Kertokaa järkyttäviä/yllättäviä faktoja töistänne, joita muut ei tiedä
Olen itse hotellisiivooja, aikaa yhdelle huoneelle on 10 min. Juomalaseja ei koskaan pestä, itse pyyhin ne märällä rätillä puhtaaksi. Työkaveri pelkästään hönkäisee lasiin ja kuivaa liinalla. En juo koskaan hotellien laseista.
Kommentit (910)
Olen opettaja. Joskus kun soitan musiikkia ja oppilaat touhottavat toisilleen tai on meluisaa, piereskelen ääneen opepöydän takana.
Muistakaa te jotka myytte tuotteita, jotka ovat pilaantuneet tai niistä on home rapsutettu pois että on ihmisiä, jotka ovat homeelle pahasti altistuneita. He saattavat jopa kuolla tuotteisiin, joissa on ollut hometta :(
Teen työkseni virkailijoiden hommia. Joskus huvittaa kun asiakas on muotoillut oikein arvokkaan kuuloisen tekstin, suurin piirtein kun jollekin kuninkaalle kirjoittaisi. Tietäisipä, että "virkailija" olen minä, henkilöstövuokrauksen minimipalkalla työtä tekevä asiaan kouluttautumaton ihminen joka istuu lenkkarit sivupöydällä ja kuulokkeet korvissa klikkailemassa hänen asioitaan.
Olen hämmentynyt, niin omasta työstäni kuin kaikesta mitä luen. Minkä kusetuksen keskellä me oikein eletään??
Vierailija kirjoitti:
Asbestitöissä tuli saastutettua koko tehdas kun meni hommat pikkusen pieleen, niinsanotutestu.
Mikä tahansa muu tässä ketjussa on ihan ok verrattuna näihin muutamaan asbestitapaukseen. Ällöttäviä, mutta ei näin törkeitä. Oikeesti. Järkyttävää, että alitetaan kunnon ja rehellisen toisista huolehtivan aita noin itsekkäästi. Ne ihmiset, ketkä siellä tehtaassa joutuu sit myöhemmin työskentelemään kuolevat sitten ennenaikaisesti hyvin tuskallisesti. Asbesti ei ole vitsi, vaan todella vakava ja erittäin vaarallinen asia. Toivottavasti saat saman kohtalon, olet sen ansainnut.
Olin nuorena työharjottelussa eräässä lounasravintolassa/pizzeriassa jonka omistivat ulkomaalaistaustaiset henkilöt, jos asiakkaalta jäi syömättä lautaselle otettuja kokonaisia jalapenoja ne käskettiin huuhdella veden alla ja takaisin salaattipöytään, kerran joku oli ottanut ruisleivän ja jättänyt voitelematta/syömättä, ja olin tottakai heittämässä sitä roskiin, kun toinen pomoistani tuli huutamaan että kyllä sen voi vielä laittaa takaisin leipäkoriin. Toinen työharjoittelija pudotti n.5kg jauheliha klöntin lattialle yrittäessään laittaa sitä parilalle paistumaan, ja sai huudot "mita sina teet nosta se nyt siihen pannulle takaisin". Meidät myös laitettiin siivoamaan jääkaappeja ja sieltä löytyi 3vuotta vanhoha chilikastikepurkkeja. Tiskialtaan siivilästä valui vihreäkeltaista liejua.. eipä ole juurikaan tehnyt mieli syödä tämänkaltaisissa paikoissa enää.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloista onkin ollut jo paljastuksia. Meillä hoitajat huikkaavat yleensä sihteerille, että kuinka monta annosta pitää olla työntekijöille. Vuositasolla tulee järkyttävä lasku veronmaksajille kun jokaisessa osastossa toimitaan samalla lailla. Toisinaan potilaskin on jäänyt ilman. Kysyn hoitajalta, voiko potilas syödä leikkauksen jälkeen heti tai arviolta milloin. Jos on jotain hyvää ruokaa tullut, niin välillä menee potilaaalle varattu ruoka raskaan työn raatajalle ja "annetaan sen olla varmuuden vuoks pelkällä mehulinjalla ;)".
Potilaiden ulkonäköä arvostellaan toisinaan aika rankasti. Ruuanjaon yhteydessä hiljaa tokaistaan että ei tuon näköinen jälkkäriä kaipaa. Kahvipöydässä juttujen taso on pahinta. Se kuka on lukenut potilaan historian koneelta pitää huolta että muutkin tietävät asiat jos jotain mehukasta löytyi. Vaikka hoidon kannalta asia ei olisi tarpeellinen. Epäolennaisia juttuja puidaan muutenkin ihan useamman hoitajan voimin.
Kolleegani ovat usein työhönäsä kyrpiintyneitä vanhoja käpyjä, jotka tekevät asiat hutiloiden. Veritahrat sänkyjen laidoissa tuntuu olevan ihan arkipäivää kun kyse on työkaverini työnjäljestä. Sänky nätisti pedattu, mutta kun uusi potilas tulee paikalleen, hoitajat huomaavat että edellisen potilaan jäljet ovat tallella. En tiedä onko hän puusilmä vai värisokea.
Muutenkin tuntuu että osaston työntekijöillä, kaikissa ammattikunnissa, on asennevamma eritetahrojen siivoomiseen. Se kuuluu kaikille, se joka huomaa, huolehtii että se siivotaan. Joko sanotaan laikkarille tai itse putsataan.
Itse en kuuna päivänä haluaisi olla osastollani potilaana. Asiat hoituvat, mutta paskan maku jää suuhun jos tarkkailet liikaa ympäristöäsi.
T. Laitoshuoltaja
Tämän vuoksi siis olisivat pitäneet vuorokauden sairaalassa syömättä jos en olisi pyytänyt itse jotain syötävää.
Suurimmassa osassa työpaikoista tietosuoja on kaukana siitä mitä sen pitäisi olla. Terveydenhuollossa potilaista juoruillaan kahvihuoneessa, googlataan ja etsitään potilashistoriasta mehukkaita juttuja. Leikattavasta potilaasta heitetään nukutuksen aikana läppää ja kommentoidaan ulkonäköä. Jos leikkauksen aikana tapahtuu jokin hoitovirhe joka on mahdollista jättää kertomatta niin se yleensä jätetään kertomatta.
Luojan kiitos nykyään potilastietojen katselusta jää aina merkintä lokitietoihin ja se on tiedossa, muuten käytäisiin jatkuvasti lukemassa myös tuttujen ja puolituttujen tietoja.
Jos asiakkaalle lähtevään laskuun on lipsahtanut virhe, se korjataan oma-aloitteisesti vain jos on laskutettu liian vähän. Jos huomataan että on laskutettu liikaa jätetään asia sen varaan että asiakas itse tajuaa reklamoida.
Tein aikoinaan yötöitä yksin, koska erästä ruokapaikkaa vain päätettiin jääräpäisesti pitää auki 24h, vaikka siinä ei ollut mitään järkeä. Asiakkaita kävi su-to-öinä 8h yövuoron aikana hyvällä tuurilla n. 10-15, tavallisesti takseja. Ainoat suht kannattavat yöt olivat perjantaina ja lauantaina, kun ihmisiä kävi paljon baareissa.
Kukaan ei siinä lafkassa halunnut tehdä öitä, koska sosiaaliset suhteet kärsivät, en osaa valvoa öisin, on koulukiireitä ja ties mitä muita selityksiä sai aina kuulla. Öisin piti tehdä muutama rutiinihomma, joista selvisi laiskallakin vauhdilla n. 1,5-2 tunnissa. Suurimman osan omista yövuoroista nukuin toimiston lattialla katseilta suojassa lehtipinojen päällä, koska kyseisiä lehtiä ei kukaan koskaan jaksanut palauttaa. Jos asiakas sattui tulemaan, niin he soittivat aina palveluluukun ovikelloa ja siinä oli niin kova ääni, että varmasti heräsi. Sitten vain esittämään pirteää ja tekemään ruoat ja taas nukkumaan. Koskaan en ollut edes lähellä jäädä kiinni, se oli leppoisaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
sh kirjoitti:
Olen mielisairaalaan suljetulla osastolla töissä. Ei sinne ketään suljeta. Kaikki potilaat saa esim ulkoilla. Liikkumisen rajoittaminen vaatii aina lääkärin määräyksen. Mitään puhelimia tms ei takavarikoida
Täyttä paskapuhetta. Jos olisit oikeasti, et kutsuisi sitä "mielisairaalaksi". Lisäksi tietäisit, ettei tahdosta riippumaton hoito ole rangaistus ja ymmärtäisit, että ulkoilu ja potilasoikeuksien kunnioittaminen ovat välttämättömiä kuntoutumisen osatekijöitä.
Tahdosta riipumattomassa hoidossa olevat ovat vaaraksi itselleen, eivät muille. Todennäköisempää on joutua terveen ihmisen tappamaksi tai satuttamaksi.
Kyl vaan meidän hoitajat kutsu paikkaa mielisairaalaksi kun hoidossa olin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hotellisiivooja, aikaa yhdelle huoneelle on 10 min. Juomalaseja ei koskaan pestä, itse pyyhin ne märällä rätillä puhtaaksi. Työkaveri pelkästään hönkäisee lasiin ja kuivaa liinalla. En juo koskaan hotellien laseista.
Niissä hotelleissa joissa olen käynyt, ovat siivoojat vaihtaneet lasit puhtaisiin.
Tai ainakin ajeluttavat likaisia ja puhtaita laseja ympäri hotellia omissa koreissaan niissä kärryissä.
Tuskin sentään keräävät lasit pestäviksi ja hönkivät puhtaiksi, sitten jakavat ne "puhtaina" seuraaviin huoneisiin. Eikö ne lasit olisi helpompi tiskata ihan tiskikoneessa kun ne kuitenkin on huoneista pois kärrätty.
Usein siivoojat jopa viikkaavaat vaatteet kauniiseen pinoon pedatun sängyn päälle. Hujan hajan jätettyjä kirjojakin ovat keränneet pinoon pöydälle.
Sellaisissa paikoissa jättää ihan mielellään tippiä siivoojille :)
Kivahan tuo on, mutta siinä on siivooja ylittänyt täysin valtuutensa. Asiakkaan tavaroihin ei missään tapauksessa saa koskea. Eli niitä ei saa esim pöydällä järjestellä, vaatteista puhumattakaan. Usein sellaiset sängyt jätetään petaamatta, joiden päällä on paljon asiakkaan tavaroita, jonkun yhden esineen siitä voi poistaa, mutta siinäpä se.
Itse kerroshoitajana ollessani jätin hotellissa talon lääkärin huoneessa lapsen vaipat lattialle. Vein siis ohjeen tappiin asti, mutta ärsytti se, että meidän työmääräämme vielä näin koetettiin lisätä. Siivosin vaippojen ympäriltä. Lääkäri kirjautui ulos seuraavana päivänä.
Käyttäjä970 kirjoitti:
Sairaaloissa naidaan paljon öisin, kaikki komerot, päivystävien lääkärien huoneet yms ovat yleisiä kutupaikkoja. Olen toiminut sairaaloissa laitoshuoltajana yli 20 vuotta, ja käytetyt kondomit aamuisin ties missä, ovat ihan arkipäivää. Päivystävien lääkärien huoneissa on lattioilla kortsujen lisäksi myös selkeitä runkkauspapereita paljon. Ällöttää, ettei niitä voi laittaa roskiin!
Miksi alapeukut ? Miehenä en ole ollenkaan yllättynyt. Jos miehillä on pitkäveteistä he ottaa helposti asian , öhöm, omiin käsiinsä.
Olen pienen vauvan kotiäiti. Aina en pysty edes käymään kakalla vaikka kakattaa.
Ainiin ja se mua vielä ihan oksettaa että rekkakuski -tuttava on myöntänyt ajavansa tahallaan kolmion takaa ja punaisia päin kun "sen auton liikkeelle saaminen on niin vaikeaa että pitää muiden tajuta". No itse taitaa olla väärällä alalla kun on valmis riskeeraamaan ihmishenkiä kun ei jaksa hiljentää risteyksiin..
Vierailija kirjoitti:
Mansikoita ja suklaata kirjoitti:
Olin aiemmin töissä mansikkamaalla. Mikäli vessaan piti päästä niin siellä pellon laidalla nökötti ulkohuussi vailla minkäänlaisia käsienpesu mahdollisuuksia. Sitten piti vain varoa, ettei sormi mennyt paperista läpi.
Tämä oli vielä tunnetulla mansikkaviljelmällä joka jakaa ympäri Imatranseutua mansikkaa. En tiedä mikä on käytäntö muilla mansikkapelloilla mutta itse on ole mansikoita sen jälkeen syönyt.
Hanskat kädessä poimitaan tänäpäivänä.
Ja kylmänä kesänä pitää olla rukkaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä hotelleissa joissa olen käynyt, ovat siivoojat vaihtaneet lasit puhtaisiin.
Tai ainakin ajeluttavat likaisia ja puhtaita laseja ympäri hotellia omissa koreissaan niissä kärryissä.
Tuskin sentään keräävät lasit pestäviksi ja hönkivät puhtaiksi, sitten jakavat ne "puhtaina" seuraaviin huoneisiin. Eikö ne lasit olisi helpompi tiskata ihan tiskikoneessa kun ne kuitenkin on huoneista pois kärrätty.
Usein siivoojat jopa viikkaavaat vaatteet kauniiseen pinoon pedatun sängyn päälle. Hujan hajan jätettyjä kirjojakin ovat keränneet pinoon pöydälle.
Sellaisissa paikoissa jättää ihan mielellään tippiä siivoojille :)
Kivahan tuo on, mutta siinä on siivooja ylittänyt täysin valtuutensa. Asiakkaan tavaroihin ei missään tapauksessa saa koskea. Eli niitä ei saa esim pöydällä järjestellä, vaatteista puhumattakaan. Usein sellaiset sängyt jätetään petaamatta, joiden päällä on paljon asiakkaan tavaroita, jonkun yhden esineen siitä voi poistaa, mutta siinäpä se.
Itse kerroshoitajana ollessani jätin hotellissa talon lääkärin huoneessa lapsen vaipat lattialle. Vein siis ohjeen tappiin asti, mutta ärsytti se, että meidän työmääräämme vielä näin koetettiin lisätä. Siivosin vaippojen ympäriltä. Lääkäri kirjautui ulos seuraavana päivänä.
Häh?! Siis mun yöpukua/vaatteita siirrellään aina tai laskostetaan sängylle nätisti lähes poikkeuksetta joka hotellissa missä olen ollut. Nämä tosin ulkomailla, kotimaassa en juuri hotelleissa yövy..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän kun olisin hoksannut oisin monelta murheelta säästynyt, pieni juttu mutta ärsyttävä. Sain hotellireissun jälkeen huuliherpeksen, epäilen juurikin noita hotellihuoneen laseja .
Onneksi et sentään klamydiaa saanut hotellihuoneen juomalasista ;)
Olin eräässä elintarvike alan yrityksessä, ja mua kiellettiin purkamasta ja pesemästä koneita käytön jälkeen, puretaan kuulemma vain huollon yhteydessä. Koneisiin kertyy moskaa joka homehtuu ja mätänee sinne jos ei pestä. Samoilla kengillä käveltiin ulkona ja sisällä, lattioita ei pesty ja lattialle pudonneet ruuat poimittiin ja pakattiin myyntiin. Muutaman viikon toimintaa seurattuani päätin, etten halua olla vastuussa kenenkään ruokamyrkytyksestä, joten otin lopputilin. Pian pääsinkin työhön elintarvike yritykseen, jossa olen työskennellyt useita vuosia, ja jonka tuotteita käytän ja syön itse ja uskallan suositella muillekkin. Mua pidettiin hulluna kun otin lopputilin siitä toisesta paikasta, mutta mun omatunto ei kestä tehdä asioita tahallaan väärin ja vielä niin, että joku voi sairastua, tai ihan pahimmassa tapauksessa vaikka kuolla, ruokamyrkytys ei ole leikin asia.
Olin muutama vuosi sitten töissä eräässä pääkaupunkiseudun vuokratyöfirmassa ja vuoroni hoidin eräässä suuressa tapahtumapaikassa. Tässä paikassa oli monta myyntipistettä lähes jokaisessa tapahtumassa, itse olin melkein samassa joka kerta. Jokaisessa myyntipisteessä oli 'esimies', joka vastasi pisteen myynneistä ja tilityksestä. Kyseiset esimiehet valittiin sen mukaan, keneltä löytyi hygienia- sekä anniskelupassi! Todella monta sosiaalisesti lahjatonta tuli vastaan.
Ruoan laatu ja hinta-laatusuhde aivan järkyttävää. Pisteen ruoat tehtiin mahdollisimman ajoissa valmiiksi, ei toki liikaa ettei synny hävikkiä. Kun tapahtumassa oli vaikka tauko ja ihmiset tulivat ostamaan ruokaa, saattoi kyseinen tuote ollut jo lämpötasossa muutamankin tunnin. Tapahtuman lopuksi myytiin samoja tuotteita jotka olivat valmistettu ovien avaamisen aikaan. Mielenkiintoisin tapaus oli se, kun eräs pakkastuote meni lokakuussa vanhaksi. Uutta erää ei tullut, koska ei ollut kovin menevä tuote, joten myytiin sitten koko seuraava kevät tätä herkkua. 'Eihän pakkastuotteet mene miksikään?!' no eivät välttämättä mene, jos kylmäketju on kunnossa (epäilen), mutta tässä on sellainen juttu kuitenkin kuin Suomen laki joka kieltää tarjoilemasta/myymästä päiväysvanhoja tuotteita..
Näistä sai sitten maksaa itsensä kipeäksi, tyyliin ranskalaiset ja limu 9e. Koita siinä hymyssä suin nyhtää rahaa asiakkaalta ja antaa käteen löysät perunat. :)
Rasvakeitin puhdistettiin mm.vedellä ja ilman suojavälineitä..
Vähän nauratti paikan Oiva-tarkastuksen hymynaama! Aina jos olen kyseiseen paikkaan menossa, en vahingossakaan syö mitään ja kehoitan muitakin samaan. Tarkistan myös aina kyseisen ketjun ruokapaikkojen Oiva-raportit, jos on yksikin huonompi merkintä niin ravintolassa on varmasti enemmänkin pielessä!
Jostain syystä en viihtynyt tuolla puolta vuotta pidempään :)
Sairaaloista onkin ollut jo paljastuksia. Meillä hoitajat huikkaavat yleensä sihteerille, että kuinka monta annosta pitää olla työntekijöille. Vuositasolla tulee järkyttävä lasku veronmaksajille kun jokaisessa osastossa toimitaan samalla lailla. Toisinaan potilaskin on jäänyt ilman. Kysyn hoitajalta, voiko potilas syödä leikkauksen jälkeen heti tai arviolta milloin. Jos on jotain hyvää ruokaa tullut, niin välillä menee potilaaalle varattu ruoka raskaan työn raatajalle ja "annetaan sen olla varmuuden vuoks pelkällä mehulinjalla ;)".
Potilaiden ulkonäköä arvostellaan toisinaan aika rankasti. Ruuanjaon yhteydessä hiljaa tokaistaan että ei tuon näköinen jälkkäriä kaipaa. Kahvipöydässä juttujen taso on pahinta. Se kuka on lukenut potilaan historian koneelta pitää huolta että muutkin tietävät asiat jos jotain mehukasta löytyi. Vaikka hoidon kannalta asia ei olisi tarpeellinen. Epäolennaisia juttuja puidaan muutenkin ihan useamman hoitajan voimin.
Kolleegani ovat usein työhönäsä kyrpiintyneitä vanhoja käpyjä, jotka tekevät asiat hutiloiden. Veritahrat sänkyjen laidoissa tuntuu olevan ihan arkipäivää kun kyse on työkaverini työnjäljestä. Sänky nätisti pedattu, mutta kun uusi potilas tulee paikalleen, hoitajat huomaavat että edellisen potilaan jäljet ovat tallella. En tiedä onko hän puusilmä vai värisokea.
Muutenkin tuntuu että osaston työntekijöillä, kaikissa ammattikunnissa, on asennevamma eritetahrojen siivoomiseen. Se kuuluu kaikille, se joka huomaa, huolehtii että se siivotaan. Joko sanotaan laikkarille tai itse putsataan.
Itse en kuuna päivänä haluaisi olla osastollani potilaana. Asiat hoituvat, mutta paskan maku jää suuhun jos tarkkailet liikaa ympäristöäsi.
T. Laitoshuoltaja