Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten isä ei suostu maksamaan mitään extraa, vain elatusmaksut!

Vierailija
28.04.2017 |

Onko tämä ihan normaalia? Ikinä ei suostu maksamaan mitään lisää, muuta kuin elatusmaksut. Minunko tässä kuuluu elättää lapset kokonaan? Jos tapahtuu jotain yllättävää, niin minäkö se kaiken maksan?? Miten teillä muilla, saatteko elatusmaksujen lisäksi lasten isältä korvausta muista kuluista? Eihän tämä näin voi mennä.

Kommentit (221)

Vierailija
1/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, niin se vain menee. En minäkään saa, tai edes halua, mitään ex-naiselta, kunhan nyt osaa elatusmaksut maksaa, niin se riittää minulle. Ostakoon lapselle sitten jos siltä tuntuu, ei näytä tuntuvan.

M

Vierailija
2/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan normaalia. Se elatusmaksu kattaa isän osuuden lasten menoista ihan kokonaan.Ei etän tarvitse maksaa senttiäkään elareiden lisäksi, on sullakin elatusvelvollisuus. Sulla on velvollisuus varautua yllätyksiin, niin kaikki muutkin tekevät. Mä tosin maksoin vaatteita yms. mutta mun ei olis tarvinnut eikä  sitä voinut multa vaatia.

entinen etä-äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se menee niin. Mitä kuvittelet, että isän pitäisi maksaa sen lisäksi? Lomamatkalisää, asumislisää, haalarilisää, vaihto-oppilaslisää vai mitä? 

Jos nainen tekee lapsen ja lapsi jää äidilleen, miehellä on tapaamisoikeus, ei velvollisuus. Mitään hätämaksuja tai katastrofiapua miehen ei tarvitse maksaa. 

Vierailija
4/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkähän nämä yllättävät asiat oikein ovat? Lähtökohtaisesti toinen maksaa elatuksen, joka on tämän toisen osa lapsen elatuksesta. Et sinä siis kaikkea itse maksa - koksa nimenomaan saat elarit. 

Toki aika tyypillistä on, että esim. lapsen kasvaessa elareita tarkastellaaan tai sitten esim. sovitaan, että harrastukset maksetaan erikseen puoliksi. 

Vierailija
5/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh? Elarit maksetaan, jotta sinä elätät lapset. Eli saat lapsilisät ja isän elarit + omasta pussista oma elatusosuus. Elarin päälle ei tarvi maksaa mitään.

Vierailija
6/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät halua olla missään tekemissä lapsen tai äidin kanssa eivätkä maksa edes elatusmaksuja.

Vierailija
7/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä  sinä ap  elätä lapsia kokonaan koska saat  elarit, yh-korotuksen ja lapsilisät. Oma osuutesi  jäänee itseasiassa varsin pieneksi. Opettele vaan sitä taloudenhoitoa ja ennakointia.

Vierailija
8/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on viikko-viikko, minä saan lapsilisät, mutta maksan kaikki lasten suuret kulut (vaatteet, hoitomaksut, harrastukset, bussiliput yms). Pelkät hoitomaksut ovat suuremmat kuin lapsilisät. Elatusmaksuja en saa. Kaikki yllättävät menot maksan minä.

Lasten isä ei ole vuosiin käynyt töissä, joten sillä ei ole varaa, ei tosin tee mitään työllistymisen eteen, kun ei ymmärrä, että hänelläkin olisi vastuu lasten elatuksesta.

Vierailija
9/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se menee niin. Mitä kuvittelet, että isän pitäisi maksaa sen lisäksi? Lomamatkalisää, asumislisää, haalarilisää, vaihto-oppilaslisää vai mitä? 

Jos nainen tekee lapsen ja lapsi jää äidilleen, miehellä on tapaamisoikeus, ei velvollisuus. Mitään hätämaksuja tai katastrofiapua miehen ei tarvitse maksaa. 

Lapsella on tapaamisoikeus, ei etällä. Tämä sulle tiedoksi.

Vierailija
10/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä extraa? Elatusmaksu kattaa lapsen elatuksen exän osalta. Mitä extraa olet vailla tai olet mielestäsi oikeutettu saamaan?

Vierailija
11/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joltain lapselta hajoaa vaikka polkupyörä, tai tarvitsee uudet talvikengät. Ei nuo elatusmaksut riitä sellaisiin. Maksaa jo nyt muka jotenkin enemmän kuin pitäisi omien sanojensa mukaan... Kummasti on kyllä rahaa laittaa omiin juttuihinsa.

t.ap

Vierailija
12/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinä saat yh:n korotuksen lapsilisään ja elarit, jos elät jollain tuilla niissäkin on yh-korotus. Älä vikise.

T. Yh-äiti

Vierailija
13/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja kuinka typeriä ihmisiä täällä pallolla tallaa. Elarit ovat eksän osuus lapsen elatukseen. Joku "extra" ei kuulu eksälle mitenkään.

Vierailija
14/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset on viikko-viikko, minä saan lapsilisät, mutta maksan kaikki lasten suuret kulut (vaatteet, hoitomaksut, harrastukset, bussiliput yms). Pelkät hoitomaksut ovat suuremmat kuin lapsilisät. Elatusmaksuja en saa. Kaikki yllättävät menot maksan minä.

Lasten isä ei ole vuosiin käynyt töissä, joten sillä ei ole varaa, ei tosin tee mitään työllistymisen eteen, kun ei ymmärrä, että hänelläkin olisi vastuu lasten elatuksesta.

Sitten saat Kelasta elatusmaksun, idari.

Vierailija
15/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhemmalle tulee 150 e lapsilisää, X euroa elatusta ja loput menee omasta pussista. Näin se on laskettu. Toki voit pyytää elareihin korotusta. 

Vierailija
16/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sinä saat yh:n korotuksen lapsilisään ja elarit, jos elät jollain tuilla niissäkin on yh-korotus. Älä vikise.

T. Yh-äiti

En ole yh, meillä on yhteishuoltajuus. Tuntuu vain että minä joudun loppupeleissä maksamaan kaiken, kun ei tuo elatusmaksu riitä mihinkään. Itse olen vielä tällä hetkellä kotona lasten kanssa niin tekee aika tiukkaa rahoista, vaikka puolisoni käykin töissä. Minun mielestäni epäreilua, ettei exän tarvitse osallistua tuon enempää lasten kuluihin.

t.ap

Vierailija
17/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joltain lapselta hajoaa vaikka polkupyörä, tai tarvitsee uudet talvikengät. Ei nuo elatusmaksut riitä sellaisiin. Maksaa jo nyt muka jotenkin enemmän kuin pitäisi omien sanojensa mukaan... Kummasti on kyllä rahaa laittaa omiin juttuihinsa.

t.ap

Miten niin ei riitä? Lapsen elatukseen kuuluu myös vaatteet. Elarin lisäksi laitat omaa rahaa vaikka saman summan ja lapsilisät, eikö muka riitä johonkin talvikenkiin?

Etäisiä puolustan siinä, että jos tapaa lasta säännöllisesti, niin sekin on kallista ja sitä ei huomioida mitenkään. Isänkin tarvii varata tilat, maksaa matkat, ruokkia ja järjestää vielä huveja. Helposti etäisänkin kulut on 100-200 Euroa elarin päälle. enemmänkin, jos varaa lapselle esim. oman huoneen.

Vierailija
18/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yh-äiti

En ole yh, meillä on yhteishuoltajuus. Tuntuu vain että minä joudun loppupeleissä maksamaan kaiken, kun ei tuo elatusmaksu riitä mihinkään. Itse olen vielä tällä hetkellä kotona lasten kanssa niin tekee aika tiukkaa rahoista, vaikka puolisoni käykin töissä. Minun mielestäni epäreilua, ettei exän tarvitse osallistua tuon enempää lasten kuluihin.

t.ap

Sinua koskee myös elatusvelvollisuus, ei pelkästään miestä. Hop, hop, töihin sieltä. Omien lasten elättäminen ei ole vapaaehtoista.

Vierailija
19/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä osallistuu. Urheiluvälineihin osallistuu ja pelikonsoleihin, kännyköihin.

Samoin kimpassa maksettiin mopo ja vaihto-oppilasvuosi.

Taskurahaa antaa myös isä suoraan lapsilleen.

Vierailija
20/221 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan on. Jos olet kerran tehnyt elareista sopimuksen, niin se on se minkä mukaan mennään.

Tiedän kyllä pariskuntia, jotka ovat sopineet että esim. polkupyörä yms kalliimmat hankinnat tehdään puoliksi. Tämä on joko ihan kirjattu elatussopimukseen tai sitten yksilöt pystyvät sen verran aikuisesti keskustelemaan että ongelmia ei tule.

Itse lähdin liitosta niin vähin voimin, että hyvä että jaksoin edes tapella elatuksesta sen vertaa että sain ihan liikaa (eksän sanoin). Mutta siihen sisältyykin ihan kaikki. Minä hankin sillä rahalla niin bussikortit, koulukirjat kuin hiihtomonot ja sukset.

Vuosien myötä eksä on vähän pehmennyt, on jopa maksanut lapset mukaansa lomalle! Niin ja käyttänyt kampaajalla (koska tätä rahaa en pysty mitenkään hyödyntämään koska se menee teinin päähän).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme