Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?
Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/
Kommentit (367)
Siivooja on siivousyrityksen eli palveluntarjoajan edustaja. Siivousyrityksen asiakas on palveluita ostava firma. Sen firman työntekijät taas on siivoojalle asiakkaan edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin teen työtä, jossa ollaan asiakkaiden luona asiakkaiden tiloissa. En minä luule olevani siellä sen asiakasyrityksen työyhteisön jäsen :D . Hullu ajatuskin :D . He ovat asiakkaita, minä olen sinne ostettu palveluntarjoaja. Ei tulisi mieleenkään koskea heidän kahvihuoneessa oleviin pulliin tai karkkeihin. Se olisi tosi moukkamaista käytöstä. Silti siellä on hyvä ilmapiiri, minua aina tervehditään ja usein kysytään ottaisinko kahvia tms. Ja saatan ottaakin, jos ehdottavat, mutta en nyt hyvänen aika voi omine lupineni heidän kahveille mennä :D . Meillä on omassa firmassa oma kahvihuone, mutta koska minun työni ei ole siellä vaan asiakkaiden luona, niin en koskaan ehdi sinne meidän omaan kahvihuoneeseen, se on kaukanakin. Mutta ei se minua mitenkään haittaa. Teen työni, saan palkan, käyn välillä kahvilassa kahvilla.
Pitäisiköhän joskus kokeilla? Siis mennä asiakkaan kahvihuoneeseen ja ruveta keittelemään itselleen kahvia ja ottaa kahvihuoneen pöydältä mitä haluaa? :D :D :D
Siivooja on saastaa. Onhan se nähty heidän kyykyttämisestä.
Siivooja on saastaa muiden mielestä . Onhan se nähty miten heitä(meitä) kyykytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole käynyt mielessä, että meidän kotisiivojalle tulee tarjota pullakahvit, jos itse sellaiset etäpäivänä työhuoneessa nautin. Tosin eipä ole hänkään tuonut minulle mitään lomallelähtötarjoiluja.
No, jotkut ovat tuollaisia. En usko, että siivooja siitä loukkaantuu. Ystäväni tekee kotisiivousta ja hän kertoo, että joissain paikoissa on keitetty kahvit ja laitettu joku pullanpala tarjolle. Jouluisin annetaan upeita joululahjoja. Niihin paikkoihin on kivempaa mennä siivoamaan ja yleensä tulee oltua tarkempi työn jäljen kanssa. Asiakkaallehan kahvikuppi ja pulla ei ole suuri rahallinen panostus - tuskin euroakaan maksaa.
Ymmärrän kyllä että toiset paikat on kivempia kuin toiset, mutta se ei silti saisi näkyä työn jäljessä. Muussa tapauksessa olisi sitten asiallista laittaa siivojan hinnastoon maininta, että pullakahvista siistimpi jälki.
Minä ja siskoni tilattiin omista rahoistamme syksyllä ikääntyville ja sairaille vanhemmilleni yksityinen siivooja käymään pari kertaa kuussa, ja kyllä mua suututtaisi tosi paljon, jos työn laatu olisi huonompaa jonkun alle euron kahvikupillisen takia, kun muuten maksetaan monta kymppiä per tunti.
Mun eräässä ex-työpaikassa siivooja sai ottaa kahvia kahviautomaatista - tai en siitä kuullut kenenkään huomauttavan. Vakituinen siivooja oli ennen ollut talon työntekijä ja sitten ulkoistettu. Todella rasittava akka, joka oletti toisten keskeyttävän työnsä ja rupeavan seurustelemaan hänen kanssaan kun hän tuli huoneeseen, ihan niin kuin ennen vanhaan. Ei tippaakaan kiinnostanut kuulla mitä roskia oli muiden työtovereiden roskiksista löytynyt ja kuka oli nirppanokka joka ei suostunut hänen kanssaan rupattelemaan. Yksi muijan vakiopuheenaihe oli myös haukkua tuuraajaansa, kun se vain istui kahvipöydän ääressä. Tuuraaja teki työnsä nopeasti ja eleettömästi, tervehti huoneeseen tullessaan, mutta ei rupatellut enempää. Sitten kun oli kohteen siivonnut, piti tauon. Työn jälkikin oli parempaa kuin vakkarin, joka ei ikinä kahvipöydän ääreen ehtinyt istahtamaan, kun istuskeli eri työntekijöidne huoneissa juoruamassa.
Meillä työnantaja tarjosi pullaa/kakkua kerran kuussa, JOS tavoitteeseen päästiin. Siivooja kävi iltaisin, eikä suurin osa porukasta häntä koskaan edes nähnyt (itse olin niitä harvoja, jotka joka toinen viikko töissä iltaisin, siivooja oikein mukava, juteltiin usein). Ei sillä, joka leivonnaiset haki, varmaan käynyt siivooja mielessäkään. Ja miksi olisi pitänytkään. Ei siivooja liittynyt tuloksen saavuttamiseen.
En nyt jaksanut kahlata viittä sivua pidemmälle, mutta täytyy sanoa, että kyllä on kusipäistä porukkaa työssäkäyvät ihmiset! Luulisi kaikkien tietävän, että siivoojan työ on raskasta ja pienipalkkaista ja että hiki päässä saa olla hosumassa, jos haluaa ehtiä edes puolet siitä mitä pitäisi, koska urakat on vedetty niin tiukille. Jo ihan pelkästä solidaarisuudesta luulisi, että sille siivojallekin voi niitä ylijäämäpullia suoda.
Itse en ole niin onnellisessa asemassa, että olisin saanut työpaikan. Arvostan kovasti kaikkia, jotka tekevät töitä elantonsa eteen. Siivoojan työ on rehellistä ja tärkeää työtä. Kun tietää miten kovaa elämää siivojan elämä on (raskas työ, pieni palkka, vapaa-ajallakaan ei juhlita) niin miksi sitä pitää vielä pahentaa tuollaisella vittuilulla? En pysty ymmärtämään.
Ymmärrän sua.
Aikoinaan kovastikin ihmetytti, kun siivosin yhtä kauppaa. Olin vieläpä kaupan listoilla. Oli teatteriretkiä, saunailtoja, pikkujoulut jne, joihin en saanut edes kutsua.
Kauppias meni naimisiin, niin uusi rouva alkoi järjestellä tuota virkistyspuolta, niin mutkin kutsuttiin.
Sitten siivous ulkoistettiin, mutta sen firma palkkas mut ja jatkoin samassa duunissa. Virkistyminen loppui kuin seinään.
En mä mieltäni pahoittanut, ihmetytti tuo toisen asteen kansalaisena kohtelu. Ihan kuin kassat olisi hierarkiassa ylempänä. Siten osa käyttäytyi mua kohtaan. Vanhempia naisia, kyllä ne arvonsa tiesivät. :D
Muuton myötä vaihdoin duunipaikkaa. Valtionvirastoa aloin siivoamaan, niin yksi osasto kohteli mua porukkaan kuuluvana. Kutsuivat kahville, heidän vappubrunssille, lomakakulle.. toisinaan kerkesinkin mukaan.
Onko ihme että siivoojista ajatellaan että ovat saastaa kun katsoo näitä vastauksia täällä. Erikseen pitäisi pyytää kahville jos kutsu käy kaikille. Jos tehdään selväksi että tarjoilut on omalla väelle niin kun silmä välttää tilaisuus tekee varkaan. Lisäksi kutsutaan asiakkaita jakkupukuhoroiksi ja miksi lie ja jos asiakas pyytää että huomioi jotain tiettyä niin seuraavaksi pyyhitään samalla rätillä ensin pönttö ja sitten työhuoneen pöytä. Lisäksi odotetaan asiakkailta erityiskohtelua jne vaikka on palveluntarjoaja ja aivan eristä firmasta. Lista jatkuu ja jatkuu.....
Siivoajat ei ole Jumalasta seuraavia ja jos teillä ei kestä pää sitä yksinäistä työtä joka pitää osata tehdä oikealla asenteella ja ammattitaidolla niin vaihtakaa työtä. Meidän ei teitä tarvitse palvoa ja palvella. Olette väärässä ammatissa jos mielenne pahoittatte siitä työstä mitä teidän toimenkuvaan kuuluu.
Naisvaltaisilla aloilla jätetään tuollainen idioottilappu, valitettavasti me naiset ajattelemme noin ilkeästi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksanut kahlata viittä sivua pidemmälle, mutta täytyy sanoa, että kyllä on kusipäistä porukkaa työssäkäyvät ihmiset! Luulisi kaikkien tietävän, että siivoojan työ on raskasta ja pienipalkkaista ja että hiki päässä saa olla hosumassa, jos haluaa ehtiä edes puolet siitä mitä pitäisi, koska urakat on vedetty niin tiukille. Jo ihan pelkästä solidaarisuudesta luulisi, että sille siivojallekin voi niitä ylijäämäpullia suoda.
Itse en ole niin onnellisessa asemassa, että olisin saanut työpaikan. Arvostan kovasti kaikkia, jotka tekevät töitä elantonsa eteen. Siivoojan työ on rehellistä ja tärkeää työtä. Kun tietää miten kovaa elämää siivojan elämä on (raskas työ, pieni palkka, vapaa-ajallakaan ei juhlita) niin miksi sitä pitää vielä pahentaa tuollaisella vittuilulla? En pysty ymmärtämään.
Siitä vaan henkilöstövuokrausfirman listoille tekemään siivouksia. Sinne otetaan ihan kaikki eli ei tarvitse olla onnekas.
Suurin osa siivoajista on ylimielisiä. Aina kun siivoajan ohi menen käytävällä tms moikkaamaan reippaasti ja yleensä en saa sitä moikkausta takasin vaan katsovat naama norsunvitulla vaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme että siivoojista ajatellaan että ovat saastaa kun katsoo näitä vastauksia täällä. Erikseen pitäisi pyytää kahville jos kutsu käy kaikille. Jos tehdään selväksi että tarjoilut on omalla väelle niin kun silmä välttää tilaisuus tekee varkaan. Lisäksi kutsutaan asiakkaita jakkupukuhoroiksi ja miksi lie ja jos asiakas pyytää että huomioi jotain tiettyä niin seuraavaksi pyyhitään samalla rätillä ensin pönttö ja sitten työhuoneen pöytä. Lisäksi odotetaan asiakkailta erityiskohtelua jne vaikka on palveluntarjoaja ja aivan eristä firmasta. Lista jatkuu ja jatkuu.....
Siivoajat ei ole Jumalasta seuraavia ja jos teillä ei kestä pää sitä yksinäistä työtä joka pitää osata tehdä oikealla asenteella ja ammattitaidolla niin vaihtakaa työtä. Meidän ei teitä tarvitse palvoa ja palvella. Olette väärässä ammatissa jos mielenne pahoittatte siitä työstä mitä teidän toimenkuvaan kuuluu.
Älä kovin loksuta leukoja, ettei joku pyyhkäse vessarätillä taukotilan pöytää, sehän ei siivoojaa haittaa, kun hän ei saa siinä tilassa kahviakaan juoda. Toisen luokan kansalainen juo ne kahvit puhtaammissa pöydissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kovin loksuta leukoja, ettei joku pyyhkäse vessarätillä taukotilan pöytää, sehän ei siivoojaa haittaa, kun hän ei saa siinä tilassa kahviakaan juoda. Toisen luokan kansalainen juo ne kahvit puhtaammissa pöydissä.
Tässäkin taas näkee. Ei mitään häpyä tai ammattiylpeyttä. Ei muut teistä toisen asteen kansalaisia tee. Te teette itsestänne moisen. Käyttäytykää kuin ihmiset eikä kuin apinat ja teidät jopa saatetaan kutsua kahville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siivoojat jaksaa kerta toisensa jälkeen tästä pahoittaa mielensä? Te nyt vain ette kuulu firman työntekijöihin vaan jos olette toisesta firmasta me ollaan asiakkaita.
Kaksi joulua sitten meillä veti yksi siivooja herneen nenään kun firma antoi jokaiselle joululahjan mutta ei tälle siivoojalle. Pomo kutsui kaikki kokoon ja alkoi jakaa näitä lahjoja ja siivooja tuli sinne sivuun norkoamaan myös ja sillä venähti naama kun hänelle ei annettu. Lähti pois niskoja nakellen.
Toisessa työpaikassa taas siivoojat ulkopuolelta ja firma tarjosi kakkukahvit. Tämä siivooja tuli ilman kutsua sinne ottamaan kahvia ja kakkua. Ihmiset katsoi vähän kummissaan kun siivooja sielä söi kyllikseen. Koskaan aikasemmin ei siivoojat olleet tulleet ilman kutsua pöytään.
Juuri näin.
Ja monessa toimistossa / virastossa on muutakin ulkoistettuna toisesta firmasta ostettua palvelua kuin siivous. Esim. vartiointi, pakettien toimittaminen, it-järjestelmien ylläpito. Ei ne it-järjestelmien korjaajat tai pakettilähetitkään kuvittele olevansa siellä henkilökuntaa. Ne ymmärtää, että ne on oman työnantajansa leivissä, ja tuo paikka on asiakas, johon suhtaudutaan kuin asiakkaaseen kuuluu.
Minusta siivous on kuitenkin vähän eri asia, koska olen siivonnut kyseistä toimistoa jo pitkään ja monesti rupatellutkin niiden työntekijöiden kanssa, jotka ovat siellä silloin tällöin iltaisinkin töissä. Luulen, että kyseisen lapun on tehnyt eräs nainen, joka joskus tuli minulle huutamaan, etten saa säilyttää eväitäni työntekijöiden jääkaapissa. Nykyään minun täytyy kantaa kaikki eväät mukanani kohteesta toiseen ja on tosi tylsää syödä aina sellaista ruokaa mitä ei tarvitse laittaa jääkaappiin :/ -ap
Ei, kyseessä ei ole eri asia. On se atk-tukihenkilökin voinut olla tekemässä firmalle töitä vaikka 15 vuotta ja rupatellut kaikkien kanssa. Sinä et ole missään erityisasemassa. Ja jos kerran sulla niitä kohteita on muitakin, niin etpä sinä tässä yhdessä pisteessä koko aikaa vietä. Vai odotatko oikeasti jokaiselta kohteeltasi erityiskohtelua muiden ulkoistettujen palveluiden työntekijöiden ohi? Kaikilla siivouspisteillä pullakahvia ja pilkujoululahjoja? Herää nyt ja ota se pää pois omasta hanurista.
Työnnä sinä omasi omaasi, nipo. T. Eräs muu kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin taas näkee. Ei mitään häpyä tai ammattiylpeyttä. Ei muut teistä toisen asteen kansalaisia tee. Te teette itsestänne moisen. Käyttäytykää kuin ihmiset eikä kuin apinat ja teidät jopa saatetaan kutsua kahville.
Kukaan normaali siivooja ei halua juoda kahveja pöydässä, jossa on saastaa. Olisit kivempi, niin sinun pöytäsikin olisi puhtaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaali siivooja ei halua juoda kahveja pöydässä, jossa on saastaa. Olisit kivempi, niin sinun pöytäsikin olisi puhtaampi.
Ei ihme siis miksi siivoojilla ei ole mitään yhteisöä kun eivät halua istua saastan kanssa samassa pöydässä vaan yritätte päästä parempiin piireihin ujuttautumalla asiakkaan pöytään. Ja meillä siivoojat muuten syö siinä saman pöydän ääressä taukotilassa kun me muutkin eli minun ei tarvitse pelätä likaista pöytää.
Vierailija kirjoitti:
No voi kuulepas, kun siivoojan lisäksi varmaan jäteautonkuljettajan, kiinteistönhuoltajan, isännöitsijän, mikrotukihenkilön, jakeluautonkuljettajan ja monen muunkin työ on raskasta. Ei tässä olekaan kyse siitä, että arvostaako jonkun työtä vai ei, vaan siitä, pitääkö työntekijän omasta pussistaan kustantaa kaikille työpaikallaan vieraileville eri alojen eri firmoissa työskenteleville työntekijöille jotain syötävää.
No, jotkut ovat tuollaisia. En usko, että siivooja siitä loukkaantuu. Ystäväni tekee kotisiivousta ja hän kertoo, että joissain paikoissa on keitetty kahvit ja laitettu joku pullanpala tarjolle. Jouluisin annetaan upeita joululahjoja. Niihin paikkoihin on kivempaa mennä siivoamaan ja yleensä tulee oltua tarkempi työn jäljen kanssa. Asiakkaallehan kahvikuppi ja pulla ei ole suuri rahallinen panostus - tuskin euroakaan maksaa.