Pidättekö ulkomailla kasvaneita Suomen kansalaisia suomalaisina?
Esim. Nico Rosbergia ei monikaan miellä suomalaiseksi, vaikka häneltä Suomen kansalaisuus löytyykin, koska hän ei osaa käytännössä ollenkaan suomea. Mutta entä jos puhuu täysin sujuvaa suomea? Voiko mielestänne esim. Mika Häkkisen tai Teemu Selänteen lapset mieltää suomalaisiksi?
Kommentit (34)
Itse asiassa Häkkisen lapsista vain kaksi vanhinta on "puhdasverisiä" suomalaisia, nuoremmilla on ulkomaalainen äiti.
Vaikea sanoa, kun riippuu ihan perheestä ja tilanteesta. Tähänhän vaikuttaa esim. kotikieli, kodin ja ympäröivän kulttuurin erot, onko elänyt ulkomailla osan vai koko ikänsä jne. Varmaan henkilöt itse osaavat sanoa paremmin, osa tuntee itsensä eniten suomalaisiksi, osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Häkkisen lapsista vain kaksi vanhinta on "puhdasverisiä" suomalaisia, nuoremmilla on ulkomaalainen äiti.
Mä unohdin kokonaan ne nuoremmat lapset. Ajattelin vain ensimmäisen liiton lapsia.
Podän jos hän ymmärtää suomalaisen käyttäytymiskulttuurin periaatteet. Naisten annetaan olla rauhasa jne.
Kohta nuokin mainitut kaverit tuntuu suomalaisemmilta kuin ne uussuomalaiset paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Podän jos hän ymmärtää suomalaisen käyttäytymiskulttuurin periaatteet. Naisten annetaan olla rauhasa jne.
Ja miesten ei. OK?
Tunnetteko tällaisia? Ovatko suomalaisen oloisia?
Riippuu henkilöstä, minkä hän kokee identiteetikseen. Nico on muistaakseni itse todennut, ettei pidä itseään suomalaisena, vaan saksalais-monacolaisena tai jotain sinne päin.
Henkilön voinee sanoa olevan suomalainen, jos hän on syntynyt Suomessa, osaa suomen kieltä, kokee olevansa suomalainen ja on ainakin jonkun aikaa (muutoinkin kuin vauvaikäisenä) asunut Suomessa. Lisäksi mielestäni vähintään toisen vanhemman täytyy olla syntyperältään suomalainen edellä mainituin kriteerein. Kansallisuus on eri asia, Suomen kansalainen ei ole sama asia kuin suomalainen. Toki tämä on vain minun mielipiteeni, mutta sitähän käsittääkseni pyydettiinkin.
Nico Rosberg on monesti sanonut, ettei ole suomalainen eikä haluakaan olla. Hän on saksalainen. Muutamassa haastattelussa, kun piti nuoleskella toimittajia, Nico muisti mainita olevansa puoliksi suomalainen...
Suomalaisuus on mielentila. Edeltävän määritelmän mukaan kahden maahanmuuttajan lapsi ei ole siis suomalainen, mutta hänen lapsensa taas voi olla. Ratkaisevaa on mielestäni kuitenkin se, kokeeko ihminen itse suomalaisen kulttuurin olevan "hänen juttunsa", vai onko isovanhempien kulttuuritausta se vahvempi.
Minä olen Suomessa kasvanut eialunperinsuomenkansalainen, nyt on kaksoiskansalaisuus. Pidin itseäni ennen lähes täysin sen toisen maan kansalaisena, nyt koen olevani puoliksi molempia.
Meillä oli molempien maiden kieli ja kulttuuri yhtä suuressa asemassa lapsuudenkodissani ja siinä maassa kävimme usein sukuloimassa ja tuttavilla.
Keski-Euroopassa on se maa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Suomessa kasvanut eialunperinsuomenkansalainen, nyt on kaksoiskansalaisuus. Pidin itseäni ennen lähes täysin sen toisen maan kansalaisena, nyt koen olevani puoliksi molempia.
Meillä oli molempien maiden kieli ja kulttuuri yhtä suuressa asemassa lapsuudenkodissani ja siinä maassa kävimme usein sukuloimassa ja tuttavilla.
Keski-Euroopassa on se maa.
Toinen vanhemmistani siis suomalainen, toinen sieltä Keski-Euroopasta.
Aiemmin Rosberg sanoi tuntevansa itsensä sydämeltään lähinnä monacolaiseksi tai maailmankansalaiseksi. Mersulle siirtymisen jälkeen alkoi luonnollisesti korostaa saksalaisuuttaan. Nuorempana hän muuten kilpaili suomalaisella lisenssillä. Vaihtoi sittemmin saksalaiseen lähinnä kai siksi, että sieltä on helpompi saada sponsoreita ja tukijoita ja koska saksalaiset tarvitsivat kipeästi uutta lupausta Michael Schumacherin jälkeiseen aikaan.
Jos esim. ihmisen molemmat vanhemmat ovat kotoisin Savosta, mutta henkilö itse on asunut koko ikänsä Helsingissä, niin onko hän silloin savolainen vai helsinkiläinen? Tuosta voisi hieman päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. ihmisen molemmat vanhemmat ovat kotoisin Savosta, mutta henkilö itse on asunut koko ikänsä Helsingissä, niin onko hän silloin savolainen vai helsinkiläinen? Tuosta voisi hieman päätellä.
Ei tuo nyt ihan rinnastu ap:n pohdintaan.
Itse olen sitä mieltä että ko henkilö itse on se joka määrittää onko suomalainen, ulkomaalainen vai molempia.
Vierailija kirjoitti:
:D
Hahahah! Vai että rauhassa höpöhöpöhöpö.. Eihän edes AV-palstalla saa naiset olla rauhassa :D
Oikeudellista merkitystä on esim. kansalaisuudella ja asuinpaikalla. Nämä ovat myös yksiselitteisesti määriteltävissä. Mutta mikä tarve randomeilla on päättää muiden puolesta, ovatko nämä esimerkiksi "oikeita" suomalaisia vai ei? Tai määrittää heidän sukupuolisuuttaan tai seksuaalisuuttaan? Minusta nämä ovat asioita, joita ei tarvitse määritellä toisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin niin EN pidä somaleja suomalaisina, enkä tule koskaan pitämäänkään.
Sitähän se ap oikeasti tivaa, eikö vain?
No, ei kai nyt kukaan niitä pidä suomalaisina. Abdi-suomilainen.
En todellakaan pidä. Enkä arvosta suomalaisia vanhempia ulkomailla jotka eivät opeta lapselleen suomen kieltä jne. Suorastaan naurettavaa väittää olevansa suomalainen jos ei suomalaisuus ole mukana arjessa.
Mikä Häkkisen ja Teemu Selänteen lasten molemmat vanhemmat ovat suomalaisia, kun taas Nicon toinen vanhemmista on muun maan kansalainen, joka ei ole koskaan asunut Suomessa, eikä Nicocaan. Sama juttu taitaa olla Riitta Viiperin pojan suhteen, on ulkomaalainen isä. Tai Al-Fayetten lapset sen Heini-vaimon kanssa. Näistä ulkomailla koko ikänsä asuneista, joiden toinen vanhemmista on vain suomalaisia, sanoisin, etteivät ole suomalaisia, oli Suomen passi tai ei.