Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisälläni kiehahtaa aina, kun kuulen jonkun aikuisen sanovan (pienelle) lapselle "jooko".

Vierailija
28.04.2017 |

Mennään ulos, jooko? Ai ei vai? Jooko mennään vaan!?!

Jookottelu liittyy aina kamalaan maanitteluun eikä tuota pienen lapsen kanssa koskaan mitään hyvää. Joko mennään tai ei mennä, mutta ei "jooko". Täydellistä auktoriteetin puutetta.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tiukka täti, jookos?

Vierailija
2/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän pitäisi kiinnostaa minua koska... ?

Sanon jooko jos huvittaa. Meillä lapset saa jo pienestä pitäen osallistua päätöksiin oman ikätasonsa mukaisesti. Ovat perheenjäseniä, ei minun omia pikku sotilaita. Jooko ei ole vain kysymys, se on myös kannustus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän pitäisi kiinnostaa minua koska... ?

Sanon jooko jos huvittaa. Meillä lapset saa jo pienestä pitäen osallistua päätöksiin oman ikätasonsa mukaisesti. Ovat perheenjäseniä, ei minun omia pikku sotilaita. Jooko ei ole vain kysymys, se on myös kannustus. 

En tiukka, mutta johdonmukainen. Jookoon liittyy aina se, että aikuinen on päättänyt, että jotain tehdään (esim. mennään ulos), mutta on antavinaan lapselle vaihtoehdon valita. Todella ristiriitaista lapselle, kun hän valitsee että ei mennä ja aikuinen vain jatkaa sen oikean vastauksen lypsämistä ("jooko, mennään vaan ulos").

Vierailija
4/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vähän niin kuin vastine sanalle please, joka meidän kielestä valitettavasti puuttuu. Saa sitä lapsillekin olla kohtelias... hyvä esimerkki kasvattaa kohteliaita ihmisiä, jollainen AP ei ole.

Vierailija
5/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kai kuvittelevat, että ainoa oikea tapa kasvattaa on täysi ehdottomuus. Olisihan se helppo ottaa jo alusta lähtien asenne, että minä määrään, ja kukaan ei sano mitään vastaan koskaan. Muiden mielipiteitä ei kysellä, eikä kuunnella. Tämä ei kuitenkaan taida olla se kaikkein paras tapa, jooko?

Vierailija
6/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vähän niin kuin vastine sanalle please, joka meidän kielestä valitettavasti puuttuu. Saa sitä lapsillekin olla kohtelias... hyvä esimerkki kasvattaa kohteliaita ihmisiä, jollainen AP ei ole.

Eli sanot ravintolassa "ojentaisitko suolan, jooko?" :D emmä usko.

Vierailija
7/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en jaksa kouluikäisiä kasvattamattomia lapsia, jotka ajattelevat, että kaverin luona saavat tehdä mitä tahansa, ellei kaverin vanhempi kiellä. Monesti testaan lapsen, että käyttäytyykö heti hyvin. Vain sellaiset, jotka käyttäytyvät, saavat tulla toistekin. Tosi paskapäät saavat ehkä tulla toisenkin kerran, mutta se jää sitten tosiaan viimeiseksi, koska saavat kuulla miten eivät osaa käyttäytyä ja eivät ole enää tervetulleita röyhkeytensä vuoksi! (näitä on onneksi ollut vain yksi)

Vierailija
8/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat sitten käydä aika kuumana.

Vierailija
9/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jooko = eikö niin

Vierailija
10/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein ap, olet siellä lapsiperheiden kotona kuulemassa, kun he lähtevät ulos? Voisiko olla niin, että et ole koskaan kuulemassa niitä oikeita asioita, joita aikuiset päättävät, vaan ne kuulemasi jookot liittyvät tilanteisiin, joissa aikuisen ei tarvitse olla niin ehdoton.

Vierailija
11/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en jaksa kouluikäisiä kasvattamattomia lapsia, jotka ajattelevat, että kaverin luona saavat tehdä mitä tahansa, ellei kaverin vanhempi kiellä. Monesti testaan lapsen, että käyttäytyykö heti hyvin. Vain sellaiset, jotka käyttäytyvät, saavat tulla toistekin. Tosi paskapäät saavat ehkä tulla toisenkin kerran, mutta se jää sitten tosiaan viimeiseksi, koska saavat kuulla miten eivät osaa käyttäytyä ja eivät ole enää tervetulleita röyhkeytensä vuoksi! (näitä on onneksi ollut vain yksi)

Nää on aina niin ihania, nämä lastensa kaverisuhteita terrorisoivat vanhemmat. 

Vierailija
12/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä se kasvattamaton lapsi saattaa olla täysi terroristi. Lapsi ei usko oman lapseni sanaa, eikä kavereidensa, joten aikuisen on pakko takoa vähän järeämmin hänelle tiedoksi, että miksi hän on ongelmissa kaverisuhteissaan. En tiedä ovatko jotkut täysin ajattelemattomia, tyhmiä vai mitä, mutta ei tunnu menevän jakeluun edes 100 toistolla, luulisin. Onneksi ei ole minun lapsi. Odotan lapselta sentään vähän vieraskoreutta eikä aikusiten haastamista ja paikkojen tuhoamista, jos ei joku ole taluttamassa ulos.

Vierailija
13/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sulla nyt kauhea tarve esitellä auktoriteettia.

Luuletko oikeasti että lapsen kanssa elämä on pelkkää auktoriteettia ja sen esittelyä?

Hanki pikkuakka koira.

Vierailija
14/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kiehahtaa aina kun joku puhuu..  puhkon kohta korvani. 

Vierailija
15/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä se kasvattamaton lapsi saattaa olla täysi terroristi. Lapsi ei usko oman lapseni sanaa, eikä kavereidensa, joten aikuisen on pakko takoa vähän järeämmin hänelle tiedoksi, että miksi hän on ongelmissa kaverisuhteissaan. En tiedä ovatko jotkut täysin ajattelemattomia, tyhmiä vai mitä, mutta ei tunnu menevän jakeluun edes 100 toistolla, luulisin. Onneksi ei ole minun lapsi. Odotan lapselta sentään vähän vieraskoreutta eikä aikusiten haastamista ja paikkojen tuhoamista, jos ei joku ole taluttamassa ulos.

Tässä sä kyllä sanot jotain aivan muuta.. 

"  Monesti testaan lapsen, että käyttäytyykö heti hyvin. Vain sellaiset, jotka käyttäytyvät, saavat tulla toistekin. Tosi paskapäät saavat ehkä tulla toisenkin kerran, mutta se jää sitten tosiaan viimeiseksi, koska saavat kuulla miten eivät osaa käyttäytyä ja eivät ole enää tervetulleita röyhkeytensä vuoksi! "

Muutenkin kuulostat siltä että yhtälössä lähinnä käy sääliksi sun omaa lasta. Kun sillä on tommonen vanhempi. 

Vierailija
16/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi yllättää, ettei se oma kullannuppukaan siellä vieraisilla osaa aina käyttäytyä. Kun oma mami on tyranni niin jossain pitää yrittää kapinoida. Perheissä on myös hyvin erilaisia sääntöjä ja tapoja käyttäytyä. Se ei ole välttämättä ilkeyttä jos ei toimi teidän normien mukaisesti. Lastesi elämä voi jäädä aika suppeaksi, kun äiti tuhoaa ystävyyssuhteet heti alkuunsa.

Vierailija
17/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäät vissiin komennella? Jopa aaveelle asti pitää tulla ohjamaan muita mitä saa sanoa ja mitä ei.

Vaikeaa ymmärtää, että joku kuuntelee muidenkin mielipiteitä, kun on niin tottunut määräämään?

Mitä jos tuolla tavalla opetat ainoastaan perässä kulkijoita? Sellaisia, jotka eivät koskaan opi valitsemaan ja päättämään.

Vierailija
18/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nää rentoutus vähän, jooko? Ei enää kiinnittäs niin paljoa huomiota muitten juttuhin, jooko? Kato voi olla että sus harmittaa kaikki ihan sen takia että oot nyt vaan kireenä, eiks niin?

Vierailija
19/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain palautetta kun sanoin lapselle "Laittaisitko kengät jalkaan?" ja se laittoi, me ollaan puhuttu _aina_ näin ja tyyppi oli siis tollon 3-wee. Mutta sukulaistäti oli sitä mieltä ettei koskaan pitäisi pyytää lapsilta mitään, vaan lapsille kerrotaan mitä tehdään "Laita kengät jalkaan". Mutta mä taas ajattelen, että koska olen aina koko lapsen elämän käyttänyt pyyntöä, puhunut kuten meillä kotona puhuttiin, niin siitä ei ole syntymässä mitään haittaa. Ainoa mitä tästä nyt on seurannut että lapsi puhuu itsekin samoin: "Antaisitko maitoa?". Nykyään saan palautetta miten onkin kohteliaasti puhuvia lapsia. Mä luulen, että jos mä oisin niitä käskymuodossa puhutellut niin he puhuisivat nyt itse "Anna maitoa", tottakai. 

Vierailija
20/34 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustat oletuksesi, että jookoon käyttö on aiheuttanut nuo käytösongelmat? Sinun on selkeästi vaikeaa hallita omia tunteitasi, jos muut eivät käyttäydy haluamallasi tavalla. Seuraavaksi ehdotat sähköshokkeja, jotta kaikki saadaan riviin? Kaikista ei vaan ole kaikkeen, vaikka kuinka olisi parempaa ja helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi