Yksi tuttu nainen sai esikoisensa 39-vuotiaana!
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Itse en henk.koht. tykkäisi jos äitini olisi ollut noin vanha minut saadessaan. Kun miettii, että äiti olisi noin 60v kun itse on 20v, tuossa iässä kun yleensä ollaan mummoja ja lapsenlapsi(a) löytyy.
Niin, olisit mieluummin jättänyt syntymättä kokonaan vai? Siitähän tässä on noilla lapsilla kyse. Ei siitä, olisiko syntynyt aiemmin.
Tässä myös yksi "kanttura", joka sai ainoansa melkein 37 vuotiaana. Olen ainoa lähisuvun naisista, jonka raskaus ja synnytys meni normaalisti. Nyt se hedelmä täyttää 25 vuotta ja on jo viisi vuotta ollut työelämässä. Itsekin työskentelen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, lääkärit ei onnistunu aiemmin. 32 olin kun aloitettiin yritys ja hoitoja nyt takana kohta 6 vuotta (taukoineen). On toki nuoremman naisen munasolu käytössä, että ihan kaikkia riskejä ei otettu. Oletko tyytyväinen selitykseen?
Sua ei ole tarkoitettu lisääntymään siis. Sairasta kantaa sisällään jonkun toisen naisen sukusoluja ja vielä tuloksetta. Mutta vaikka olisikin tullut tulosta ja olisit jo äiti niin silti sama juttu. Ei tarkoitettu.
Ei niin ja silti lisäännyin :) Ihanaa olla äiti!
Olen iloinen puolestasi. Pidä tuo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, lääkärit ei onnistunu aiemmin. 32 olin kun aloitettiin yritys ja hoitoja nyt takana kohta 6 vuotta (taukoineen). On toki nuoremman naisen munasolu käytössä, että ihan kaikkia riskejä ei otettu. Oletko tyytyväinen selitykseen?
Sua ei ole tarkoitettu lisääntymään siis. Sairasta kantaa sisällään jonkun toisen naisen sukusoluja ja vielä tuloksetta. Mutta vaikka olisikin tullut tulosta ja olisit jo äiti niin silti sama juttu. Ei tarkoitettu.
Sairas ajattelutapa ja olet paha toisille ihmisille, yksinkertaisesti paha. Ei ole olemassa mitään "ei ole tarkoitettu" tai "on tarkoitettu". Jos sinä sairastut syöpään, ethän toki hakeudu lääkärille ja hoitoihin, koska samalla periaatteella sinua ei tarkoitettu elämään. Jos saat hammassäryn, ethän hakeudu hammaslääkärille, koska sinua ei tarkoitettu hammassäryttömään oloon. Ei tarkoitettu.
Lapsettomuus ei ole sairaus.
Kyllä on. Vaikka sitä ei lääketieteellisesti laskettaisi sairaudeksi, se on sairaus.
Mun äiti oli kans 39 kun mä synnyin.
17v
Vierailija kirjoitti:
Tuon on ap tosi yleinen esikoisen synnytysikä nykyään. Jossain uutisessa oli että joka neljäs tai viides nainen saa esikoisensa yli 35-vuotiaana nykyisin.
Ja minä jouduin kohdunpoistoon 35-vuotiaana. Onneksi ehdin saada lapset ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo oikeesti aika vanha ikä alkaa lapsia pukkaamaan.
Itsekästä tehdä edes lapsia,mutta että tehdä sitten kun downin ja muiden kehitysvammojen ja häiriöiden todennäkösyys on jo huomattavan suuri. Välttämättä edes kykene omin avuin raskautumaan.
En ymmärrä miksi pitää tuossa iässä leikkiä. Se lapsi on ihan oikea, eikä ne downit ole vain suloisia ja iloisia.
Kuka sen vammaisen lapsen hoitaa kun äidillä alkaa jo 50 v paikat mennä rempalleen? Vaikla kuinka liikkuisi ja eläisi terveesti ei ikääntymistä voi estää. Ei edes puskemalla lapsia tänne ylikansoittuneelle maapallolle.Tämä on totta -ei kai tätä kukaan voi kieltää?! - ja te alapeukutatte??!
Todennäköisyys ei ole huomattavan suuri. Todennäkököisyys on vähemmän pieni kuin nuoremmilla, mutta kyllä se edelleen pieni on. Sitäpaitsi, nykyaikaisen seulonnan johdosta itseasiassa suurin osa Down-lapsista syntyy nuoremmille naisille.
Eli sun mielestä moiset "massa"abortoinnit (abortit jotka tehdään näiden seulontojen ansiosta) on niinkuin vallan ok ja hyvä juttu vain siksi että vanhat kantturat haluavat raskautua myöhässä, yli-ikäisinä?
Tuossa ylempänä annettiin ymmärtää, että downien syntyminen on jotain, mitä pitäisi välttää. Jos sama henkilö vielä syyllistää vammaisten abortoimisestakin, niin provotutka kyllä piippaa aika vahvasti.
Kaikkeen tähän sirkuksen osiin käytetään yhteiskunnan rahoja. Nekin rahat voitais ennemmin käyttää olemassa olevien lasten hyvinvointiin ennemmin kuin tekemällä tehdä kalliita sikiöitä joista sitten ihmisten typeryyden ja itsekkyyden takia abortoidaan tuntuva osa.
Juu saat arvata ammattini.
No sinulla on aika persoonallinen käsitys kyllä tuntuvasta osasta. Valtaosa sikiöistä on terveitä, vain osa Down-lapsista abortoidaan ja näistä abortoiduista suurin osa on perinteisesti alkaneita raskauksia. Hedelmöityshoidoilla käynnistyneen raskauden keskeyttäminen on harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Meilläkin esikoinen tuli kun olin 37, toinen vielä suunnitteilla. En koe velvollisuutta jäädä lapsettomaksi vain siksi, että sopiva elämänkumppani löytyi myöhemmin kuin joillakin muilla.
Arvostan sinua paljon enemmän kuin niitä, jotka lisääntyvät useamman miehen kanssa tai ulisevat yh:n vaikeaa arkea, parempi odottaa kuin lisääntyä lisääntymisen ilosta kenen kanssa tahansa. Nuorikin äiti voi olla hyvä, mutta tämän palstan arvostelijat ovat usein juuri niitä ihmisroskia, jotka ovat lisääntyneet kissaemon moraalilla.
Vierailija kirjoitti:
No itteeni ärsyttää yli 35v, jotka ei raskaudu ja minä jouduin heidän hedelmöityslääkkeitään maksamaan. Pitäis olla 35v raja eikä 42v asti. Jos haluut vanhempana lapsen maksat koko lystin itse etkä veronmaksajilla!
Arvaapa minkä ikäisten äitien lapsia on eniten erittäin kalliisti sijoitettuna kodin ulkopuolelle, koska äidit eivät osaa, jaksa tai halua heistä huolehtia tai bilettäminen on kivempaa? Kuulostaisiko järkevältä, että jos haluat tehdä lastensuojelun tarpeeseen joutuvia lapsia, maksat koko lystin itse, etkä maksata veronmaksajilla.
Kolmen äiti kirjoitti:
Työskentelen erityislasten kanssa. Monet asperger- oireet, adhd:t ja muut häiriöt ovat kyllä ikääntyneiden vanhempien lapsilla. Tähän on turha väittää vastaan, eiköhän tästä aiheesta ole tutkimuksiakin tehty.
Olet siis avustaja. Monen erityislapsen äiti on. Sun tutkimusviite on nolo. Erityislapsi voi olle kenellä vaan, mutta wt_tyyppinen kasvatus tuotaa adhd_oireet.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ylempänä annettiin ymmärtää, että downien syntyminen on jotain, mitä pitäisi välttää. Jos sama henkilö vielä syyllistää vammaisten abortoimisestakin, niin provotutka kyllä piippaa aika vahvasti.
Voi kun olisikin provo, pahoin pelkään että moni provoksi luultu on ihan vaan pikkaisen heikommilla älynlahjoilla varustettu kuin keskiverto av-mamma.
No voi sentään. Mä olen 41 ja odotan esikoistani. Ihan luomuna, ei ole käytetty ap:n rahaa :D
Mitä nuorempi äiti, sitä suurempi riski esim. ADHD:hen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25355726
Kolmen äiti kirjoitti:
Työskentelen erityislasten kanssa. Monet asperger- oireet, adhd:t ja muut häiriöt ovat kyllä ikääntyneiden vanhempien lapsilla. Tähän on turha väittää vastaan, eiköhän tästä aiheesta ole tutkimuksiakin tehty.
Siis on tehty vai ei ole tehty? Aika vahvaa ammatillista osaamista. Taidat olla joku työharjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen tähän sirkuksen osiin käytetään yhteiskunnan rahoja. Nekin rahat voitais ennemmin käyttää olemassa olevien lasten hyvinvointiin ennemmin kuin tekemällä tehdä kalliita sikiöitä joista sitten ihmisten typeryyden ja itsekkyyden takia abortoidaan tuntuva osa.
Juu saat arvata ammattini.Ei taida olla ainakaan kovin vaativa ammatti.
Yhteiskunnalle kalleimmaksi tulevat laitoksissa hoidettavat lapset. Osa heistä on vammaisia, suurin osa vanhempiensa puutteellisen elämänhallinnan uhreja.
Jep. Arvaisin vierailijan ammatiksi kotiäiti, päiväkotiapulainen, laitoshuoltaja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas ajattelutapa ja olet paha toisille ihmisille, yksinkertaisesti paha. Ei ole olemassa mitään "ei ole tarkoitettu" tai "on tarkoitettu". Jos sinä sairastut syöpään, ethän toki hakeudu lääkärille ja hoitoihin, koska samalla periaatteella sinua ei tarkoitettu elämään. Jos saat hammassäryn, ethän hakeudu hammaslääkärille, koska sinua ei tarkoitettu hammassäryttömään oloon. Ei tarkoitettu.
Lapsettomuus ei ole sairaus.
Kyllä on. Vaikka sitä ei lääketieteellisesti laskettaisi sairaudeksi, se on sairaus.
Ei ole. Sä et pysty kuolemaan lapsettomuuteen. Mihin tahansa sairauteen pystyy hoitamattomana kuolemaan ja sen takia mä ja mun kollegat tehdään työtä kaikkina vuorokauden tunteina tässä maassa. Minä aamulla taas.
T. Se laitoshuoltajako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itteeni ärsyttää yli 35v, jotka ei raskaudu ja minä jouduin heidän hedelmöityslääkkeitään maksamaan. Pitäis olla 35v raja eikä 42v asti. Jos haluut vanhempana lapsen maksat koko lystin itse etkä veronmaksajilla!
Mihin on ikäraja 42v? Ei julkisella saa 40v enää hoitoja.
Ainakin suurin osa hedelmöityslääkkeistä korvataan siihen asti, kun nainen on 42v. Mulle ihan ok et korvataan 18-35v asti mut ei sen jälkeen. Noilla paukkuu nopeasti se kattoraja ja hamstraavat 3 kk lääkkeitä eri resepteillä.. jos se lapsi ei tule se ei tule. Maksa ite.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä oli 43, kun sai ensimmäisen ja ainoan lapsensa. Useampi tuttu on kyllä saanut sen ikäisenä kolmannen lapsen. Itselleni asetin rajaksi 40 vuotta. Onnekseni sain kaksi lasta sitä ennen.
Olen äitini ainut lapsi. Äiti oli 44, kun minut sai ja terve ja normaali olen, akateemisesti koulutettu
Täytän pian 50 v. Ajattelin jos vielä kerran, vauvat on niin ihania <3 Mieskin innoissaan asiasta : )
Ei niin ja silti lisäännyin :) Ihanaa olla äiti!