Näin testaat kuoletko lähivuosina: pääsetkö näin alas ja sitten ylös (VIDEO)?
Sitting-rising test on yksinkertainen ja ennustaa hyvin loppuelämän pituutta. Ihmisillä on omituisia käsityksiä kuinka tämä testi tehdään, esim. kuvitellaan että yhdellä jalalla saa ottaa tukea ym. Ei! Katso tämä video ja kokeile:
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on videon nimi? En mielelläni avaa täällä linkkejä.
Nyt minä ymmärrän tämän uudistuksen hyödyn!
. Seiso rennoissa vaatteissa paljain jaloin paikassa, jossa ympärillä on tilaa.
2. Mene risti-istuntaan lattialle ilman, että otat mistään tukea.
3. Yritä nousta takaisin seisomaan niin, että käytät mahdollisimman vähän käsiäsi, polviasi tai käsivarsiasi.
Hän nimesi menetelmän Sitting-rising -testiksi (SRT). Araujon testissä istumaan meno ja nousu on molemmat pistetytetty kumpikin viiden pisteen arvoisiksi ja miinuksia tulee sen mukaan, montako apukosketusta joutuu käsillään tai muilla raajoillaan ottamaan. Esimerkiksi kädellä lattiasta tuen ottamisesta saa yhden virhepisteen.
Maksimipistemäärä testissä on siis kymmenen pistettä. Ihmiset, jotka saivat testissä vähemmän kuin kahdeksan pistettä kuolivat seuraavan kuuden vuoden aikana kaksi kertaa todennäköisemmin kuin ne, jotka saivat enemmän pisteitä. Ne, jotka saivat vain kolme pistettä tai vähemmän kuolivat jopa viisinkertaisesti todennäköisemmin seuraavan kuuden vuoden aikana kuin ne, jotka saivat kahdeksan pistettä tai enemmän.
Araujo kokeili menetelmäänsä Clinimex Exercise Medicine Clinicissä Rio de Janeirossa yhteensä kahden tuhannen 50-80 -vuotiaan potilaan kanssa.
Mä olen mennyt huonoon kuntoon koronavuoden aikana, sillä aiemmin tämä onnistui, mutta nyt tuntuu et lattialta tai kyykystä ylöspääsy vaatii jonkinlaista punkeromaista konttausasentoa. Se on noloa esim. kaupassa, jos hakee alahyllyltä tavaraa ja täytyy ottaa vauhtia kädellä lattiasta tai työntää takamuksella keho ylös.
Yhtäkkiä olen alkanut kumartua katsomaan tavaroita. Tämän vuoden haasteena onkin treenata lihasvoimat takaisin.
Ei tuo onnistu rakenteen takia kaikilta, ei tarvtse kuin olla ei aukeav lantio ja luu lantiossa kinnaa vastaan etteivät jalat aukea riittävästi. Toinen juttu on selän pituus suhteessa jalkoihin, ettei onnistu.
Ihan sama kuin kaikki laitettaisiin vaan väkisin tanssimaan balettia. Epärealistista se jalka ei kaikilla nouse sivussa yläs koska just lantionluut kinnaavat vastaan.
No ei kunigatar olisi päässyt noin enää edes nelikymppisenä.
Onnistuu helposti. Todennäköisesti päivittäisen joogaharrastuksen vuoksi.
Mulla on vielä yksinkertaisempi testi. Oletko yli 45-vuotias? Olet todennäköisesti lähempänä kuolemaasi kuin syntymääsi!
Oletko yli 80-vuotias? Kuolet todennäköisesti 15 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei sillä ole väliä saako 8 vai 10 pistettä. Se nousu ilman käden apua liittyy ihan synnynnäisiin ominaisuuksiin mm. nilkan nivelten taipuisuuteen ja vartalon mittasuhteisiin. Suurin osa täysin terveistä ja hyväkuntoisita saa sen 8-9, todella harva 10 pistettä.
Luepa tuosta tutkimuksesta..
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo onnistu rakenteen takia kaikilta, ei tarvtse kuin olla ei aukeav lantio ja luu lantiossa kinnaa vastaan etteivät jalat aukea riittävästi. Toinen juttu on selän pituus suhteessa jalkoihin, ettei onnistu.
Ihan sama kuin kaikki laitettaisiin vaan väkisin tanssimaan balettia. Epärealistista se jalka ei kaikilla nouse sivussa yläs koska just lantionluut kinnaavat vastaan.
Ei tuossa tarvitse jalkojen aueta laajasti, eikä olla notkea, eikä ballerinan näköinen. Persjalkainen, päärynä, ylipainoinen ja kankea nainen pystyy tekemään tuon.
Voisin vaikka sanoa, et ylinotkealla saattaa sattua nilkkoihin, jos ei ole lihasvoimaa. Vaaditaan siis KETTERYYTTÄ ja jonkinlaista voimaa.
Aivan käsittämätöntä ja silkkaa pas-kaa.
En pääse, en vain saa jalkoja sellaiseen asentoon, että voisin ponnistaa ylös. Tuskinpa se jalkojen lihasvoiman puutetta on, olen luisteluhiihtänyt yli 200 km tänä talvena.
En ole varmaan koskaan päässyt enkä todellakaan pääse näin nelikymppisenäkään.
Onnistuin nousemaan, mutta mahdoinkohan tehdä ihan oikein?
Jos noustessa pitää työntää käsiä eteenpäin (helpottaa tasapainon kanssa), niin väheneekö siitä pisteitä?
Joskus minun oli vaikeampi nousta ylös. Kunto on varmaan parantunut ja olen onnistunut nostamaan odotettavissa olevaa elinikääni jonkin verran.
Toinen juttu mikä kuulemma ennakoi elinikää, on kävelynopeus.
Pääsin.
Horjahdin kyllä aivan lopuksi, kun häntäluuhun vihlaisi. Pysyin silti pystyssä. Olen satuttanut häntäluuni jokin aika sitten hevoshommissa. Varmaan ratsastus ja jooga on ihan hyvät lajit tässä testissä, tasapainoa, lihasvoimaa ja liikkuvuutta.
N47
Vierailija kirjoitti:
Onnistuin nousemaan, mutta mahdoinkohan tehdä ihan oikein?
Jos noustessa pitää työntää käsiä eteenpäin (helpottaa tasapainon kanssa), niin väheneekö siitä pisteitä?
Joskus minun oli vaikeampi nousta ylös. Kunto on varmaan parantunut ja olen onnistunut nostamaan odotettavissa olevaa elinikääni jonkin verran.
Ei vähene pisteet. Kehoa saa heiluttaa ja heivata, kunhan ei laita kättä tai jalkaa ponnistusavuksi.
Aika yllättävää, että yli 60% palstalaisista pystyy tähän.
Vierailija kirjoitti:
En pääse, en vain saa jalkoja sellaiseen asentoon, että voisin ponnistaa ylös. Tuskinpa se jalkojen lihasvoiman puutetta on, olen luisteluhiihtänyt yli 200 km tänä talvena.
En saa jalkojani edes sellaiseen asentoon, että pääsisin alas.
Olisi tietysti mielenkiintoisempaa testata, jos joku kertoisi teorian mitä lihaksia missäkin kohtaa käytetään. Vähän kuin koulussa sanottiin, että ui/ hyppää pituutta/ korkeutta jne. mutta koskaan ei kerrottu teoriaa. Aikuisena liikunta alkoi tuntua mielekkäältä, kun maksullisilla ohjatuilla tunneilla ohjaaja oikeasti antoi neuvoja ja näin pystyi kehittämään itseään.
Eli jos joku nyt vaivautuisi kertomaan tekniikkaosuuden tuohon liikkeeseen.
Eli käytät jalkaa apuna, vipuvälineenä. Pitäisi onnistua ilman "polvia".