Äidin masennus ja lastensuojelu
Onko kenelläkään kokemusta masennuksesta ja siitä seuranneesta lastensuojeluilmoituksesta? Kävin parisen viikkoa sitten lääkärissä puhumassa lievästä masennuksestani, lääkäri oli sen perusteella tehnyt lasun. Ihmettelen suuresti, koska pystyn lapseni hoitamaan masennuksesta huolimatta. Minulla on todella hyvä tukiverkosto, josta mainitsin myös lääkärille.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuli taas mieleen Eerikan tapaus. Äiti oli masennuksen takia kelvoton vanhempi.
Lapsi olisi hengissä jos äidin olisi annettu hoitaa.En tiedä, mutta pelkkä ajatuskin siitä että pienet lapseni otettaisiin minulta pois ja vietäisiin vieraaseen ympäristöön tuntuu raastavalta. Ahdistaa ihan kamalasti! Tämä lasu aiheutti masennuksen lisäksi ihan hirveän taakan.
Kuinka paha sun masennus oikeasti on? Jos se on lievä, et uhkaa lasten henkiä ja pääset sängystä ylös ni tuskin sul on hätää.[/quote
Mun toimintakyky on täysin normaali ja lapset eivät kärsi masennuksestani mitenkään. Pystyn normaalisti hoitamaan heitä. Sain lääkärin vastaanotolta avuksi pelkät läkkeet kouraan ja kirsikkana kakun päälle vielä lasun.
Olen pahoillani ap. Rukoilin puolestanne.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani ap. Rukoilin puolestanne.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuli taas mieleen Eerikan tapaus. Äiti oli masennuksen takia kelvoton vanhempi.
Lapsi olisi hengissä jos äidin olisi annettu hoitaa.En tiedä, mutta pelkkä ajatuskin siitä että pienet lapseni otettaisiin minulta pois ja vietäisiin vieraaseen ympäristöön tuntuu raastavalta. Ahdistaa ihan kamalasti! Tämä lasu aiheutti masennuksen lisäksi ihan hirveän taakan.
Kuinka paha sun masennus oikeasti on? Jos se on lievä, et uhkaa lasten henkiä ja pääset sängystä ylös ni tuskin sul on hätää.[/quote
Mun toimintakyky on täysin normaali ja lapset eivät kärsi masennuksestani mitenkään. Pystyn normaalisti hoitamaan heitä. Sain lääkärin vastaanotolta avuksi pelkät läkkeet kouraan ja kirsikkana kakun päälle vielä lasun.
Jaa, no ei sulla mitään hätää ole. Tarjoavat tukitoimia jos sitäkään. Ehkä terapiaan pääsy helpottaa, lastenhoitoapua tai kodinhoitoapua. Salailu on epäilyttävää, kertoisin rehellisesti asioista ja et oot motivoitunut hoitoon.
Kannattaa hoidattaa masennus yksityisellä, eikä mainitse lapsista mitään. Neuvolassa asiasta ei kannata puhua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa lasu ilmoituksesta on tässä kohtaa? Eikö ole vaan perheellekin hyvä että asia selvitetään ja saatte apua, jos tarve.
Onko tähän todella varaa? Kahden ihmisen työkulut tunnilta ja matkakulut, jos kotiin tulevat. Ja tämä kertaa kaikki masentuneet vanhemmat, eli melkoinen joukko äitejä ja isiä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hoidattaa masennus yksityisellä, eikä mainitse lapsista mitään. Neuvolassa asiasta ei kannata puhua.
Millainen kuva sulla on masennuksesta tai terapiasta? "Jätän yhden isommista asioista mun elämässä kertomatta ja hoidan tän masennuksen "
Ei tuo ole mitään terapiaa, ehkä jotain neuvontaa. Ja jos se masennus on tollee hoidettavissa ni luulis et lääkkeet auttaa sit.
Terapiassa valehtelu on itselleen valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa lasu ilmoituksesta on tässä kohtaa? Eikö ole vaan perheellekin hyvä että asia selvitetään ja saatte apua, jos tarve.
Onko tähän todella varaa? Kahden ihmisen työkulut tunnilta ja matkakulut, jos kotiin tulevat. Ja tämä kertaa kaikki masentuneet vanhemmat, eli melkoinen joukko äitejä ja isiä.
Kyllä lastensuojeluun täytyy rahaa löytyä vai haluatko että täällä on venäjä meininkiä?
Vierailija kirjoitti:
Olin tyhmä ja ajattelin olevani vastuullinen vanhempi hakiessani itselleni apua ajoissa, ennen tilanteen pahentumista.
Otan tietenkin kaiken mahdollisen avun vastaan mitä tarjotaan, mutta eikö sitä apua tosiaan ilman lasua voida tarjota?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tyhmä ja ajattelin olevani vastuullinen vanhempi hakiessani itselleni apua ajoissa, ennen tilanteen pahentumista.
Otan tietenkin kaiken mahdollisen avun vastaan mitä tarjotaan, mutta eikö sitä apua tosiaan ilman lasua voida tarjota?Ap
Vai onko susta tehty palvelupyyntö?
Lastensuojelu on siinä mielessä hyvä, että siellä on enemmän rahoja tukea perhettä verrattuna esim. Jos olisit yksinäinen.
Mun mielestä sun kannattaa yrittää nähdä sen maineen taakse. On tuhansia ihmisiä, jotka on saanut apua lastensuojelulta.
Onko teillä tapaaminen sovittu?
Jos joku tarjoaa apua ni siit pitää olla viralliset paperit, ei voida hoitaa ns. Selän takana.
Laita mitä siinä lasussa luki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten halaamaan usein lastasi, koska et tiedä koska se on viimeinen kerta. Masennuksesi on nyt teidän murheistanne pienin. Tsemppiä taisteluun lapsesta.
Ootko tosissas? Onko sulla jotain omia kokemuksia asiasta?
On. Taistelu kesti 15 vuotta. Mutta mä ja mun lapsi voitettiin se.
Ap älä pelästy tai luota tällaisiin juttuihin. Tiedän liikaa tapauksia joissa vanhempi on sitä mieltä että hänessähän ei ole mitään vikaa koska ihmiset joilla on mielenterveysongelmia ovat joskus sairaudentunnottomia. Sitten puhutaan että lapset haettiin heiltä pois koska eivät leiponeet synttärikakkua lapsen syntymäpäivänä, kun todellisuudessa on ollut vakavia mielenterveysongelmia ja ihan päivänselvät syyt sijoitukselle.
Ja ap, lastensuojelusta tarjotaan tukea jota kuka tahansa saattaa tarvita kun jaksaminen on koetuksella esim masennuksen takia. Ei lähdetä tuosta vaan viemään ketään pois kotoa.
Pitäisiköhän nostaa syyte sua vastaan? Mulla ei ole mitään mielenterveysongelmia diagnosoitu koskaan. Ja ihan sossulan oma psykiatrikin tutkinut asiaa.
En ole se jolle vastasit, mutta. Näistä sinun viesteistäsi nousee kyllä mieleen varsin hyviä mahdollisia syitä sille, miksi se lasu ja sijoitus on ehkä tehty. Ei psykiatritkaan mitään erehtymättömiä jumalia ole. Nyt varmaan uhkailet syytteellä minuakin, mutta antaa palaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan tietenkin kaiken mahdollisen avun vastaan mitä tarjotaan, mutta eikö sitä apua tosiaan ilman lasua voida tarjota?Ap
Miksi se on sinusta huono asia, että halutaan varmistaa että masentuneiden lapsilla on kaikki kotona hyvin?
Outoa. Itse hain apua alkoholiongelmaan ja mulla on kolme lasta. Ei ne mitään lasuja siellä tehneet. Kynnys hakea apua nousee vuoren kokoiseksi mikäli pelkona on, että heti tehdään lasu! :(
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä lääkärillä on ihan sama velvollisuus tehdä lasu. Myös yksityiset kirjaa käynnit omakantaan, että empä nyt tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa että sossut vievät lapseni ilman syytä. Olen kuullut paljon tälläisistä tapauksista.
Lasten sijoittaminen kodin ulkopuolelle loukkaa aina vanhempia koska se osuu niin herkkään paikkaan. Omia virheitä harvoin pystytään myöntämään. Siksi netti on täynnä vihaisten vanhempien näkökulmasta kirjoitettuja juttuja joiden paikkansapitävyyteen ei voi luottaa.
Lapsi voidaan sijoittaa myös lapsen omien virheiden takia esim. alkoholin tai huumeiden väärinkäyttö. Syy ei ole aina vanhempien käytöksessä. Esim. Mikael Gabriel on puhunut tästä julkisesti.
En tosin luottaisi myöskään nimettömiin sossuihin. Jos olisitte oikealla asialla, varmasti uskaltaisitte kirjoittaa ihan omalla nimellännekin, jos kerran puhutte asioista ihan vaan yleisellä tasolla. Eikös vaan?
Tämä omalla nimellä kirjoittamisen vaatiminen olisi aina vähän uskottavampaa, jos vaatija itse esiintyisi omalla nimellään.
En ole sossu mutta lääkäri kyllä.
Kaikista kamalinta tässä on se, että mulle ei ole kerrottu tästä lasusta mitään. Menin katsomaan oma kantaan tulevaa (ensimmäistä) psygologi käyntiä ja sen tietoja, jossa sitten luki että lastensuojelu ilmoitus on tehty lähetteen tietojen mukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Itse hain apua alkoholiongelmaan ja mulla on kolme lasta. Ei ne mitään lasuja siellä tehneet. Kynnys hakea apua nousee vuoren kokoiseksi mikäli pelkona on, että heti tehdään lasu! :(
Minusta oli lääkäriltäsi virhe jättää lasu tekemättä. Lievä masennus on eri juttu, mutta alkoholiongelma on jo todellinen riski ja aiheuttaa lapsille lähes aina psyykkisiä vaurioita. Mutta sinusta heitä ei saisi auttaa, antaa kärsiä vaan?
Tällä samalla argumentillahan voidaan perustella vaikka lapsen pahoinpitelyidenkin ilmoittamatta jättämisiä - ei uskalleta tuoda lasta ajoissa lääkäriin kun pelätään sossua ja poliisia. Sitten se lapsi kuolee kotiinsa siihen aivovammaan. Kas kun ei vaadita, että lapset ovat vanhempien omaisuutta joille voi tehdä mitä huvittaa eikä kukaan saa tulla väliin. Eihän sitä nyt kukaan hae apua jos lasten kaltoinkohtelulla on - iik - seuraamuksia.
Miksi tällä palstalla lasu=lapsi otetaan huostaan? Lasu on lapsen hyvinvoinnin tarkistamisen kannalta järkevä toimenpide, eihän se välttämättä johda yhtään mihinkään. Parempi turha lasu kuin traumaattinen ja masentunut lapsi. Lasua ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, vaikka se tuntuukin moitteelta ja vanhempana epäonnistumiselta, sitä se ei nimittäin ole. Ei ole mitään pelättävää, jos ongelmia ei oikeasti ole. Ja vaikka lasu todetaan aiheeliseksi, se ei silti tarkoita automaattisesti huostaanottoa, vaan vanhemmat/vanhempi voi saada tukea lapsen hoitamiseen ja kasvattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kamalinta tässä on se, että mulle ei ole kerrottu tästä lasusta mitään. Menin katsomaan oma kantaan tulevaa (ensimmäistä) psygologi käyntiä ja sen tietoja, jossa sitten luki että lastensuojelu ilmoitus on tehty lähetteen tietojen mukaan.
Ap
Mistä sinä siis tiedät, että juuri lääkäri teki sen? Kuka hyvänsä terveydenhuollon ammattilainen on sen velvollinen tekemään, jos herää huoli lapsesta.
Tän takia en ole uskaltanut puhua masennuksesta. Sitä en kestäisi enää jos lapsi vietäisiin.