Esitieni lyö äitiään julkisella paikalla. Isän reaktio
Lounasaikaan ravintolassa viereisen pöydän äiti rajoitti noin 11-12 v poikansa kännnykän käyttöä. Tyyliin nyt kännykkä pois, kun ollaan syömässä. Poika löi äitiään avokämmenellä kasvoihin ja suht samanikäinen veli nauraa mukana. Äiti järkyttyy ja suuttuu ja sitten itkee. Perheen isä saapuu salaattilautasen kanssa pöytään ja äiti avautuu hänelle, että poika löi.
Perheen isän reaktio: "Hakekaa salaattia." Se siitä.
Mun suht samanikäinen lapsi tuijottaa tapahtumia, syödään nopeasti loppuun ja melkein itkun kanssa lähdemme pois.
Jos tapahtumat julkisesti tällaisia niin mitä sitten kotona? :(
Kommentit (71)
Mitäs sen isän ois pitänyt tehdä tai sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Olisit puuttunut tilanteeseen, kun näit että poika lyö äitiänsä. Todella törkeää ja tuollaiseen olisi pitänyt puuttua jo ajat sitten!
Millä tavoin puuttua? Ehkä tarjoilijalle olisi voinut mainita väkivallasta.
Meillä mies on aikoinaan käskenyt poikaa antamaan mulle luunappeja. Nauraa röhöttivät sitten yhdessä. Mies ihmetteli kun suutuin. "Kuka nyt leikistä suuttuu, oot aika tosikko."
Itselläni vastaava esiteini yritti jotain vastaavaa. Otin kiinni, istutin sängylle ja sanoin: "Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Muista se. Puhelin ja muut vekottimet tänne, nyt".
Jos itse olisin lapsuudessani tehnyt vastaavaa, turpaan olisi tullut, ja heti.
Nykyaika on kyllä hienoa.
V*ttu miten luumu faija.
Tai molemmat vanhemmat toki, kun antavat lastensa hyppiä tuolla tavoin silmilleen ja käyttää väkivaltaa, mutta kyllä nyt viimeistään isän olisi pitänyt laittaa pojat kuriin.
Pieleen on kyllä menty jo aikoja sitten, kun lapsi ylipäätään USKALTAA lyödä äitiään.
Käsittääkseni he eivät olleet vielä syömässä, koska salaatit oli hakematta.
Toisaalta ei ole isän tehtävä mennä äidille avuksi, jos äiti ei ole osannut kasvattaa lapsia. En ymmärrä näitä äitejä, jotka haluavat isän hoitavan kaikki ikävät tilanteet.
Vierailija kirjoitti:
Olisit puuttunut tilanteeseen, kun näit että poika lyö äitiänsä. Todella törkeää ja tuollaiseen olisi pitänyt puuttua jo ajat sitten!
Äiti on varmaankin aikuinen ihminen eikä hänen asioihinsa pidä puuttua, se on holhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin puuttua? Ehkä tarjoilijalle olisi voinut mainita väkivallasta.
No millä tavoin puutut tilanteeseen jossa ihminen lyö toista ihmistä? Pääasia mun mielestä puuttua ja varmistaa että ei käy mitään. Olisitko puuttunut jos äiti olisi lyönyt lastaan?
Tämän takia lapsia pitäisi saada kurittaa lievällä väkivallalla.
Luultavasti sitä akkaa hakkaa kotona kaikki, jotka haluavat. Olisihan tuo muuten herättänyt isukissa jonkinlaisen erilaisen reaktion aikaiseksi, todennäköisesti mukiloi akkaansa itsekin ja opettanut penskoille saman.
Tasa-arvoahan te halusitte. Tähän on tultu.
Siellä perheessä ei ole naisella arvoa. Pojat tekee niinkuin isänsä.
Karseeta kuultavaa. Todella karmeeta.
Perheen äiti kusisukassa elelee.
Isän reaktio oli ...huh.
Viksu mies olisi ottanut sen pojan kännykän ja käynyt vaikka pihalla juttelemassa pojalle. Ei voi ohittaa tuollaista. Ja anteeksi pyytää äidiltään tietenkin.
Tämmöistä on joissakin perheissä...ei takuulla ole ainoa perhe, jossa naisen asemaa ei ole...
Suomessa....nyky -Suomessa.
Tossu mies ja tossu nainen. Noin kasvatetaan lisää rikollisia tähän maahan.
Minun esiteinini katselisi tuollaisesta käytöksestä huoneensa seiniä vähintään viikon ilman puhelintaan tai tietokonetta, ja tietää sen.
Mitäs mies: löy itsekin akkaanka, kun se ei tottele. Pojat oppivat tietysti isältään, miten naista kohdellaan. Ihan normia tuossa perheessä. Eihän isä edes hämmästynyt?
Miksi äiti ei puuttunut lyömiseen? Isän selän taakse meneminen on aika raukkamaista, siinä kuitenkin pitäisi olla kaksi kasvattavaa aikuista.
Jotkut ihmiset kasvattaa lapsiaan niin, että tämmöiset tilanteet puidaan läpi kotona eikä julkisesti.
Omassa entisessä ydinperheessä eksä vetäytyi aina mun helmoihin, kun penskat alkoi sanomaan vastaan tai kiukuttelemaan julkisesti. Olin kuulemma kasvattanut heidät väärin - ole siinä sitten aikuinen kun toinen ns. kasvatusvastuussa oleva siirtää lasten kuullen vastuunsa pois itseltään. Näin ollen nykyään nämä jo teiniksi ehtineet tietävät että isältä voi saada rahaa muttei muuta tukea.
Käyttäjä5290 kirjoitti:
Siellä perheessä ei ole naisella arvoa. Pojat tekee niinkuin isänsä.
Karseeta kuultavaa. Todella karmeeta.
Perheen äiti kusisukassa elelee.Isän reaktio oli ...huh.
Viksu mies olisi ottanut sen pojan kännykän ja käynyt vaikka pihalla juttelemassa pojalle. Ei voi ohittaa tuollaista. Ja anteeksi pyytää äidiltään tietenkin.Tämmöistä on joissakin perheissä...ei takuulla ole ainoa perhe, jossa naisen asemaa ei ole...
Suomessa....nyky -Suomessa.
Isä ei ollut paikalla, kun tuo väitetty tapahtuma sattui. Perheessä pitäisi olla 2 aikuista, jotka osaavat kasvattaa lapset eikä niin, että äiti kantelee isälle, mitä lapset ovat taas tehneet.
Tuossa nainen on ihan itse hankkiutunut tuohon asemaan. Tuskin kovin alistettu ryhtyy lapselta kännykkää kieltämään.
Ainoa oikea reaktio tuossa tilanteessa olisi ollut että perheen vanhemmat olisivat sanoneet teineilleen että nyt jäi ravintolassa syöminen tähän ja perhe kotiin, lapselta puhelimet ja muut vempaimet pois ja noin kahden viikon kotiaresti. Vähintään. Aivan järkyttävää. Kyllä on jotkut vanhemmat hukassa lastensa kanssa. Tuo että esiteini menee tekemään jotain tuollaista, kertoo kyllä siitä, että taitaa se perheen isä läpsiä vaimoaan siellä kotona. Miten muuten tuon ikäinen ole vielä tajunnut että ketään ei läpsitä? Joltain 7 - 8 vuotiaalta erityislapselta voisi vielä jotenkuten ymmärtää reaktion (ei siis hyväksyä, mutta ymmärtää jossain tosi stressaavassa tilanteessa jonkun raivarin aikana), mutta ei enää tuon ikäiseltä ja vielä veli naureskelee vieressä. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on varmaankin aikuinen ihminen eikä hänen asioihinsa pidä puuttua, se on holhoamista.
Fyysisesti aikuinen, joo...mutta näkihän sen, että hänellä ei ole oikeuksia siinä perheessä.
Jos mun poika löisi mua ravintolassa, lähdettäisiin saman tien kotiin.
Kotona se yritti kerran, ei yritä enää. Jos mä olisin yrittänyt lyödä äitiäni, selkään olisi tullut.