Pidättekö ulkomailla kasvaneita Suomen kansalaisia suomalaisina?
Esim. Nico Rosbergia ei monikaan miellä suomalaiseksi, vaikka häneltä Suomen kansalaisuus löytyykin, koska hän ei osaa käytännössä ollenkaan suomea. Mutta entä jos puhuu täysin sujuvaa suomea? Voiko mielestänne esim. Mika Häkkisen tai Teemu Selänteen lapset mieltää suomalaisiksi?
Kommentit (34)
Voi hyvänen aika kun on taas puurot ja vellit sekaisin. Suomen kansalainen on Suomen kansalainen. Kyseessä on juridinen määrite, eikä sillä ole väliä missä ihminen asuu tai missä hän on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Henkilön voinee sanoa olevan suomalainen, jos hän on syntynyt Suomessa, osaa suomen kieltä, kokee olevansa suomalainen ja on ainakin jonkun aikaa (muutoinkin kuin vauvaikäisenä) asunut Suomessa. Lisäksi mielestäni vähintään toisen vanhemman täytyy olla syntyperältään suomalainen edellä mainituin kriteerein.
Meinasin tulla valittamaan, että aika kummaa kun kohdan "...jos hän on syntynyt Suomessa" takia minua ei lasketa suomalaiseksi, mutta pari vuotta nuorempi pikkuveljeni lasketaan.
Sitten muistin nimimerkkini. Taidat olla oikeassa, en sittenkään ilmeisesti pidä itse itseäni suomalaisena/ole suomalainen :p
Eivätkös Keke Rosberg ja Marcus Grönholmkin ole juuriltaan osittain ruotsalaisia? Suomalaisiksi heidät kuitenkin mielletään, kun kerran ovat varttuneet täällä ja ovat vain ja ainoastaan Suomen kansalaisia.
Mun lapset on Suomen kansalaisia, vaikka aikuisina suomenkielentaito on aika ruosteessa, kun enää harvemmin tavataan. He eivät oppineet kirjoittamaan suomea kunnolla koskaan, enkä työssäkäyvänä kiireisenä äitinä ehtinyt oikein paneutua siihen opettamiseenkaan. Kielitaitokin ruostuu, jos sitä ei kehitä ja elämässä on vain se äiti, jonka kanssa sitä kieltä puhua (siskokset puhuvat keskenään englantia, niinkuin tällaisissa perheissä usein on, että vain äidin kanssa puhutaan äidin kieltä). Joten ei se aina ole niin helppoa niinkuin kuvitellaan. Monesti niillä, joiden lapsilla on hyvä kielitaito, on ollut säännöllisesti muitakin kontakteja kieleen kuin äiti, jos tarkemmin tutkitaan ja vertaillaan eri perheitä.
Silti he kokevat olevansa juuriltaan vahvasti suomalaisia myös.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on Suomen kansalaisia, vaikka aikuisina suomenkielentaito on aika ruosteessa, kun enää harvemmin tavataan. He eivät oppineet kirjoittamaan suomea kunnolla koskaan, enkä työssäkäyvänä kiireisenä äitinä ehtinyt oikein paneutua siihen opettamiseenkaan. Kielitaitokin ruostuu, jos sitä ei kehitä ja elämässä on vain se äiti, jonka kanssa sitä kieltä puhua (siskokset puhuvat keskenään englantia, niinkuin tällaisissa perheissä usein on, että vain äidin kanssa puhutaan äidin kieltä). Joten ei se aina ole niin helppoa niinkuin kuvitellaan. Monesti niillä, joiden lapsilla on hyvä kielitaito, on ollut säännöllisesti muitakin kontakteja kieleen kuin äiti, jos tarkemmin tutkitaan ja vertaillaan eri perheitä.
Silti he kokevat olevansa juuriltaan vahvasti suomalaisia myös.
Sehän riippuu siitä mitä suomalaista kulttuuria ja kansanperinnettä olet heille opettanut ja jakanut. Jos et mitään niin eivät mitenkään voi olla vaikka tuntisivat mitä. Jos esim. suomalaisia lauluja ja leikkejä, loruja ja pelejä, olet tehnyt suomalaisia ruokia jne. niin silloinhan olet antanut heille jotain kosketuspintaa. Jos et niin saavat tuntea mitä hyvänsä, eivät ole. Etenkin jos heillä ei ole mitään kiinnostusta suomalaisiin tapoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkös Keke Rosberg ja Marcus Grönholmkin ole juuriltaan osittain ruotsalaisia? Suomalaisiksi heidät kuitenkin mielletään, kun kerran ovat varttuneet täällä ja ovat vain ja ainoastaan Suomen kansalaisia.
Ovat kyllä ihan täysin suomalaisia. Keke vain sattui syntymään Ruotsissa, koska hänen isänsä opiskeli eläinlääkäriksi, mikä ei tuohon aikaan ollut Suomessa mahdollista. Grönholm puolestaan on suomenruotsalainen ja puhuu ruotsia äidinkielenään.
Mitä väliä sillä on, minä minä heitä pidän. Vain he itse voivat määritellä oman kansallisuusidentiteettinsä. Kansalaisuus on eri asia ja helposti juridisesti todennettavissa.
Juridisesti ovat suomalaisia. Sen, mitä he ovat sydämessään, osaavat sanoa vain he itse.
Pidän, jos lapsella on suomalaiset vanhemmat (edes toinen) ja sukujuuret (geenperimä), sekä se matkustaa Suomen passilla, se on silloin suomalainen.
Kansalaisuudeltaan ovat suomalaisia. Kansallisuus onkin sitten ihan eri asia, johon osaavat vastata vain he itse. Nico Rosberg on tehnyt selväksi useampaan otteeseen, ettei tunne itseään suomalaiseksi. Ajoi nuoruudessaan Suomen lipun alla lähinnä kai siksi, koska isänsäkin ajoi aikoinaan. Vaihtoi myöhemmin Saksan lippuun, kun halusi tulla tunnetuksi omana itsenään eikä vain Keke Rosbergin poikana.
Kun tosi moni mainitsee sen että pitää puhua suomea, niin mites sitten suomenruotsalaiset? Saamea puhuvat? Ihan yhtä suomalaisia ovat. Itse pidän suomalaisena niitä ihmisiä joilla on Suomen kansalaisuus ja kokevat olevansa suomalaisia. Joissain tapauksissa en välttämättä vaadi edellistäkään.
Annananas kirjoitti:
Kun tosi moni mainitsee sen että pitää puhua suomea, niin mites sitten suomenruotsalaiset? Saamea puhuvat? Ihan yhtä suomalaisia ovat. Itse pidän suomalaisena niitä ihmisiä joilla on Suomen kansalaisuus ja kokevat olevansa suomalaisia. Joissain tapauksissa en välttämättä vaadi edellistäkään.
Kyllä pidän suomalaisina, mutta täytyy myöntää, että ihmettelen kyllä, jos eivät ole oppineet suomea maassa, jossa yli 90% väestöstä on suomenkielisiä. Luulisi väkisinkin tarttuvan.
Nico vieraili Suomessa ensimmäisen kerran pitemmän aikaa vasta parikymppisenä. Nuorempana teki vain lyhyitä visiittejä sukulaistensa luokse. Vaikea tuollaista on suomalaiseksi mieltää, varsinkin kun olen ymmärtänyt, ettei suomalaisuus ole juurikaan ollut hänen arjessaan läsnä. Esim. Selänteen lapset ovat sentään viipyneet täällä hieman pitempäänkin ja saaneet suomalaisen kasvatuksen.
Nico Rosberg ei puhu suomea joten minun siksikin hankala mieltää häntä suomalaiseksi. J eikös hän ole itsekin aika selkeästi ilmaissut ettei koe olevansa suomalainen.