Kertokaa järkyttäviä/yllättäviä faktoja töistänne, joita muut ei tiedä
Olen itse hotellisiivooja, aikaa yhdelle huoneelle on 10 min. Juomalaseja ei koskaan pestä, itse pyyhin ne märällä rätillä puhtaaksi. Työkaveri pelkästään hönkäisee lasiin ja kuivaa liinalla. En juo koskaan hotellien laseista.
Kommentit (910)
Huh, mikä ketju, kaikki luin. Mutta tavallaan nautin sadistisella tavalla tietyistä jutuista.
Työskentelen pikaruokaketjussa ja uskokaa pois - se tuotteiden säilyvyysajan kyttääminen on ihan naurettavaa nykyään. Joka sekunti mitataan, aina pitäisi saada niitä valmiina olevia menemään ja tuotteita ei saisi mennä ainuttakaan roskiin. Tuo jatkuva kyttäys on saanut aikaan sen, että kaikkia tuotteita ei merkitä tietokoneelle tai aikaraudoilla, koska muuten johto huutaa hävikeistä/hitaasta palvelusta jos ei ole valmiina/suosittelun puuttumisesta jos menee kuitenkin roskiin. Yhden tai kaksi pystyi pitämään "koneella valmiina", mutta todellisuudessa niitä oli aina enemmän ja lyöntivirheet olivat aina hyvä syy, päästiin vuorossa huomattavasti helpommalla.
Erään tapauksen kuulin vuosien takaa, kun iltavuorossa ei ollut esimiestä ollenkaan ja oli aivan kuolemanhiljaista. Porukan kokenein työntekijä oli ollut vuoroa johtava tyyppi ja hän meni ulos siivoamaan aikansa kuluksi. Keittiössä olevat jannut sitten päättivät, että "tänään lähdetään ajoissa ryyppäämään" (perjantai kun oli) ja tekivät tiskiin tarjouksessa ollutta tuotetta valmiiksi tiskiin. Kun vuoroa "johtanut" heppu tuli ulkoa sisään ja näki sen valmistetun määrän, niin pienen järkytyksen saattelemana hän oli laskenut tiskissä olevan 110 tarjoushampurilaista valmiina. Kuuleman mukaan viimeiset myytiin noin neljän ja puolen tunnin kuluttua puoli tuntia ennen sulkemista. Tuohon aikaan pinni "hengitti" hyvien nostoritilöiden ansiosta, joten kovia pohjia ei tullut, mutta mahtoivatpa olla melkoinen makuelämys. Ne, jotka eivät tiedä - säilytysaika saisi olla max. 20-30min ja kaksi tuntia ns. riskiraja, sen jälkeen alkaa olla terveydelle haitallinen määrä bakteereita.
Täällä on ihmetelty tätä hotellisiivousta ja esim. juomalaseja.
Olen itse siis hotellisiivoojaana ulkomailla neljän tähden hotellissa.
Huonetta kohden on varattu 30min, mutta oikeasti on oltava valmista 10-15 minuutissa, missä ajassa tehtävä on:
- Ottaa lakanat pois ja tehdä sängyt (tupla, super, sinkku, joissain huoneissa kaikkia näitä = vie aikaa)
- Kerätä roskat
- Pyyhkiä pölyt ja pestä tasot, täydentää puuttuvat asiat (pyykkipussi, aamupalalaput, tee, kahvi, maito jne)
- Pestä peilit ja ikkunat sisältäpäin
- Kylpyhuone: tasojen, altaan ja kylpyammeen pesu, peili, wc-paperi, shampoot jne.
- Uudet pyyhkeet
- Juomalasit pestään (useimmat kuivaa edellisen asukkaan pyyhkeillä, itsellä aina oma pieni pyyhe tähän)
- Lattia pestään edellisen asukkaan pyyhkeellä
Uusia juomalaseja haetaan toimistosta/varastosta ainoastaan silloin, kun ne puuttuvat huoneesta. Työtahti on kova ja kukaan ei kuljeta siivouskärryjä mukanaan huoneesta huoneeseen, vaan ne ovat yhteisesti käytävällä ja iso osa ajasta meneekin, kun huoneesta täytyykin lähteä hakemaan jotain kärryistä, joka sijaitsee toisessa päässä kerrosta. Juomalaseja ei viedä keittiöön pestäväksi, koska huoneiden ja keittiön astiat eivät saa sekottua + se veisi liikaa aikaa ja lasit loppuisi kesken.
Jos juomalaseja lisäksi pitäisi hakea keittiöstä, se veisi aivan liikaa aikaa lähteä niitä hakemaan ja palaamaan taas keittiöstä huoneiden päähän. Valitettavaa, mutta se on kaikki vain ajan- ja kenties rahansäästöjuttuja.
Hotellisiivoojan työ on todella raskasta ja siinä näkee kaikenlaista, useimmat asiakkaat ovat mukavia, mutta me olemme myös niitä, joihin kaikki valitus kohdistuu, syystä tai syyttä.
Minä olen tällä hetkellä vaikeuksissa työpaikallani, koska työmoraaliini on liian kova. Koko ajan jossain puhuttelussa. Nyt sairaslomalla kolmatta viikkoa masennuksen ja unettomuuden takia. Ensi viikolla paluu töihin.
Olisi helpointa tehdä vain se minimi ja vähän sinne päin, ja odotella, kuinka verkkaisesti mataava aika tuo tuntipalkkaa tilille. Näin aika moni toimii. Ei oikein kiinnostaisi enää palata ja oma työmoraali ei vain salli tuollaista. Työskentelen aina, kuin yritys olisi mun oma. Voisi lähteä pois kokonaan, mutta kun ilman tuloja ei oikein pärjää. Parhaat meiltä lähteneetkin, kun ovat tehneet ensin useamman tyypin työt ja paskaa on tullut palkaksi. Vastuutehtävät ja muut menevät parhaille nuoleskelijoille - ei niille, jotka niistä selviäisivät.
Uskomatonta, mitä työmoraalille on tapahtunut. Eikä ihme, jos osaavat eivät saa töitä. Työt menevät pomon kavereille ja nuolijoille.
Kun vain pääsisi pois, olen mieluummin työtön, kuin tinkisin omasta kunniastani ja työmoraalista. Ehkä tulee fudut ja välttää karenssin, sekin käy.
Vierailija kirjoitti:
Kun oppilaan huoltaja ärsyttää, teen lapsesta lastensuojeluilmoituksen. Valehtelen härskisti ja keksin omasta päästäni kaikenlaisia huolia, yleensä käytän samaa kaavaa joka kerta, vaihdan vain nimet ja muutamia huolia. Teen ilmoituksen aina joulukuussa tai loppukeväästä, jotta saan pilattua perheen joulun ja kesäloman. Toimii joka kerta! Olen siis ala-asteen opettaja pääkaupunkiseudulla.
taisin juuri rakastua <3 Olet sopivan satanallinen mieli
Erityisesti pienissä kaupoissa yksintyöskentely on nykyään normi eikä poikkeus. Kauppa työskentely on muuttunut siihen suuntaan että myynnin lisäksi, hoidetaan noin 10 eri palvelua, joista ollaan vastuussa, ilman kummoista koulutusta. Lisäksi tämä tarkoittaa sitä, asikaikkaidenpalvelusta kassalla (siitä normaalista kassatyöstä) on tullut se ylimääräinen asia, joka keskeyttää kaiken muun.
Hygienia-asiat riippuvat työntekijästä, osa on tarkempia kun toiset. Useampi päällikkö on sanonut että kylmälaiteen hajottua, voidaan tuotteet myydä uudestaan kuhan vika on korjattu. Ettei tule niin paljoa hävikkiä. Kun väitin asiasta vastaan, sain vastaukseksi "ihme nillittäjä säkin oot".
Paistopisteillä asikkaiden tuntuu olevan hankala ymmärtää miksei tuotteita voi valikoida käsin. Toisaalta, ette uskoisi kuinka moni pudottaessaan ottimet lattialle, laittaa ne takaisin kertomatta kellekään. Kysyttäessä mitkä ottamista putosivat jotta voin pestä ne,kielettään kokoasia. Lisäksi ihmiset aivastelevat ja yskivät suoraan paistotuotteisiin.
Ihmisillä tuntuu olevan pinttynyt ajatus, että myyjälle saa sanoa mitä vaan. Huorittelu ja muut solvaukset ovat jokapäivästä. Itse en menisi toisten työpaikalle huutamaan, jos on pahamieli tai vi**uttaa maailma. Samaan aikaan pitäisi olla, terapeutti, poliisi, opettaja, opas, sairaanhoitaja, vartija. Ja kyllä asiakkaille kehitetään lempinimiä ja jos mahdollista ärsyttäviä asiakkaita vältellään viimeiseen asti.
En muista milloin olisin saanut pidettyä kaikki tauot. Harva tekisi työtä, jossa tietäisi ettei 8h pääse vessaan, oli hätä tai ei. Aukiolojen vapautumisen jälkeen, vain harvaan paikkaan on palkattu lisää henkilökuntaa.
Jos yrität muuttaa jotain asiaa tai puutut epäkohtaan, saat vaikean maineen ja uhkaillaan potkuilla ja varoituksilla.
Että suosittelen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla olen törmännyt vaikka mihin, ja se todella järkyttää.
Kerran menin perehdytysvuoroon yöhoitajaksi (olin juuri valmistunut) ja teimme yökön kanssa kierrosta. Yökkö availi sitten muiden vaippoja ja laittoikin ne takaisin kiinni. Eräällä vanhuksella oli ulosteet vaipoissa ja ihmettelin miksi sitten availi sitä jos ei pese, hän sitten sanoi ettei tartte, aamuvuoro hoitaa. Aamuun oli ainakin vielä 9 tuntia aikaa. Erikoinen logiikka.
Eräässä paikassa oli muutama pönäkkä laitoshuoltaja, jotka aina komensivat että vain pienet siivut kakkua tai muuta vanhuksille, että itelle jää myös. Jos oli vaikka joku piirakkapala, se saatettiin viipaloida kolmeen osaan. xD Ja nämä kuule söivät järkyt määrät niitä.
Sitten on nämä hygienian puutokset jotka ovat järkyttäviä. Osa hoitajista ei vaihda hanskoja edes potilaiden välillä tai käytä käsidesiä. Tulevat kipeenä töihin ja yskivät ilman että käsi edes on suojana suoraan ruokatarvikkeisiin tai potilaisiin päin. Osahan vanhuksista on saanut ihan keuhkokuumeita ja sitten onkin luonto jo korjannut pois. Osa hoitajista siis hoitaa oikeesti kipeenä heikkokuntoisia vanhuksia. Yhdessä paikassa jopa esimies tuli kuumeessa ja ripulissa töihin eikä suostunut lähtemään kotiin vaikka osa hoitajistakin jo kehotti. Lisäksi monien tekohampaat ovat sekoittuneet ja välillä niitä ei pestä varmaan pariin viikkoonkaan. Kotihoidossa on vanhuksia jotka oikeesti ovat ilman suihkua sen parikin kuukautta, koska ei ole aikaa houkutella kun itse kieltäytyvät.
Olin oikeesti todella järkyttynyt etenkin hygieniatasolla mitä sairaaloissakin törmää. Sitä laiminlyödään todella.
Itsekin olen nähnyt kuinka hoitajat syövät potilaan ruokia laitoksessa. Kuinkahan kotihoidossa olevan esim. hedelmät kelpaavat tai lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä970 kirjoitti:
Sairaaloissa naidaan paljon öisin, kaikki komerot, päivystävien lääkärien huoneet yms ovat yleisiä kutupaikkoja. Olen toiminut sairaaloissa laitoshuoltajana yli 20 vuotta, ja käytetyt kondomit aamuisin ties missä, ovat ihan arkipäivää. Päivystävien lääkärien huoneissa on lattioilla kortsujen lisäksi myös selkeitä runkkauspapereita paljon. Ällöttää, ettei niitä voi laittaa roskiin!
Höpö höpö. Siellä tehdään töitä ja nukutaan jos voidaan.
Yhdyn tuohon edeltävään. Kyllä sairaalassa naidaan paljon. Itsekin koin seksuaalista häirintää yhden vaksin taholta.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä pikaruokaravintolassa ranskalaiset säilytetään isossa jäteastiassa henk.kunnan Vessassa. Kun henkilökunta käy isolla hädällä liejuu ranskalaiset vedessä paskankäryissä. Hyvää ruokahalua nyt sitten vaan.
Paljon uskon, mutta tätä en. On nimittäin aika pirun iso vessa, kun pikaruokapaikkojen ranumenekki on monia satoja kiloja viikossa.
Ja missä hemmetin vedessä? Henkilökunta avannut pahvilaatikot ja muovipussit, missä ranut tulee, ja pistäneet ne veteen johonkin roskikseen ja raahannet sen sitten vessaan? Aika paljon enemmän vaivaa kuin antaa sen kuormantuojan vain heivata se tilattu lavallinen ranua suoraan pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen lähihoitajana yksityisellä palvelukodilla ja voin kertoa, ettei meillä todellakaan toimita näin! Meillä on riittävästi aikaa vanhuksille vaikka itse siivotaan, pestään pyykit, tehdään ruat, leivotaan, huolehditaan lääkehoidosta jne. Joka päivä meillä on yhteistä mielekästä tekemistä vanhusten kanssa esim. Kirjan lukua (saatan lukea pari tuntia vuorokaudessa kirjaa vanhuksille jos vain jaksavat kuunnella), leipomista, askarteluja, pelejä, laulamista, retkiä esim. Makkaranpaistoon, elokuviin ja ulkoilua on päivittäin. Nyt kun kesä lähenee niin asumme ulkona sään salliessa. Saatamme vaikka paistaa vohveleita asukkaiden kanssa jos sattuu olemaan tylsää :) Ammattitaidolla ja empaattisesti teen työni! Ja olen tehnyt tätä työtä jo lähemmäs Kymen vuotta! Yksilönä otan jokaisen asukkaan huomioon ja hoidan sen mukaisesti enkä myöskään unohda omaisia! Vaikka en tykkäisisi jostakin asukkaasta tai omaisesta niin en todellakaan tuo sitä esille! Samanarvoisesti, sydämellä hoidan jokaisen asukkaan.. Mielestäni meillä Suomessa löytyy todella mahtavia palvelukoteja ja ihania välittäviä hoitajia!
Haluaisin tietää mikä hoivapalvelu? Teille toisin omaiseni hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Huh, mikä ketju, kaikki luin. Mutta tavallaan nautin sadistisella tavalla tietyistä jutuista.
Työskentelen pikaruokaketjussa ja uskokaa pois - se tuotteiden säilyvyysajan kyttääminen on ihan naurettavaa nykyään. Joka sekunti mitataan, aina pitäisi saada niitä valmiina olevia menemään ja tuotteita ei saisi mennä ainuttakaan roskiin. Tuo jatkuva kyttäys on saanut aikaan sen, että kaikkia tuotteita ei merkitä tietokoneelle tai aikaraudoilla, koska muuten johto huutaa hävikeistä/hitaasta palvelusta jos ei ole valmiina/suosittelun puuttumisesta jos menee kuitenkin roskiin. Yhden tai kaksi pystyi pitämään "koneella valmiina", mutta todellisuudessa niitä oli aina enemmän ja lyöntivirheet olivat aina hyvä syy, päästiin vuorossa huomattavasti helpommalla.
Erään tapauksen kuulin vuosien takaa, kun iltavuorossa ei ollut esimiestä ollenkaan ja oli aivan kuolemanhiljaista. Porukan kokenein työntekijä oli ollut vuoroa johtava tyyppi ja hän meni ulos siivoamaan aikansa kuluksi. Keittiössä olevat jannut sitten päättivät, että "tänään lähdetään ajoissa ryyppäämään" (perjantai kun oli) ja tekivät tiskiin tarjouksessa ollutta tuotetta valmiiksi tiskiin. Kun vuoroa "johtanut" heppu tuli ulkoa sisään ja näki sen valmistetun määrän, niin pienen järkytyksen saattelemana hän oli laskenut tiskissä olevan 110 tarjoushampurilaista valmiina. Kuuleman mukaan viimeiset myytiin noin neljän ja puolen tunnin kuluttua puoli tuntia ennen sulkemista. Tuohon aikaan pinni "hengitti" hyvien nostoritilöiden ansiosta, joten kovia pohjia ei tullut, mutta mahtoivatpa olla melkoinen makuelämys. Ne, jotka eivät tiedä - säilytysaika saisi olla max. 20-30min ja kaksi tuntia ns. riskiraja, sen jälkeen alkaa olla terveydelle haitallinen määrä bakteereita.
Olisin kuollut tuohon. Mutta en syön jään missään missä voi olla riski.
Olen viime vuonna kunnalla työskennellyt laitoshuoltaja ja luulen että suurin osa kauhutarinoista liittyy suuriin siivousyrityksiin ISS, SOL, L&T jne. Kunnalla täytyy siivoojalla olla tutkinto ja kunnon välineet vaikka kiire siellä myös tulee. Korkean hygienian kohteissa(sairaalat, uimahallit, neuvolat, koulujen ruokalat) siivotaan hyvin. Osassa myös otetaan pintanäytteet sopivin väliajoin. Eli kunnalla vielä toistaiseksi paremmat säännöt kuin kiinteistöpalveluyrityksillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hotellisiivooja, aikaa yhdelle huoneelle on 10 min. Juomalaseja ei koskaan pestä, itse pyyhin ne märällä rätillä puhtaaksi. Työkaveri pelkästään hönkäisee lasiin ja kuivaa liinalla. En juo koskaan hotellien laseista.
Niissä hotelleissa joissa olen käynyt, ovat siivoojat vaihtaneet lasit puhtaisiin.
Tai ainakin ajeluttavat likaisia ja puhtaita laseja ympäri hotellia omissa koreissaan niissä kärryissä.
Tuskin sentään keräävät lasit pestäviksi ja hönkivät puhtaiksi, sitten jakavat ne "puhtaina" seuraaviin huoneisiin. Eikö ne lasit olisi helpompi tiskata ihan tiskikoneessa kun ne kuitenkin on huoneista pois kärrätty.
Usein siivoojat jopa viikkaavaat vaatteet kauniiseen pinoon pedatun sängyn päälle. Hujan hajan jätettyjä kirjojakin ovat keränneet pinoon pöydälle.
Sellaisissa paikoissa jättää ihan mielellään tippiä siivoojille :)
Aamustailtamyöhään kirjoitti:
Hygienia-asiat riippuvat työntekijästä, osa on tarkempia kun toiset. Useampi päällikkö on sanonut että kylmälaiteen hajottua, voidaan tuotteet myydä uudestaan kuhan vika on korjattu. Ettei tule niin paljoa hävikkiä. Kun väitin asiasta vastaan, sain vastaukseksi "ihme nillittäjä säkin oot".
Tämä taitaa olla käytäntö meidän lähikaupassa.
Siellä myydään usein sulaneita, uudelleen pakastettuja pakasteita. Monissa on todella paljon sellaista jäähiettä mitä tulee kun sulanut pakastetaan uudelleen.
Onneksi sen huomaa paketteja tutkimalla niin ei tarvitse monia kertoja kotona yllättyä pilaantuneista pakasteista.
Enää en osta lainkaan pakasteita siitä kaupasta sillä en luota että olisivat kunnossa.
Markkinajohtaja kuitenkin kirjoitti:
Että juuri se edellinen asiakas, sitä edellinen ja kaikki asiakkaat ennen sitä ovat kertoneet minulle sen saman asian, jonka tuot suurena epäkohtana esille ja ammattini puolesta otan negatiivisen palautteesi vastaan, myötäilen, keskustelen, kuuntelen, pahoittelen ja vakuutan, että asia viedään eteenpäin. Meillä asioiden eteenpäinviemisen vaan tyssää siihen, että lähetän asiasta sähköpostia niistä vastaaville ihmisille, mutta ikinä millekään asialle ei tehdä mitään, eikä tulla tekemään. Minä en oikeasti voi asioille mitään. Kukaan ei vastaa sähköposteihin ja vuosittaisessa kehityskeskusteluissa todetaan, että näin tämä nyt menee.
Minulle on annettu tehtäväksi ottaa paskaa niskaan asiakkailta, ja sen teen. Harmittaisi asiakkaiden puolesta, jolleivät he olisi 99-prosenttisesti erittäin epäystävällisiä, jopa ilkeitä. Toki ymmärrän suivaannuksen. Mutta olen yrityksemme pohjasakkaa, vaikea sanoa kumpi on alempana, asiakas vai minä, kukaan ei kuuntele minua, hyvä jos töissä edes tervehditään. Minulla on onneton palkka eikä kukaan arvosta minua. Näin se menee. Jos ei juuri sinun keksimääsi epäkohtaa ole vieläkään kaikkien näiden vuosien jälkeen korjattu, usko pois, meidän johtoa ei kiinnosta. Mutta huuda toki minulle, se kun näyttää helpottavan.
Apua, voisiko olla, että olemme olleet samassa työpaikassa? Minäkin olen ollut töissä "alan markkinajohtajalla" puhelinpalvelussa. Sen puhelinasiakaspalveluun perustettiin erillinen tiimi käytännössä vain purkamaan soittojonoa, jotta päästiin lain vaatimiin vastausaikoihin. Tiimi ei tehnyt käytännössä mitään asiakaspalvelullisia toimenpiteitä. Puhelut yhdistettiin seuraavaan jonoon "asiantuntijalle" tai sitten kuunneltiin v*****lut ja otettiin luuri korvaan.
Ahdistusta ei yhtään vähentänyt se, että myös lähiesimiehet kuumottivat jatkuvasti sekä alimman tason vastaajia että asiantuntijoita, vaikka omat esimiestaidot olivat selvästi aika puutteellisia. Kävi ilmi, että toisin kuin pääsääntöisesti töitä korkeakouluopintojen ohessa tekevät asiakaspalvelijat, esimiehet tekivät töitä ammattikoulun täysin alaan liittymättömän koulutuksen ja työnantajan kurssitusten pohjalta. Vähintään kerran viikossa joku asiakaspalvelija itki tullessaan ulos palautekeskustelusta, jossa oli käyty läpi jotain asiakaspalvelutilannetta.
Olin lopulta tuossa palvelukeskuksessa töissä vain muutaman kuukauden, koska sain ehkä vähän yllättäen oikeita asiantuntijatöitä - siis sellaisia, joissa minulla oli valtaa vaikuttaa asioihin ja mielipidettäni kuunneltiin - samasta yrityksestä. Voin vakuuttaa, että suhtauduin kaikkiin pöydälleni asiakaspalvelusta tulleisiin kyselyihin äärimmäisen vakavasti. Sen sijan välillä oli kuumottavaa kuunnella ruokalassa ja käytävillä kuinka tuon nimenomaisen yksikön edelleen siellä olleet esimiehet puhuivat työntekijöiden työsuhteisiin liittyvistä asioista ehkä jättäen pois keskustelusta juuri sen työntekijän nimen. Mutta voin olettaa, että ainakin samassa tilassa istuneet olisivat keskusteluista hyvin helposti työkaverit tunnistaneet.
Onneksi voin nyt jo puhua tästä työnantajasta kokonaan menneessä aikamuodossa, sillä vaikka asiakaspalvelun jälkeiset kokemukset töistä olivat minulle suht' positiivisia, tuosta omasta asiakaspalveluajasta jäi vahva tunne siitä, että talossa oli kahden kerroksen väkeä. Myös "ison laivan hidas kääntyminen" oli itselleni äärettömän turhauttavaa.
Toimin vaatealalla. Kalleimmat käsintehdyt miesten puvut, jotka maksavat 13 000 puntaa, tehdään oikeasti Kiinassa paitsi muutama ommel Briteissä jotta puvun voi sanoa olevan käsintehty brittiläinen. Italialaiset puvut on ihan kuraa. Ne tehdään kokonaan Kiinassa ja saumatkin liimaamalla.
Ps. Oikeasti käsintehtyjä pukuja löytyy mutta sitten täytyy tietää räätäli.
Aamustailtamyöhään kirjoitti:
Erityisesti pienissä kaupoissa yksintyöskentely on nykyään normi eikä poikkeus. Kauppa työskentely on muuttunut siihen suuntaan että myynnin lisäksi, hoidetaan noin 10 eri palvelua, joista ollaan vastuussa, ilman kummoista koulutusta. Lisäksi tämä tarkoittaa sitä, asikaikkaidenpalvelusta kassalla (siitä normaalista kassatyöstä) on tullut se ylimääräinen asia, joka keskeyttää kaiken muun.
Paistopisteillä asikkaiden tuntuu olevan hankala ymmärtää miksei tuotteita voi valikoida käsin. Toisaalta, ette uskoisi kuinka moni pudottaessaan ottimet lattialle, laittaa ne takaisin kertomatta kellekään. Kysyttäessä mitkä ottamista putosivat jotta voin pestä ne,kielettään kokoasia. Lisäksi ihmiset aivastelevat ja yskivät suoraan paistotuotteisiin.
Ihmisillä tuntuu olevan pinttynyt ajatus, että myyjälle saa sanoa mitä vaan. Huorittelu ja muut solvaukset ovat jokapäivästä. Itse en menisi toisten työpaikalle huutamaan, jos on pahamieli tai vi**uttaa maailma. Samaan aikaan pitäisi olla, terapeutti, poliisi, opettaja, opas, sairaanhoitaja, vartija. Ja kyllä asiakkaille kehitetään lempinimiä ja jos mahdollista ärsyttäviä asiakkaita vältellään viimeiseen asti.
En muista milloin olisin saanut pidettyä kaikki tauot. Harva tekisi työtä, jossa tietäisi ettei 8h pääse vessaan, oli hätä tai ei. Aukiolojen vapautumisen jälkeen, vain harvaan paikkaan on palkattu lisää henkilökuntaa.Jos yrität muuttaa jotain asiaa tai puutut epäkohtaan, saat vaikean maineen ja uhkaillaan potkuilla ja varoituksilla.
Että suosittelen kaikille.
Miten joku voi olla 8h käymättä kertaakaan pissalla? Tuskaaaaaaa... 😫
Paljon hotelleissa asiakkaana olleena ei ole koskaan ennen tullut ajatelleeksi kuinka kamala työ oikeasti on olla kerroshoitajana, kunnes itse siihen työhön päädyin lähes puoleksi vuodeksi. Pomo sanoi minulle ihan suoraan joskus että palkkaavat paljon mielummin ulkomaalaisia (esim thaimaalaisia/venäläisiä) koska he eivät kokoajan valita kaikesta niinkuin me suomalaiset työntekijät. Ulkomaalaiset eivät välillä edes tiedä omia oikeuksiaan, yksikin virolainen nainen joka ei osannut kunnolla suomea eikä englantia oli todella yllättynyt kun kerroin että hänellä on oikeus 7-12h työpäivän aikana pitää ruokatauko.
Meillä lähtevään huoneeseen oli aikaa 14min, huolimatta siitä onko kyseessä yhdenhengen liikemiehen siisti huone vai iso sviitti jossa on yöpynyt 6 henkilöä. Asiasta pidettiin tarkkaa kirjaa ja piti antaa kirjallinen selitys aina jos aikaa meni yli ja jos /kun näin jatkuvasti tapahtui niin joutui pomon puhutteluun.
Uusia laseja ei huoneisiin vaihdettu koska niitä ei yksinkertaisesti ollut kuin ehkä 4vaihtolasia per kerros, pomoa pyydettiin tilaamaan uusia joka viikko mutta eipä saanut aikaiseksi. Jokainen varmasti ymmärtää että jos haluaa siivota hotellihuoneen huolellisesti 14min aikana se ei onnistu, joten aina sinulle joko huudetaan siitä että olet ollut liian hidas (jos haluat olla tunnollinen ja tehdä huolellista työtä) tai siitä että olet ollut liian huolimaton (vakituiset työntekijät hoputtivat kokoajan ja yritit sitten välttää huudot olemalla nopea).
Sen lisäksi että sinulla saattoi olla lähes 30 lähtevää huonetta yksin hoidettavana jos olit aamuvuorossa niin sen vuoron aikana piti myös ehtiä kaiken muun lisäksi siivoamaan saunatilat/ruokailusali 2 kertaa päivässä/kokoustilat/ kaikki yleiset wc:t/henkilökunnan tilat. Jos joskus sanoit pomolle vastaan että eihän tähän pysty kukaan niin vastaus oli että kyllä thaimaalaiset työntekijät pystyy eivätkä valita koskaan, joten olet vain itse liian huono/hidas/pitää yrittää kovemmin.
Kaiken tämän jälkeen hotelli ns. potki meidän siivousfirman hotellista pois sillä hotelli oli saanut toiselta siivousfirmalta paremman tarjouksen, toinen firma oli halvempi johtuen siitä että heidän siivousaikansa per huone on 10min, eli 4min vähemmän kuin meillä. Käy sääliksi niitä työntekijöitä, kun itselle se 14min teki jo todella tiukkaa.
Joten kyllä, minut yllätti ja minua järkytti se miten huonosti kerroshoitajia hotelleissa kohdellaan, miten vähän he saavat koskaan mistään kiitosta ja miten epäinhimilliset vaatimukset heihin kohdistuu.
Myymme rakentamiseen tuotteita, jotka ovat sikamaisesti ylihinnoiteltuja. Tuotteemme ovat sellaisia, että missään niitä ei oikeasti tarvita rakennuksen toiminnan kannalta. Tuotteemme markkinoidaan kuitenkin niin, että rakennuttajat luulevat, että heidän tulee käyttää tuotteitamme. Alamme nostaa rakentamisen hintaa reilusti ja kaiken maksaa normaali ihminen, joka ostaa tai vuokraa asunnon.
Pitää tästä lähtien vetäistä ne petivaatteet itse pois, pitää huone siistinä ja jättää kolikot pöydälle kun on hotellin asiakkaana. Muut olenkin jo tehnyt mutta en ole viitsinyt purkaa petivaatteita itse. Se varmaan antaa yhden sekunnin lisäaikaa. Ja roskat voisi jättää yhteen roskikseen niin toista ei tarvitse vaihtaa.
Miten te jaksatte keuhkota jostakin lattialla käyneestä pihvistä, joka kuitenkin menee kypsennykseen, tai hotellin laseista, tai päiväyksen yli menneistä ruoista....
Eivät ole kuolemaksi. Mä en jaksa tommosia kauhistella, sen sijaan on kuvottavaa, että vanhuksia ei hoideta kunnolla.