Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmille suunnitellaan pakkoraportointia 7 päivän välein

Vierailija
28.04.2017 |

Hurjin piiskaesitys on se, että jos työnhakija ei vähintään seitsemän päivän välein raportoi vielä suunnitteluvaiheessa olevassa verkkopalvelussa työnhakunsa jatkumisesta, työnhaun voimassaolo päättyy. Jos kaikki esitetyt asiat menevät läpi, niin työttömälle se tarkoittaa sitä, että hänen täytyy kolmen kuukauden tarkastelujakson aikana hakea vähintään 15 työpaikkaa ja raportoida tekemisistään joka viikko työvoimaviranomaisille. Jos töitä ei kolmen kuukauden aikana löydy tai ei löydy riittävästi, seurauksena on työttömyyskorvauksen aleneminen tuolla 4,65 prosentilla. Ministeriön taustalla on kuitenkin ajatus, että esimerkiksi nuo 15 haettavaa työpaikkaa eivät voisi olla mitä tahansa työpaikkoja. Silloin ilmoitusjärjestelmää ei voi kuitenkaan automatisoida, vaan se tarvitsisi ihmisen, joka tarkistaisi, että haetut työpaikat täyttävät ministeriön määräämät ehdot.

http://www.talouselama.fi/uutiset/tyottomille-ehdotetaan-pakkoraportoin…

Ensi vuonna sitten työttömille se jalkapanta-paikannuslaite ja valvontakamera kotiin. Miksei myös pakollinen työttömän tähti -merkki vaatetukseen.

Kommentit (313)

Vierailija
241/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ilmoituksen voi tehdä netissä, niin joku fiksu it-nörtti ohjelmoi meille työttömille kivan sovelluksen joka hoitaa homman automaattisesti vaikka 7 kertaa päivässä. Kyllä täältä pesee!

Ja jos pakotetaan hakemaan työpaikkoja ilman että ole soveltuva alalle, niin senkin voi automatisoida: kirjoittaa  työhakemuksen jokaisen ministerin erityisavustajan tehtävään. "Sopisin niin hyvin työttömyysasiantuntijana avustajaksenne, ja hallituksen politiikasta päätellen osaamiselleni on suuri tarve, jne..." 

Sama hakukirje käy kaikille ministereille. Joka viikko vaihdetaan vaan päivämäärä ja sama posti laitetaan menemään iloisesti uudestaan.

Koska ne tulevat julkishallintoon, ne lähetetään s-postina Eduskunnan kirjaamoon ja lain mukaan ne on pakko kirjata ja käsitellä. Ministereitä on vähintään 12, kpl vai tuleeko nyt vielä 3 lisää? No, vähintään 12 kpl, joten jos jokainen työtön Suomessa lähettää joka ministerille joka viikko tuon työhakemuksen viikottainen hakukirjeiden määrä nousisis yli 3 miljoonaan! Suomi nousuun! :)

Jos hallitus haluaa, että työttömät lähettävät työhakemuksia, sitten hallitus saa just sitä mitä tilaa!

Mä olen niin pahoillani,että yhteiskunta joka elättää sut kehtaa vaatia sua tekeen juttui joita sä et haluu tehä! Tosi törkeetä! Voisko sut vaan jättää rauhaan. Ja antaa vähän lisää rahaa et pääsisit vähän nollaamaan. Mua ihan itkettää sun puolesta, vaaditaan asioita jotka ei yhtään nappaa. Kyllä meillä töissäkäyvillä on niiiin helppoo kun saadaan tehdä mitä halutaan ja rahaa tulee kun roskaa. Jaxuhali!

Tässä on edellä ollut monta fiksua kommenttia, miksi tuo tikusta asian tekeminen ei lisää työllisyyttä, mutta sinä se vaan lässytät. Oletko heikkolahjainen?

Ja ei, minä en ole työtön, mutta en myöskään katkera ääliö jonka elämän ainoa ilo on nauttia toisten vaikeuksista.

Kuka tässä on toisen vaikeuksista nauttinut tai edes antanut ymmärtää niin. Työttömien aktivointi valitettavasti lisää työllisyytta sillä Suomessa on paljon tekemätöntä työtä. Ongelma vaan on ettei kaikki työ kelpaa. Käyppä katsomassa esim. mol.fi sivuilta avoimet työpaikat, aika monee vaaditaan vaan työhakemuksen tekeminen ja oikea asenne, joka valitettavasti osalta työttömiltä puuttuu. Me työssä olevatkin olemme tehneet työtä mikä ei oikein ole innostanut eikä taloudellisesti palkinnut, olemme olleet erinäisillä kursseilla, valmennuksissa jne, mutta emme ole HALUNNEET vain olla kotona tekemättä mitään!

Missä ihmeen mikämikämaassa sinä elät? Linkkaa ystävällisesti tähän aluksi vaikka kolme työpaikkaa joihin mennään sisään vaan työhakemuksen tekemisellä (siis toki joka paikkaan valitaan yksi ihminen, mutta ymmärsin sinun tarkoittavan paikkoja joihin kuka vaan voi mennä). Niin ja sen verran, että työstä tulisi saada edes minimipalkka ja työtunteja tulisi olla niin että niistä saadulla palkalla elää.

Ihan Suomessa elelen. On ihan pakko ihan työn puolesta kommentoida tähän ketjuun, vaikka tiedänkin, että suurin osa työttömistä on uhriutujia ja selittelijöitä.

Niinpä, heti sitä aletaan puhumaan minipalkasta, työtunneista yms. Ja unohdetaan, että aika moni esim kaupan ja siivousalalla tekee, ja on vuosia tehnyt työtä osa-aikaisena. Usein tunteja on sitten kertynyt lisää ja palkkakin on noussut. Jos on ollut pitkään työtön, on turha saivarella ja pomia rusinoita pullasta. Työtä on tarjolla ilman koulutusta, oikealla asenteella tarjolla esimerkiksi myynti, varasto, rakennus ja siivousalalla. Ei vaadita kuin asennetta, asennetta ja asennetta. T rekrytoija keskisuuresta työnvälitysyrityksesä

Anteeksi mutta mikä on "minipalkka"? On siinä ammattitaitoinen rekrytoija, kun ei tunne edes oikeita termejä...

Vierailija
242/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole tainnut vielä kysyä olennaista kysymystä: Miten tämä viikottainen raportointivelvoite työhakemuksen lähettämisestä parantaa työllistymistä?

Suomessa on koko ajan avoimena 100 000 työpaikkaa. Lisäksi piilotyopaikkoja, joista ei julkisesti ilmoiteta, on 300 000. Työttömiä on n. 400 000, joten pakottamalla työttömät aktiiviseen työnhakuun, heille kaikille löytyisi työpaikka. Työttömyyden hoito maksaa valtiolle 5 miljardia vuodessa, ja tämä rahoitetaan ottamalla velkaa. Tämä peli ei yksinkertaisesti voi jatkua.

Laitatko lähteen tuohon arvioon piilotyöpaikkojen määrästä? Taisit tempaista sen omasta päästäsi?! Lisäksi tuohon avoimiin työpaikkoihin lasketaan myös nollatuntisopimuspaikat, puhenmyyjät provikkapalkalla ja osa-aikaiset työt ja niillä ei yksinkertaisesti elä, sopivat korkeintaan opiskelijoille. Itse olen päässyt työttömyyteni aikana kahteen haastatteluun, kun jätin ikäni hakemuksesta pois ja cv:tä muokkasin niin ettei siinäkään vuodet näy, olen siis 48 ja näin kyllä heti haastattelijan ilmeestä että täystyrmäys tuli samantien ikäni takia, eli tässä iässä töiden hakeninen on lähinnä ajanhukkaa, haen paikkoja jos te-keskus pakottaa mutta minua ei palkata se on varmaa.

Ikärasismia! Ja minkä takia? Eläkeikään on sinullakin pitkä matka ja jos olet yhtä hyvässä kunnossa kuin nuoremmat mikä on se perimmäinen syy rasismille? Pelkät numerotko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa ei ole ollut puoleen vuoteen avoinna yhtäkään työpaikkaa, jota tosissaan olisin voinut hakea. En voi hakea koulupsykologiksi, en hammaslääkäriksi, en insinöörin paikkaa, en ravintolakokiksi. En minä ensinnäkään osaa muuta kuin sitä mihin olen koulutuksen saanut ja mitä työtä olen tehnyt. Siivojallekin on koulutusvaatimus ja ihan syystä. Mun alalla on pilvin pimein nuoria hakijoita, kukaan ei ota tällaista viisikymppistä, jo pari vuotta työttömänä ollutta peruskonttorirottaa töihin. Kaikkia paikkoja olen hakenut, vaan niitä ei vain yksinkertaisesti ole edes kovin monta  ollut tarjolla.

Olen soitellut yrityksiin, lähettänyt sähköpostitiedusteluja ja käynyt paikanpäällä. Mitä vielä voisin tehdä, oliskohan arvon ministereillä ja muilla jehuilla jotain ehdotuksia? Ei kai tän ikäisen kannata enää kovin pitkälliseen koulutukseenkaan lähteä ja ei täällä päin juuri mitään koulutusmahdollisuuksiakaan ole, lähinnä turhia kursseja ja lähärikoulutusta, joka ei todellakaan ole mulle sopiva ala. Mukavaa tuntea itsensä jo nyt täysin turhaksi yhteiskunnan elätiksi ja on nöyryytetty jo riittävästi, kiva, että on tulossa lisää. Taitais olla helpompi heittäytyä "hulluksi", jos pääsis eläkkeelle? Töihin haluaisin, mutta kun niitä ei vaan ole.

Perhepäivähoitaja? Grillimyyjä? Oppisopimus siivoojaksi? Iltapäiväkerhon vetäjä? Yleissihteereille ja toimistotyöntekijöille ei ole todellakaan kysyntää koko Suomessa. Taloushalintoon on enemmän kysyntää, entä koulutus siihen?

Vierailija
244/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on te-TOIMISTO nimeltään se työkkäri nykyään!!!

Vierailija
245/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä työttömien aktivoinneissa mennään koko ajan väärään suuntaan. Työpaikat kierrättävät "työkokeilijoita" ja "kuntoutujia", joita alkaa tulla pian ovista ja ikkunoista, kun työttömiä syyllistetään tarpeeksi. Lopetetaan nämä orjatyöt, niin vapautuu aika lailla työpaikkoja. Työnantajalla on edelleenkin KOEAIKA sitä varten, jos työntekijä ei rekrytoinnin huolellisuudesta huolimatta olekaan sopiva. Monissa paikoissa lakia rikotaan jopa työkkärin puolesta nimenomaan käyttämällä työkokeilua väärin.

Lisäksi osa-aikatöistä pitäisi tehdä kannattavampia. Nykyään pienillä palkoilla ne lähinnä vievät työntekijältä oikeuden toimeentulotukeen, jolloin palkka menee esim. sähköön, veteen tai terveydenhuoltoon.

Tosin palkalliset vähätuntiset osa-aikatyöt ovat pian muutenkin historiaa, kun työttömät pakotetaan ilmaistyöhön muutamaksi tunniksi kuukaudessa.

Heh, muistan kun kerran työkkärissä minulle tyrkytettiin työkokeilua ja silloin ääneen ihmettelin että eikös sitä varten ole olemassa koeaika? Virkailjaa suututti, tunnelma kiristyi. :D Tiesi että olen oikeassa.

Vierailija
246/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole tainnut vielä kysyä olennaista kysymystä: Miten tämä viikottainen raportointivelvoite työhakemuksen lähettämisestä parantaa työllistymistä?

Suomessa on koko ajan avoimena 100 000 työpaikkaa. Lisäksi piilotyopaikkoja, joista ei julkisesti ilmoiteta, on 300 000. Työttömiä on n. 400 000, joten pakottamalla työttömät aktiiviseen työnhakuun, heille kaikille löytyisi työpaikka. Työttömyyden hoito maksaa valtiolle 5 miljardia vuodessa, ja tämä rahoitetaan ottamalla velkaa. Tämä peli ei yksinkertaisesti voi jatkua.

Lähteet?

Piilotyöpaikkoja jopa 360 000:

http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/sitra-suomessa-jopa-360-000-piileva…

Tämä teksti oli vuodelta 2015. Näitä paikkoja etsimään palkattiin te-toimistoon työntekijöitä. Ehkäpä tekemätöntä työtä onkin, muttei palkkarahoja, koska ei näitä piilotyöpaikkoja ole kuitenkaan avoimiksi paikoiksi noin paljoa löytynyt...

Vierailija
247/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä näin sairas idea on lähtöisin?

Työministeri on Jari Lindström. Hän on ministerinä vastuussa ministeriönsä asioista. Hän edustaa Perussuomalaisia. Hallituksen päätöksistä vastaa Perussuomalaisten lisäksi Keskusta ja Kokoomus, johtajinaan Juha Sipilä ja Petteri Orpo.

Typerät päätökset kannattaa muistaa seuraavissa vaaleissa!

Vierailija
248/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa on työttömänä kirjoitti:

Jos on TYÖTÖN, niin silloin on aikaa 7 päivän välein ilmoitella itsestään. Meillä työssäkäyvillä on yleensä sitä lomaa noin kuukauden vuodessa ja muulloin olemme tekemässä töitä, jotta voisimme elättää verotuloillamme näitä kotona makaavia työttömiä*!! 

joo, tiedän että nykyään vaikea saada töitä, hain itsekin korkeakoulututkinnolla töitä 9kk ennenkuin napsahti hyvä paikka. Mutta kotona ollessa olisi kyllä ollut aikaa täytellä 7 päivän välein lappuja työkkäriin, vaikka siis hain aktiivisesti töitä koko ajan ja laittelin työhakemuksia isot määrät. 

Kuukauden? Eikös sitä kesälomaa ole kuukauden tai jopa viisi viikkoa, sitten pari viikkoa talvilomaa. Tähän päälle joulu, pääsiäinen, vappu, helatorstai ja mitä niitä nyt on.

Vierailija
249/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä on 24/7 kädessä, jos jaksaa minuutin välein kommentoida jotain paskaa, niin ei ole temppu eikä mikään laittaa 1viesti työkkäriin kerran viikossa.

Mitä väliä sillä viestillä on, jos kukaan ei ehdi sitä lukea? Lukemisen lisäksi viesti pitää kirjata järjestelmään, pitää miettiä, onko tehty työnhakua tarpeeksi, miettiä, mitä seuraavaksi ja vielä vastata viestin lähettäjälle. Kuinka paljon aikaa tuohon menee? Kuinka monta työntekijää pitää vielä palkata vai onko työkkärin työntekijöillä niin paljon luppoaikaa, että lisää virkailjoita ei tarvita?

Ketään ei voi pakottaa hankkimaan älykännykkää tai tietokonetta, joten kirjeellä lähetetty ilmoitus se vasta työllistääkin virkailjoita. Kerro vielä, miten tuo joutavanpäiväinen puuhsatelu rahoitetaan, veroja korottamalla?

Vierailija
250/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä . Tommoista pompottelua kukaan jaksa. Osa työttömistä on luultavasti oikeasti työkyvyttömiä mielenterveyssyiden jne. takia ja kuuluisivat kuntoutustuelle, mutta eivät ole hakeneet apua. Itse kehtasin hakea apua mielenterveysongelmiin vasta kun työkkäri yritti pakottaa mut johonkin ahdistavaan kurssijuttuun jolloin tajusin etten pysty sellaiseen enkä työelämään muutenkaan. Että kiitos te-toimistolle siitä kun saivat minut "ohjautumaan" oikeaan paikkaan :,D

Pikemminkin se on terveen merkki, että ahdistuu työkkärin kursseista. Jos taas viihtyy niillä ja luulee hyötyvänsä niistä, on jotain häikkää todellisuudentajussa.

Vierailija
251/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa on työttömänä kirjoitti:

Jos on TYÖTÖN, niin silloin on aikaa 7 päivän välein ilmoitella itsestään. Meillä työssäkäyvillä on yleensä sitä lomaa noin kuukauden vuodessa ja muulloin olemme tekemässä töitä, jotta voisimme elättää verotuloillamme näitä kotona makaavia työttömiä*!! 

joo, tiedän että nykyään vaikea saada töitä, hain itsekin korkeakoulututkinnolla töitä 9kk ennenkuin napsahti hyvä paikka. Mutta kotona ollessa olisi kyllä ollut aikaa täytellä 7 päivän välein lappuja työkkäriin, vaikka siis hain aktiivisesti töitä koko ajan ja laittelin työhakemuksia isot määrät. 

Ja miten toi raportointi olisi auttanut sinua tässä työnhaussa? Mikä olisi tämän raportoinnin hyöty? Kuka ne raportit kävisi läpi ja tarkistaisin työnhaun? Koska jos se on vaan joku automaatti, että järjestelmään syydetään tekstiä jota kukaan ei lue, niin ei siitä ole yhtikäs mitään hyötyä kenellekään.

Ajatteletko sinä, että vain ja ainoastaan sinä olit työttömänä aktiivinen ja hait töitä jatkuvasti? Että kaikki muut työttömät on "kotona makaavia"? Mikä saa sinut kuvittelemaan että ylivoimainen enemmistö työttömistä toimisi jotenkin toisin kuin sinä teit? Kestihän sinullakin 9 kk saada työpaikka, vaikka olisit voinut vaan "mennä töihin". Joku toinen aktiivinen työtön nappasi ne työpaikat joihin laittelit hakemuksia isot määrät.

Luletko myös, että työttömät (tietenkin sinua lukuunottamatta) ovat joku stabiili massa, joka pysyy sellaisenaan. Etköhän itse ollut aika perustapaus työttömästä. Sinunkaltaisiasi suurin osa työttömistä on.

Vierailija
252/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä henkilökohtanen käynti työvoimatoimistossa on paikallaaan , koska tiedämme, että joskus  asutaan ulkomailla ja nostetaan päivärahaa. Silloin ei ole käytettävissä työhön.

Ei te-toimistoihin enää juurikaan pääse käymään. Toimistot on remontoitu monitilatoimistoiksi, joista soitellaan asiakkaille. Tämä kontrollointi on tarkoitus hoitaa sähköisesti ja puhelimitse.

Vierailija
253/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin moraalittomia mulkkuja koko hallitus. Pokkaa vaan tuntuu riittävän. Syvä uskonmies sipiläkin on niin huolissaan lähimmäisestä. 

Vierailija
254/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ei ole tarkoitus aktivoida vaan passivoida työtön hallintoalamaiseksi: oma-aloitteinen opiskelu, vapaaehtoistyö ei käy, kun siinä työtön on aktiivinen ja viranomaisten rooli päsmäröidä ei toteudu

Juuri näin se on, kokemuksesta. Passivoiminen on organisoitua, te-toimiston virkailijat, kaupungin virkailijat ja sossut, konsultit. Kukaan näistä ei oikeasti kannusta työtöntä. Kaikki luulevat tietävänsä paremmin mitä hänen pitäisi omalla elämällään tehdä. Jos päästää sossut liian pitkälle, ne haluavat määrätä jopa mitä syöt! Lopulta olet täysin alistettu ja tahdoton teet vain mitä käsketään.

Se, että kohdellaan kuin olisit täysin tyhmä, puhutellaan kuin olisit yksinkertainen, lastentarhaleikit, puuhailut ja askartelut kursseilla, ryhmävierailut yrityksissä aivan kuten kouluissa oli. Nämä ovat kaikki sitä samaa: työttömän omanarvontunnetta ja puolustautumiskykyä torpedoimaan tarkoitettuja. Ennen kaikkea he haluavat, ettet ajattele etkä kyseenalaista.

Vierailija
255/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä te luuserit itkette kun ette osaa yhtä viikkoraporttia tehdä. Miten ihmeessä te osaisitte töitä tehdä jos ei kerran viikossa rahaa vastaan voi pientä raporttia tehdä. LOL

Vierailija
256/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske somppuja nämäkään talkoot.

Vierailija
257/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joutuu hakemaan 15 työpaikkaa ja vielä lähettämään tiedot haustaan työkkäriin? Eihän tuo sinäänsä mikään homma ole, mutta aikamoinen homma työkkärin päässä käydä nuo kaikki läpi. Minä vain massapostitan saman hakemuksen joka paikkaan. 

No tätä minäkin tuumin :D Mä oon niin tehokas ja nopea, että helposti väännän sen vaaditut 15 hakemusta (nykyäänkin lähetän ihan omasta tahdostani varmaan saman verran) ja raportoin työkkärille. Mutta voi niitä ihmispiruparkoja, jotka joutuu setvimään tota työttömien raporttitulvaa :DDD

Kun siis koko homman ideahan on se, että mahdollisimman moni työtön luovuttaisi ja saisi karenssia. Mutta minäpä olen niin tehokas ja tunnollinen, että työkkäri ei saa ikipäivänä annettua mulle karenssia ;)

Vierailija
258/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhä useampi antaa periksi ja jättäytyy leikatulle toimeentulotuelle.

Ja näinollen työttömyystukea saavien määrä vähenee koska karenssissa oleville ei sitä tarvitse maksaa ja taas tilastot näyttää vähän mukavammilta.

Vierailija
259/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä on 24/7 kädessä, jos jaksaa minuutin välein kommentoida jotain paskaa, niin ei ole temppu eikä mikään laittaa 1viesti työkkäriin kerran viikossa.

Mitä väliä sillä viestillä on, jos kukaan ei ehdi sitä lukea? Lukemisen lisäksi viesti pitää kirjata järjestelmään, pitää miettiä, onko tehty työnhakua tarpeeksi, miettiä, mitä seuraavaksi ja vielä vastata viestin lähettäjälle. Kuinka paljon aikaa tuohon menee? Kuinka monta työntekijää pitää vielä palkata vai onko työkkärin työntekijöillä niin paljon luppoaikaa, että lisää virkailjoita ei tarvita?

Ketään ei voi pakottaa hankkimaan älykännykkää tai tietokonetta, joten kirjeellä lähetetty ilmoitus se vasta työllistääkin virkailjoita. Kerro vielä, miten tuo joutavanpäiväinen puuhsatelu rahoitetaan, veroja korottamalla?

Edes työttömille määrätyt haastattelut 3 kk:n välein eivät ole toteutuneet resurssien puutteessa. Miten sitten muka tämä raportoinnin tarkastaminen?

Vierailija
260/313 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömät kerran viikossa torille ruoskittavaksi ja jalkapuuhun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi