Ärsyttää toimeentulotuen varattomuusvaatimus. Perintöä ei kannata antaa yli sukupolven tuon takia.
Eli ei kannata laittaa perintöä menemään lapsenlapsille, kun koulusta työelämään siirtymisvaiheessa voi olla tarvetta toimeentulotuelle ja mistä sitä jatkostakaan tietää.
Perintöä kannattaa jättää vain sellaisille, joilla on aika turvattu työpaikka (100-varma ei toki voi olla)
Miksi säästänyttä rangaistaan, jos joutuu hakeutumaan tt-tuen piiriin. Minustaa tt-tuen ei pitäisi olla tuollainen viimesijainen ja vain nälkäkuoleman estävä etuus. Se pitäisi antaa kaikille, joilla ei tulot riitä elämiseen millään.
(Tai sitten säästäneet syökööt omaisuusrahat, mutta köyhät kuolkoot nälkään. Eli ei kellekään mitään.)
Kommentit (37)
jos isovanhemmilla on miljoonaomaisuus, niin tullaisessa tilanteessa valtaosa kannattaa antaa suoraan lapsenlapsille, niin ettei mene tuplasti veroja.
Minulla on isältä perittyä rahaa parisataa tuhatta, mutta tuloja vain työmarkkinatuki. Ihanko totta olet sitä mieltä, että minun kuuluisi saada toimeentulotukea? Itse en kyllä ole.
Miksi ihmeessä perinnön pitäisi olla muusta varallisuudesta poikkeavaa, jota ei voisi käyttää elämiseen?
(Kyllä esim. nuori opiskelija on tyytyväinen, jos saa ylimääräistä rahaa käyttöönsä, helpottaa stressiä ja voi jopa nopeuttaa valmistumista!)
Niin että mitä että? :O Toimeentulotukeako pitäisi saada, vaikka tilillä pötköttelee perintörahoja? Et VOI OLLA tosissasi!
Vierailija kirjoitti:
jos isovanhemmilla on miljoonaomaisuus, niin tullaisessa tilanteessa valtaosa kannattaa antaa suoraan lapsenlapsille, niin ettei mene tuplasti veroja.
Rahaa voi ehtiä kulua hukkaan toimeentulotuettomuuden muodossa enemmän kuin perintöverosäästö olisi, jos se lapsenlapsi ei heti työllistykään.
Työttömyyskorvaus voisi kattaa toimeentulotuenkin määrän. Työkkärikorvaus on korvausta siitä, että kaikille ei riitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isältä perittyä rahaa parisataa tuhatta, mutta tuloja vain työmarkkinatuki. Ihanko totta olet sitä mieltä, että minun kuuluisi saada toimeentulotukea? Itse en kyllä ole.
Oletko kateellinen provo? Ei kukaan pidä tuota summaa tilillään.
Tuolla voisi ostaa sijoitusasunnon ja sitten siitä saadut tulot vähentäisivät oikeutetusti tt-tukea. Sehän on tuloa.
Onhan se kurjaa, että jos on sijoituksia rahana 200 000 euron verran, niin eivät anna toimeentulotukea vaan ilkeästi sanovat, että onhan sinulla rahaa. No niin on, mutta kun minä olen ne itse säästänyt.
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Tottakai ihmisen pitää käyttää ensisijaisesti omia rahoja elatukseensa. Jos on säästöjä tai perintöä, tietenkin ne käytetään ensin. Veronmaksajien taskuilla käydään sitten vasta viime hädässä.
Miten mä olen aina ajatellut että toimeentulotukea haetaan sitten kun rahaa ei ole eikä töitä? Ikinä ole toimeentulotukea hakenut vaikka välillä nälkä ollut, tosin väliaiakisesti.
Jos sijoittavat rahat omistusasuntoon jossa itse asuvat niin ei käsittääkseni vaikuta toimeentulotukeen.
Mutta parempi neuvo on kyllä että pidät rahat itselläsi ja autat käteisellä sitä joka kulloinkin eniten apua tarvitsee. Perintövero ei oleniin kovin suuri kuitenkaan että kannattaisi lähteä kikkailemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla voisi ostaa sijoitusasunnon ja sitten siitä saadut tulot vähentäisivät oikeutetusti tt-tukea. Sehän on tuloa.
En ole provo enkä missään kohtaa väittänyt että rahat ovat tilillä, vaan ne ovat sijoitusvakuutuksessa, pankin tuotto-osuudessa jne. En halua ostaa sijoitusasuntoa, koska en halua joutua riitelemään kenenkään vuokralaisen kanssa, ajatuskin puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole provo enkä missään kohtaa väittänyt että rahat ovat tilillä, vaan ne ovat sijoitusvakuutuksessa, pankin tuotto-osuudessa jne. En halua ostaa sijoitusasuntoa, koska en halua joutua riitelemään kenenkään vuokralaisen kanssa, ajatuskin puistattaa.
Selvä. No sitten olisi kohtuullista, että vain ne tuotot vähentäisivät toimeentulotukea, jos sellaista tarvitsisit.
Vvv kirjoitti:
Jos sijoittavat rahat omistusasuntoon jossa itse asuvat niin ei käsittääkseni vaikuta toimeentulotukeen.
Mutta parempi neuvo on kyllä että pidät rahat itselläsi ja autat käteisellä sitä joka kulloinkin eniten apua tarvitsee. Perintövero ei oleniin kovin suuri kuitenkaan että kannattaisi lähteä kikkailemaan
Perintöä ei oikein voi itselle jättää. Suomessa kuollut ei voi omistaa mitään.
Aloitusviestissä kulminoituu hyvin se asennemaailma, mikä tietyllä kansanosalla on. Kaikki toiminta tähtää sosiaalitukien optimointiin! Meillä muilla toiminta tähtää taas siihen, ettei ikimaailmassa jouduta toimeentulotukiasiakkaaksi. Joskus toki elämä voi kolhia niin että joudutaan sinne kaikesta varautumisesta huolimatta, mutta emme me suunnittele elämäämme siltä pohjalta, että olisimme hyvissä asemissa saamaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä oikeutetusti varallisuuskin vaikuttaa tukiin.
(toinen, joka pitää rahojaan pankkitilillä, kun ei ole intoa sijoitusharrastukseen)
Vierailija kirjoitti:
Aloitusviestissä kulminoituu hyvin se asennemaailma, mikä tietyllä kansanosalla on. Kaikki toiminta tähtää sosiaalitukien optimointiin! Meillä muilla toiminta tähtää taas siihen, ettei ikimaailmassa jouduta toimeentulotukiasiakkaaksi. Joskus toki elämä voi kolhia niin että joudutaan sinne kaikesta varautumisesta huolimatta, mutta emme me suunnittele elämäämme siltä pohjalta, että olisimme hyvissä asemissa saamaan toimeentulotukea.
En tosiaankaan tähtää toimeentulotuen optimointiin siinä mielessä, että päämääränä olisi olla ilman työtä TAHALLAAN ja elää toimeentulotuilla missään sulupolvessa.
Työ ja sen kautta toimeentulo on tietysti aina ykköstavoite.
Ap
Kai se toinen iso ja vittumainen osa toimeentulotukea on että jos on puoliso joka on säästänyt sukanvarteen, niin se joutuu elättäjäksi kunnes rahat on käytetty sellaiselle joka ei saa työmarkkinatukea tai muuta.
Siinä kohtaa huudetaan perustuloa kohtuullistamaan edes jollain tasolla systeemiä, jossa toiset ostaa pesukoneet ja kännykät sossun lapulla vain sen takia että asiakkuus on pitkä ja toimiva sinne suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
No sama täällä. Kyllä toimeentulotuki on tosiaan tarkoitetettu niille, joilla ei ole tuloja eikä varallisuutta.
Ihme käsityksiä, että yhteiskunnan pitäisi elättää jokaisen ja omat perityt ja muut rahat saa pitää säästössä?
Nykyinen järjestelmä kehottaa ihmisiä tuhlaamaan kaiken, jotta ei harmita sitten, kun joutuu käyttämään säästöt elämiseen ennen tukien saamista.
Eli jos oot välillä töissä, mutta epäilet joutuvasi työttömäksi, niin kaikki kannattaa tuhlata. Matkustaa vaikka ulkomaille ja nauttii rahoista. Sitten saa täydet tuet heti alkuun. Kummallinen laki