Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?
Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos siivoojat ovat vain ottaneet tarjoiluja ilman lupaa. On vaikka ollut ostettu kaikille yksi pulla ja joku onkin jäänyt ilman, kun siivoojaa ei ole laskettu mukaan. Ei niitä saa ilman lupaa napsia.
Vastasitkin kysymykseen: siivooja ei ole työyhteisön jäsen. Hän ei ole pullaansa ansainnut.
Juuri näin. Siivooja on oman firmansa työyhteisön jäsen eikä asiakkaansa töyhteisön jäsen ja ansaitsee pullansa omalla työpaikallaan oman työyhteisönsä tarjoamina eikä asiakkaidensa tarjoamina.
Mutta kun ei siivoojilla ole yleensä mitään muuta fyysistä toimipistettä kuin se asiakaskohde. Eikä täten tarjoilujakaan.
Minäkin teen työtä, jossa ollaan asiakkaiden luona asiakkaiden tiloissa. En minä luule olevani siellä sen asiakasyrityksen työyhteisön jäsen :D . Hullu ajatuskin :D . He ovat asiakkaita, minä olen sinne ostettu palveluntarjoaja. Ei tulisi mieleenkään koskea heidän kahvihuoneessa oleviin pulliin tai karkkeihin. Se olisi tosi moukkamaista käytöstä. Silti siellä on hyvä ilmapiiri, minua aina tervehditään ja usein kysytään ottaisinko kahvia tms. Ja saatan ottaakin, jos ehdottavat, mutta en nyt hyvänen aika voi omine lupineni heidän kahveille mennä :D . Meillä on omassa firmassa oma kahvihuone, mutta koska minun työni ei ole siellä vaan asiakkaiden luona, niin en koskaan ehdi sinne meidän omaan kahvihuoneeseen, se on kaukanakin. Mutta ei se minua mitenkään haittaa. Teen työni, saan palkan, käyn välillä kahvilassa kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos siivoojat ovat vain ottaneet tarjoiluja ilman lupaa. On vaikka ollut ostettu kaikille yksi pulla ja joku onkin jäänyt ilman, kun siivoojaa ei ole laskettu mukaan. Ei niitä saa ilman lupaa napsia.
Vastasitkin kysymykseen: siivooja ei ole työyhteisön jäsen. Hän ei ole pullaansa ansainnut.
Juuri näin. Siivooja on oman firmansa työyhteisön jäsen eikä asiakkaansa töyhteisön jäsen ja ansaitsee pullansa omalla työpaikallaan oman työyhteisönsä tarjoamina eikä asiakkaidensa tarjoamina.
Mutta kun ei siivoojilla ole yleensä mitään muuta fyysistä toimipistettä kuin se asiakaskohde. Eikä täten tarjoilujakaan.
Mutta se ei ole heidän asiakkaidensa vika eikä asiakkaan työntekijät ole millään tavalla velvollisia tarjoamaan myös toisen yrityksen työnteijöille yhtään mitään. Varsinkaan omasta pussistaan. Asiakkaan tiloissa voi käydä muitakin ihmisiä kuin vain siivooja, pitäisikö kaikille heillekin asiakasyrityksen työntekijöiden varata jotain syötävää?
Ymmärrän kyllä, että ulkoistamisen seurauksena jotkut ihmiset eivät oikein sisäistä, onko työn puolesta tapaamansa ihminen työkaveri vai asiakas.
Minulle ei siivoojana tullut ikinä mieleen, että ne toimistossa istuvat naiset olisivat asiakkaitani. Itse ajattelen, että samalla tavalla tässä työläisiä ollaan kaikki. Heidän firmansa ostaa palvelun samalta firmalta, jossa minä työskentelen, mutta varsinaisesti se tietokoneellaan istuva Leena ei ole minun asiakkaani (ellei hän satu olemaan pomo tai siivousyhdyshenkilö). Tietysti on näitä naisia, jotka kuvittelevat ostopalvelusiivojan olevan juuri heidän alamaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei siivoojana tullut ikinä mieleen, että ne toimistossa istuvat naiset olisivat asiakkaitani. Itse ajattelen, että samalla tavalla tässä työläisiä ollaan kaikki. Heidän firmansa ostaa palvelun samalta firmalta, jossa minä työskentelen, mutta varsinaisesti se tietokoneellaan istuva Leena ei ole minun asiakkaani (ellei hän satu olemaan pomo tai siivousyhdyshenkilö). Tietysti on näitä naisia, jotka kuvittelevat ostopalvelusiivojan olevan juuri heidän alamaisensa.
Kaikki asiakasyrityksen työntekijät on sinun asiakkaita. Ne asiakasyrityksen työntekijät muodostavat sen asiakasyrityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asiakasyrityksen työntekijät on sinun asiakkaita. Ne asiakasyrityksen työntekijät muodostavat sen asiakasyrityksen.
Olen eri mieltä. Jos yrityksen pomo ja esim. enemmistö työntekijöistä on tyytyväisiä siivouksen laatuun, niin silloin siinä ei yksi kireä jakkupukunainen ole mikään asiakas, jota siivoojan täytyisi totella. Todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Jos yrityksen pomo ja esim. enemmistö työntekijöistä on tyytyväisiä siivouksen laatuun, niin silloin siinä ei yksi kireä jakkupukunainen ole mikään asiakas, jota siivoojan täytyisi totella. Todellakaan.
Ei asiakas tarkoita sitä, että olisi sinun pomo. Tai että sinun pitäisi totella asiakasta. Asiakas on asiakas. Pomo on pomo. Ne on eri asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos se jakkupukunainen tuo työkavereilleen lomallelähtöpullaa, niin sinun mielestäsi vain yrityksen pomo voi kieltää sinua ottamasta jakkupukunaisen ostamia pullia?
kysyin mieheltäni (itse olen aivan erilaisella alalla) että pitääkö hän heidän työpaikkansa siivoojaa asiakkaani ja mies nauroi ettei todellakaan :D :D duunari siinä missä hänkin eikä tulisi mieleenkään alkaisi koputtaa nokkaa yhtään mistään
Vierailija kirjoitti:
kysyin mieheltäni (itse olen aivan erilaisella alalla) että pitääkö hän heidän työpaikkansa siivoojaa asiakkaani ja mies nauroi ettei todellakaan :D :D duunari siinä missä hänkin eikä tulisi mieleenkään alkaisi koputtaa nokkaa yhtään mistään
Mistä te revitte tämän ajatuksen, että "koputtaa nokkaa"?? Siis että asiakas olisi joku jolla on pomotusoikeus tai käskyvalta tai oikeus valittaa ja määräillä? Ei asiakas sitä tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te revitte tämän ajatuksen, että "koputtaa nokkaa"?? Siis että asiakas olisi joku jolla on pomotusoikeus tai käskyvalta tai oikeus valittaa ja määräillä? Ei asiakas sitä tarkoita.
no mutta eihän ne tavalliset työntekijät siellä varsinaisesti maksa siitä siivouksesta mitään vaan se pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mutta eihän ne tavalliset työntekijät siellä varsinaisesti maksa siitä siivouksesta mitään vaan se pomo
mitä sekään tähän kuuluu? ei asiakas tarkoita henkilöä, joka maksaa.
kuinka rautalangasta täällä pitää vääntää, että mitä sana asiakas tarkoittaa????
Minä, siivooja, tarjosin yhden siivoamani työpaikan väelle lomalle lähtiessäni "lomasimat".
Kun minua oli kohdeltu törkeästi eikä edes päivää sanottu niin viimeisenä iltana menin vessaan jossa tiesin paikan esimiehen käyvän, ripuloin pitkin pöntön reunuksia ja kuseskelin istuinrenkaalle ja lattiallekin vähän. Siitäpä saivat hyvän mielen sitte.
Törkeä lappu. Siivoojien työtahtikin on niin tiukkaan mitoitettu, ettei siinä syömään usein ehtisikään.
Olin ennen juuri tuollaisessa paikassa, jossa minua selvästi halveksittiin ja tehtiin selväksi etten kuulu porukkaan. Nykyisessä kohteessa olen osa porukkaa ja vien itsekin muille usein herkkuja. Olen tyytyväinen ja jaksan tehdä työtkin paremmin hyväntuulisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinka rautalangasta täällä pitää vääntää, että mitä sana asiakas tarkoittaa????
no etsä ole selittänyt yhtään mitä se SUN mielestä tarkottaa. yleensä asiakas on se joka maksaa ja siksi on oikeus vaatiakin tai esittää moitteita
Vierailija kirjoitti:
Minä, siivooja, tarjosin yhden siivoamani työpaikan väelle lomalle lähtiessäni "lomasimat".
Kun minua oli kohdeltu törkeästi eikä edes päivää sanottu niin viimeisenä iltana menin vessaan jossa tiesin paikan esimiehen käyvän, ripuloin pitkin pöntön reunuksia ja kuseskelin istuinrenkaalle ja lattiallekin vähän. Siitäpä saivat hyvän mielen sitte.
Olipa kiva ylläri sille uudelle siivoojalle - ensimmäisenä työpäivänä :(
Eipä ole käynyt mielessä, että meidän kotisiivojalle tulee tarjota pullakahvit, jos itse sellaiset etäpäivänä työhuoneessa nautin. Tosin eipä ole hänkään tuonut minulle mitään lomallelähtötarjoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pomokaan maksa vaan yrityksen rahoista siivouskin menee. Minäkin teen töitä ihmisten kanssa, joiden työnantaja on ostanut minun työnantajaltani tietyn palvelun. Näiden ihmisten työnantaja on siis minun työnantajani asiakas ja siten nämä ihmiset ovat myös asiakkaitani eivätkä vain näiden yritysten johtajat. Kun menen näiden ihmisten luoksen, en mene omalle työpaikalleni vaan heidän työpaikalleen. En siis voi toimia siellä kuten voin toimia omalla työpaikallani. Kaikessa mitä sanon tai teen olen aina oman työnantajani "käyntikortti" ja sen vuoksi minun pitää suhtautua näiden yritysten ihan jokaiseen työntekijään (jopa siivoojaan) kuin asiakkaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no etsä ole selittänyt yhtään mitä se SUN mielestä tarkottaa. yleensä asiakas on se joka maksaa ja siksi on oikeus vaatiakin tai esittää moitteita
Kun nyt ei ole kyse minun mielipiteestä, eikä naapurin jaskan mielipiteestä. Yritysmaailmassa (työmaailmassa) termille asiakas on vakiintunut merkitys.
Se ei tarkoita samaa, kuin mitä sana asiakas tarkoittaa silloin kun tavallinen ihminen menee kauppaan ostamaan omenan.
Ensinnäkin tietynlainen sopimussuhde määrittää kuka on asiakas ja kuka ei. Jos yritys A ostaa palvelua yritykseltä B, niin yritys A kaikkine työntekijöineen on asiakas tuon sopimussuhteen takia. Yritys B taas kaikkine työntekijöineen (eli sen palvelun tekijöineen) on palveluntarjoaja. Asiakasyrityksen pomo on ns. kontaktihenkilö tai asiakkuussuhteen vastuuhenkilö sen asiakasyrityksen osalta, mahdollisesti asiakkaan edustaja voisi olla termi myös.
Ohi tämän aiheen voit miettiä sitten, mitä työn maailmassa tarkoittaa esim. termi sisäinen asiakas. Silläkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että yksityishenkilö menee kauppaan ostamaan omenan.