Äidin masennus ja lastensuojelu
Onko kenelläkään kokemusta masennuksesta ja siitä seuranneesta lastensuojeluilmoituksesta? Kävin parisen viikkoa sitten lääkärissä puhumassa lievästä masennuksestani, lääkäri oli sen perusteella tehnyt lasun. Ihmettelen suuresti, koska pystyn lapseni hoitamaan masennuksesta huolimatta. Minulla on todella hyvä tukiverkosto, josta mainitsin myös lääkärille.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei ihan oikeasti viedä kenenkään lapsia ilman syytä. Ottakaa apu vastaan jota saatte, luultavasti kysytään onko tarvetta esimerkiksi lastenhoitoavulle et saat itse välillä levätä ja varmistetaan että sulla on hoitosuhde.
T.ls-sos.
En levännyt yhtään kokonaista tuntia sen jälkeen, kun sossut iskivät kyntensä minun lapseeni. Valvoin kaksi kuukautta yhteen putkeen. Yöt valvoin etsimässä teidän hukkaamaanne teiniä, kunnes löysin hänet laitoksesta karanneena, ja sain hänet takaisin kotiin asianajajan ja poliisin avulla. Virtuaalinen keskari!
Wow, että oikein valvoit kaksi kuukautta yhteen putkeen lepäämättä yhtään kokonaista tuntia! Nythän me kaikki varmasti uskommekin että muutkin kertomasi asiat pitävät paikkansa, hyihyi mitä kamalia sossuja ja on teitä niin väärin kohdeltu.
Ilku vaan. Sattuu se paskanakki joskus sunkin kohdallesi, jos ei ammattitaidoton sossu, niin sitten vaikka syöpä. En mä kaipaa teidän uskomisia, riitti että poliisi ja oikeuslaitos tajusivat totuuden.
Kiitos, niitä paskanakkeja on osunut elämään tähän mennessä jo aika kiitettävä määrä. Ja varmasti on tulossa lisääkin jos eloa riittää. Toiset meistä vaan jatkaa elämää, ottaa ehkä asioista opiksi minkä voi. Toiset taas vastoinkäymisten myötä uhriutuu ja liioittelee kokemaansa.
Miksi sä ylipäätään riehut jossain vauvapalstalla asiasta, jos sulle on sama, uskotaanko sua vai ei?
Jotkut pelkää selkeästi sitä että ap menisi sossun tapaamiseen tietoisena siitä, mitä siellä saattaa tapahtua ja osaisi varoa. Täällä jotkut antaa ohjeita vain kopioimalla ohjekirjasta ohjeita, vaikka todellisuus voi olla paikkakunnasta ja sossuista riippuen ihan jotain muuta.
Mite aptä auttaa pelottelu ja liiottelu? Faktojen ja neuvojen kertominen auttaa kyllä mutta joku paskan jauhaminen, kuinka sossu on iskenyt kyntensä jonkun lapseen niin että mammaparka on joutunut valvomaan kaks kuukautta yhtä soittoa huolissaan, ei auta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei ihan oikeasti viedä kenenkään lapsia ilman syytä. Ottakaa apu vastaan jota saatte, luultavasti kysytään onko tarvetta esimerkiksi lastenhoitoavulle et saat itse välillä levätä ja varmistetaan että sulla on hoitosuhde.
T.ls-sos.
En levännyt yhtään kokonaista tuntia sen jälkeen, kun sossut iskivät kyntensä minun lapseeni. Valvoin kaksi kuukautta yhteen putkeen. Yöt valvoin etsimässä teidän hukkaamaanne teiniä, kunnes löysin hänet laitoksesta karanneena, ja sain hänet takaisin kotiin asianajajan ja poliisin avulla. Virtuaalinen keskari!
Wow, että oikein valvoit kaksi kuukautta yhteen putkeen lepäämättä yhtään kokonaista tuntia! Nythän me kaikki varmasti uskommekin että muutkin kertomasi asiat pitävät paikkansa, hyihyi mitä kamalia sossuja ja on teitä niin väärin kohdeltu.
Ilku vaan. Sattuu se paskanakki joskus sunkin kohdallesi, jos ei ammattitaidoton sossu, niin sitten vaikka syöpä. En mä kaipaa teidän uskomisia, riitti että poliisi ja oikeuslaitos tajusivat totuuden.
Kiitos, niitä paskanakkeja on osunut elämään tähän mennessä jo aika kiitettävä määrä. Ja varmasti on tulossa lisääkin jos eloa riittää. Toiset meistä vaan jatkaa elämää, ottaa ehkä asioista opiksi minkä voi. Toiset taas vastoinkäymisten myötä uhriutuu ja liioittelee kokemaansa.
Miksi sä ylipäätään riehut jossain vauvapalstalla asiasta, jos sulle on sama, uskotaanko sua vai ei?
Sä oot kyllä paskanakkis tainnut hankkia ihan itse.
Kerroin kokemuksistani ihan vaan tukeakseni ap:ta. Liioitella ei tarvinnut, päinvastoin, joitain asioita on tarvinnut sensuroidakin, että saa läpi tällä palstalla. Onko empatia sulle ihan vieras juttu?
No totta hitossa mä olen osan niistä osittain hankkinut ihan itse :D Nuorena varsinkin. Tuo nyt mikään loukkaus ollut.
Että et ole liioitellut, mutta silti väität valvoneesi kaksi kuukautta putkeen lepäämättä yhtä kokonaista tuntia?
Provohan sä olet, mutta paskamaista kyllä, on iso ihmisjoukko jotka ihan omilla naamoillaan ja nimillään jankuttavat vastaavia tarinoita. Ja en todellakaan tunne sellaisia ihmisiä kohtaan minkäänlaista empatiaa. Ne tarinat kun vahvistaa ap.n kaltaisten tyyppien ahdistusta ja pelkoja esim. sossuja kohtaan. Ja ketkä kärsii siitä jos vanhemmat ei hae/vastaanota apua sitä tarvitessaan? Ne niiden lapset.
Nuku itse, jos teinisi on vaikeuksissa. Tai sä nyt varmaan nukkuisitkin hyvin, vaikka lapsesi kävelisi junan alle.
En ole provo, ainoastaan saanut tarpeeksi tämän maan lasten"suojelusta". Paperilla näyttää hyvältä, mutta todellisuus on toista. Otetaan esimerkki jostain muualta kuin mun elämästä, kun mun omat kokemukset ei sulle kelpaa. Jos Venäjän kaltainen maa, missä on katulapsiakin, pystyy löytämään moitittavaa Suomen systeemeistä, eikö olisi jo aika huolestua täälläkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.ls-sos.
Jotkut pelkää selkeästi sitä että ap menisi sossun tapaamiseen tietoisena siitä, mitä siellä saattaa tapahtua ja osaisi varoa. Täällä jotkut antaa ohjeita vain kopioimalla ohjekirjasta ohjeita, vaikka todellisuus voi olla paikkakunnasta ja sossuista riippuen ihan jotain muuta.
Mite aptä auttaa pelottelu ja liiottelu? Faktojen ja neuvojen kertominen auttaa kyllä mutta joku paskan jauhaminen, kuinka sossu on iskenyt kyntensä jonkun lapseen niin että mammaparka on joutunut valvomaan kaks kuukautta yhtä soittoa huolissaan, ei auta yhtään mitään.
Faktaa on kerrottu. Ja ihan omasta elämästä. Neuvoksi ja varoitukseksi. Se että sä kehtaat mitätöidä mun kokeman helvetin, on kyllä ala-arvoisimmasta päästä mitä olen elämässäni kuullut. Taidat olla sossu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa lasu ilmoituksesta on tässä kohtaa? Eikö ole vaan perheellekin hyvä että asia selvitetään ja saatte apua, jos tarve.
Pelottaa että sossut vievät lapseni ilman syytä. Olen kuullut paljon tälläisistä tapauksista.
Lapsen "vieminen" on niin kallista puuhaa, että siihen ei ryhdytä kevyin perustein. Ole huoleti ja ota apu vastaan, jos sellaisen tarpeessa olet.
Mitä apua se on, jota avunsaaja joutuu pelkäämään? Kysyn vaan.
Hyvä kysymys.
Mulla oli vähän samanlainen tilanne kuin AP:llä. Oli tosin hyvä hoitokontaktikin ja terapia käynnissä.
Päädyimme perhetyön asiakkaaksi, koin epämiellyttäväksi "jutteluavun" kun ainoa agenda ei ollut minun tukemiseni vaan sen tarkkailu olenko lapsilleni vaaraksi.
Sattumoisin en ollut, ja perhetyökin lopetettiin, mutta henkisesti hatarassa tilassa olevalle ihmiselle tuollainen tilanne ei ole voimavara vaan rasite.
Eerika
Eerika
Eerika
Eerika
Eerika
...
Ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti sitä lasua. Lääkäri ei voi tietää, kuinka paljon potilaat valehtelevat vaikka noista turvaverkkojensa määrästä, ja koska sinulla on lapsi ja lääkärillä heräsi huoli lapsesta, hän ammattinsa velvoittamana teki lasun.
Lasulle sitten kerrot mikä on meininki, ja muista että lasun työntekijät ovat tavallisia ihmisiä - suuri osa äitejä ja isiä itsekin.
Lasu-ilmoitus antaa mahdollisuuden saada apuja, joita välttämättä muutoin ei helposti saisi. Esim. kodinhoitajan, lastenvahdin, tukiperheen, jopa taloudellista apua lasten harrastuksiin jos rahatilanne on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa lasu ilmoituksesta on tässä kohtaa? Eikö ole vaan perheellekin hyvä että asia selvitetään ja saatte apua, jos tarve.
Pelottaa että sossut vievät lapseni ilman syytä. Olen kuullut paljon tälläisistä tapauksista.
Lapsen "vieminen" on niin kallista puuhaa, että siihen ei ryhdytä kevyin perustein. Ole huoleti ja ota apu vastaan, jos sellaisen tarpeessa olet.
Mitä apua se on, jota avunsaaja joutuu pelkäämään? Kysyn vaan.
Hyvä kysymys.
Mulla oli vähän samanlainen tilanne kuin AP:llä. Oli tosin hyvä hoitokontaktikin ja terapia käynnissä.
Päädyimme perhetyön asiakkaaksi, koin epämiellyttäväksi "jutteluavun" kun ainoa agenda ei ollut minun tukemiseni vaan sen tarkkailu olenko lapsilleni vaaraksi.
Sattumoisin en ollut, ja perhetyökin lopetettiin, mutta henkisesti hatarassa tilassa olevalle ihmiselle tuollainen tilanne ei ole voimavara vaan rasite.
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Mutu-tuntumalla työtään tekevät mielivaltaiset sossut ovat todellakin saaneet paljon aikaan vahinkoa monessa perheessä. Nuoret ja kokemattomat sossut usein pahimpia. Norsuja posliinikaupassa.
Hajonnut perhe on noille vain moka töissä, toisille elinikäinen suru.
Henkisesti hatara tila voi tulla ihan kenelle vaan nykyaikana, kun on työttömyyttä, ruuhkavuosia, valvottuja öitä, kohtuuttomia vaatimuksia äideille jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti sitä lasua. Lääkäri ei voi tietää, kuinka paljon potilaat valehtelevat vaikka noista turvaverkkojensa määrästä, ja koska sinulla on lapsi ja lääkärillä heräsi huoli lapsesta, hän ammattinsa velvoittamana teki lasun.
Lasulle sitten kerrot mikä on meininki, ja muista että lasun työntekijät ovat tavallisia ihmisiä - suuri osa äitejä ja isiä itsekin.
Lasu-ilmoitus antaa mahdollisuuden saada apuja, joita välttämättä muutoin ei helposti saisi. Esim. kodinhoitajan, lastenvahdin, tukiperheen, jopa taloudellista apua lasten harrastuksiin jos rahatilanne on huono.
Aiheetonkin lasu on aina henkilökohtainen, paperissa lukee sun nimesi ja sotusi.
Työssäkäyvä aiheettoman lasun kohde ei saa mitään noista sun lahjuksista. Sori vaan.
Jostain syystä rupes soimaan tää päässä:
tai tää:
Odotin todella paljon Sotelta. Mutta sitten luin että nykyiset sosiaalijohtajat (Eerikan isoäidin kollegat) ovat valmistelemassa uutta sotea. Mikään ei tule muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä eräskin kirjoitti, että MINÄ en kestä jos lapseni viedään. Näinhän moni (mm.masentunut) vanhempi ajattelee. Se on MINULLE viimeinen niitti jos minun lapseni viedään. Ajattelevatko nämä vanhemmat ensisijaisesti lastaan vai itseään? Onko nämä vanhemmat ajatelleet rehellisesti mikä sille LAPSELLE on parasta? Uskon, että valitettavan moni ajattelee loppujen lopuksi itseään ja omaa mainettaan. Jos oma mielenterveys on siinä pisteessä, että kaikki kaatuu lasten sijoitukseen, niin onhan siellä kotona jo silloin asiat siinä kunnossa, että lasu tuskin on täysin aiheeton.
Oleppas nyt hiljaa siellä kun et näköjään mistään mitääm tiedä. Sinulla ei selkeästi ole itselläsi lapsia.. Eiköhän jokaisen vanhemman maailma romahda jos oma lapsi vietäisiin syyttä pois? En usko että se olisi edes lapsen edun mukaista. Ymmärrän toki jos oikeasti tilanne on sellainen että sijoitus on välttämätön, eikä lapsen ole hyvä olla kotona.
Haha! Eihän mulla ole kuin neljä lasta. En sitten varmaan mistään mitään tiedä. :D Mun mielestä se ei silloin ole syyttä, jos vanhemman mielenterveys on siinä pisteessä kuten aiemmin sanoin. Ja kyllä se silloin on lapsen edun mukaista päästä sellaiseen paikkaan, missä hänen tarpeisiinsa vastataan.
Toivon mukaan et koskaan joudu vastaavanlaiseen tilanteeseen, olisihan se kurjaa tipahtaa korkealta ja kovaa ;)
Jos mä nyt yhtäkkiä tässä sekoan tai sairastun vakavasti seuraavan kahden vuoden aikana niin joo, voi osua munkin kohdalle. Sen verran on aikaa siihen, että nuorinkin on täysi-ikäinen. Mutta en sanoisi, että se olisi korkealta ja kovaa. :)
Ketjun aiheeseen vielä palatakseni, se mun korkealta ja kovaa on jo itseasiassa tapahtunut. Sen verran on aiheesta kokemusta, että oma tyttäreni on tehnyt itsemurhan vakavan masennuksen takia. Häneltä jäi pieni lapsi, joka pääsi sitten lopulta sijaisperheeseen. Ne lastensuojelun työntekijät ovat istuneet minunkin olohuoneessani, kun kartoitettiin silloin lapsen lähipiiriä. Ja olen vuosien aikana istunut monissa palavereissa heidän kanssaan koskien lapsenlapseni asioita.
Lastensuojelu ei ole minulle mörkö. He menevät aina lapsen etua ajatellen. Välillä minuakin ärsytti jotkut heidän tekemisensä ja kyseenalaistin silloin paljonkin monia asioita ja annoin sen näkyä ja kuulua. Jälkeenpäin ajatellen he ovat toimineet kaikessa oikein.
Alussa oli tapaamisetkin kirjattu paperille, milloin sain lasta nähdä, mutta nykyisin tapaamiset ovat vapaita. Sijaisperheen kanssa olemme todella hyvissä väleissä. Ollaan oltu yhdessä jopa lomamatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.ls-sos.
Hukkas sen? Meni metsään ja teini katos? Mielenkiintoista. Suosittelen kyl nostaa syytteen jos hukkasivat lapsen, ja teinille jotain apua jos ei tuon ikäisenä osaa kotiinsa tai ihmisten ilmoille kertomaan, että olen hukassa.
Teinillä nykyisin kaikki ok. Mutta hukkaajien toiminta jatkuu, tein aviin valituksen, mutta kuulemma ihan normaalia, että teinit karkaa laitoksista eikä niitä viitsitä edes etsiä. En jaksa tapella enempää, koska oma lapseni saatiin pelastettua. En vaan jaksa kaiken jälkeen enää enempää murehtia muiden lapsia. Sori siitä.
Itse et kuitenkaan peiliin kattonut et miksi teinini käyttäytyy noin? Luuleks oikeasti et tässä maassa riittäis resurssit mihkää jos sä tuolla jalkaisin etsisit jotain teinejä koko ajan? Plus viranomaisia sitoo erittäin tiukat lait millä perusteella toisen asuntoihin voi mennä.
Ja toisaalta onhan se hyvä, että sillä on vanhempi joka hoitaa, kun ei se vanhemman velvollisuus siihen lopu vaikka lapsi sijoituksessa oliski.Lapsi löytyi ihan autolla ajamalla ulkoa. Olis onnistunut poliisiltakin, jos perhekoti olisi vaivautunut ilmoittamaan poliisille alaikäisen karanneen.
Kai tajuat et sun jutut ei täsmää?
Ei ne oo juttuja, ne on totta.
No lähdetään nyt siit, että jos lapses olis ollut 2 kk hukassa ja hänestä ei olis tehty katoamisilmoitusta oltais syyllistytty vakavaan virkavirheeseen, vaikka teinit kuinka karkais. Ja tämä virhe olus valituksessasi huomattu. Myös sä olisit voinut tehdä katoamisilmoituksen. 2 kk ajoit autolla ympäri?
Ei ollut 2 kuukautta hukassa. Vaan yhden yön karanneena laitoksesta. Ja minä olin se joka teki katoamisilmoituksen, vaikka lapsi karkasi laitoksesta. Että sellaista huolenpitoa siellä oli. Sieltä ei voitu lähteä etsimään, koska oli vain yksi työntekijä ja monta lasta yövuorossa. Lapseni taisi olla ainoa joka oli kieltäytynyt syömästä unilääkkeitä ja rauhoittavia, tai mitä myrkkyjä siellä nyt lapsille syötettiinkään. Muut eivät varmaan karanneet tokkuraltaan. Hirvitti mitä siellä kävisi, jos tulisi tulipalo.
Sä oot niin raskas etten edes tiedä miksi vastaan. Mutta itse sä väitit, että lapsi oli 2 kk hukassa.Lääkäri on se, joka määrää lääkkeet ei lastensuojelu, joitten asioista sä et tiedä mitään.
Ei varmasti pysty lähteä etsimään heti, ei poliisitkaan asialle heti pysty mitään tekemään. Eikä he heti ala etsimään vaan tarkkaillaan.
Jos sä kerta teit lapsestas katoisilmoituksen ni mitä sä huudat, että poliisi olisi löytänyt ku olis ajellut. Samat tiedot poliisilla on, ei se ole riippuvainen onko se tullut laitoksesta vai keneltä.
Katoamisilmoituksia ei oteta heti vastaan, pienet lapset, itsetuhoiset ja muutama muu poikkeusryhmä tähän joukkoon mahtuu.
Ja teletietoja ei ihan noin vaan saa paikallistaa.
Mä en silti usko että sossun tarjoama kyttäys on sitä mitä masentunut elämäänsä tarvitsee. Lisää entisestään ahdistuneisuutta ja paineita. Voiko joku nyt rehellisesti väittää että siitä sohvalla istuskelevasta sossusta olet saanut apua? Luulis että tää eerika tapaus ois nostanu edes pienen kapinan sossuja vastaan. Ei ne nähtävästi osaa yhtään mitään.
Väittäisin että noi sossujen tekemät sijoitua päätökset on lapselle kohtalokkaampia kuin yksi masentunut äiti.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä (kaikilla terveydenhuollon ammattihenkilöillä) on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Ilmoituksen syynä voi olla lapsesta huolehtivan aikuisen päihde- tai mielenterveysongelmat.
Lastensuojeluilmoitus tehdään vain silloin jos nousee huoli.
Ei suinkaan kaikista terapiassa käyvistä tai lievästi masentuneista äideistä tehdä lasua. Ei se mikään automaatio ole.
Eikä se huolikaan aina ole aiheellista ja silloin todetaan että kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en silti usko että sossun tarjoama kyttäys on sitä mitä masentunut elämäänsä tarvitsee. Lisää entisestään ahdistuneisuutta ja paineita. Voiko joku nyt rehellisesti väittää että siitä sohvalla istuskelevasta sossusta olet saanut apua? Luulis että tää eerika tapaus ois nostanu edes pienen kapinan sossuja vastaan. Ei ne nähtävästi osaa yhtään mitään.
Väittäisin että noi sossujen tekemät sijoitua päätökset on lapselle kohtalokkaampia kuin yksi masentunut äiti.
Luuleks oikeasti, että ne istuu ja kyttää sun sohvalla? Joo kotikäynti tehdään, joka on käytännössä palaveri joka on teillä.
Luuleks oikeasti et sosssuja olis ikinä missään toimistolla jos ne istuis perheessä ja kyttäys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että noi sossujen tekemät sijoitua päätökset on lapselle kohtalokkaampia kuin yksi masentunut äiti.Luuleks oikeasti, että ne istuu ja kyttää sun sohvalla? Joo kotikäynti tehdään, joka on käytännössä palaveri joka on teillä.
Luuleks oikeasti et sosssuja olis ikinä missään toimistolla jos ne istuis perheessä ja kyttäys.
En luule vaan tiedän omasta kokemuksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että lääkärit hoitavat työnsä niin kuin pitää, liian moni jää avun ulkopuolelle.
Lastensuojelusta ollaan sinuun yhteydessä ja käydään läpi asiat sinun kanssasi.
Jos sinusta tuntuu, että tarvitset tukea, niin kerro siitä mihin tilanteisiin ja millaista.
Vaihtoehtoja on monia perhetyö (käy kotonanne, paljolti keskustelua) , kotipalvelu (siivoaa, hoitaa lasta kotonanne) tukiperhe (jossa lapsi vierailee esim 1xkk), ensi koti (jos avun tarve on kova, ei jaksa yksin) tai sitten lastensuojelun asiakkuus laitetaan voimaan (pidätte säännöllisesti yhteyttä tilanteen seuraamiseksi). Toki jos huolta ei ole niin asiakkuutta tai tukitoimia ei edes tule.Meidän kunnassa ei ainakaan saa väsynyt yksinhuoltajakaan mitään siivousapua. Vaihtoehdoiksi tarjottiin sijoitusta tai kiireellistä sijoitusta. Ja tämä siis heti ensitapaamisella.
Äläpä nyt valehtele. Kiireellinen sijoitus tehdään, jos lapsi on välittömässä vaarassa. Ei sellaisesta neuvotella. Ensitapaamisella ei sijoitusta ehdotella vaan muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheetonkin lasu on aina henkilökohtainen, paperissa lukee sun nimesi ja sotusi.
Työssäkäyvä aiheettoman lasun kohde ei saa mitään noista sun lahjuksista. Sori vaan.
Lasu tehdään lapsesta, ei susta.
Jos mä nyt yhtäkkiä tässä sekoan tai sairastun vakavasti seuraavan kahden vuoden aikana niin joo, voi osua munkin kohdalle. Sen verran on aikaa siihen, että nuorinkin on täysi-ikäinen. Mutta en sanoisi, että se olisi korkealta ja kovaa. :)