Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arman Suviseurat-jakso tänään. Mitä ajatuksia?

Vierailija
02.05.2017 |

heräsi

Kommentit (311)

Vierailija
81/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telkkarista tulee myös paljon sellasta sontaa joka ei ainakaan uskonelämää tue..Temptation Island, hottikset ym. On vaan nähty parhaaksi että parempi kun sitä telkkaria ole ollenkaan, netistä sitten näkee sen mitä haluaa katsoa hyvällä omallatunnolla.

Tätä selitystä mä en ole koskaan ymmärtänyt. Telkkarin tarjonta on ihan lällyä verrattuna pahimpaan sontaan, mitä netistä voi löytää.

Siis ymmärrän ihan hyvin, jos telkkariin ei haluta laittaa rahaa tai ostaa sellaista viemään tilaa, koska samat ohjelmat näkee talon muilla laitteilla, mutta tuo huonolla sisällöllä perustelu nyt vaan on ihan epäloogista.

Oot oikeessa, että netistä tulee vielä paljon pahempaakin ku telkkarista, mutta ei mulla ainakaan ole tarvetta lähteä sitä sieltä etsimään. Näin se vaan on ajateltu ettei se TV ole ok kun sieltä tulee niin paljon maailmallista sisältöä vaikka se sun mielestä lällyä oiskin. Netin kautta katsoo sit sellaista minkä kokee hyväksi tai tarpeelliseksi. Ei se ole epäloogista. Joillakin on vaan se käsitys, että me ajatellaan kaikkien ohjelmien katsomisen olevan syntiä, halusin vain sen oikaista.

Ai mitä? Telkkarista paasaa ohjelmia ja sä lamaantuneena vahtaat niitä?

Normaalit ihmiset ajastaa tietyn ohjelman, katsoo jostain ohjelmaoppaasta koska tietty ohjelma tulee ja katsoo sen?

Edelleen tuo teidän "telkkarista joutuu helvettiin, netistä ei" on tekopyhintä paskaa mitä mä olen hetkeen lukenut. Mutta toisaalta teille se tekopyhyys ja selittely vissiin kuuluu asiaan..

No ei tietenkään! Sun tekstistä huokuu sellainen asenne, että et halua edes yrittää ymmärtää. Ei telkkarista joudu helvettiin, se ei oo vaan suositeltavaa sen maailmallisuuden takia.. ja on siinä tottakai sitä vanhaa jäännettäkin kun se asenne telkkariin meidän yhteisössä on aina ollut kielteinen niin sitä on vaikea lähtee muuttamaan, vaikka periaatteessa netti on tuonu sen tvn joka lestakotiin.

Sun tekstistäsi huokuu sellainen asenne että sä et haluaa kyseenalaistaa. Se on kai turvallisempaa niin. Ettei joudu sinne helvettiin sitten. Ja olla niin saatanan ihanan tekopyhä.

Miks niin ilkeitä sanoja? Voin kertoa, että kyllä olen kyseenalaistanut ja miettinyt näitä asioita. Paljon. On ollut aikoja, etten ole ollut uskomassa. Nyt olen löytänyt rauhan ja mulla on hyvä olla, eikä sitä voi kukaan ottaa pois. Kerrostalo että millätavalla tekopyhä? Eikö jokainen saa uskoa niinkuin haluaa ilman toisen tuomitsemista?

Avainsana: ilman toisen tuomitsemista.

Tekopyhää: väittää että asia a vie helvettiin, mutta asia b, joka täysin identtinen asian a kanssa vaan eri paketissa, ei vie helvettiin.

Ja suureen ääneen kerrotte että kun välitätte asiaa a = hyvä lessu, mutta uskon että asia a välttäminen ilman asiaa b olisi mahdotonta.

Te olette vähän näitä jotka väittää lopettaneensa tupakoinnin nuuskalla. Silleen sama asia. Silleen tekopyhää tuomita muita kun itse tekee edelleen samaa.

Sä mitään ole kyseenalaistanut.

Vierailija
82/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telkkarista tulee myös paljon sellasta sontaa joka ei ainakaan uskonelämää tue..Temptation Island, hottikset ym. On vaan nähty parhaaksi että parempi kun sitä telkkaria ole ollenkaan, netistä sitten näkee sen mitä haluaa katsoa hyvällä omallatunnolla.

Tätä selitystä mä en ole koskaan ymmärtänyt. Telkkarin tarjonta on ihan lällyä verrattuna pahimpaan sontaan, mitä netistä voi löytää.

Siis ymmärrän ihan hyvin, jos telkkariin ei haluta laittaa rahaa tai ostaa sellaista viemään tilaa, koska samat ohjelmat näkee talon muilla laitteilla, mutta tuo huonolla sisällöllä perustelu nyt vaan on ihan epäloogista.

Oot oikeessa, että netistä tulee vielä paljon pahempaakin ku telkkarista, mutta ei mulla ainakaan ole tarvetta lähteä sitä sieltä etsimään. Näin se vaan on ajateltu ettei se TV ole ok kun sieltä tulee niin paljon maailmallista sisältöä vaikka se sun mielestä lällyä oiskin. Netin kautta katsoo sit sellaista minkä kokee hyväksi tai tarpeelliseksi. Ei se ole epäloogista. Joillakin on vaan se käsitys, että me ajatellaan kaikkien ohjelmien katsomisen olevan syntiä, halusin vain sen oikaista.

Normaalit ihmiset ajastaa tietyn ohjelman, katsoo jostain ohjelmaoppaasta koska tietty ohjelma tulee ja katsoo sen?

Edelleen tuo teidän "telkkarista joutuu helvettiin, netistä ei" on tekopyhintä paskaa mitä mä olen hetkeen lukenut. Mutta toisaalta teille se tekopyhyys ja selittely vissiin kuuluu asiaan..

No ei tietenkään! Sun tekstistä huokuu sellainen asenne, että et halua edes yrittää ymmärtää. Ei telkkarista joudu helvettiin, se ei oo vaan suositeltavaa sen maailmallisuuden takia.. ja on siinä tottakai sitä vanhaa jäännettäkin kun se asenne telkkariin meidän yhteisössä on aina ollut kielteinen niin sitä on vaikea lähtee muuttamaan, vaikka periaatteessa netti on tuonu sen tvn joka lestakotiin.

Sun tekstistäsi huokuu sellainen asenne että sä et haluaa kyseenalaistaa. Se on kai turvallisempaa niin. Ettei joudu sinne helvettiin sitten. Ja olla niin saatanan ihanan tekopyhä.

Ei telkkarista joudu helvettiin, "tv-kielto" on vanha jäänne, jolla ei ole enää mitään merkitystä. Yhä useammassa lestakodissa on nykyään myös tv. Vanhempien ihmisten on ehkä vaikeampi hyväksyä sitä, koska tv on ennen ollut ihmisten mielissä ehdottomasti kielletty. 

-eri 

Ja tämä: joutuuko vai ei? Toinen rentolesta sanoo toista ja toinen autuas kyseenalaista toista?

Ja jos ei niin miksi nyt yhtäkkiä ei? Netin myötä? Saisko pian sit ehkäistä? Kun jumala vissiin sallii hedelmöityshoidotkinko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin kaikille, että meitä vl:liä on myös hirveän monenlaisia.

Ne kauan sitten olleet tiukat säännöt yms on kyllä niin vanhoja juttuja. Tottakai edelleenkin on tiettyjä tapoja (ei sääntöjä) ja ne istuvat tiukasti etenkin vanhemman väen päässä, mutta asiat muuttuvat kokoajan sitä mukaa kun maailma muuttuu.

Itse esim. kolmen lapsen äitinä käytän ehkäisyä koska mieheni mielenterveys ei kestä enempää lapsia. Tein sen ratkaisun, ja pystyn elämään sen kanssa. Mieluummin niin, kuin että mieheltä piuhat poikki. Meillä ei ole telkkaria, mutta tiedän vlliä kellä on. Netistä katsotaan ihan koko perheen voimin dokkareita yms kivaa enkä näe siinä mitään väärää. Samoin lapset on mukana koulussa kaikessa toiminnassa mitä järjestetään. Uskon itse niin, että lapsille on parempi se että näkevät ja kokevat asioita, eikä mitään ole ns kiellettyä. Kapina on varmasti isompi sitten myöhemmin, jos on ollut tiukat rajat kaikkeen. Minun mielestä se usko on sydämessä, eikä se kuulu kenellekään muulle. Näin olen lapsillekin opettanut. Rakkaudella, ei pelottelulla.

Toivoisin että kaikki ymmärtäisivät olla tuomistematta ihmisiä, koska joka porukkaan kuuluu niin erilaisia persoonia ja ihmisiä. Mitä se kenellekään kuuluu, miten uskoo. Kunhan kohtelee muita ihmisiä hyvin.

Vierailija
84/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidättekö te esimerkiksi lihan tehotuotantoa pahana asiana? Syöttekö silti lihaa? Miten kehtaatte, hävetkää tekopyhät kaksinaismoralistit ja valehtelijat.

Minä uskon että ruuan tehotuotanto on Jeesuksen lahja meille uskovaisille suurtilallisille. Olemme rukoilleet ja rukouksiimme on vastattu. Lopunajan lähestyessä meillä on leipä, ja jaamme sitä muille valituille. Jumalattomat jäävät ilman leipää palvomaan sitä televisiotaan.

Vierailija
85/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei telkkarista joudu helvettiin, "tv-kielto" on vanha jäänne, jolla ei ole enää mitään merkitystä. Yhä useammassa lestakodissa on nykyään myös tv. Vanhempien ihmisten on ehkä vaikeampi hyväksyä sitä, koska tv on ennen ollut ihmisten mielissä ehdottomasti kielletty. 

-eri 

Ja tämä: joutuuko vai ei? Toinen rentolesta sanoo toista ja toinen autuas kyseenalaista toista?

Ja jos ei niin miksi nyt yhtäkkiä ei? Netin myötä? Saisko pian sit ehkäistä? Kun jumala vissiin sallii hedelmöityshoidotkinko?

Kaikki lestat eivät ole samanlaisia ja ajattele samalla tavalla. Jotkut ehkäisee, toiset ei. Joillakin on tv, toisilla ei.

Lestoja on kymmeniä tuhansia, on täysin mahdotonta, että kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta.

Vierailija
86/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri 

Kaikki lestat eivät ole samanlaisia ja ajattele samalla tavalla. Jotkut ehkäisee, toiset ei. Joillakin on tv, toisilla ei.

Lestoja on kymmeniä tuhansia, on täysin mahdotonta, että kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta.

Sulla ei kyllä ole kauheasti perustietoa vanhoillislestadiolaisuudesta, koska siinä yksi perustava ajatus on se, että on isoissa asioissa yhteinen omatunto. 

Vierailija
87/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä voit itse valita mitä katot, telkkarista tulee milloin mitäkin. Toki voishan senkin laittaa kiinni, mutta näin on nähty paremmaksi ettei telkkaria ole. Mutta ei sen katsominen kiellettyä ole jos hyvä ja asiallinen ohjelma kyseessä 😃

Vierailija
88/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli Hurtigit äänessä. Eikös ne ole Sanni Trishinille sukua?

Vierailija
89/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

s-s-s- kirjoitti:

Ne kauan sitten olleet tiukat säännöt yms on kyllä niin vanhoja juttuja. Tottakai edelleenkin on tiettyjä tapoja (ei sääntöjä) ja ne istuvat tiukasti etenkin vanhemman väen päässä, mutta asiat muuttuvat kokoajan sitä mukaa kun maailma muuttuu.

Itse esim. kolmen lapsen äitinä käytän ehkäisyä koska mieheni mielenterveys ei kestä enempää lapsia. Tein sen ratkaisun, ja pystyn elämään sen kanssa. Mieluummin niin, kuin että mieheltä piuhat poikki. Meillä ei ole telkkaria, mutta tiedän vlliä kellä on. Netistä katsotaan ihan koko perheen voimin dokkareita yms kivaa enkä näe siinä mitään väärää. Samoin lapset on mukana koulussa kaikessa toiminnassa mitä järjestetään. Uskon itse niin, että lapsille on parempi se että näkevät ja kokevat asioita, eikä mitään ole ns kiellettyä. Kapina on varmasti isompi sitten myöhemmin, jos on ollut tiukat rajat kaikkeen. Minun mielestä se usko on sydämessä, eikä se kuulu kenellekään muulle. Näin olen lapsillekin opettanut. Rakkaudella, ei pelottelulla.

Toivoisin että kaikki ymmärtäisivät olla tuomistematta ihmisiä, koska joka porukkaan kuuluu niin erilaisia persoonia ja ihmisiä. Mitä se kenellekään kuuluu, miten uskoo. Kunhan kohtelee muita ihmisiä hyvin.

Aivan, vllissä on erilaisia ihmisiä. Vakava asia on se, että osa vllistä rajoittaa elämäänsä monin tavoin, koska heidän omatuntonsa ei anna periksi tehdä asioita vllille uudella tavalla. Nuo ihmiset eivät ehkäise, eivät katso televisiota, eivät meikkaa, eivät käy konserteissa, sunnuntai on heille hyvin rajoitetun tekemisen päivä jne., lista on pitkä. Ehdotankin, että te, jotka olette vapautuneet kahlitsevista säännöistä, mutta olette yhä liikkeessä mukana, tekisitte työtä sen eteen, että ne, jotka ovat vielä kahlittuna turhiin sääntöihin, vapautuisivat niistä elämään omannäköistänsä elämää. Olen sitä mieltä, että vllien piirissä nyt esiintyvä tapojen huomattava erilaisuus ei ole seurausta niinkään vapaasta valinnasta, vaan siitä, että kaikki eivät USKALLA elää kuten tahtoisivat. Siinä on teille vllät työkenttää: vapauttakaa kaikki kanssasisaret ja -veljet turhista taakoista!

Vierailija
90/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko te netti vs tv-jankkaajat sisäistää tuon moneen otteeseen kerrotun asian, eli tv itsessään ei johda helvettiin eikä esimerkiksi niiden luontodokumenttien katsomista pidetä millään muotoa pahana asiana. Ja kyllä, netistä näkee pahempaa materiaalia kuin tvstä. Koittakaa nyt päästä tämän yli. Se ettei tvtä ole on vanha tapa, itse en osaa sitä edes kaivata. Elämä ilman tietokonetta, puhelinta ja nettiä sen sijaan olisi nykypäivänä aika mahdotonta. Jokainen valitkoon omantunnon mukaan mitä sieltä katsovat ja mitä eivät.

Pidättekö te esimerkiksi lihan tehotuotantoa pahana asiana? Syöttekö silti lihaa? Miten kehtaatte, hävetkää tekopyhät kaksinaismoralistit ja valehtelijat.

Hassua, miten itse saa toimia arveluttavasti ja omien periaatteidensa vastaisesti, mutta jos joku lestadiolainen katsoo vaikka temppistä (voi herranjumala apua!!!) niin jo ollaan moralisoimassa.

En usko, ennen kuin joku puhujasetä selvällä suomella julistaa saarnassaan, että television katselu on ok, kaikille. 

Vllät ovat huippuja selittämään asioita. Väännetään ja käännetään. Asioista pitäisi puhua niiden oikeilla nimillä. On aivan hassu selitys, että se, ettei televisiota katsota, on vain vanha tapa ja siksi sitä noudatetaan. Ei se ole vaan vanha tapa, asiassa on syvällisemmät puolensa. Olen aivan varma, että monille vllille tulee hikikarpaloita otsalle, kun he avaavat television, koska televisio tuntuu synnilliseltä. Jos televisio olisi puhtaasti vain tavan takia katselun ulkopuolella, sen avaaminen ei tuottaisi syyllisyyden tunteita, tunteita, että tekee jotain väärin. 

Vierailija
91/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri 

Ehkäisevät lestat on kyllä ihan selkeästi maallistuneet ja tekevät syntiä. Liikkeen johto on selvästi kieltänyt ehkäisyn, sekä puheissa että kirjoituksissa. Eikä tämä linjaus ole muuttunut. Ehkäisy ei ole sallittua vllestoille kuin tietyissä erityisissä tilanteissa. Ja ehkäisyä saa käyttää vain sen erityisen tilanteen ajan, ei yhtään enempää. Muuten tekee syntiä.

Vierailija
92/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

s-s-s- kirjoitti:

Aivan, vllissä on erilaisia ihmisiä. Vakava asia on se, että osa vllistä rajoittaa elämäänsä monin tavoin, koska heidän omatuntonsa ei anna periksi tehdä asioita vllille uudella tavalla. Nuo ihmiset eivät ehkäise, eivät katso televisiota, eivät meikkaa, eivät käy konserteissa, sunnuntai on heille hyvin rajoitetun tekemisen päivä jne., lista on pitkä. Ehdotankin, että te, jotka olette vapautuneet kahlitsevista säännöistä, mutta olette yhä liikkeessä mukana, tekisitte työtä sen eteen, että ne, jotka ovat vielä kahlittuna turhiin sääntöihin, vapautuisivat niistä elämään omannäköistänsä elämää. Olen sitä mieltä, että vllien piirissä nyt esiintyvä tapojen huomattava erilaisuus ei ole seurausta niinkään vapaasta valinnasta, vaan siitä, että kaikki eivät USKALLA elää kuten tahtoisivat. Siinä on teille vllät työkenttää: vapauttakaa kaikki kanssasisaret ja -veljet turhista taakoista!

Siitä tulee taas jossain vaiheessa väistämättä eriseurojen paikka ja ryhmät hajoavat erillisiksi. Vaikka meitä jäisi vain kaksi, jäisin sen toisen kanssa "sääntöjen kahlitsemaksi". 

Vierailija
93/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan innolla, että jakso tulee ilmaiseksi näkyviin. Toivottavasti se on realistinen.

t. vl

Sitten menet sunnuntaina seuroihin pyytämään synnit anteeksi kun olet katsonut tv.tä...

Tämän takia itse erosin kys. hulluudesta. Kaikkia kiellettyä kyllä tehdään ja sitten mennään itkemään synnit anteeksi.

Eihän se ollut lessuille syntiä jos sen kattoo netistä?

Mutta entäpä jos sä laitat piuhat tietokoneesta telkkariin jolloin tv toimii suurena tietokoneennäyttönä? Syntiä vai ei? 🤔 Vastatkaa lestat!

Lestapa vastaa. Televisio, tietokone tai mikään muukaan laite ei ole syntiä. Se on ihan sama mistä katsot, mutta jos asiasisältö on täynnä törkyä (seksiä, väkivaltaa, juopottelua tms.) niin sen katsomista ei pidetä hyvänä. Eli selvennän vielä, että ei se iso näyttö, mikä on kytketty koneeseen tee siitä asiasta syntiä vaan se asiasisältö. Jos katsoit ajatuksella tuon kyseisen dokumentin niin siinähän sanottiin, miksi ajatellaan, että on parempi olla katsomatta mitään. Pakko vielä loppuun kirjoittaa, että on se kumma kun nykyaikana ollaan niiiin suvaitsevaisia, että. Ja sitten kun kyse on vanhoillislestadiolaisuudesta niin miksi meitä ei tarvitse suvaita. Itse kyllä vlnä suvaitsen homot, transut yms. mutta silti meitä ei suvaita. Vastatkaa uskottomat!

Vierailija
94/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten huonoa asemaa tuossa lahkosa pitäisi käsitellä julkisesti enemmän. Vaikka musmiminaisten aseamasta puhutaan paljon, niin onhan ihan tätä omaa alkuperäisväestöäkin joilla ongelmat on ihan samaa luokkaa.

Haluaisin kysyä minkä perusteella naisten asema on huono. Minulla on mieheni kanssa kaksi lasta ja mieheni tekee ihan yhtä paljon kotimme ja lasteni eteen kuin minäkin. Uskaltaisin jopa väittää että enemmän. En tiedä sitten olenko vain erityisen onnekas. Luulen, et osittain tarkoitat ehkäisyasiaa. Koittakaa jo hyvät ihmiset ymmärtää, että se, ettei käytä ehkäisyä, kuuluu lestadiolaisuuteen. Kukaan ei pakota olemaan vl. Kenellä tahansa on oikeus päättää käyttääkö sitä ehkäisyä vai ei. En ymmärrä miksi jotkut ajattelevat niin, että se asia pitäisi vanhoillislestadiolaisuudessa muuttua. Jos et hyväksy kerhon sääntöjä, lähde pois tai perusta vaikka oma kerho. Sitä ei kukaan kiellä.

Vierailija
95/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkio kirjoitti:

Surullista, miten fiksut ihmiset antavat vanhojen ukkojen ohjata omaa elämäänsä. En ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos sisustaisin kotiani sen mukaan "mikä on suotavaa", en käyttäisi ehkäisyä vaikken halua enempää lapsia, en meikkaisi tai värjäisi hiuksiani koska siitä voi joku pahentua jne. Ihan kamalaa toisten kautta elämistä ja se vielä selitetään omaksi valinnaksi. Tai pakkohan se on, hulluksihan sitä tulisi jos tajuaisi, että ei itse olekaan oman elämänsä ohjaksissa.

En tiedä millä lekalla tämä pitäisi ihmisten päähän takoa. Ketkään ei sanele meidän elämää, ainoastaan Jumala. Kukaan ei pakota olemaan käyttämättä ehkäisyä. Jos siltä tuntuu, että voi käyttää ehkäisyä ja olla uskovainen niin antaa mennä. Jumala sen päätöksen tekee kuka sinne taivaaseen pääsee. Ainahan voi perustaa vaikka oman eriseuran missä elää muuten täysin samanlain ku vlt mutta käyttää ehkäisyä. Mutta tosiaan ehkä se leka ei auta, kaikille tämä ei vain aukea niinkuin raamatussa sanotaan.

Vierailija
96/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvitti se sosiaalisuuden korostaminen. Kuinka 16v. lestanuorella on kavereita suviseuroijen ansiosta jopa 400-500. Normaalielämässäkin nuoret kyläilee useassa perheessä ja kavereita on vaikka muille jakaa. Ja se ilmeisesti oli kovinkin hyvä juttu. Minusta ei. Tuollaisen kaverimäärän kanssa ei oikeasti olla ystäviä. Eikä iso kaverimäärä kerro siitä että nuorella on hyvä ja sosiaalinen elämä. Voisin jopa väittää, että noin ison kaverimäärän takia nuorella ei välttämättä ole sitä parasta ystävää, on vaan iso joukko tuttuja.

Joten ei, lestanuorella ei välttämättä ole sen kummempi sosiaalinen elämä kuin tavisnuorella, jolla niitä kavereita on kyllä selkeästi vähemmän, mutta kaverisuhde on todennäköisesti tiiviimpi.

Ihan ekaksi haluan sanoa, että ottakaa huomioon se, että tässä ei päässyt ääneen kuin muutama ihminen. Olen itse vl ja ihmettelin itsekin tuota kaverimäärää. Uskon, että siinä oli liiottelun makua.. Itse ainakin olen kulkenut silloin tällöin n.15hlön porukassa, joista ehkä 3 on parempaa ystävää.

Se myös, että kolmesti viikossa eri kyläpaikassa ja useamman viikon ajan eri perheissä niin ei varmasti pidä paikkaansa.

Vierailija
97/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiherranenaika kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan innolla, että jakso tulee ilmaiseksi näkyviin. Toivottavasti se on realistinen.

t. vl

Sitten menet sunnuntaina seuroihin pyytämään synnit anteeksi kun olet katsonut tv.tä...

Tämän takia itse erosin kys. hulluudesta. Kaikkia kiellettyä kyllä tehdään ja sitten mennään itkemään synnit anteeksi.

Eihän se ollut lessuille syntiä jos sen kattoo netistä?

Mutta entäpä jos sä laitat piuhat tietokoneesta telkkariin jolloin tv toimii suurena tietokoneennäyttönä? Syntiä vai ei? 🤔 Vastatkaa lestat!

Lestapa vastaa. Televisio, tietokone tai mikään muukaan laite ei ole syntiä. Se on ihan sama mistä katsot, mutta jos asiasisältö on täynnä törkyä (seksiä, väkivaltaa, juopottelua tms.) niin sen katsomista ei pidetä hyvänä. Eli selvennän vielä, että ei se iso näyttö, mikä on kytketty koneeseen tee siitä asiasta syntiä vaan se asiasisältö. Jos katsoit ajatuksella tuon kyseisen dokumentin niin siinähän sanottiin, miksi ajatellaan, että on parempi olla katsomatta mitään. Pakko vielä loppuun kirjoittaa, että on se kumma kun nykyaikana ollaan niiiin suvaitsevaisia, että. Ja sitten kun kyse on vanhoillislestadiolaisuudesta niin miksi meitä ei tarvitse suvaita. Itse kyllä vlnä suvaitsen homot, transut yms. mutta silti meitä ei suvaita. Vastatkaa uskottomat!

Jo se, että kutsut muita uskottomiksi kertoo aika paljon. En ole uskoton, vaan kuulun samaan kirkkoon kuin sinäkin. Silti en sinun uskosi mukaan ole taivaspaikan arvoinen. Suvaitsevaisuus ei ole ylimielisyyttä.

Vierailija
98/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

x-lebe kirjoitti:

Onhan tuo todella vääristynyt tapa suhtautua elämään, että jo pienestä pitäen paasataan kuinka kuolo tulee ja korjaa, ja valitettavasti helvetin lieskat odottaa, mikäli uskonsa kieltää. Siis että koko elämässä on läsnä joka hetki kuolema. Mitä järkeä on edes elää koko elämä, kun kaikki on vaan maallista tuskaa ja vaivaa sekä ihan turhaa ulkokultaisuutta. Miksei samantien tee koko lessujengi  joukkoitsemurhaa ja hävitä itseään samantien kartalta sinne taivaankotiin? Ok, kärjistettyä, mutta tämmösiä ajatuksia minulla silloin joskus oli. Nyt, kun olen elämäniloinen ja onnellinen, vituttaa kun tuntuu, että lessut ottavat siitäkin kunniaa – ikään kuin olisin oppinut iloiseksi ja avoimeksi heidän upean yhteisönsä myötävaikutuksella. EI EI EI. Vihasin elämää ja itseäni siinä sakissa ollessani, ahdisti niin vitusti, että kädet hikos jatkuvasti ja tukka rasvottu sekunnissa. EI OLE TEIDÄN KUNNIAA TODELLAKAAN, ETTÄ MINÄ EN VASTOINKÄYMISISTÄ MASENNU JA OSAAN ILOITA ELÄMÄSTÄ! 

Toinen mitä olen paljon pohtinut silloin joskus, on tuo yhteiskunnan ulkopuolelle asettuminen. Kuten se hihhuliperheenäiti siinä totesi, häntä ei opiskelupaikan menettäminen kirpaissut, koska jumalan tahto oli nyt tämä heidän perheelleen. Jep, ihan ok että pystyy tuollee sivuttaa asian, MUTTA KUN TUOSSA SE ONGELMA ON! Heillä ei ole mielestään yhteiskunnassa mitään tavoiteltavaa, koska kuitenkin yhteisö on se rakas ja siellä on ihanaa ja Jessen seikkailuja pääsee kuuntelee monta kertaa viikossa. Tai on tavoiteltavia asioita, niitä joitain tiettyjä sallittuja (opiskele lääkäriksi, juristiksi, kanttoriksi, papiksi, opettajaksi, sairaanhoitajaksi jne), mutta ei suinkaan mitään varsinaisesti itseään toteuttavaa tms. puuhaa. Eikä varsinkaan minkäänlaista itsensä esille tuomista ja korostamista. 

Saatana, että vituttaa se sakki vittuuuuuuu

Nyt kun olet elämäniloinen ja onnellinen..... Oikeasti voitko sanoa noin..? Luin tuon tekstisi ja vaikutat todella katkeralta ja onnettomalta. En itse ole vl, mutta vaikutat kyllä pahasti traumatisoituneelta.

Vierailija
99/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten täältäkin näin katkeria ihmisiä löytyy. Itse olen täysi-ikäisyyteen asti kuulunut liikkeeseen vaikka pienestä pitäen tiesin etten usko samalla tavalla kuin muut. Sitten erosin ja nykyään elän onnellista ja tasapainoista elämää, en näe painajaisia helvetistä tai koe lestadiolaisen nuoruuteni pilanneen elämääni millään tavoin - päin vastoin! Huoletonta, turvallista ja onnellista elämää kavereiden ja laajan turvaverkoston keskellä. Sinulle joka epäilit että lestadiolaisella on ainoastaan hyvän päivän tuttuja eikä ystäviä, olet hyvin väärässä. Eikä ole tarvinnut huolehtia jouluna eikä juhannuksena humalaisista vanhemmista toisin kuin monien ei-uskovaisten kavereiden. En myöskään tunne yhtäkään hyväksikäyttötapausta, vaikka tiedän niitä olevan (kuten muissakin ihmisryhmissä, ei-lestadiolaisen kaverini isä on hyväksikäyttänyt häntä lapsuudessaan). Jokainen lestadiolainen jonka kanssa olen asiasta puhunut on hyvin yksiselitteisesti tuominnut hyväksikäytöt ja tavan, jolla asia on yhteisössä hoidettu.

Kyllä ne tavat silti tiukassa istuu, kun joskus omia lapsia saan niin en esimerkiksi hyväksy alkoholin käyttöä heidän seurassaan ja kovasti toivoisin että hekin saisivat samanlaisen nuoruuden kun olen itse saanut elää. Välit vanhoihin kavereihin sekä perheeseen ovat kunnossa, sillä olemme hyväksyneet olevamme eri mieltä asioista. Ei kaikesta tarvitse tapella. Kun olen isältäni kysynyt ajatteleeko hän minun joutuvan helvettiin, hän on vastannut rakastavansa minua yhtä paljon kuin muitakin lapsia eikä hän koe voivansa tuomita ketään kadotukseen. Enhän minäkään usko heidän pääsevän taivaaseen, mutta ei minulla ole mitään tarvetta sitä heille toitottaa.

Kunnioitetaan toinen toisiamme, uskonnoista ja erilaisista elämänkatsomuksista riippumatta.

Lukekaa kaikki tää teksti. Tällaiset kokemukset itsellä on myös. Ja tämä on oikeasti se normaali kuva vlistä.

Vierailija
100/311 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten huonoa asemaa tuossa lahkosa pitäisi käsitellä julkisesti enemmän. Vaikka musmiminaisten aseamasta puhutaan paljon, niin onhan ihan tätä omaa alkuperäisväestöäkin joilla ongelmat on ihan samaa luokkaa.

Haluaisin kysyä minkä perusteella naisten asema on huono. Minulla on mieheni kanssa kaksi lasta ja mieheni tekee ihan yhtä paljon kotimme ja lasteni eteen kuin minäkin. Uskaltaisin jopa väittää että enemmän. En tiedä sitten olenko vain erityisen onnekas. Luulen, et osittain tarkoitat ehkäisyasiaa. Koittakaa jo hyvät ihmiset ymmärtää, että se, ettei käytä ehkäisyä, kuuluu lestadiolaisuuteen. Kukaan ei pakota olemaan vl. Kenellä tahansa on oikeus päättää käyttääkö sitä ehkäisyä vai ei. En ymmärrä miksi jotkut ajattelevat niin, että se asia pitäisi vanhoillislestadiolaisuudessa muuttua. Jos et hyväksy kerhon sääntöjä, lähde pois tai perusta vaikka oma kerho. Sitä ei kukaan kiellä.

Saa kai sellaista kerhoa arvostella, jonka säännöt ovat ristiriidassa omien arvojen kanssa. Tai jos kristillisenä itseään pitävän kerhon toiminta on epäkristillistä.

Lestadiolaisuus on varmasti ollut hyvää tekevä aate siinä maailmassa ja ympäristössä, jossa se on syntynyt. Mutta emme elä enää sellaisessa maailmassa.