Työmille suunnitellaan pakkoraportointia 7 päivän välein
Hurjin piiskaesitys on se, että jos työnhakija ei vähintään seitsemän päivän välein raportoi vielä suunnitteluvaiheessa olevassa verkkopalvelussa työnhakunsa jatkumisesta, työnhaun voimassaolo päättyy. Jos kaikki esitetyt asiat menevät läpi, niin työttömälle se tarkoittaa sitä, että hänen täytyy kolmen kuukauden tarkastelujakson aikana hakea vähintään 15 työpaikkaa ja raportoida tekemisistään joka viikko työvoimaviranomaisille. Jos töitä ei kolmen kuukauden aikana löydy tai ei löydy riittävästi, seurauksena on työttömyyskorvauksen aleneminen tuolla 4,65 prosentilla. Ministeriön taustalla on kuitenkin ajatus, että esimerkiksi nuo 15 haettavaa työpaikkaa eivät voisi olla mitä tahansa työpaikkoja. Silloin ilmoitusjärjestelmää ei voi kuitenkaan automatisoida, vaan se tarvitsisi ihmisen, joka tarkistaisi, että haetut työpaikat täyttävät ministeriön määräämät ehdot.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tyottomille-ehdotetaan-pakkoraportoin…
Ensi vuonna sitten työttömille se jalkapanta-paikannuslaite ja valvontakamera kotiin. Miksei myös pakollinen työttömän tähti -merkki vaatetukseen.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole tainnut vielä kysyä olennaista kysymystä: Miten tämä viikottainen raportointivelvoite työhakemuksen lähettämisestä parantaa työllistymistä?
Suomessa on koko ajan avoimena 100 000 työpaikkaa. Lisäksi piilotyopaikkoja, joista ei julkisesti ilmoiteta, on 300 000. Työttömiä on n. 400 000, joten pakottamalla työttömät aktiiviseen työnhakuun, heille kaikille löytyisi työpaikka. Työttömyyden hoito maksaa valtiolle 5 miljardia vuodessa, ja tämä rahoitetaan ottamalla velkaa. Tämä peli ei yksinkertaisesti voi jatkua.
Onneksi tulee halllintarekisteri niin voin siirtää säästöt ulkomaille ja alkaa nostamaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole tainnut vielä kysyä olennaista kysymystä: Miten tämä viikottainen raportointivelvoite työhakemuksen lähettämisestä parantaa työllistymistä?
Suomessa on koko ajan avoimena 100 000 työpaikkaa. Lisäksi piilotyopaikkoja, joista ei julkisesti ilmoiteta, on 300 000. Työttömiä on n. 400 000, joten pakottamalla työttömät aktiiviseen työnhakuun, heille kaikille löytyisi työpaikka. Työttömyyden hoito maksaa valtiolle 5 miljardia vuodessa, ja tämä rahoitetaan ottamalla velkaa. Tämä peli ei yksinkertaisesti voi jatkua.
Lähteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä . Tommoista pompottelua kukaan jaksa. Osa työttömistä on luultavasti oikeasti työkyvyttömiä mielenterveyssyiden jne. takia ja kuuluisivat kuntoutustuelle, mutta eivät ole hakeneet apua. Itse kehtasin hakea apua mielenterveysongelmiin vasta kun työkkäri yritti pakottaa mut johonkin ahdistavaan kurssijuttuun jolloin tajusin etten pysty sellaiseen enkä työelämään muutenkaan. Että kiitos te-toimistolle siitä kun saivat minut "ohjautumaan" oikeaan paikkaan :,D
Olen aika samankaltaisessa tilanteessa itse nyt. Kynnys hakea apua on suuri koska pelkään että minua ei oteta tosissaan vaikka todellakin olen kyvytön normaaliin työelämään tai edes kuntouttavaan työtoimintaan.
Mistä aloiti avunhakemisen? Terveyskeksuksesta vai jostain muusta? Oliko vaikeuksia saada sitä?
.
Hei! Menin aluksi Terveystaloon yksityiselle lääkärille jonka jälkeen kävin yhden kerran siellä yksityisellä psykiatrilla ja pyysin häneltä lähetettä psykiatriselle poliklinikalle, koska yksityinen terapia on aivan liian kallista. Vuodatin siellä lääkärissä paljon sitä patoutunutta tuskaa ja ahdistusta mikä sisälläni oli ollut lapsuudesta lähtien hoitamattomien vakavien mielenterveysongelmien takia ja kyllä minut tosissaan myös otettiin. Pääsin jonkin ajan kulutta avohoitoon psykiatrian poliklinikalle ja sairaseläkkeelle ja myöhemmin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Minullakin kynnys hakea apua oli suuri, koska koin niin suurta häpeää , mutta olen onnellinen että uskalsin tehdä sen. Terapian ja lääkkeiden avulla oireeni ovat helpottuneet jossain määrin vaikken mieleltäni kokonaan terve tule varmaan koskaan olemaan. Voimia sinulle! :)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä . Tommoista pompottelua kukaan jaksa. Osa työttömistä on luultavasti oikeasti työkyvyttömiä mielenterveyssyiden jne. takia ja kuuluisivat kuntoutustuelle, mutta eivät ole hakeneet apua. Itse kehtasin hakea apua mielenterveysongelmiin vasta kun työkkäri yritti pakottaa mut johonkin ahdistavaan kurssijuttuun jolloin tajusin etten pysty sellaiseen enkä työelämään muutenkaan. Että kiitos te-toimistolle siitä kun saivat minut "ohjautumaan" oikeaan paikkaan :,D
Minä olen työkkärin kirjoilla sairaana, koska en päässyt mielenterveyssyistä eläkkeelle. Edessä uusi kuntoutuskierros, luultavasti uusi eläkehakemus ja valitusrumba. Onnittelut sinulle kun olet päässyt työttömyyseläkkeelle.
Vaikka olenkin työkkärissä koska ne 300 Kelan sairauspäivärahapäivää tulivat täyteen ja toimeentulo tulee työkkäristä, niin tänä vuonna on alkanut tulla sähköpostiin työkkäristä kaikenlaisia ilmoituksia. Ekasta kysyin ja kerrottiin, ettei tarvitse reagoida kun ei ole merkattu oma-asiointiin. Ilmeisesti joku ohjelma postittaa automaattisesti kaikkiin työkkärin tiedossa oleviin sähköpostiosoitteisiin, jotta saadaan joku hallituksen asettama tavoite täytettyä ;) Kuinkahan paljon senkin ohjelman tekemisestä on maksettu Tiedolle tai jollekin muulle IT-firmalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko lähteen tuohon arvioon piilotyöpaikkojen määrästä? Taisit tempaista sen omasta päästäsi?! Lisäksi tuohon avoimiin työpaikkoihin lasketaan myös nollatuntisopimuspaikat, puhenmyyjät provikkapalkalla ja osa-aikaiset työt ja niillä ei yksinkertaisesti elä, sopivat korkeintaan opiskelijoille. Itse olen päässyt työttömyyteni aikana kahteen haastatteluun, kun jätin ikäni hakemuksesta pois ja cv:tä muokkasin niin ettei siinäkään vuodet näy, olen siis 48 ja näin kyllä heti haastattelijan ilmeestä että täystyrmäys tuli samantien ikäni takia, eli tässä iässä töiden hakeninen on lähinnä ajanhukkaa, haen paikkoja jos te-keskus pakottaa mutta minua ei palkata se on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteet?
Piilotyöpaikkoja jopa 360 000:
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/sitra-suomessa-jopa-360-000-piileva…
Näissä työttömien aktivoinneissa mennään koko ajan väärään suuntaan. Työpaikat kierrättävät "työkokeilijoita" ja "kuntoutujia", joita alkaa tulla pian ovista ja ikkunoista, kun työttömiä syyllistetään tarpeeksi. Lopetetaan nämä orjatyöt, niin vapautuu aika lailla työpaikkoja. Työnantajalla on edelleenkin KOEAIKA sitä varten, jos työntekijä ei rekrytoinnin huolellisuudesta huolimatta olekaan sopiva. Monissa paikoissa lakia rikotaan jopa työkkärin puolesta nimenomaan käyttämällä työkokeilua väärin.
Lisäksi osa-aikatöistä pitäisi tehdä kannattavampia. Nykyään pienillä palkoilla ne lähinnä vievät työntekijältä oikeuden toimeentulotukeen, jolloin palkka menee esim. sähköön, veteen tai terveydenhuoltoon.
Tosin palkalliset vähätuntiset osa-aikatyöt ovat pian muutenkin historiaa, kun työttömät pakotetaan ilmaistyöhön muutamaksi tunniksi kuukaudessa.
Jos on TYÖTÖN, niin silloin on aikaa 7 päivän välein ilmoitella itsestään. Meillä työssäkäyvillä on yleensä sitä lomaa noin kuukauden vuodessa ja muulloin olemme tekemässä töitä, jotta voisimme elättää verotuloillamme näitä kotona makaavia työttömiä*!!
joo, tiedän että nykyään vaikea saada töitä, hain itsekin korkeakoulututkinnolla töitä 9kk ennenkuin napsahti hyvä paikka. Mutta kotona ollessa olisi kyllä ollut aikaa täytellä 7 päivän välein lappuja työkkäriin, vaikka siis hain aktiivisesti töitä koko ajan ja laittelin työhakemuksia isot määrät.
Eli joutuu hakemaan 15 työpaikkaa ja vielä lähettämään tiedot haustaan työkkäriin? Eihän tuo sinäänsä mikään homma ole, mutta aikamoinen homma työkkärin päässä käydä nuo kaikki läpi. Minä vain massapostitan saman hakemuksen joka paikkaan.
aikaa on työttömänä kirjoitti:
Jos on TYÖTÖN, niin silloin on aikaa 7 päivän välein ilmoitella itsestään. Meillä työssäkäyvillä on yleensä sitä lomaa noin kuukauden vuodessa ja muulloin olemme tekemässä töitä, jotta voisimme elättää verotuloillamme näitä kotona makaavia työttömiä*!!
joo, tiedän että nykyään vaikea saada töitä, hain itsekin korkeakoulututkinnolla töitä 9kk ennenkuin napsahti hyvä paikka. Mutta kotona ollessa olisi kyllä ollut aikaa täytellä 7 päivän välein lappuja työkkäriin, vaikka siis hain aktiivisesti töitä koko ajan ja laittelin työhakemuksia isot määrät.
Ongelma on enemminkin siinä, että mitä tällainen järjestelmä maksaa. Tuollaisten viestimäärien läpi käyminen vaatii aika paljon resursseja. Jos näitä taas ei valvota, niin niiden merkityskin on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteet?
Piilotyöpaikkoja jopa 360 000:
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/sitra-suomessa-jopa-360-000-piileva…
Jos työntekijä oikeasti haluttaisiin, niin työpaikka ei olisi missään piilossa, vaan se olisi ihan näkyvästi esillä. Nämä piilotyöpaikat ovat niitä, joihin etsitään jotain huippuosaajaa pilkkahintaan tai vaihtoehtoisesti jotain tuttua tyyppiä ihan hyvällä palkalla. Ei näihin ole valtaosan työttömistä mahdollista päästä, vaikka työpaikat ovatkin teoreettisesti olemassa.
Kyllä henkilökohtanen käynti työvoimatoimistossa on paikallaaan , koska tiedämme, että joskus asutaan ulkomailla ja nostetaan päivärahaa. Silloin ei ole käytettävissä työhön.
Tuolla halutaan selkeästi rajoittaa työttömän lomailua.
Onhan se sekin kiva jäynä että kesken loman pitää alkaa raportoimaan tekemisiään.
Vielä kun vetää yhteydet alas yleisimpien lomien aikana niin saadaan hyvin pilattua koko perheen loma kun isä tai äiti panikoi kun raportointi ei onnistu.
Ilmeisesti työttömiä pitää vähän kyykyttää lisää nyt kun töiden hakeminen on niin helppoa paikasta riippumatta. Siinähän saattaa päästä työtön jopa rentoutumaan kun voi perheensä kanssa lähteä lomalle tai mennä vaikka kesäksi mökille.
Vierailija kirjoitti:
Eli joutuu hakemaan 15 työpaikkaa ja vielä lähettämään tiedot haustaan työkkäriin? Eihän tuo sinäänsä mikään homma ole, mutta aikamoinen homma työkkärin päässä käydä nuo kaikki läpi. Minä vain massapostitan saman hakemuksen joka paikkaan.
Ei kannata massapostittaa sitä hakemusta mihinkään kunnon firmoihin, sellaisiin joihin haluaa mennä töihin.
Siinä saa äkkiä huonon maineen työntajan silmissä kun laittaa liikaa hakemuksia, etenkin jos niitä ei ole räätälöinyt juuri ko firmalle ja itselleen järkeviin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Ei keppiä, vaan porkkanaa, niin että ainakin osa työttömistä työllistäisi itse itsensä tai löytäisi muita kanavia ansaita elantonsa. Vakituista kokopäivätyötä ei tule enää riittämään kaikille halukkaille, joten esim. seuraavia asoita voisi kehittää:
-Osa-aikatyömahdollisuuden kehittäminen (mahdollisesti yhdistettynä osa-aikaiseen työttömyyskorvaukseen)
-Yrittäjyyden (aloituksen) helpottaminen (verotus, starttirahat)
-Keikkatöiden ym. salliminen ilman, että tuet pienenee välittömästi
-Opiskelun salliminen, vaikka olisikin virallisesti työtön
-Vapaaehtoistyön tarjoaminen vaihtoehtona niille, joista ei enää työmarkkinoille ole
-Kotihoidontuen keston lyhentäminen ja jakaminen molempien vanhempien kesken (joo, tiedän, että tätä monet vastustaa henkeen ja vereen, mutta missä muussa maassa voi olla kolme vuotta putkeen kotona? Tällä olisi iso vaikutus kaikkien n. 20-40 v. naisten työllistymiseen, kun heitäkin uskallettaisiin taas palkata. Maissa, joissa vastaavaa järjestelmää ei ole, ko. ikäisiä naisia palkataan nimittäin aivan samalla tavalla kuin miehiäkin)
Toisaalta on outoa,että jos olet 24v ja saanut opiskelupaikan, niin elät opintotuella,mutta jos ikää on 25v, niin saat opiskella työttömyysetuudella,joka voi olla jopa 1500 e/kk (ansiosidonnainen). Eli jokainen järkevä tekisi niin, että lähtisi opiskelemaan vasta siinä vaiheessa, kun sen voi tehdä kunnolla tuettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli vuonna 2016 tilastokeskuksen mukaan avoimia työpaikkoja keskimäärin 33900. Mistäs sä oot lukusi repinyt?
En ymmärrä, mitä iloa on siitä, että työtön ilmoittaa Oma asioinnissa kerran viikossa, että hain töitä (kertoo ehkä firman nimen) ja tämä tieto kirjautuu järjestemään. Kuka ei tutki, onko ko. firmaa olemassa, onko siellä töitä tai jätettiinkö hakemusta. Työttömään siis luotetaan, kunhan hän täyttää systeemin määräyksen eli ilmoittaa 7 vrk välein, että toimi kuten piti. Ei siihen vaadita muuta kuin se, että kirjautuu systeemiin, kirjoittaa jotain (tai ehkä riittää pelkkä täppä, että hain töitä ja avoimeen vastauskenttään yrityksen nimi) ja sillä on taas viikoksi kuitattu koko juttu. Järjestelmä avaa tämän jälkeen mahdollisuuden täyttää seuraavan viikon tiedot, jotka pitää vain ajoissa kuitata.
Tätä minä kutsuisin melkoiseksi leikiksi, jossa ei enää edes tarvitse yrittää esittää, että haetaan töitä. Tärkeämpää on osata kirjata oikea vastaus oikeaan lokoseen.
Kukaan järkevä työnantaja ei enää tarjoa töitä te-palvelut.fi -sivujen kautta,koska siten saisi vain tuhansia hakemuksia, joista pitäisi löytää edes 10 suunnilleen sopivaa haastatteluun. Ei mitään järkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata massapostittaa sitä hakemusta mihinkään kunnon firmoihin, sellaisiin joihin haluaa mennä töihin.
Siinä saa äkkiä huonon maineen työntajan silmissä kun laittaa liikaa hakemuksia, etenkin jos niitä ei ole räätälöinyt juuri ko firmalle ja itselleen järkeviin tehtäviin.
Tämän tietää jokainen työtön, ja tätä tämä "15hakemusta ajassa x"-malli ei tue. Kun tukea antavat tahot vaativat laadun sijasta määrää, on työttömän pakko totella että saa laskut maksettua.
Työttömien kannattais perustaa työttömien puolue. Alkais puoluetuet juoksemaan muiden tukien päälle.