Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taksimatkan kulujen jakaminen

Vierailija
30.04.2017 |

Mielenkiinnosta kyselen, miten jakaisitte ko. taksimatkan kulut?

Matkustajina henkilö X ja pariskunta B.

- Henkilö X asuu 20km päässä ja pariskunta B 5km päässä.

-Taksimatka oli henkilö X ehdotus koska hän pääsee itse heikosti (mutta pääsisi kuitenkin) muilla välineillä kotiin, pariskunta B taas pääsisi helposti julkisilla, mutta oli halukas hetken empimisen jälkeen jakamaan taksimatkan.

- Pariskunta B:n toinen osapuoli on hyväpalkkaisessa työssä ja toinen taas työtön, henkilö X keskituloisessa/pienehkö tuloisessa työssä. Kukaan ei kuitenkaan tiedä toistensa varallisuudesta mitään, asia perustuu vain olettamukseen "statuksesta"

Aloitusmaksu matkalle oli 9€ ja pariskunta B:n luokse saakka matkan maksu oli 20€, henkilö X pääsi tällä lähemmäs omaa kotiaan mutta matka teki pienen kieppauksen.

Mitä taksimatkan kulut jaettaisiin siinä vaiheessa kun pariskunta B jää matkasta pois? Vaikuttaisiko päätökseesi mielikuvat eri henkilöiden tulotasosta, voi olisiko jako tulotasosta riippumatta sama?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kyselen, miten jakaisitte ko. taksimatkan kulut?

Matkustajina henkilö X ja pariskunta B.

- Henkilö X asuu 20km päässä ja pariskunta B 5km päässä.

-Taksimatka oli henkilö X ehdotus koska hän pääsee itse heikosti (mutta pääsisi kuitenkin) muilla välineillä kotiin, pariskunta B taas pääsisi helposti julkisilla, mutta oli halukas hetken empimisen jälkeen jakamaan taksimatkan.

- Pariskunta B:n toinen osapuoli on hyväpalkkaisessa työssä ja toinen taas työtön, henkilö X keskituloisessa/pienehkö tuloisessa työssä. Kukaan ei kuitenkaan tiedä toistensa varallisuudesta mitään, asia perustuu vain olettamukseen "statuksesta"

Aloitusmaksu matkalle oli 9€ ja pariskunta B:n luokse saakka matkan maksu oli 20€, henkilö X pääsi tällä lähemmäs omaa kotiaan mutta matka teki pienen kieppauksen.

Mitä taksimatkan kulut jaettaisiin siinä vaiheessa kun pariskunta B jää matkasta pois? Vaikuttaisiko päätökseesi mielikuvat eri henkilöiden tulotasosta, voi olisiko jako tulotasosta riippumatta sama?

Pariskunta B saisi maksaa 2/3 siitä summasta, joka heidän asuntonsa kohdalla mittarissa on. Tässä siis 20 euroa, mittarissahan on 30 euroa tässä vaiheessa. Taksissa 3 henkilöä. x maksaa sitten sen loput - tuosta jäi 10 e, ja lisää tulee siitä loppumatkasta.

aaa.. meinasit, että maksu aloitusmaksun kanssa on 20 e.  2/3 siitä tulee kahdelle poisjäävälle; loput x:lle.

Vierailija
22/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä, kiitos kaikille mielipiteistä.

Ei tämä tosiaankaan mikään elämän ja kuoleman asia ole, ihan vaan mielenkiinnosta jäin ajattelemaan että miten muut vastaavan hoitaisi reilusti!

Pariskunnan osapuolena tarjouduttiin maksamaan matkasta 15€, eli 3/4 osaa. Omasta mielestäni tämä oli varsin reilun diili kaikkia kohtaan, mutta meiltä odotettiinkin sitä olisimme maksaneet koko matkan kotiimme saakka, eli aloitusmaksun ja kilsat... Tähän perusteluna oli mm. korkeampi palkkainen työ, joka oli omasta mielestäni erittäin ärsyttävä huomio. Emme itse kulje ko. matkaa yleensä taksilla, nyt mentiin kun toinen useaan otteeseen pyysi mukaan kuluja jakamaan..

Pihi kaveri, ja tilannetajuton, kun ottaa toisen tulot edes puheeksi. Ei mennyt oikein hänen puoleltaan missään mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä, kiitos kaikille mielipiteistä.

Ei tämä tosiaankaan mikään elämän ja kuoleman asia ole, ihan vaan mielenkiinnosta jäin ajattelemaan että miten muut vastaavan hoitaisi reilusti!

Pariskunnan osapuolena tarjouduttiin maksamaan matkasta 15€, eli 3/4 osaa. Omasta mielestäni tämä oli varsin reilun diili kaikkia kohtaan, mutta meiltä odotettiinkin sitä olisimme maksaneet koko matkan kotiimme saakka, eli aloitusmaksun ja kilsat... Tähän perusteluna oli mm. korkeampi palkkainen työ, joka oli omasta mielestäni erittäin ärsyttävä huomio. Emme itse kulje ko. matkaa yleensä taksilla, nyt mentiin kun toinen useaan otteeseen pyysi mukaan kuluja jakamaan..

Kaverillesi tiedoksi, että kulujen jakaminen ei tarkoita että toinen maksaa kaiken ja toinen tulee siivellä.

Vierailija
24/27 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanosin, et tarjotkaa ens kerralla yhet.

Karsastan ihmisiä, jotka kuormittavat muistiani. En halua olla kenellekään mitään velkaa.

ps. Yhet on monikko. Olenko velkaa yhden vai mitä?

Vierailija
25/27 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan sinkkuna sanonut, että maksakaa kymppi, koska taksi olisi maksanut saman heille matkustivatpa yksin tai kaksin ja mä houkuttelin. Mutta mun kaverit on niin reiluja, että olisivat varmasti tarjoutuneet maksamaan 2/3. Ap:n kuvailemien siipeilijöiden kanssa en matkaisi toiste.

Vierailija
26/27 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa ihan kyllä mutta itse juuri vihaan ihmisiä ketkä suurituloisena jaksaa tälläisestä edes vinkua ja miettiä.

Maailmassa on pahempiakin ongelmia kuin se että maksoit köyhälle tutullesi rikkampana 10e liikaa ja autoit häntä hetkellisesti ja sun pussissa se ei tuntunut ollenkaan toisin kuin häntä auttoi paljon.

Vierailija
27/27 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on kyllä ihan hemmetin hankalaa aina kaikki asiat, tää just  hyvä esimerkki taas kerran.

Joo metatyöt rasittaa  ....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme