Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taksimatkan kulujen jakaminen

Vierailija
30.04.2017 |

Mielenkiinnosta kyselen, miten jakaisitte ko. taksimatkan kulut?

Matkustajina henkilö X ja pariskunta B.

- Henkilö X asuu 20km päässä ja pariskunta B 5km päässä.

-Taksimatka oli henkilö X ehdotus koska hän pääsee itse heikosti (mutta pääsisi kuitenkin) muilla välineillä kotiin, pariskunta B taas pääsisi helposti julkisilla, mutta oli halukas hetken empimisen jälkeen jakamaan taksimatkan.

- Pariskunta B:n toinen osapuoli on hyväpalkkaisessa työssä ja toinen taas työtön, henkilö X keskituloisessa/pienehkö tuloisessa työssä. Kukaan ei kuitenkaan tiedä toistensa varallisuudesta mitään, asia perustuu vain olettamukseen "statuksesta"

Aloitusmaksu matkalle oli 9€ ja pariskunta B:n luokse saakka matkan maksu oli 20€, henkilö X pääsi tällä lähemmäs omaa kotiaan mutta matka teki pienen kieppauksen.

Mitä taksimatkan kulut jaettaisiin siinä vaiheessa kun pariskunta B jää matkasta pois? Vaikuttaisiko päätökseesi mielikuvat eri henkilöiden tulotasosta, voi olisiko jako tulotasosta riippumatta sama?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut ihan ajatuksella lukea tätä, kun oli sen verran monimutkainen tarina, sorry. Mutta kommentoin tuohon tulotasoon: Mielestäni tulotasosta riippumatta taksimatka maksetaan tasan.  

Vierailija
2/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta antaa 20 euroa vielä matkaa jatkavalle X:lle. X maksaa taksimatkan kuskille kun on perillä.

Näin siis itse toimisin. Minusta tuo kenellä on vaihtoehtoisia kulkuvälineitä ei vaikuta maksuosuuteen. Kun on tehnyt päätösen mennä mukaan kimppataksiin niin on osallinen kustannuksista. Jos ei halua maksaa niin menee bussilla tai junalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta maksaa 2/3 matkasta heille asti, ja "henkilö" 1/3 alkumatkasta ja loput kokonaan.

En alkaisi saivarrella muutamasta eurosta kuitenkaan, kumpi tahansa osapuoli olisin.

Ajoin kauan sitten taksia, ja aika tavallista oli, että ensin jäävä maksoi siihen asti koko hinnan, ja pidemmälle menijälle jäi usein pienempi osa laskusta. Tosin, jos huomautin, että voi maksaa kortillakin vain osan summasta mikä on mittarissa välipysähdyksellä, saan sen kuitille jne., niin aika moni maksoi vähän vähemmän.

Vierailija
4/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt itse lähtisi tuosta rahaa pyytelemään. Jos haluaisivat esimerkiksi kympin hiettää niin olisi ok.

Vierailija
5/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta maksaa tuosta 15€ maksimissaan. Hölmöähän se olisi ajatella, että se yksin oleva ei maksaisi alkumatkasta mitään.

Vierailija
6/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitusmaksu matkalle oli 9€ ja pariskunta B:n luokse saakka matkan maksu oli 20€, henkilö X pääsi tällä lähemmäs omaa kotiaan mutta matka teki pienen kieppauksen.

Mitä taksimatkan kulut jaettaisiin siinä vaiheessa kun pariskunta B jää matkasta pois? Vaikuttaisiko päätökseesi mielikuvat eri henkilöiden tulotasosta, voi olisiko jako tulotasosta riippumatta sama?

Tulotaso ei vaikuttaisi mitenkään. B maksaisi sen mitä hän maksaisi jäädessään pois. Jos hän maksaisi alle 10 euroa todennäköisesti en enää hänen kanssaan kimppakyytejä sopisi.

Vierailija
7/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta maksaa aloitusmaksut 3+3€ ja sinkku 3€. Jäljelle jää 11€, joka jaetaan taas 3 osaan (3,666€/hlö), josta pariskunta maksaa 2/3 (7,33€).

Yhteensä pariskunnan oikea hinta on 13,33€, jonka voi pyöristää 14 euroon, koska sinkku joutuu tämän takia tekemään pienen lenkin väärään suuntaan.

Sinkku maksaa sitten loppumatkan itse ja lisäksi oman osuutensa alkumatkasta.

Vierailija
8/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakyydin tarkoitus on, että jokainen siihen osallistuva pääsee halvemmalla kuin ottamalla oman taksin. Jos pariskunta maksaa koko kyydin kotiinsa asti sinkun maksaessa vain loppumatkan, he maksaisivat saman hinnan huolimatta siitä, jakoivatko taksin vai ei.

Tulotasot eivät vaikuta.

Vierailija
9/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta maksaa 2/3 matkasta (tai ylöspäin pyöristäen, se kuinka paljon on heidän oma päätös).

Vierailija
10/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimppakyydin tarkoitus on, että jokainen siihen osallistuva pääsee halvemmalla kuin ottamalla oman taksin. Jos pariskunta maksaa koko kyydin kotiinsa asti sinkun maksaessa vain loppumatkan, he maksaisivat saman hinnan huolimatta siitä, jakoivatko taksin vai ei.

Tai tämä järjestely tulee pariskunnalle jopa kalliimmaksi kuin oman taksin ottaminen, koska he maksavat myös sinkun aloitusmaksun tässä samalla. En tiedä miten se määräytyy, onko se eri jos on 1-2hlöä vai 3-4hlöä.

Vierailija
11/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusmaksu puoliksi ja pariskunta maksaa matkan heille saakka ja sinkku siitä kotiinsa saakka.

Tulotasolla ei merkitystä.

Vierailija
12/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta maksaa aloitusmaksut 3+3€ ja sinkku 3€. Jäljelle jää 11€, joka jaetaan taas 3 osaan (3,666€/hlö), josta pariskunta maksaa 2/3 (7,33€).

Yhteensä pariskunnan oikea hinta on 13,33€, jonka voi pyöristää 14 euroon, koska sinkku joutuu tämän takia tekemään pienen lenkin väärään suuntaan.

Sinkku maksaa sitten loppumatkan itse ja lisäksi oman osuutensa alkumatkasta.

Tää on ihan matemaattisesti oikein. Äkkiä päässä laskien ja tasapyöristystä käyttäen pariskunta maksaisi 15e.

Vierailija
13/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kuin heinänteko!

Pariskunta maksaa sen mitä siihen asti mittarissa-MUTTA vähennetään puolet aloitusmaksusta!

Voi vähentää esim. 5€, näin he saa sen 5€ halvemmalla matkan.

Molemmat hyötyy.

Hyöty yöllä on myös se ettei yöllä joudu taksia odottelemaan, vaan pääsee heti kotimatkalle jos sama suunta!

Vierailija
14/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusmaksu puoliksi kuulostaa oudolta, kun taksissa on kumminkin kolme matkustajaa. Vai onko tämä sitä pariskunta on yksikkö ajattelua. Maksaako pariskunta myös bussissa tai junassa yhden henkilön lipun ja puoliso tulee siivellä.

Vierailija
15/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin itse X, maksaisin koko matkan - minähän pyysin pariskunta B:tä taksiin ... en ikinä ottaisi toisilta taksikyydistä rahaa, jos tuosta ei edes tule isoa mutkaa.

Vierailija
16/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanosin, et tarjotkaa ens kerralla yhet.

Vierailija
17/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin itse X, maksaisin koko matkan - minähän pyysin pariskunta B:tä taksiin ... en ikinä ottaisi toisilta taksikyydistä rahaa, jos tuosta ei edes tule isoa mutkaa.

Minusta myös tämä ihminen, jolla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä taksilla, voi olla iloinen, että ylipäänsä sai jonkun suostuteltua mukaan.

Itse pyytäisin, että pariskunta maksaisi taksista minulle sen, mitä olisivat maksaneet julkisilla mennessään. Kaikki voittaa. Pariskunta pääsi kätevästi taksilla ja minä sain alennusta hintaan.

Tai sitten voidaan sopia niin, että he maksavat sen 2/3, sekin sopii.

Vierailija
18/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, kiitos kaikille mielipiteistä.

Ei tämä tosiaankaan mikään elämän ja kuoleman asia ole, ihan vaan mielenkiinnosta jäin ajattelemaan että miten muut vastaavan hoitaisi reilusti!

Pariskunnan osapuolena tarjouduttiin maksamaan matkasta 15€, eli 3/4 osaa. Omasta mielestäni tämä oli varsin reilun diili kaikkia kohtaan, mutta meiltä odotettiinkin sitä olisimme maksaneet koko matkan kotiimme saakka, eli aloitusmaksun ja kilsat... Tähän perusteluna oli mm. korkeampi palkkainen työ, joka oli omasta mielestäni erittäin ärsyttävä huomio. Emme itse kulje ko. matkaa yleensä taksilla, nyt mentiin kun toinen useaan otteeseen pyysi mukaan kuluja jakamaan..

Vierailija
19/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä, kiitos kaikille mielipiteistä.

Ei tämä tosiaankaan mikään elämän ja kuoleman asia ole, ihan vaan mielenkiinnosta jäin ajattelemaan että miten muut vastaavan hoitaisi reilusti!

Pariskunnan osapuolena tarjouduttiin maksamaan matkasta 15€, eli 3/4 osaa. Omasta mielestäni tämä oli varsin reilun diili kaikkia kohtaan, mutta meiltä odotettiinkin sitä olisimme maksaneet koko matkan kotiimme saakka, eli aloitusmaksun ja kilsat... Tähän perusteluna oli mm. korkeampi palkkainen työ, joka oli omasta mielestäni erittäin ärsyttävä huomio. Emme itse kulje ko. matkaa yleensä taksilla, nyt mentiin kun toinen useaan otteeseen pyysi mukaan kuluja jakamaan..

Sinun tilanteessasi minä vaan maksaisin ja katsoisin, etten jatkossa eksy samaan taksiin tuollalailla käyttäytyvän kanssa. Kuulostaa sukulaiselta, joka kehtaa noin vedota palkkaankin taksimaksua jaettaessa. 

Vierailija
20/27 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kyselen, miten jakaisitte ko. taksimatkan kulut?

Matkustajina henkilö X ja pariskunta B.

- Henkilö X asuu 20km päässä ja pariskunta B 5km päässä.

-Taksimatka oli henkilö X ehdotus koska hän pääsee itse heikosti (mutta pääsisi kuitenkin) muilla välineillä kotiin, pariskunta B taas pääsisi helposti julkisilla, mutta oli halukas hetken empimisen jälkeen jakamaan taksimatkan.

- Pariskunta B:n toinen osapuoli on hyväpalkkaisessa työssä ja toinen taas työtön, henkilö X keskituloisessa/pienehkö tuloisessa työssä. Kukaan ei kuitenkaan tiedä toistensa varallisuudesta mitään, asia perustuu vain olettamukseen "statuksesta"

Pariskunta B saisi maksaa 2/3 siitä summasta, joka heidän asuntonsa kohdalla mittarissa on. Tässä siis 20 euroa, mittarissahan on 30 euroa tässä vaiheessa. Taksissa 3 henkilöä. x maksaa sitten sen loput - tuosta jäi 10 e, ja lisää tulee siitä loppumatkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi