogista. Joillakin on vaan se käsitys, että me ajatellaan kaikkien ohjelmien katsomisen olevan syntiä, halusin vain sen oikaista.

Sekä netissä että televisiossa on maailmallista sisältöä. Molemmissa on myös harmitonta sisältöä. Molemmista voi valikoida, mitä katsoo. Silti vain toisen käyttöä paheksutaan. Etkö oikeasti näe tuossa mitään epäloogista? Mä en ymmärrä, mitä väliä sillä on, katsooko uutiset ja sään läppäriltä vai telkkarista.

Vierailija
45/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

x-lebe kirjoitti:

Sitä samaa paskaa kuin aina, eri paketissa vaan. Samat epämääräiset selitykset ja vakaa usko ja luottamus, että tässä ollaan nyt oikealla asialla ja on ymmärretty KAIKKI parhaiten. Kuolemaa venaavat syntymästään saakka, helvetin masentavaa. Epä-älyllistä, mikä on hassua, kun kuitenkin arvostavat korkeaa koulutusta.

Just tuo kuoleman venaaminen. Kun olin vielä uskossa, mulla ainakin oli jatkuvasti mielessä että mitä jos kuolema tulee, pääsenkö taivaaseen. Koko ajan näitä mietti. Voin sanoa että kun sillä helvetillä on peloteltu pienestä asti, ei minusta enää normaali ihmistä koskaan tule. Se lestadiolaisuus on siellä ihon alla eikä sieltä lähde. Koko elämä on mennyt pilalle tämän lahkon takia. Enkä edelleen tiedä 35v naisena ja äitinä mitä tehdä elämällä, olen ihan hukassa. Odotan vain sitä helvettiä. Jumalakin tuntuu niin pahalta nykyään. Ihan kun sitä ei olisi missään.

Vierailija
46/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lestadiolainen. Se, että televisiota ei ole, mutta netti on, ei tarkoita, että sieltä netistä pitäisi sitten katsoa niin rankkaa materiaalia kuin sieltä ikinä löytyy. Kyllä jokaisen ihmisen pitää omassa elämässä tehdä kuitenkin tehdä omat ratkaisut, eihän kukaan ole koko ajan vahtimassa esimerkiksi kännykän käyttöä. Sieltä kuitenkin näkisi kaikki televisio-ohjelmat ja vielä paljon paljon pahempia asioita, eikä kukaan saisi koskaan tietää. Kyllä ne päätökset tulee omasta sydämestä, eikä mistään ulkopuolelta. Ja jos ei hanki televisiota kotiin tai katso netistä ohjelmia sen takia, että joku ulkopuolelta niin käskee, eihän siitä olisi mitään hyötyä. Usko on kuitenkin ihmisen sisäinen, henkilökohtainen asia. Ja kaikkiin ihmiselämän asioihin ei millään ole "sääntöä" olemassa, vaan jokaisen tulee henkilökohtaisesti tehdä omat valintansa. Minulla on ainakin hyvä olla yhteisössä, johon kuulun, enkä koe, että minua olisi pakotettu mihinkään. :)

Vierailija
47/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tämän maan guru se tuo Armani on olevinaan.

Vierailija
48/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset ajastaa tietyn ohjelman, katsoo jostain ohjelmaoppaasta koska tietty ohjelma tulee ja katsoo sen?

Edelleen tuo teidän "telkkarista joutuu helvettiin, netistä ei" on tekopyhintä paskaa mitä mä olen hetkeen lukenut. Mutta toisaalta teille se tekopyhyys ja selittely vissiin kuuluu asiaan..

No ei tietenkään! Sun tekstistä huokuu sellainen asenne, että et halua edes yrittää ymmärtää. Ei telkkarista joudu helvettiin, se ei oo vaan suositeltavaa sen maailmallisuuden takia.. ja on siinä tottakai sitä vanhaa jäännettäkin kun se asenne telkkariin meidän yhteisössä on aina ollut kielteinen niin sitä on vaikea lähtee muuttamaan, vaikka periaatteessa netti on tuonu sen tvn joka lestakotiin.

Vierailija
49/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mävaaa kirjoitti:

Vaikuttavat melko tavallisilta ihmisiltä joilla arvot kohdallaan. Muuten positiivinen fiilis jäi, mutta tuo hyväksikäyttö juttu oli kyllä kauhea. Kuitenkin kun joku ihminen on sairas, niin ei siitä voi koko yhteisöä tuomita.

Paitsi jos on maahanmuuttaja, niin jokaisen yksittäisen ihmisen teot voi ihan hyvin yleistää koko maahanmuuttajien joukkoon ihan riippumatta siitä, mistä maasta he esim. ovat lähtöisin jne.

Vierailija
50/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

x-lebe kirjoitti:

Just tuo kuoleman venaaminen. Kun olin vielä uskossa, mulla ainakin oli jatkuvasti mielessä että mitä jos kuolema tulee, pääsenkö taivaaseen. Koko ajan näitä mietti. Voin sanoa että kun sillä helvetillä on peloteltu pienestä asti, ei minusta enää normaali ihmistä koskaan tule. Se lestadiolaisuus on siellä ihon alla eikä sieltä lähde. Koko elämä on mennyt pilalle tämän lahkon takia. Enkä edelleen tiedä 35v naisena ja äitinä mitä tehdä elämällä, olen ihan hukassa. Odotan vain sitä helvettiä. Jumalakin tuntuu niin pahalta nykyään. Ihan kun sitä ei olisi missään.

Toivon todella, että pääsisit liiasta helvetti-pelosta. Ymmärrän pelkoasi. Tavallaan onko käynyt niin, että pelko vetää puoleensa. Ei ole oikein pelotella helvetillä. Mutta kun kerrot, huomaan, että veljieni vaimoilla on juuri tällaisia kasvatuskeinoja ollut heidän kodeissaan. Meillä ei ollut. Ei siitä tarvitse erikseen puhua tai peräti pelotella.

Vierailija
51/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä netissä että televisiossa on maailmallista sisältöä. Molemmissa on myös harmitonta sisältöä. Molemmista voi valikoida, mitä katsoo. Silti vain toisen käyttöä paheksutaan. Etkö oikeasti näe tuossa mitään epäloogista? Mä en ymmärrä, mitä väliä sillä on, katsooko uutiset ja sään läppäriltä vai telkkarista.

Aijaa, miten käytät sähköpostia ilman nettiä? Sosiaalista mediaa? Ei netti oo tietenkään paheksuttavaa, koska siinä on niin paljon myös hyvää! Tvssä taas suurin osa sellasta mikä ei oo suotavaa. Miks kukaan lesta ostais TVn sen takia et haluaa silloin tällöin satunnaisesti kattoo jonku dokumentin tms kun sen voi ihan hyvin kattoo netistä. Koittakaa hyvät ihmiset nyt ymmärtää.

Vierailija
52/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti se sosiaalisuuden korostaminen. Kuinka 16v. lestanuorella on kavereita suviseuroijen ansiosta jopa 400-500. Normaalielämässäkin nuoret kyläilee useassa perheessä ja kavereita on vaikka muille jakaa. Ja se ilmeisesti oli kovinkin hyvä juttu. Minusta ei. Tuollaisen kaverimäärän kanssa ei oikeasti olla ystäviä. Eikä iso kaverimäärä kerro siitä että nuorella on hyvä ja sosiaalinen elämä. Voisin jopa väittää, että noin ison kaverimäärän takia nuorella ei välttämättä ole sitä parasta ystävää, on vaan iso joukko tuttuja.

Joten ei, lestanuorella ei välttämättä ole sen kummempi sosiaalinen elämä kuin tavisnuorella, jolla niitä kavereita on kyllä selkeästi vähemmän, mutta kaverisuhde on todennäköisesti tiiviimpi.

Vierailija
53/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo todella vääristynyt tapa suhtautua elämään, että jo pienestä pitäen paasataan kuinka kuolo tulee ja korjaa, ja valitettavasti helvetin lieskat odottaa, mikäli uskonsa kieltää. Siis että koko elämässä on läsnä joka hetki kuolema. Mitä järkeä on edes elää koko elämä, kun kaikki on vaan maallista tuskaa ja vaivaa sekä ihan turhaa ulkokultaisuutta. Miksei samantien tee koko lessujengi  joukkoitsemurhaa ja hävitä itseään samantien kartalta sinne taivaankotiin? Ok, kärjistettyä, mutta tämmösiä ajatuksia minulla silloin joskus oli. Nyt, kun olen elämäniloinen ja onnellinen, vituttaa kun tuntuu, että lessut ottavat siitäkin kunniaa – ikään kuin olisin oppinut iloiseksi ja avoimeksi heidän upean yhteisönsä myötävaikutuksella. EI EI EI. Vihasin elämää ja itseäni siinä sakissa ollessani, ahdisti niin vitusti, että kädet hikos jatkuvasti ja tukka rasvottu sekunnissa. EI OLE TEIDÄN KUNNIAA TODELLAKAAN, ETTÄ MINÄ EN VASTOINKÄYMISISTÄ MASENNU JA OSAAN ILOITA ELÄMÄSTÄ! 

Toinen mitä olen paljon pohtinut silloin joskus, on tuo yhteiskunnan ulkopuolelle asettuminen. Kuten se hihhuliperheenäiti siinä totesi, häntä ei opiskelupaikan menettäminen kirpaissut, koska jumalan tahto oli nyt tämä heidän perheelleen. Jep, ihan ok että pystyy tuollee sivuttaa asian, MUTTA KUN TUOSSA SE ONGELMA ON! Heillä ei ole mielestään yhteiskunnassa mitään tavoiteltavaa, koska kuitenkin yhteisö on se rakas ja siellä on ihanaa ja Jessen seikkailuja pääsee kuuntelee monta kertaa viikossa. Tai on tavoiteltavia asioita, niitä joitain tiettyjä sallittuja (opiskele lääkäriksi, juristiksi, kanttoriksi, papiksi, opettajaksi, sairaanhoitajaksi jne), mutta ei suinkaan mitään varsinaisesti itseään toteuttavaa tms. puuhaa. Eikä varsinkaan minkäänlaista itsensä esille tuomista ja korostamista. 

Saatana, että vituttaa se sakki vittuuuuuuu

Vierailija
54/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti silmään/korvaan, että Arman, kun kysyi suorat tiukat kysymykset, niin pappi ja vanhempi väki alkoi kiemurrella vastauksiaan. Pitkälti myös käyttivät samoja opittuja lauseita.

Homo ja telkkari kysymyksiin, siis. Mitään ei kielletä, mutta kukin voi miettiä sisällään tarvitseeko tätä... kukin vanhempi rakastaa lastaan, Jumala tekee päätökset puolestasi yms pintapuolista potaskaa.

Kaarle taas puhui suoraan ja reippaasti. Mikä hottis muutenkin. ;)

Se lasten kännyköiden määrä myös pisti silmään, tuossa telkkaria välttävässä kulttuurissa. Samaa aivopesumantraa nää nuoretkin jaksoi höpöttää. Jumala tuo yhteenkuuluvuutta.

Kuten Kaarle sanoikin, ei liike tule muuttumaan edes 20 vuodessa, koska se on hyvin koodattu systeemi. Huomasihan sen saippuamaisuuden vanhemmissa, ei saa otetta, puhutaan ympäripyöreitä fraaseja. Oikeastaan pelottavankin oloinen kultti. Hurjan aivopesevä.

Mielenkiintoinen, muttei ei oikeastaan mitään uutta.

Vierailija
55/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

x-lebe kirjoitti:

Toivon todella, että pääsisit liiasta helvetti-pelosta. Ymmärrän pelkoasi. Tavallaan onko käynyt niin, että pelko vetää puoleensa. Ei ole oikein pelotella helvetillä. Mutta kun kerrot, huomaan, että veljieni vaimoilla on juuri tällaisia kasvatuskeinoja ollut heidän kodeissaan. Meillä ei ollut. Ei siitä tarvitse erikseen puhua tai peräti pelotella.

Kasvoin pienessä vl yhteisössä, hyvin sisäänpäin lämpenevä ja sellainen epäterve muutenkin. Jotenkin muistan lapsuudesta että sitä helvettiä aina korostettiin, ja esim nyt jo edesmennyt mummoni saattoi sanoa meille lapsille jos tehtiin jotain väärää että kyllä se jumala teitä vielä rankaisee. En tiedä, eikö se ole kaikkialla vl porukoissa sama juttu? Jos et usko et pääse taivaaseen ja joudut ikuiseen kadotukseen. En vain pääse tästä irti, uskon siis meneväni sinne kadotukseen. Mutta en pysty uskomaan enää sillä tavoin että voisin olla vl. En vain pysty. Sitten tämä äitiys ja syyllisyys että miten mun pitäisi lapseni kasvattaa. En ole tähän asti puhunut nyt 5vuotiaalleni mitään tästä uskosta.

Vierailija
56/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Arman taas valkopessyt jonkun rikollisporukan televisiossa? Arman on kuin Bono.

Vierailija
57/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti silmään/korvaan, että Arman, kun kysyi suorat tiukat kysymykset, niin pappi ja vanhempi väki alkoi kiemurrella vastauksiaan. Pitkälti myös käyttivät samoja opittuja lauseita.

Homo ja telkkari kysymyksiin, siis. Mitään ei kielletä, mutta kukin voi miettiä sisällään tarvitseeko tätä... kukin vanhempi rakastaa lastaan, Jumala tekee päätökset puolestasi yms pintapuolista potaskaa.

Kaarle taas puhui suoraan ja reippaasti. Mikä hottis muutenkin. ;)

Se lasten kännyköiden määrä myös pisti silmään, tuossa telkkaria välttävässä kulttuurissa. Samaa aivopesumantraa nää nuoretkin jaksoi höpöttää. Jumala tuo yhteenkuuluvuutta.

Kuten Kaarle sanoikin, ei liike tule muuttumaan edes 20 vuodessa, koska se on hyvin koodattu systeemi. Huomasihan sen saippuamaisuuden vanhemmissa, ei saa otetta, puhutaan ympäripyöreitä fraaseja. Oikeastaan pelottavankin oloinen kultti. Hurjan aivopesevä.

Mielenkiintoinen, muttei ei oikeastaan mitään uutta.

Ja musta tuntu, et aika moni vastatessaan kysymyksiin haki muilta hyväksyviä katseita. Ihan niinku ois varmistanut, et sanoohan nyt varmasti juuri niin kuin srk opettaa.

Vierailija
58/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään! Sun tekstistä huokuu sellainen asenne, että et halua edes yrittää ymmärtää. Ei telkkarista joudu helvettiin, se ei oo vaan suositeltavaa sen maailmallisuuden takia.. ja on siinä tottakai sitä vanhaa jäännettäkin kun se asenne telkkariin meidän yhteisössä on aina ollut kielteinen niin sitä on vaikea lähtee muuttamaan, vaikka periaatteessa netti on tuonu sen tvn joka lestakotiin.

Sun tekstistäsi huokuu sellainen asenne että sä et haluaa kyseenalaistaa. Se on kai turvallisempaa niin. Ettei joudu sinne helvettiin sitten. Ja olla niin saatanan ihanan tekopyhä.

Vierailija
59/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

x-lebe kirjoitti:

Kasvoin pienessä vl yhteisössä, hyvin sisäänpäin lämpenevä ja sellainen epäterve muutenkin. Jotenkin muistan lapsuudesta että sitä helvettiä aina korostettiin, ja esim nyt jo edesmennyt mummoni saattoi sanoa meille lapsille jos tehtiin jotain väärää että kyllä se jumala teitä vielä rankaisee. En tiedä, eikö se ole kaikkialla vl porukoissa sama juttu? Jos et usko et pääse taivaaseen ja joudut ikuiseen kadotukseen. En vain pääse tästä irti, uskon siis meneväni sinne kadotukseen. Mutta en pysty uskomaan enää sillä tavoin että voisin olla vl. En vain pysty. Sitten tämä äitiys ja syyllisyys että miten mun pitäisi lapseni kasvattaa. En ole tähän asti puhunut nyt 5vuotiaalleni mitään tästä uskosta.

Ja lisään vielä että vl näkökulmasta asia on niin kun en pysty enää uskomaan kuten vl että "armonaika on ohi" "Jumala ottaa tunnon pois" miten tämäkin pitäisi ajatella? Olen kuulunut siis tuohon etuoikeutettujen "valittujen joukkoon", saanut jopa palaamisen armon nuorena. Sitten kuitenkin maailma vei ja paluuta ei jumala enää anna kun tarpeeksi kauan leikki vai oma järki alkoi kyseenalaistaa vai kumpiki on totta. Miten ihmeessä nämä asiat pitäisi käsitellä oman psyyken kannalta ettei pää sekoa.

Vierailija
60/311 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän sitä voi katsoa vasta kuin ensiviikolla jos ei oo niitä tunnuksia.